Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-26@11:59:02 GMT

لزوم عرضه املاک مازاد دولتی در بورس کالا

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۸۹۶۰۵

لزوم عرضه املاک مازاد دولتی در بورس کالا

ایران اکونومیست- کارشناس بازار سرمایه گفت:دولت املاک مازاد زیادی دارد که اگر این املاک در بورس کالا عرضه شوند به سود همه افراد جامعه خواهد بود.

عباسعلی حقانی نسب کارشناس بازار سرمایه  در پاسخ به این سوال که املاک مازاد دولت چه میزان است؟ بیان کرد: دولت املاک مازاد زیادی دارد و این املاک بالای ۵ میلیون میلیارد تومان است و این املاک دولت در قالب زمین، ساختمان، تجهیزات و وسایل نقلیه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: زمانی وزارت اقتصاد، دارایی‌های دولت را بررسی کرد و ارزش آن را تخمین زد در آن زمان براساس برآوردی که حاصل شد دولت نزدیک به ۵ میلیون میلیارد تومان دارایی و املاک مازاد داشت که می‌توانست این املاک را به فروش برساند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: متاسفانه از آنجایی که دولت‌ها برای تبدیل دارایی‌های خود به اوراق بهادار برنامه ریزی نکرده‌اند و برنامه‌ریزی هم نداشتند، بنابراین به طور دقیق مشخص نیست که دولت چه میزان دارایی دارد.

 

حقانی نسب در ادامه بیان کرد: یک موضوع که ما بر آن پافشاری داریم و همواره بیان می‌کنیم این است که بحث تجدید ارزیابی دارایی‌ها عملا شفافیت را افزایش می‌دهد و این موضوع برای دولت نیز صادق است. متاسفانه دولت، شرکت‌های بورسی و شرکت‌های وابسته به نهادهای شبه دولتی و نهادهای عمومی مانند بنیاد مستضعفان و آستان قدس رضوی و غیره هم باید تمام دارایی‌هایشان مشخص شود و خودشان مکلف شوند که دارایی‌های خود را تجدید ارزیابی کنند تا مشخص شود دولت چه میزان دارایی دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که با توجه به احتمال عرضه املاک دولت در بورس کالا آیا این امر امکان پذیر است و دولت می‌تواند از این طریق کسری بودجه خود را جبران کند؟ بیان کرد: در گام اول دولت باید املاک خود را افشا و مشخص کند. یکی از بهترین روش‌های تامین کسری بودجه که تورم زا نیست و تورم را به شکل قابل قبولی می‌تواند کنترل کند، عرضه املاک دولتی است. دولت بعد از آن برای جبران کسری بودجه می‌تواند اوراق به فروش برساند و اقداماتی از این قبیل انجام دهد.

حقانی نسب در پایان تصریح کرد: متاسفانه بعضی از زمان‌ها دولت و بانک‌ها و نهادها رقیب مردم شده‌اند و با اقداماتی باعث افزایش قیمت‌ها و سوداگری شده‌اند، در حالی که اگر دولت املاک خود را در بورس کالا عرضه کند، تورم کنترل و عرضه زیاد خواهد شد و عملا شرایطی ایجاد می‌شود که به نفع همه افراد است.

 باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: کارشناس بازار سرمایه بورس کالا املاک مازاد دارایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۹۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادسازی اراضی دولتی به ارزش هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در کرمان

سردار ناصر فرشید گفت: ماموران پلیس شهرستان کرمان در زمینه مبارزه با پدیده زیانبار زمین خواری در پی دریافت شکایتی مبنی بر تصرف اراضی دولتی در یکی از مناطق کوهستانی شهر کرمان، پیگیری موضوع را به صورت ویژه در دستور کار قرار دادند.

 وی افزود: بدین منظور یک تیم از ماموران به منطقه مورد نظر در حوزه روستای ده لوءلوء اعزام و در بررسی‌های میدانی متوجه شدند، افردی بدون مجوز ۱۰۰ هزار متر مربع از اراضی دولتی را به صورت غیرقانونی تصرف کرده اند.

فرمانده انتظامی استان کرمان بیان داشت: پس از جمع آوری دلایل و مستندات موجود با هماهنگی قضائی و به اتفاق کارشناس اداره بنیاد مسکن و شهرسازی نسبت به رفع تصرف این اراضی اقدام شد. 

وی تصریح کرد: این زمین‌های دولتی که بنا به اعلام کارشناس مربوطه، بالغ بر هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال ارزش داشتند به اموال دولتی بازگردانده و دست زمین خواران از تصرف و فروش آن‌ها کوتاه شد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • بنگاهداری بانک‌ها زنجیری به پای چرخ تولید
  • تهیه ۳۰۰۰ سند کاداستر برای املاک شهرداری قم
  • دو اثر مهم عرضه در بورس کالا برای طلای سرخ
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری
  • افزایش کیفیت و حذف واسطه‌ها با عرضه زعفران در بورس کالا
  • آزادسازی اراضی دولتی به ارزش هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در کرمان
  • واگذاری املاک مازاد وزارت کار
  • انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود