Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-06@03:04:30 GMT

۱۰۰ کتابفروش به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه نوشتند

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۷۷۲۰۷

۱۰۰ کتابفروش به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه نوشتند

به دنبال تعطیلی کتابفروشی‌ها نامه‌ای به نمایندگی از ۱۰۰ کتابفروش خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.

به گزارش ایمنا، پس از تعطیلی اخیر کتابفروشی‌ها نامه‌ای با امضای بیش از یکصد کتابفروشی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته و منتشر شده است که در این نامه به نقش و جایگاه کتابفروشان، اهمیت آن‌ها در صنعت نشر و همچنین مشکلات اقتصادی آن‌ها تاکید شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخشی از این نامه آمده است؛

خاطره تعطیلی چند هفته‌ای کسب و کارها در ابتدای ورود ویروس منحوس کرونا به کشورمان و صدمات ناشی از آن تجربه تلخی را برای مردم عزیز ایران رقم زد. نادر بودن این اتفاق و کم تجربگی در سراسر دنیا منجر به اتخاذ تصمیمات عجولانه و اغلب ناکارآمدی برای جلوگیری از شیوع ویروس شد. اما پس از سپری شدن یکسال، انتظار می‌رود تصمیم‌گیری‌ها با اتکا به تجارب کسب شده، دقیق و مؤثر در فراهم کردن آرامش روانی، جانی، اقتصادی و فرهنگی مردم باشد.

همان‌گونه که مطلع هستید در هفته اخیر برخی مشاغل با تعطیلی دوهفته‌ای روبه‌رو شده‌اند و حق فعالیت تا اطلاع رسانی بعدی را ندارند. کتابفروشی‌ها نیز علی رغم پیگیری‌ها در گروه ۲ از دسته بندی مشاغل قرار گرفتند و ناچار به تعطیلی شدند و نیز مستحضرید تعداد کتاب فروشی‌های سراسر کشور از ۲۰۰۰ فروشگاه فراتر نمی‌رود و این تعداد، فاصله قابل توجهی در مقایسه با دیگر کسب و کارها دارد.

از طرفی نگاه دقیق‌تر به اقتصاد کم سود کتابفروشی‌ها نشان می‌دهد این مکان‌ها پیش از آن که محل کسبی برای صاحبان آن‌ها باشند، محلی برای انتقال دانش و آگاهی است. کتاب مرکز ثقل فرهنگ و اندیشه است و اثرات فرهنگ از پنجره کتابفروشی‌ها میزبان اذهان جامعه می‌گردد. سوال اینجاست آیا فرهنگ کشور تعطیل بردار است؟؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد سرانه مطالعه مردم جهان در ایام کرونا رشد خوبی داشته است. مشخص است مردم در ایام قرنطینه به کتاب پناه آورده‌اند تا درد و آلام خود را در کنارِ کتاب، این یار مهربان تسکین دهند. کتابفروشی سر و کار داشتن با فکر و روان انسان‌ها است. شاکله و ساختمان اصلی کتابفروشی بر تأمین امنیت روحی و آسایش مردم بناست. آیا تعطیلی کتابفروشی نادیده انگاشتن آرامش روانی جامعه نیست؟؟ آیا مردم به غیر از غذای جسم به غذای روح احتیاج ندارند؟؟

همچنین در ادامه به مشکلات اقتصادی کتابفروشان در شرایط کنونی اشاره شده و آمده است؛

در شرایط عادی به علت مشکلات عدیده اقتصادی در کتابفروشی‌ها همانند خواب سرمایه، اجاره سنگین، گرانی کتاب و عوامل دیگر شاهد تعطیلی و یا ورشکستگی آن‌ها هستیم. حال با تعطیلی‌های اخیر این مشکل نیز بر دیگر مشکلات افزوده شد و آسیب جدی به کتابفروشی ها وارد کرد.

در این میان کتابفروشی ها در رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی در زمان فعالیت خود اهتمام جدی داشته اند؛ چه در ضدعفونی کردن فضای فروشگاه و چه در زمان تحویل کالا به مشتری، شیوه‌های نظافتی را رعایت می‌کنند. کما اینکه در کشورهایی اروپایی از جمله فرانسه، بلژیک و سوئیس کتابفروشی جز کسب و کارهای ضروری قرارگرفته‌اند و تجربه نشان داده حضور مشتریان در کتابفروشی‌ها همراه با تجمع نبوده، در صورتی که انعکاس اخبار تجمعات مردم و صف‌های طولانی در فروشگاه‌های مواد غذایی توسط رسانه‌ها بر کسی پوشیده نیست.

لذا انجمن کتابفروشان خوشه به نمایندگی از بیش از یکصد کتابفروشی در سراسر کشور اعلام می‌دارد، انتظار آن است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی این حوزه نسبت به مسئله اهتمام بیشتری داشته و در مواجه با اینگونه تعطیلی‌ها از سوی ستاد کرونا تدابیر لازم را به کار گیرد تا از این پس شاهد تعطیلی‌های بی ضابطه در این موضوع نباشیم.



 

کد خبر 486680

منبع: ایمنا

کلیدواژه: كتاب و كتاب خواني کتاب کتاب بخوانیم کتابفروشی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وزیر فرهنگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ویروس کرونا کرونا ویروس آخرین اخبار ویروس کرونا کرونا کرونا در ایران تعطیلی تعطیلی اصناف شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق فرهنگ و ارشاد اسلامی کتابفروشی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۷۷۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تسلیت وزیر ارشاد در پی درگذشت هنرمند موسیقی خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت حاج عیسی قلی پور معروف به عیسی بخشی از بزرگان عرصه موسیقی مقامی خطه خراسان شمالی را تسلیت گفت.

متن پیام، محمدمهدی اسماعیلی، وزبر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این شرح است:

در نهایت تاسف و تاثر خبر درگذشت زنده یاد  از بزرگان موسیقی در خراسان شمالی را دریافت نمودم.
شادروان حاج عیسی قلی‌پور که نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران در پرونده داشت، سینه‌اش لبریز از روایات، حکایات و اشعاری بود که زلالی مذهب، عشق، عرفان، حماسه و احساس را تجلی می بخشید.
دیدار با این هنرمند فقید و شنیدن هنر روح بخش او از بیادماندنی‌ترین خاطرات اینجانب در سفر به خراسان شمالی است.
اینجانب ضمن نکوداشت نام و یاد این هنرمند فقید، ضایعه درگذشت ایشان را به جامعه هنری ایران اسلامی، هنرمندان خراسان شمالی، خانواده آن مرحوم تسلیت عرض نموده و غفران و رحمت الهی را برای او از درگاه خداوند رحمان مسئلت می نمایم.


به گزارش ایسنا آیین تشییع «عیسی قلی‌پور» معروف به «عیسی بخشی»، استاد چیره دست موسیقی مقامی خراسان شمالی امروز برگزار شد.
استاد عیسی قلی پور از بخشی‌های موسیقی مقامی شمال خراسان، نوازنده دوتار و پیشکسوت موسیقی محلی در این خطه است که چندین دهه سابقه بخشی‌گری دارد.
وی متولد سال ۱۳۲۱ در روستای گودعلی سلاخ در ۱۸ کیلومتری شمال غرب بجنورد و از آخرین بازماندگان بخشی‌های شمال خراسان است.
عیسی بخشی علاوه بر نوازندگی دوتار، خواننده قهاری نیز بود و به زبان‌های ترکی، ترکمنی، کرمانجی و کردی خراسانی آواز می‌خواند.
استاد قلی‌پور در جشنواره‌های بین‌المللی، ملی و استانی بارها خوش درخشیده بود و همچنین نشان درجه یک هنری را نیز دریافت کرده بود.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حضور وزیر فرهنگ در جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب
  • حضور کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه کتاب، آری یا خیر؟
  • وزیر فرهنگ درگذشت یکی از بزرگان موسیقی کشور را تسلیت گفت
  • سینه‌ این هنرمند لبریز از اشعار و عرفان بود
  • پیام تسلیت وزیر ارشاد در پی درگذشت هنرمند موسیقی خراسان شمالی
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت حاج عیسی قلی‌پور
  • برای هنرمندی که سینه‌اش لبریز از زلالی مذهب و عشق بود
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت عیسی بخشی از بزرگان موسیقی
  • مردمی شدن فرهنگ در اولویت کار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است
  • تعامل هنرمندان استان یزد با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر