Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس – کرمان؛ ماجرای بحرانی پیازکاران جنوب کرمان هر سال تکرار می‌شود و دریغ از یک مدیریت و برنامه برای پایان دادن به این مشکل تکراری، بحرانی که هر ساله دامن‌گیر کشاورزان می‌شود در زمان برداشت پیاز و گوجه‌فرنگی، محصولاتی که یا در انبارها دپو و نابود می‌شود یا در زمین‌ها شخم می‌خورد.

امسال نیز با آغاز فصل برداشت محصول پیاز در جنوب کرمان همچنان بحث عدم حمایت و نابودی پیازها در زمین و محل دپو دوباره داغ شده و کلیپ‌هایی از فضاهای انباشته از پیاز در حالت غیراستاندارد در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشاورزی می‌گوید: تمام دارایی‌ام را روی زمین شخم می‌زنم چرا که نه بازاری هست و نه قیمتی و فقط عذاب می‌کشم، مسئولان بشنوید صدای تراکتوری که زمین را شخم می‌زند و من فقط سکوت می‌کنم.

 

فیلم ارسالی از کشاورز/جنوب کرمان

 

با هر کشاورزی که درد دل کنید، همین‌ها را می‌گوید از هزینه‌هایی که کرده و از دسترنجی که دستمزدی ندارد، کشاورزی از منطقه جازموریان می‌گوید: دارایی‌های ما به دلیل واسطه‌ها افت کرده و حتی پول کارگر هم برای جمع کردن محصولمان نداریم.

طنز تلخی که برای دفن پیاز جنوب کرمان ساخته شد، پیازی که با قیمت 596 تومان توسط دولت خریداری می‌شود، طنز تلخی که نابودی کشاورزی و درد کشاورزان در منطقه را روایت می‌کند.

مراکز خرید تضمینی پیاز شهرستان جیرفت و دیگر شهرستان‌های استان، پیازهایی که کیلویی 596 تومان توسط دولت خریداری و دپو شده است، نیازمند انتقال است، شهر پیاز با چند هزار تن محصول که زمانی مخصوص صادرات بوده و یا کیلویی چند هزار تومان از آنها خریداری می‌شده اما امروز روی زمین مانده است.

آیا وقت آن نرسیده تا راهکار مناسب و چاره‌ای برای محصولات کشاورزی از جمله پیاز در جنوب کرمان اندیشیده شود؟

 

فراخوان جهادی برای خرید و انتقال پیاز کشاورزان جنوب کرمان

در فضای مجازی کلیپی از یکی از جهادگران جنوب کرمان منتشر شد که درخواست کرد برای جلوگیری از خراب شدن و نابودی پیاز دپو شده در شهرستان جیرفت، هر کس امکانش را دارد به همراه وسیله حمل و نقل به منطقه مراجعه کرده و پیاز رایگان کند، البته پیازهایی که توسط تعاون روستایی به قیمت کیلویی 596 تومن از کشاورزان خریداری و دپو شده است.

البته شرایطی هم برای دریافت پیاز رایگان در طرح صلواتی در این فراخوان ذکر شده بود، «از جمله اینکه کسی حق فروش ندارد و پیازها حتما باید بین نیازمندان به صورت رایگان تقسیم شود و هر موسسه یا مرکزی باید نامه‌ای مبنی بر تایید موسسه یا مرکز با مهر و امضا رئیس مرکز یا موسسه با شماره تماس رئیس خطاب به مسئول زکات شهرستان جیرفت تنظیم کند».

این فراخوان توضیح دیگری هم داشت اینکه در مدل بازاری و حمایتی «کسانی که توان صادرات، بازاریابی، خرید پیاز و صنایع تبدیلی را دارند هزاران تن پیاز در زمین‌های کشاورزی موجود است که در صورت تمایل به حمایت مستقیم از کشاورزان خرده پا شما را مستقیما به آنان وصل می‌کنیم شما می‌توانید پیازها را به شکل امانی تحویل بگیرید و بعد از فروش با کشاورز تصفیه کنید، هزینه بارگیری و حمل و نقل با خریدار است، چون کشاورز به هیچ وجه توان هزینه کرد برای این امورات را ندارد.»

 

 

توزیع بذر تعاونی/کشت بی رویه/نبود صنایع تبدیلی و عدم حمایت دولت

در همین ارتباط به سراغ حجت‌الاسلام محمدرضا فراهانی مسئول گروه جهادی فدائیان عدالت رفتیم تا موضوع را جویا شویم، وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان خواستار ورود دولت در حمایت از کشاورزان جنوب کرمان شد و تأکید کرد: حمایت دولت باید طبق یک برنامه‌ریزی از چند ماه قبل از برداشت محصول صورت گیرد نه اینکه اکنون پیاز را با قیمت 596 تومان از کشاورز خریداری کرده و جهت تنظیم بازار در محل‌های غیراستاندارد دپو کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در جیرفت بیش از 8 هزار تن پیاز دپو شده و خریداری نیست، افزود: حتی ما به دوستانی از تهران گفتیم از جیرفت رایگان و صلواتی پیازها را بارگیری کنند و ببرند اما قبول نمی‌کنند و می‌گویند اگر از میدان تره‌بار تهران بخریم برای ما ارزان‌تر تمام می‌شود.

این جهادگر فعال در جنوب کرمان با انتقاد از اینکه جهاد کشاورزی قبل از کشت، بذر تعاونی را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد، بدون اینکه برنامه‌ای برای برداشت و بازار این محصول داشته باشد، تصریح کرد: صنایع تبدیلی در منطقه نداریم و از صنایع تبدیلی که هست نیز حمایت نمی‌شود، بازاریابی نمی‌شود و حتی چوب لای چرخ آنها می‌گذارند.

فراهانی با اشاره به فراخوانی مبنی بر اینکه پیاز صلواتی در جیرفت به موسسات خیریه، کانون‌ها، کمیته امداد و ... در سراسر کشور به صورت رایگان داده می‌شود و باید حتما وسیله حمل و نقل داشته باشند، اظهار کرد: پیاز در منطقه وجود دارد و از بین می‌رود و طبق درخواستی که به ما داده شد این پیام داده شد.

 

وی با بیان اینکه بعد از پیام‌هایی که گذاشته شد، تاجران و صادرکننده‌هایی تماس گرفتند و گفتند حاضر هستیم پیاز کشاورزان را خریداری و صادر کنیم، خاطرنشان کرد: نابودی این پیازها اسراف است و همین کار کلی برکت آورده است مقداری به دست فقرا می‌رسد و بخشی که تاجران و سرمایه‌گذاران پای کار می‌آیند برای خرید محصولات دپو شده و همچنین محصولاتی که در ادامه می‌توانند از کشاورزان خریداری کنند.

فراهانی عنوان کرد: دولت باید حمایت می‌کرد و از قبل پای کار آمده و همفکری می‌کردند، چرا نباید به کشاورزان آموزش داده شود که محصول بی‌رویه کشت نشود و این در حالی است که تعدادی از سرمایه‌گذارانی که تماس می‌گیرند برای حمایت از کشت محصولات دیگری از جمله گیاهان دارویی در منطقه اعلام آمادگی کردند.

«بسیج» پای کار آمد با طرح انتقال و فروش پیاز کشاورزان

سردار حسین معروفی فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان نیز 19 فروردین ماه امسال در حاشیه بازدید از مزارع کشاورزی شهرستان رودبار جنوب و گفت‌وگو با کشاورزان اظهار کرد: درد و رنج مردم جنوب کرمان که واقعا ما را نگران می‌کند در حوزه فروش محصولات کشاورزی‌شان است که می‌طلبد مسئولان در درون استان و در سطح وزارتخانه‌های مسئول فکر راهبردی برای جنوب استان داشته باشند.

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان با تأکید بر توجه مسئولان به موضوع کشت و نیاز راهبردی در جنوب استان کرمان در تمام محصولات عنوان کرد: اگر نیازها در حوزه راهبردی دیده شود و توزیع بذر یارانه‌ای و دولتی برای کشاورز واقعی صورت نگیرد، نمی‌توانیم منابع آب و معیشت مردم را مدیریت و مورد توجه قرار دهیم.

 

وی با بیان اینکه سوء مدیریت در حوزه مدیریت را باید برطرف کنیم، بیان داشت: بسیج و سپاه با تمام وجود در کنار مسئولان و مردم هستند چراکه بسیج سنگر متسحکم انقلاب و از مردم و برای مردم است و ملجأ و تکیه‌گاه مردم است.

معروفی گفت: در شهرستان رودبار جنوب، مزارع و کشاورزی و نگرانی مردم را دیدیم و دو قرارگاه تشکیل دادیم با حضور بسیج اصناف، و بسیج کشاورزی و بسیج سازندگی که برای پشتیبانی، انتقال و فروش محصولات در حد توان حمایت کنند و همی قرارگاه در جنوب استان در هفت شهرستان با محوریت جیرفت تشکیل برای کمک و پیشتیبانی در امر فروش و انتقال محصولات کشاورزی تشکیل شده است.

مجوز ورود ناوگان خارجی ظرفیتی برای فعالین بخش صادرات

به گفته مسعود جمیلی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جنوب کرمان نیز، با توجه به مشوق‌های در نظر گرفته شده برای رانندگان شامل 20 درصد سوخت اضافه، تعیین جایگاه ویژه سوختگیری در هر شهرستان و لاستیک، امیدواریم در شرایط پیشرو بتوانیم با همکاری کشاورزان شاهد عبور از پیک برداشت با کمترین کرایه حمل باشیم.

مدیرکل راهداری جنوب کرمان گفت: یکی از مجوزهای اخذ شده در سال جاری که برای اولین بار توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور برای افزایش رونق صادرات با هدف افزایش کیفیت محصول در بازار کشورهای هدف صادر شده است، ورود ناوگان خارجی برای حمل مستقیم و یکسره که قبلا به صورت ترانشیپمنت (ته به ته) صورت می‌گرفت، اجرایی است و ناوگان با مشارکت شرکت‌های حمل و نقل بین‌اللملی در منطقه تردد دارند که فعالین بخش صادرات می‌توانند از این ظرفیت ایجاد شده استفاده کنند.

 

 وعده‌های بی سرانجام وزیر جهاد کشاورزی در سفر به جنوب کرمان

تمام این مشکلات در حالی پیش آمده که کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، 11 بهمن ماه سال 99  در حاشیه سفر به جنوب کرمان عنوان کرد: یکی از نگرانی‌های ما در جنوب کرمان در بحث پیاز و مازاد پیاز است که از چند مسیر قرار شد این کار را بررسی کنیم هم ارتباط کاملی با وزارت خارجه برقرار کردیم.

وی اظهار کرده بود: از هفته آینده کارگروه ملی پایش بحث پیاز جنوب کرمان در وزارتخانه راه‌اندازی می‌شود که استاندار کرمان جزو اعضای ثابت خواهد بود و معاون وزیر امور خارجه در جلسه حضور دارد و سفرای مرتبط با بحث را دعوت خواهیم کرد که بتوانیم بحث پیاز را ساماندهی کنیم تا کشاورزان از این بخش صدمه نبینند همچنین تعرفه‌ها را با همکاری وزارت صمت و وزارت اقتصاد به حداقل خواهیم رساند.

خاوازی اضافه کرد: تصمیم‌های بسیار خوبی در حوزه صارات گرفته شد که به‌شدت پیگیری خواهیم کرد که یکی از این مباحث خرید تضمینی است که در شورایی که این قانون به وزارت جهاد انتقال داده شده بحث خواهیم کرد.

همچنین جلسه بررسی مشکلات تولید و صادرات محصولات کشاورزی با تمرکز بر رفع مشکلات بازار داخلی و خارجی محصول پیاز کشاورزان جنوب کرمان دوشنبه شب یازدهم اسفند ماه سال گذشته در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

بر اساس گزارش استانداری کرمان، در این نشست که وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از مدیران ارشد دستگاه‌های اجرایی، نمایندگان جیرفت و پنج شهر جنوب استان کرمان و... حضور داشتند، علی زینی‌وند استاندار کرمان با اشاره به چالش پیش آمده در حوزه تولید محصولات کشاورزی در جنوب استان کرمان گفته بود: باید با کار کارشناسی زمینه عرضه محصول در بازار داخلی و شناسایی بازارهای خارجی به منظور صادرات در دستور کار قرار گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی نیز در پایان این نشست به هر یک از مسئولان مرتبط وزارتخانه مسئولیت داده بود که موارد مطرح شده را برای رفع مشکلات موجود دنبال کنند.

اما اکنون و در فصل برداشت محصول پیازکاران، نتیجه‌ای از مسئولیت‌های داده شده را نمی‌توان دید، امید است تاجران، سرمایه‌گذاران و ... به این فراخوان جهادی پاسخ داده و خود برای خرید و انتقال دسترنج کشاورزان جنوب کرمان به میدان بیایند.

انتهای پیام/3388/ق

منبع: فارس

کلیدواژه: جنوب کرمان فراخوان جهادی محمدرضا فراهانی گروه جهادی فدائیان عدالت جیرفت کرمان کشاورزان جنوب کرمان وزیر جهاد کشاورزی محصولات کشاورزی پیاز کشاورزان جنوب کرمان صنایع تبدیلی استان کرمان جنوب استان حمل و نقل داده شد دپو شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۲۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های اخیر بخشی از کمبود بارش در بخش کشاورزی را جبران کرد

احد وظیفه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار از ابتدای سال زراعی تاکنون مجموع بارش های کشور نسبت به دوره نرمال ۱۳ تا ۱۴ درصد کمتر است.

به گفته او، علی رغم شرایط مساعد بارش نسبت به دوره نرمال، اما در استان های قزوین، البرز، تهران و خراسان رضوی بیشترین کم بارشی را داریم.

وظیفه ادامه داد: در مناطق جنوبی خوزستان، فارس، بوشهر و هرمزگان برداشت غلات در جریان است، از این رو به سبب بارش های سیل آسا به کشاورزان توصیه می شود که نسبت به انتقال غلات به انبارها اقدام کنند.

رئیس مرکز خشکسالی افزود: کشاورزان با مراجعه به کارشناسان اقدامات داشت را انجام دهند که بهترین خروجی را داشته باشند.

به گفته او، با توجه به کاهش منابع آبی ناشی از برداشت بی رویه سفره های زیرزمینی به کشاورزان توصیه می شود که در روزهای بارندگی یک تا ۲ نوبت آبیاری را به تاخیر بیندازند که این امر می تواند کمکی به آبیاری هر منطقه باشد‌.

این مقام مسئول افزود: با توجه به بارش های اخیر در حوزه غرب و جنوب غرب، بخشی از کم بارشی های اخیر در حوزه کشاورزی جبران شد.

وظیفه گفت: با توجه به کاهش بارش و بحران آب در برخی مناطق از جمله تهران، سمنان و خراسان رضوی، مدیریت آب شرب، صنعت و کشاورزی باید در دستور کار قرار بگیرد چراکه مدیریت آب شرب در این مناطق ضروری است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ۲۰۰ هزار تن از گندم‌های آماده برداشت خوزستان از دست رفت
  • طوفان ۲۰۰ هزار تن گندم این استان را از بین برد !
  • حق‌آبۀ لرستان فدای بازی‌ سیاسی شد/ کشاورزان ‌مهاجرت کرده‌اند
  • تخریب جاده‌های بین مزارع و عشایری شهرستان آبدانان بر اثر سیلاب
  • بارش‌های اخیر بخشی از کمبود بارش در بخش کشاورزی را جبران کرد
  • آغاز کشت گسترده سیب‌زمینی در اراضی کشاورزی
  • قطع آب و خسارت به محصولات دغدغه‌ی کشاورزان قزوینی+ فیلم
  • عدم پرداخت خسارت کشاورزان زرندی از سال ۱۴۰۱
  • رئیس اتاق اصناف کشاورزی مشکلات کشاورزان را به معاون وزیر منتقل کرد
  • افتتاح طرح آبرسانی فلارد یک در شهرستان فلارد