Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@14:29:59 GMT

رسید آن ماه مهمانی یزدان...

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۹۰۶۹۵

رسید آن ماه مهمانی یزدان...

خبرگزاری فارس ـ همدان، بار دیگر ماه رمضان، ماه شور و عشق و عرفان،‌ ماه فیض و احسان، ماه قرآن و عترت، ماه تجدید عهد و پیمان با معبود، ماه بخشش گناهان و خط عفو کشیدن بر هر آنچه خطا کرده‌ایم، ماه انس و دوستی با خدا و خلق او از راه رسیده است.

ماهی که باید در خود تحولی عظیم ایجاد کنیم، تحولی که از خود بیرون بیاییم و به او برسیم، تحولی که از منیت‌های درون به آدمیتی که خدا می‌خواهد برسیم، تحولی که تو را از تمام بی‌قیدی‌ها و بی‌مسوولیتی‌ها برهاند و دلت را آن قدر زلال کند که درد دیگران درد تو شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ماه، ماهی است که باید با خودمان خیلی خلوت کنیم و در پی گمشده‌های درونمان باشیم که اگر آنها را پیدا کنیم می‌توانیم با واژه اشرف مخلوقاتی که برای ما به کار برده برسیم.

حال مهمانان این سفر خدایی بیاییم در این ۳۰ روز برای قایق دل غمزده‌مان از تمام کاستی‌ها و بدی‌ها و غم‌های دنیا ساحلی امن پیدا کنیم و چه ساحلی بهتر و امن‌تر از رمضان.

همه ما به مدت ۳۰ روز مهمان سفره پربرکت کسی هستیم که از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است و درون و بیرون ما را خوب می‌داند؛ پس روراست باشیم و حرف دلمان را در سحر و افطارهای پر از معنویت و نور با اشک‌های پر از ندامت و پیشمانی همراه کنیم و برایش هر آنچه دلمان می‌خواهد بگوییم...

شاید خیلی از ما در مورد این ماه شنیده باشیم ولی اگر بخواهیم عظمت و بزرگی این ماه را به درستی دریابیم بهتر است نگاهی فرازهای دعا ۴۴ صحیفه سجادیه امام‌الساجدین که در هنگام ورود به ماه رمضان میخواندند،‌ بکنیم و همراه با امام این دعا را زمزمه کنیم که اگر خدا نظری کند دل و جان ما را غبارروبی خواهد کرد.

و امام سجاد(ع) در این دعا چه زیبا سیمای ماه مبارک رمضان ا ترسیم می‌کند که می‌فرماید: ««شَهْرَ رَمَضَانَ، شَهْرَ الصِّیَامِ، وَ شَهْرَ الْإِسْلامِ، وَ شَهْرَ الطَّهُورِ، وَ شَهْرَ التَّمْحِیصِ، وَ شَهْرَ الْقِیَامِ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ، هُدًى لِلنَّاسِ، وَ بَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ»

ماه مبارک رمضان، ماه صیام و روزه‌داری، ماه اسلام، ماه پاکیزگی از آلودگی‌ها، ماه رهایی از گناهان، ماه نماز و ماه نزول قرآن است و قطعا رمز و راز بهره گرفتن هر چه بیشتر از این ماه داشتن آگاهی و شناخت از فضیلت ماه مبارک است و اگر کسی عظمت این ماه را به درستی درک نکند و نداند مهمان چه کسی است هرگز نمی‌تواند از برکات این ماه بهره‌مند شود.
 
به خاطر این امام سجاد(ع) در این دعا در فرازی دیگر از خداوند درخواست شناخت این ماه را دارد و می‌فرماید:‌ «‌ وَ أَلْهِمْنَا مَعْرِفَةَ فَضْلِهِ وَ إِجْلالَ حُرْمَتِهِ وَ التَّحَفُّظَ مِمَّا حَظَرْتَ فِیهِ» یعنی خداوندا! شناخت فضیلت این ماه و بزرگداشت حرمت آن و پرهیز از هر چه در این ماه ما را از آن منع کرده‌‏اى به ما الهام کن.»

در ادامه امام این ماه را ماه نوع‌دوستی و انسان‌دوستی و پاک کردن اموال می‌داند و می‌فرماید:‌ «وَ وَفِّقْنَا فِیهِ لِأَنْ نَصِلَ أَرْحَامَنَا بِالْبِرِّ وَ الصِّلَةِ، وَ أَنْ نَتَعَاهَدَ جِیرَانَنَا بِالْإِفْضَالِ وَ الْعَطِیَّةِ وَ أَنْ نُخَلِّصَ أَمْوَالَنَا مِنَ التَّبِعَاتِ، وَ أَنْ نُطَهِّرَهَا بِإِخْرَاجِ الزَّکَوَاتِ» که خدایا! در این ماه، ما را موفق‌‏دار که به خویشاوندانمان نیکى کنیم و به دیدارشان بشتابیم و همسایگانمان را به بخشش و عطاى خویش بنوازیم و اموال‏مان را از هر چه به ناحق بر آن افزوده‌‏ایم پیراسته داریم و با اداى زکات، پاکیزه کنیم... پس در این ماه منیت و خودخواهی معنا ندارد و باید به فکر اطرافیان، خویشاوندان و همسایگان باشیم و اگر در حق آنها بدی کرده‌ایم حلالیت خواسته و از آنها بخواهیم که در این شب‌ها و روزها برایمان دعا کنند که دعای برادر مومن در حق برادرش اجابت خواهد شد. در این ماه از کسی که از ما دوری می‌کند آشتی کنیم و با کسی که با ما دشمنی کرده صلح کنیم مگر کسی که در راه خدا و برای خدا دشمنی کند.

امام‌الساجدین در این دعا برای چندمین بار به بخشش گناهان تاکید می‌کند و می‌فرماید:‌ «‌ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ امْحَقْ ذُنُوبَنَا مَعَ امِّحَاقِ هِلاَلِهِ‏ وَ اسْلَخْ عَنَّا تَبِعَاتِنَا مَعَ انْسِلاَخِ أَیَّامِهِ حَتَّى یَنْقَضِیَ عَنَّا وَ قَدْ صَفَّیْتَنَا فِیهِ مِنَ الْخَطِیئَاتِ وَ أَخْلَصْتَنَا فِیهِ مِنَ السَّیِّئَاتِ» یعنی خدایا، بر محمد و خاندانش درود فرست و چون هلال این ماه ناپدید شود، گناهان ما را نیز محو نما و چون روزهای آن به پایان رسد، آلودگی‌های ما را نیز از میان بردار، تا در حالی آن را پشت سر گذاریم که تو ما را از هر خطا پیراسته‌ای و از هر گناه پاکیزه ساخته‌ای.

و این دعای زیبا و دلنشین بند به بند و فراز به فراز خواسته‌هایی را مطرح می‌کند که اگر آن را با جان دل بخوانیم سراسر نیک‌بختی و سعادت برای ما در بردارد.

حال خدایا به حرمت این روزها و شب‌های رمضان، تمامی وزنه‌های سنگین معصیت و گناه و دنیاخواهی که ما را بدجوری زمین‌گیر کرده و حس پرواز کردن در آسمان ملکوتت را از ما گرفته، باز کن و امید را به دل‌های ناامید و تاریک ما بتابان و عهدی را که در ازل با تو بستیم را به یادمان آور و بهترین‌ها را برایمان در این ماه رقم بزن آنچنان که خود را در آغوش پر از نور تو ببینیم و  جز رضای تو هیچ چیز دیگر در زندگی برایمان معنا نداشته باشد.

    رسید آن ماه مهمانی یزدان                                            ز دل دستی بریم تا کوی جانان

    بگیریم هر سحر جام از سبویش                                   بخوانیم صد غزل اخلاص و عرفان

انتهای پیام/89001/

منبع: فارس

کلیدواژه: ماه رمضان دعای صحیفه سجادیه روزه ماه نزول قران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۹۰۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخریب بند خاکی دوازده امام روستای نوده

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای خراسان جنوبی، بر اثر بارندگی‌های شدید بند خاکی روستای نوده شهرستان زیرکوه تخریب شد.

روستا از ساکنین تخلیه شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان
  • عکس| جدیدترین پست اینستاگرامی بهنوش طباطبایی در حرم امام رضا(ع)
  • فیلم| ظهر بارانی در حرم مطهر امام رضا (ع)
  • روستای چاه‌غلامعلی زرند در محاصره سیل 
  • عروس امام خمینی(ره) درگذشت
  • مسیر چاه غلامعلی مسدود شد+ فیلم
  • مسیر چاه غلامعلی مسدود شد
  • تخریب بند خاکی دوازده امام روستای نوده
  • راه جلب عنایت امام زمان (عج)
  • دیدار کارگران با رهبر انقلاب