Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@17:17:17 GMT

فاز اول مطالعاتی طرح جامع حمل‌ونقل انجام شد

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۸۸۳۰۳

فاز اول مطالعاتی طرح جامع حمل‌ونقل انجام شد

درحالی مرکز پژوهش‌های مجلس بر نامشخص بودن اولویت‌های حمل‌ونقل کشور تاکید کرده که مقام مسئول وزارت راه اولویت‌های سال ۱۴۰۰ بخش حمل‌ونقل را تشریح کرده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با بررسی عملکرد دولت در بخش حمل‌ونقل با اشاره این‌که اولویت‌های حمل‌ونقل کشور مشخص نیست بر ناکارآمد بودن زیرساخت‌های حمل‌ونقل ترکیبی تاکید کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مرکز پیشنهاداتی را برای اصلاح وضعیت زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور ارائه کرد و نسبت به ایجاد مراکز لجستیک بدون درنظر گرفتن سند آمایش سرزمین هشدار داده است.

اولویت‌های حمل‌ونقل کشور مشخص نیست/ زیرساخت‌های حمل‌ونقل ترکیبی ناکارآمد است

این در حالی است که مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل‌ونقل وزارت راه از ایجاد مراکز لجستیک با هدف پشتیبانی لجستیک و ترانزیت در کشور خبر داده و گفته امسال مسیر جذب سرمایه‌گذاری در مراکز لجستیک تسهیل می‌شود.

محمد حجارزاده افزود: نخستین برنامه به منظور یکپارچه‌سازی شبکه حمل‌ونقل با هدف ارتقای لجستیک و ترانزیت در کشور تدوین شده است. در این راستا اجرایی شدن آن با سازمان‌های تابعه آغاز شده و همچنین رفع موانع ایجاد مراکز لجستیک و تهیه دستورالعمل‌های جذب سرمایه و لکه‌گذاری نقاط لجستیک با همکاری سازمان‌های تابعه وزارتخانه و در نهایت ایجاد شرکت‌های لجستیک با هماهنگی اتاق بازرگانی ایران است.

وی تصریح کرد: فاز یک طرح مطالعاتی طرح جامع حمل‌ونقل کشور انجام شده است و این مطالعات مستلزم بحث‌های تکمیلی است. در واقع بعد از اینکه در فاز یک تقاضای حمل‌ونقل برای سال 1414 تعریف شد، نیاز بود تا حمل‌ونقل یکپارچه در کشور نیز طراحی شود.

وی اضافه کرد: مدل‌سازی فاز یک توسط هفت دانشگاه برتر داخلی انجام و بحث تقاضای حمل‌ونقل در مدهای مختلف برای بازه زمانی 25 سال استخراج شد که خروجی آن سامانه‌ای تحت عنوان سامانه ملی تحلیل تقاضا "سامت " بود که در حال حاضر شالوده اصلی طرح جامع حمل‌ونقل کشور است و اقدام برای تصویب آن در کمیسیون زیربنایی دولت به عنوان ابزار کارآمد طرح جامع حمل‌ونقل انجام شده و امیدواریم که این طرح امسال تصویب شود.

حجارزاده بیان کرد: در واقع در سال جدید یکی از بحث‌های اولویت‌دار، تکمیل طرح جامع حمل‌ونقل است که اساس آن تمرکز بر روی طراحی شبکه بهینه است که با هماهنگی با سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است. به همین منظور با دستور مقام عالی وزارت به سازمان‌های تابعه برای همکاری در طراحی شبکه حمل‌ونقل یکپارچه با بهره‌گیری از خبرگان و متخصصان دانشگاهی و با هماهنگی دفتر طرح جامع که ابلاغ شده است، امیدواریم طراحی بهینه شبکه را در مُدهای مختلف داشته باشیم.

حجارزاده افزود: یکی از وظایف این دفتر بحث تمرکز روی حمل‌ونقل ترکیبی است. حمل‌ونقل ترکیبی وقتی بخواهد اتفاق بیفتد نیاز به زیرساخت و تجهیزات و ناوگان و قوانین و مقررات دارد که بتواند شیوه‌های ترکیبی را تسهیل کند.

 وی گفت: در بحث مراکز لجستیک، ستادی تحت عنوان ستاد مراکز لجستیک کشور به عنوان پایه و اساس کار مصوب شده و امور مربوط به هماهنگی ایجاد مراکز لجستیک را به عنوان دبیرخانه ستاد به عهده دارد.

حجارزاده عنوان کرد: قطعاً همگرایی و هماهنگی برای ایجاد این مراکز لجستیک کاری زمان‌بر است و باید برای آن دستورالعمل‌های سرمایه‌گذاری، شیوه‌های جذب سرمایه‌گذاری تدوین و نهایتاً ارتباط بین سرمایه‌گذاران و سازمان‌ها و حمایت از آنان (بخش خصوصی) اتفاق بیفتد.

وی اظهار کرد: در سال جدید فازهای تکمیلی در خصوص مراکز لجستیک را از پهنه به نقطه که باید دقیقاً معلوم شوند، سوق دادیم؛ هرچند که بعضی از موضوعات تاکنون انجام شده‌اند.

حجارزاده تاکید کرد: تلاش‌مان در سال گذشته این بود که بتوانیم با سازمان‌ها، شیوه‌نامه جذب سرمایه‌گذار و منابعی که بتوانند سرمایه‌گذارها را تشویق کنند، شناسایی کنیم و این امر هر چند در سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی خوب پیش رفت اما در بیرون از وزارت راه و شهرسازی یک مقدار با کندی همراه شد؛ چون شناخت لجستیک در آن مراکز متفاوت است ولی خوشبختانه سازمان‌های متولی این امر که در ستاد تقسیم‌بندی شده است در سال گذشته همکاری خوبی داشته و تقریباً 80 درصد آن‌ها شیوه‌نامه‌های سرمایه‌گذاری مراکز لجستیک را تهیه و تدوین کردند و از سال جدید مسیر جذب سرمایه‌گذاری تسهیل و روان‌تر خواهد شد.

حجارزاده گفت: تعاریف متعددی از سهم حمل‌ونقل در لجستیک وجود دارد ولی اگر با نگاه بین 60 تا 70 درصد به آن بپردازیم و سایر مباحث مربوط به انبارداری و تخلیه و ترخیص و ...الباقی این ظرف را به خود اختصاص دهند با هماهنگی اتاق بازرگانی ایران که مشتق از تجار و شرکت‌های بازرگانی و حمل‌ونقل و تولیدی است ایجاد شرکت‌های لجستیکی را در دستور کار داریم.

وی تصریح کرد: در بحث شاخص‌های لجستیکی تقریباً در حوزه بین‌المللی 6 شاخص تعریف شده است که مطابق این شاخص‌ها، از سال‌های 2014 تا 2018 رتبه کشور ما از 114 به 64 رسیده است. این عدد نمایانگر این است که تاکنون رشد خوبی داشتیم؛ اما در مقایسه با کشورهای همسایه مثل امارات که رتبه‌اش 11 یا قطر که رتبه‌اش 30 است و با توجه به موقعیت ایران، واقعیت این است که هنوز جای کار زیادی داریم.

  مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: برنامه ما در سال جدید این است که زمینه را برای شرکت‌های لجستیکی به شکلی فراهم کنیم که حمل‌ونقل یکپارچه را انجام دهند که خود این عاملی برای ارتقا رتبه کشور خواهد بود.

حجارزاده گفت: برنامه هماهنگی بدین صورت است که می‌خواهیم ایجاد شرکت‌های لجستیکی را از حیطه دولت به بخش خصوصی با محوریت اتاق بازرگانی واگذار کنیم و دولت فقط سیاست‌گذار باشد و اجرای کار و صدور مجوز و نظارت توسط اتاق انجام بشود که در این مسیر جلسات متعددی با کمیسیون حمل‌‌ونقل و لجستیک و سازمان‌های اجرایی تابعه وزارت راه انجام که طرح اولیه در کارگروه فرعی شورای‌عالی ترابری نیز به تصویب رسید و امسال اساس ما بر این هست که به تصویب نهایی شورا نیز برسد.

وی اظهار کرد: اکنون وضعیت به گونه‌ای است که مخصوصاً در حوزه بین‌الملل، صاحبان کالا باید برای جابه‌جایی بار از یک نقطه حدود 4 تا 5 قرارداد را به صورت جزیره‌ای منعقد کنند که این موضوع باعث از دست رفتن زمان و افزایش هزینه‌ها می‌شود که با تشکیل این شرکت‌ها مسیر عقد قرارداد یکپارچه با صاحبان کالا مخصوصاً کالای عمده مثل کالاهای اساسی فراهم می‌شود.

حجارزاده در ادامه گفت: سومین محور نیز، بحث تدوین استراتژی حمل‌ونقل است. استراتژی کلان در سال 99 مورد بازبینی و ارزیابی قرار گرفت و نهایتاً با حضور مشاوران و سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی در استراتژی حمل‌ونقل بازنگری شد.

وی با تاکید بر اینکه ضرورت دارد تا استراتژی‌ها مطابق شرایط اقتصادی تغییر کنند، افزود: مطابق شرایط اقتصادی به وجود آمده در منطقه، تغییر استراتژی حمل‌ونقل نیز اجتناب ناپذیر است چرا که اساساً دنیا به این سمت حرکت کرده و حتی در حوزه تجاری حمل‌ونقل شاهد تغییراتی در استراتژی شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل و لجستیکی دنیا هستیم.

مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی گفت: نهایتاً بحث ما در سال جدید این است که بتوانیم استراتژی‌های کلان که در حوزه ستاد این وزارتخانه تعریف شده با سازمان‌های زیرمجموعه بر اساس یک نقشه کلان داشته باشیم. قطعا در آینده نزدیک به طور مفصل راجع به آن خواهیم پرداخت.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی وزارت راه حمل و نقل ریلی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی وزارت راه حمل و نقل ریلی سازمان های تابعه وزارت وزارت راه و شهرسازی ایجاد مراکز لجستیک طرح جامع حمل ونقل حمل ونقل کشور شرکت های لجستیک حمل ونقل ترکیبی تابعه وزارت راه دفتر طرح جامع سرمایه گذاری سازمان ها سال جدید جذب سرمایه حمل ونقل انجام شد شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۸۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ پیدا کنید خروجی جلسات کمیسیون ایمنی راه ها را !

تین نیوز

در تقویم ملی روز هفتم اردیبهشت ماه به نام ایمنی حمل ونقل نام گرفته؛ روزی که موضوع ایمنی راه ها و کاهش تصادفات جاده ای را یادآور می شود در شرایطی که امسال نیز در تعطیلات نوروزی آمار تلفات تصادفات رانندگی در ایران بازهم رکورد زد.

به گزارش تین نیوز، براساس آمار سازمان پزشکی قانونی کشور هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات جاده ای در تعطیلات نوروز سال ۱۴۰۳ جان باختند و به گفته رئیس پلیس راهور فراجا در سال 1402 بیش از 17 هزار نفر طی تصادفات رانندگی در ایران کشته شده اند.

نگاهی به  آمار تلفات تصادفات رانندگی در ایران نشان می دهد که طی یک بازه ده ساله، هیچ بهبودی در این بخش صورت نگرفته است گرچه هم اکنون پیگیری ایمنی حمل ونقل در کارگروه هایی فنی و تخصصی پیگیری می شود. از جمله کمیسیون ایمنی راه های کشور که از جمله اهداف این کمیسیون تدوین سیاست های لازم به منظور ارتقای سطح ایمنی راههای کشور، ایجاد سامانه آمار و اطلاعات جامع مدیریت ایمنی راه های کشور و تحلیل تصادفات جاده ای عنوان شده است.

خبر مهم و پربازدید حمل ونقل جاده ای را بخوانید:

فراخوان سراسری برای جذب حداقل 10 هزار راننده بین شهری مسافری  

کمیسیون ایمنی راه های کشور که با هدف کاهش کاهش سوانح و تصادفات جاده ای به عنوان رکن مشورتی، تصمیم سازی، اجرایی و نظارتی شورای عالی هماهنگی حمل ونقل  از سال 89 کار خود را آغاز کرد.

جلسات کمیسیون ایمنی راه های کشور به ریاست وزیر راه و شهرسازی  برگزار می شود و جهت بررسی موضوعات مختلف مرتبط با ایمنی راه اعم از مهندسی راه، ناوگان، اعمال مقررات ترافیکی و گردآوری و تحلیل آمار سوانح حمل ونقل و اجرای آموزش فرهنگ عمومی ایمنی حمل ونقل و  ...  از توان سه کارگروه ویژه کمیسیون ایمنی راه ها، کارگروه هماهنگی شیوه های حمل ونقل و کارگروه آموزش و رفتارسازی ایمنی حمل ونقل و ترافیک بهره می برد.

اطلاعاتی در دسترس نیست

در بررسی عملکرد این کمیسیون که تاکنون 135 نشست را با حضور مشارکت کلیه بخش ها و دستگاه های ذی ربط ملی و استانی ذیل شورای عالی هماهنگی حمل ونقل پشت سرگذاشته یک نکته حائز اهمیت است که چرا خبری از اطلاعات بروز و داده های تحلیلی و آماری این کمیسیون نیست.

 با نگاهی به تارنمای وزارت راه و شهرسازی و زیربخش مربوط به کمیسیون ایمنی راه های کشور آخرین اطلاعات بارگذاری شده از صورتجلسات نشست های این کمیسیون مربوط به سال 99 است که آن هم در دسترس نیست گرچه اعلام شده که براساس سیاست وزارت راه و شهرسازی مبنی بر دسترسی آزاد همه شهروندان به اطلاعات مورد نیاز این وزارتخانه، کلیه مصوبات شورایعالی هماهنگی ترابری کشور در این بخش قرار داده است.

شاید گزیده ای از پاسخ این سوال که چرا در یک بازه ده ساله بهبودی در ایمنی حمل ونقل حاصل نشده و آمار تلفات جاده ای تقریبا هر سال بالاتر از قبل است؛ در نبود اطلاعات روشن و شفافی از عملکرد و اقدامات کمیسیون ایمنی راه های کشور باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • جزئیات پرداخت تسهیلات ارزی برای واردات اتوبوس
  • پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد تامین‌اجتماعی
  • تعیین ۶۰۰ میلیون یورو اعتبار برای واردات اتوبوس برون‌شهری ویژه اربعین
  • تخصیص ۶۰۰ میلیون یورو برای واردات اتوبوس برون‌شهری ویژه اربعین
  • فرصت استثنایی برای واردات ناوگان اتوبوس برون شهری ویژه اربعین
  • بیشترین نگرانی ما در اربعین کمبود ناوگان حمل و نقل است
  • کمبود ناوگان اتوبوسرانی در ایام اربعین رفع شود
  • ◄ پیدا کنید خروجی جلسات کمیسیون ایمنی راه ها را !
  • چرا پروژه بارورسازی ابر‌ها در ایران به بن‌بست خورد؟
  • لزوم انجام کار مطالعاتی دقیق بر روی پل‌ها و جاده‌ها