Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: یکی از راه‌های برگزاری انتخابات حداکثری این است که هم در انتخابات شوراها و هم در انتخابات ریاست جمهوری، از تمام جناح‌ها کاندیداهایی تایید صلاحیت شوند.

محمدرضا خباز در گفت‌وگو با ایسنا ضمن انتقاد به ثبت‌نام‌های بی‌رویه‌ای که برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری انجام و باعث وهن این جایگاه می‌شود، این مشکل را ناشی از ایراداتی در قانون فعلی انتخابات دانست و اظهار کرد: طبق این قانون هر کسی که سواد خواندن و نوشتن داشته باشد می‌تواند برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند و در دوره‌های گذشته ما گاها با آمار ثبت‌نامی‌های بیش از هزار نفر نیز مواجه می‌شدیم‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به افرادی که تا الان برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری امسال اعلام حضور کرده‌اند، بیان کرد: این افراد عموما از جناح اصولگرایان هستند و قطعا تمامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری امسال در همین افراد خلاصه نمی‌شود.

نماینده پیشین مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از جناح اصلاح‌طلبان هنوز کسی به صورت جدی برای شرکت در انتخابات اعلام حضور نکرده است، عنوان کرد: علت این موضوع، دو مسئله نگران‌کننده‌ای است که اصلاح‌طلبان با آن مواجه‌اند. مسئله اول، نگرانی نسبت به کاهش مشارکت مردم در انتخابات پیش رو و مساله بعدی موضوع رد صلاحیت‌ها است، وقتی در سال ۹۲ شخصیت برجسته‌ای مانند آقای هاشمی رد صلاحیت شدند، پس برای تمام افراد می‌توان احتمال رد صلاحیت را متصور بود.

خباز ادامه داد: بنابراین از نگرانی‌های اصلاح‌طلبان این است که اگر مردم به شرکت در انتخابات ترغیب شوند، آیا کاندیداهای اصلاح‌طلب می‌توانند از فیلتر شورای نگهبان به راحتی عبور پیدا کنند یا خیر.

وی اضافه کرد: تعدادی از نامزدهای اصلاح‌طلب در حال حاضر در حال تلاش برای حضور در انتخابات و تشکیل ستادهای خود هستند و با افرادی که لازم هست صحبت و رایزنی می‌کنند، ولی برای اینکه خلاف قانون نباشد و به عنوان تبلیغات زودرس تلقی نشود، هنوز به صورت رسمی اعلام حضور نکرده‌اند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: پس از ثبت نام و اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها، اگر یک اصلاح‌طلب تایید صلاحیت شده بود که دیگر نیازی به اظهار نظر نهاد اجماع‌ساز نیست، اما اگر بیش از یک اصلاح‌طلب تایید صلاحیت شد، کار نهاد اجماع‌ساز شروع می‌شود و این نهاد باید نامزدی را که اصلح است را معرفی کند. امیدواریم هر چه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، اشتیاق مردم به شرکت و رای دادن در انتخابات افزایش یابد.

وی در پاسخ به این پرسش که کدام یک از شخصیت‌های اصلاح‌طلب می‌تواند هم مردم را به شرکت در انتخابات ترغیب کند و هم از فیلتر شورای نگهبان عبور کند، گفت: چون هنوز از بین اصلاح‌طلبان کسی به صورت رسمی برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی نکرده، بنابراین من از الان نمی‌توانم در این مورد اظهار نظر کنم.

خباز با تاکید بر اینکه برگزاری انتخابات پرشور همراهی دستگاه‌های حاکمیتی را می‌طلبد، تصریح کرد: هیات‌های اجرایی و نظارتی نباید سخت‌گیری‌های بی‌مورد کنند و باید مر قانون اجرا شود تا از همه سلایق کاندیدا وجود داشته باشد و مردم در انتخابات شرکت کنند. یکی از راه‌های برگزاری انتخابات حداکثری این است که هم در انتخابات شوراها و هم در انتخابات ریاست جمهوری، از تمام جناح‌ها کاندیداهایی تایید صلاحیت شوند.

این نماینده پیشین مجلس با اشاره به عدم ائتلاف اصولگرایان در انتخابات‌های پیشین، بیان کرد: اصولگرایان تا لحظه آخر از ائتلاف سخن می‌گویند، اما در نهایت همگی ثبت نام می‌کنند و خود را در معرض رای مردم قرار می‌دهند. در خصوص انتخابات امسال نیز اگر بخواهیم بر اساس سوابق گذشته اصولگرایان نظر دهیم، احتمال ائتلاف و به وحدت رسیدن‌شان کم است‌، کما اینکه تا به الان چند نفر تنها از سپاه اعلام حضور کرده‌اند و اصولگرایان غیرسپاهی هم از آمادگی خود برای حضور در انتخابات سخن گفته‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی انتخابات 1400 انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری برای حضور در انتخابات هم در انتخابات اصلاح طلب تایید صلاحیت اصلاح طلبان اعلام حضور ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۴۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات

روحانی رمز توفیق برجام را حمایت ۸۰ درصدی مردم از آن عنوان کرد و گفت: تکیه‌گاه ما در مذاکرات برجام مردم بودند. در تمام نظرسنجی‌ها حتی نظرسنجی‌هایی که مخالفین دولت انجام دادند، نشان می‌داد ۸۰ درصد مردم موافق مذاکرات برجام بودند.

 

به گزارش سایت رسمی رئیس جمهور سابق ایران، حسن روحانی در جلسه دوره‌ای خود با وزیران و معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، با تأکید بر اینکه اگر مردم از حکومت فاصله گرفتند، اداره جامعه سخت خواهد بود، افزود: ما در دولت دوازدهم با مشکلات ویژه‌ای روبه‌رو بودیم. گویا داعش و ترامپ و کرونا کافی نبود که اقداماتی هم در داخل شد تا دولت را زمین بزنند. در طول ۴ سال دولت دوازدهم به مردم گفتند اگر ما بیاییم مسائل شما را در کوتاه‌مدت حل می‌کنیم. در اقتصاد و سیاست و سیاست خارجی به مردم قول دادند، گفتند برجام دولت قوی می‌خواهد. اما ضربه کاری میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ پس از انتخابات کم‌رمق مجلس در سال ۱۳۹۸ بود. وقتی مردم کنار زده می‌شوند و در امور کشور مشارکت ندارند، چطور می‌خواهند مشکلات را حل کنند؟

او رمز توفیق برجام را حمایت ۸۰ درصدی مردم از آن عنوان کرد و گفت: تکیه‌گاه ما در مذاکرات برجام مردم بودند. در تمام نظرسنجی‌ها حتی نظرسنجی‌هایی که مخالفین دولت انجام دادند، نشان می‌داد ۸۰ درصد مردم موافق مذاکرات برجام بودند. چون اکثریت مردم پشتوانه برجام بودند، این قانون به تصویب رسید وگرنه نمی‌گذاشتند برجام تحقق پیدا کند. وقتی ۷۳ درصد مردم در انتخابات حضور پیدا کردند معلوم است از دولت منتخب حمایت می‌کنند، وقتی مشارکت زیر ۵۰ درصد شد، مشخص است چه مشکلاتی پیدا می‌کنیم؟ روزی در منطقه افتخار می‌کردیم انتخاباتی با ۸۰ و ۸۴ درصد مشارکت برگزار می‌کنیم، حالا باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم.

دیگر خبرها

  • طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات
  • آینده برای لرستان روشن است/ لزوم مشارکت حداکثری در انتخابات
  • واکنش محمد مهاجری به دلایل رد صلاحیت روحانی
  • به برنامه تحولی در شهر و روستاها نیاز داریم
  • انتخابات مهم‌ترین نماد مردم‌سالاری دینی است
  • انتقال پرونده مالیاتی نفت و گاز به استان با هم‌صدایی رسانه‌ها
  • دور دوم انتخابات بسیار تعیین‌کننده است/ لزوم اصلاح ساختار بودجه
  • سازمان مردم نهاد در حوزه HSE تشکیل شود/ تصمیم‌گیری‌های ما مسئولیتی بین‌نسلی است
  • نگاه مجلس دوازدهم خارج از باندها و جناح‌های سیاسی است
  • یکی از مطالبات مردم در دور اول انتخابات مجلس موضوع تحول بود