Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@01:02:50 GMT

۱۰ نکته طلایی تغذیه‌ای برای ماه مبارک رمضان

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۸۹۴۴۷

۱۰ نکته طلایی تغذیه‌ای برای ماه مبارک رمضان

روزه گرفتن علاوه بر آثار معنوی و اجتماعی فراوانی که دارد؛ باعث ارتقای سلامتی نیز می‌شود؛ پیروی از یک رژیم غذایی سالم در وعده‌های سحر و افطار، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا؛ روزه گرفتن علاوه بر آثار معنوی و اجتماعی فراوانی که دارد؛ باعث ارتقای سلامتی نیز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رعایت اصول تغذیه‌ای و پیروی از یک رژیم غذایی سالم در وعده‌های سحر و افطار، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد؛ همچنین روزه گرفتن برای مبتلایان به چربی خون بالا بسیار مفید است و میزان چربی‌های نامطلوب موجود در خون را کاهش می‌دهد.

روزه داران باید در طول شبانه روز، سه وعده غذا مصرف کنند که این وعده‌ها شامل افطار، شام و سحر است. در این مطلب به 10 نکته برای ارتقای سلامتی در ماه مبارک رمضان اشاره شده است.

1. هرگز وعده سحری را حذف نکنید. گرسنگی طولانی می‌تواند در صورت رعایت نکردن اصول تغذیه صحیح در وعده سحر و افطار موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شود و احتمال ابتلای به بیماری کرونا را افزایش دهد؛ برخی از افراد تصور می‌کنند که باید هنگام سحر غذاهای پرچرب و پرکالری مصرف کنند تا در طول روز احساس گرسنگی نکنند اما مصرف مواد غذایی پرچرب منجر به تشنگی و کم آبی بدن می‌شود.

2. در فاصله افطار تا سحر، آب بنوشید؛ به دلیل طولانی بودن ساعات روزه داری، بدن ممکن است دچار کم‌آبی شود؛ نیاز بدن افراد به آب بسته به وزن آن‌ها متفاوت است اما به طور کلی می‌توان گفت که افراد با وزن 50 تا 60 کیلوگرم به روزانه دو تا سه لیتر آب و مایعات و افراد با وزن 70 تا 80 کیلوگرم به روزانه سه تا 3.5 لیتر آب نیاز دارند؛ می‌توانید نیمی از مایعات مورد نیاز بدن خود را از آب و نیم دیگر را از سایر مایعات مانند سوپ‌های رقیق و کم چرب، آبمیوه‌های طبیعی و غیرصنعتی و شیر تأمین کنید؛ همچنین سالادهای سبزرنگ، آب زیادی برای بدن فراهم می‌‌کند.

3. از مصرف نوشیدنی‌‌های صنعتی که حاوی قند بالا و فاقد فیبر هستند بپرهیزید و از انواع میوه به‌جای آب میوه استفاده کنید؛ همچنین از نوشیدن چای، قهوه و انرژی‌زاها که حاوی کافئین و برای سلامتی مضر هستند، بپرهیزید.

4. مصرف غذاهای سرخ‌‌شده، پرچرب، پرادویه و نمک و فرآوری‌شده را در وعده‌های سحری و افطاری به حداقل برسانید.

5. در وعده سحر از میوه‌‌های فصل استفاده کنید.

6. افطار خود را با خرما آغاز کنید.

7. از نان‌‌های سبوس‌‌دار مانند نان جو و جوانه‌‌ها مانند جوانه گندم، جو، ماش، عدس در وعده‌‌های سحر و افطار استفاده کنید.

8. استفاده از حبوبات و آجیل‌‌ها مانند گردو، بادام، پسته و فندق می‌‌تواند در تقویت سیستم ایمنی نقش داشته باشد؛ همچنین مصرف روزانه مغزهایی مانند تخمه آفتابگردان و تخمه کدو ... می‌تواند مفید باشد، توجه داشته باشید که آجیل‌ها نباید شور باشند و از خرید آجیلهای باز و فله‌ای بپرهیزید و انواع مغزها و آجیل‌ها را با پوست خریداری کنید.

9. تأمین پروتئین مورد نیاز بدن از طریق گوشت گوسفندی و تخم‌‌مرغ که حاوی مواد معدنی نظیر آهن و روی و برخی انواع ویتامین‌‌ها هستند می‌‌تواند در تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از کم‌‌خونی و ضعف مؤثر باشد؛ مصرف گوشت گاو و گوساله و مرغ که دارای طبع سرد هستند را کاهش دهید.

10. از پرخوری و درهم‌‌خوری پرهیز کنید؛ غذا را خوب بجوید؛ بین هر دو قاشق یا هر دو لقمه غذا، مکث کنید و مواد غذایی را بین 16 تا 40 بار بجوید. از مصرف آب بین غذا بپرهیزید.

روزه داری باعث افزایش خطر ابتلا به کرونا نمی‌شود

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که هیچ شواهدی مبنی بر اینکه روزه گرفتن می‌تواند خطر ابتلا به کرونا را افزایش دهد، وجود ندارد.

نکات تغذیه‌ای در اسهال و استفراغ ناشی از کرونا

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تغذیه سالم بهداشت و درمان ماه مبارک رمضان تغذیه سالم بهداشت و درمان ماه مبارک رمضان تقویت سیستم ایمنی سحر و افطار روزه گرفتن وعده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۹۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود

 به گزارش تابناک، رشد و توسعه فیزیکی کودکان یکی از دغدغه‌های اصلی والدین است که در آن، قد بلند ترجیح داده می‌شود و به عنوان نشانه‌ای از سلامت و تندرستی در نظر گرفته می‌شود.

علاقه به داشتن قد بلند نه تنها در میان کودکان بلکه در میان والدین آنها نیز مشهود است، چرا که اغلب با مزایایی چون اعتماد به نفس بالاتر و موقعیت‌های اجتماعی بهتر همراه است. با این حال، تعیین قد نهایی یک فرد تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله ژنتیک، تغذیه و سبک زندگی قرار دارد.

به گزارش فرطب، ژنتیک به طور قطعی در تعیین قد نقش دارد، اما تغذیه صحیح نیز می‌تواند تاثیر بسزایی بر روند رشد قدی داشته باشد. تغذیه کافی و متعادل باعث تامین مواد مغذی لازم برای رشد و نمو سلول‌ها و بافت‌های بدن به خصوص استخوان‌ها می‌شود. در این میان، اهمیت مصرف پروتئین و مواد مغذی خاص نظیر کلسیم و ویتامین D که نقش اساسی در تقویت ساختار استخوانی و بهبود رشد قدی دارند، نباید نادیده گرفته شود.

از این رو، درک اهمیت تغذیه در کنار عوامل ژنتیکی و توجه به نقش آن در تحقق پتانسیل رشد قدی کودکان، می‌تواند به والدین کمک کند تا با اتخاذ رویکردهای مناسب تغذیه‌ای، زمینه ساز رشد بهینه فرزندان خود باشند.

اهمیت تغذیه در رشد قدی کودکان
رشد قدی کودکان نه تنها تحت تاثیر عوامل ژنتیکی قرار دارد، بلکه تغذیه صحیح نیز نقش کلیدی در این فرآیند ایفا می‌کند. احمد اسماعیل زاده تاکید می‌کند که ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری برای رشد استخوان‌ها و بهبود قد کودکان حیاتی هستند.

تاثیر پروتئین بر افزایش قد کودکان
پروتئین، به عنوان یکی از اساسی‌ترین مواد مغذی برای تقویت بدن کودک و تحریک هورمون‌های رشد، معرفی شده است. این ماده مغذی برای سلامت ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، پوست و سایر اندام‌های بدن ضروری است.

نقش لبنیات در رشد قدی
لبنیات، به ویژه شیر و ماست، حاوی پروتئین و دیگر مواد مغذی هستند که می‌توانند به افزایش قد کمک کنند. مصرف روزانه ۳-۴ وعده لبنیات به دستیابی به پتانسیل رشد در کودکان و نوجوانان کمک می‌کند.

اهمیت شیر و فرآورده‌های لبنی در دوران کودکی
شیر و فرآورده‌های لبنی منابع خوبی از انرژی، پروتئین‌ها، فسفر، منیزیم، ویتامین D و به ویژه کلسیم هستند که برای رشد و نمو کودک ضروری می‌باشند. مصرف این محصولات در دوران کودکی به تقویت استخوان‌ها و رشد اسکلتی کمک می‌کند.

تاثیر ویتامین D و کلسیم بر رشد قد
علاوه بر کلسیم، ویتامین D نیز در تقویت استخوان‌ها و بهبود رشد قدی نقش دارد. ویتامین D به تراکم و استحکام استخوان‌ها کمک کرده و کمبود آن می‌تواند به ضعف عضلانی و اختلال در رشد قد منجر شود.

افزایش ترشح فاکتور رشد شبه انسولین با مصرف لبنیات
محصولات لبنی نه تنها به جذب کلسیم کمک می‌کنند، بلکه ترشح فاکتور رشد شبه انسولین را نیز افزایش می‌دهند که این امر به نوبه خود به رشد اسکلتی کمک می‌کند.

از این رو، توجه به تغذیه مناسب و غنی از پروتئین، کلسیم، و ویتامین D در دوران رشد کودکان، می‌تواند به دستیابی به حداکثر پتانسیل قدی آن‌ها کمک کند.

 

دیگر خبرها

  • «نان کامل» چه نانی است؟
  • احساس غرور بیش از ۷۰ درصد مردم از عملیات وعده صادق
  • تخصیص ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای طرح تغذیه مصنوعی بندان
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • مروری بر جنایات گروهک منافقین؛ترور یک نوجوان پیش چشمان مادر
  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • فصل طلایی پاسخگویی و عمل به وعده‌های شهردار به شورا و شورا به مردم رسیده است