Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اتاق بازرگانی ایران و اتریش گفت: برای اینکه یک کشور نردبان صادرات را بالا برود، باید چند موضوع را مدنظر قرار دهد، چراکه صادرات نیاز به تولید دارد و تولید نیاز به سرمایه گذاری که این یک فرمول ساده است؛ پس در یک کشور باید به صورت مستمر سرمایه گذاری در زیرساخت‌های تولید کالا و خدمات صورت گیرد.

به گزارش تابناک اقتصادی، پدرام سلطانی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و اتریش در نشست تخصصی کلاب هاوس در روم کنفدراسیون صادرات ایران گفت: برای اینکه یک کشور نردبان صادرات را بالا برود، باید چند موضوع را مدنظر قرار دهد، چراکه صادرات نیاز به تولید دارد و تولید نیاز به سرمایه گذاری که این یک فرمول ساده است؛ پس در یک کشور باید به صورت مستمر سرمایه گذاری در زیرساخت‌های تولید کالا و خدمات صورت گیرد؛ اما در دهه ۹۰ نرخ تشکیل سرمایه ثابت ناخالص کشور همواره نسبت به سال گذشته کاهش داشته و در سال ۹۸ در سه ماهه چهارم به جایی رسیدیم که میزان سرمایه گذاری در حد استهلاک سرمایه انباشته کشور نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس چنین کشوری نمی‌تواند ظرفیت سازی لازم را برای افزایش صادرات انجام دهد.

وی افزود: حتی اگر در سال ۱۴۰۰ از تحریم خارج شویم، زیرساخت‌های صادراتی تکافوی جهش صادراتی نمی‌دهد. اما راهبرد توسعه صادراتی و توسعه صنعتی هم مهم است؛ این در حالی است که راهبرد‌های ایران در این دو حوزه در حد سند و کاغذ مانده، ولی اینکه در چه ترکیبی از کالا و خدمات باید سرمایه گذاری شده یا تشویق و تقویت سرمایه گذاری صورت گیرد، مشخص نیست. به نقل از اکسپورتنا؛ به گفته سلطانی، حضور در پیمان‌های تجاری نیز پیش نیاز صادرات است پس باید موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای از پیش روی صادرات برداشته شود؛ این در حالی است که ایران بزرگترین اقتصاد خارج از سازمان جهانی تجارت است که این خود یک ضعف است؛ این در حالی است که برخی از موافقت نامه‌های تجاری ایران منقضی شده است.

وی اظهار داشت: دسترسی جغرافیایی به بازار کالا و کشور‌های هدف نیز باید مبنای صادرات قرار گیرد؛ اما این کار هم بر مبنای تصمیم و برنامه ریزی صورت نگرفته و یک اتفاق است که، چون کشور‌های همسایه در دسترس هستند به عراق و افغانستان صادرات ایران رشد کرده است؛ اما اینکه پرگاری در وسط نقشه ایران بگذاریم و شعاع بزنیم که در کجا صادرات را تقویت کنیم، صورت نگرفته است.

سلطانی گفت: صادرات کالا فقط تولید کالا نیست بلکه باید هزینه‌های لجستیک را نیز در نظر گرفت؛ اما این نگاه‌ها نبوده و به صورت واکنشی اقدام به صادرات کرده ایم.  

منبع: تابناک

کلیدواژه: اعمال ماه شعبان گروه های شغلی سایت غنی سازی نطنز ماه رمضان بهروز کمالوندی صادرات پدرام سلطانی تحریم اعمال ماه شعبان گروه های شغلی سایت غنی سازی نطنز ماه رمضان بهروز کمالوندی سرمایه گذاری یک کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۵۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات پزشکی به آفریقا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ آصف مهدوی دبیر شورای سیاستگذاری صادرات سازمان غذا و دارو گفت: ایران در زمینه تولید تجهیزات پزشکی توانمند است و ۱۷۰۰ تولید کننده تجهیزات پزشکی در ایران مشغول فعالیت هستند از این رو ایران می تواند این محصولات را به کشور‌های حوزه آفریقایی صادر کند.

دبیر شورای سیاستگذاری صادرات سازمان غذا و دارو درباره صادرات تجهیزات پزشکی ایران به دیگر کشورها  افزود: هم اکنون تجهیزات و ملزومات پزشکی تولیدی ایران به کشور‌های مختلفی در منطقه خاورمیانه، آسیا  حتی اروپا صادر می‌شود و امکان همکاری در حوزه  تنظیم گری برای تسهیل صادرات ملزومات پزشکی به آفریقا نیز مهیاست.

آصف مهدوی گفت: تولیدکنندگان ایرانی می‌توانند در حوزه انتقال فن آوری ساخت تجهیزات و همچنین تأمین کمبود‌های این حوزه به کشور‌های آفریقایی کمک کنند.

دیگر خبرها

  • رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم
  • توافق‌نامه‌ای برای حمایت از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان
  • ایران امنیت انرژی بالایی دارد اگر مصرف‌کننده بگذارد
  • صادرات دومین محموله ریلی افغانستان به ترکیه
  • صادرات غیرنفتی استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • محور اصلی کار خود را توجه به کسب‌وکار و اشتغال مردم گذاشته‌ام
  • اعلام آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات پزشکی به آفریقا
  • رونمایی از نشان صادراتی GTS Plus سمنان
  • غرفه استان کرمان جزء برترین‌های نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • مردم این کشورها کُشته مُرده بستنی ایرانی هستند