Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس با تاکید بر لزوم تقویت مراودات تجاری ایران و عراق، گفت: روابط تجاری و اقتصادی دو کشور خوب است اما ضرورت دارد تبادل تجاری به بیش از بیست میلیارد دلار ارتقاء یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خانه ملت، «نصیر عبد المحسن عبد الله» سفیر جمهوری عراق با عباس گلرو رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی پیرامون تقویت روابط دو کشور و تحولات منطقه دیدار و گفتگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در این دیدار،  اشتراکات دینی  و روابط خاص تاریخی فیمابین را دلیل پیوند دیرینه دو کشور دانست و گفت: قدمت مجاورت در ابعاد فرهنگی، دینی و اجتماعی شالوده اساسی پیوند جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق است.

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: توجه ویژه به استواری روابط با عراق از سویی و امنیت و ثبات در سایه تمامیت ارضی این کشور سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران است.

گلرو تقویت روابط پارلمانی و همچنین استقلال عراق در سطح بین الملل را مهم بر شمرد و گفت: شرایط منطقه در مقطع کنونی بسیار حساس است و ضرورت توجه به امنیت روابط دو جانبه و همفکری در مدیریت مسائل منطقه، رکن قابل توجه مقامات مسئول دو کشور است.

وی با اشاره به کمرنگ شدن حضور تروریست های تکفیری در منطقه، به رشد حلزونی داعش در عراق پرداخت و  همبستگی و همراهی آحاد مردم این کشور را مسیر درست برای دفع و رفع توحش دست پرورده آمریکا در منطقه بیان کرد. 

این نماینده مجلس که ریاست گروه دوستی پارلمانی چند کشور عربی را نیز بر عهده دارد تقویت روابط همه جانبه گروه های دوستی پارلمانی را منشاء اثر در ارتقاء سطح روابط دولت ها بیان کرد و افزایش سطح مبادلات و تعاملات را از طریق آمد و شدهای گروه های دوستی پارلمانی و کمیسیون های مشترک را با اهمیت دانست و اظهار داشت:  کمیسیون مشترک توافقات مناسبی داشته که باید پیگیری شود.

گلرو، نقش آمریکا در تحولات منطقه را غیرمسئولانه، غیرانسانی و طرحی از پیش تعیین شده خواند و اذعان به ترور سپهبد سلیمانی و مهدی المهندس را نهایت بی شرمی از سوی دولتی تروریستی و نمونه ای از تروریسیم دولتی بر شمرد. 

وی با تاکید بر لزوم تقویت مراودات تجاری دو کشور گفت: روابط تجاری و اقتصادی دو کشور خوب است اما ضرورت دارد تبادل تجاری به بیش از بیست میلیارد دلار ارتقاء یابد.

عضو دبیرخانه کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین تصریح کرد: برای توسعه روابط در همه زمینه ها به ویژه گسترش مبادلات اقتصادی، تجاری و بازرگانی با جمهوری عراق استقبال می کنیم.

گلرو گفت: اطمینان داریم با حکمت و درایت رهبران، این کشور در مسیر تقویت، ثبات و توسعه اقتصادی و پویایی حرکت خواهد کرد.

سفیر جمهوری عراق نیز در این دیدار با اشاره به حسن همجواری، تقویت روابط دو کشور به ویژه تعاملات پارلمانی را خواستار شد و گفت: پارلمان های دو کشور راه میان بُر افزایش سطح  همکاری ها هستند و  توسعه نقش گروه های دوستی پارلمانی به تحرک بخشی دستگاه های دولتی منجر خواهد شد.

وی در بعد دوجانبه تعامل دو کشور را مثبت ارزیابی کرد و حساسیت های داخلی و خارجی عراق را متأثر از شرایط خاص منطقه دانست و تصریح کرد: وضعیت خاص منطقه، نقش استراتژیک عراق کنونی و انتخابات پیش روی دو کشور ضرورت استحکام روابط و توجه به دیدگاه های فیمابین را با اهمیت می سازد.

 

انتهای پیام/ک

منبع: دانا

کلیدواژه: دوستی پارلمانی تقویت روابط جمهوری عراق روابط دو دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۹۱۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقشه راه تجارت ایران و عراق تدوین می‌شود

عبدالامیر ربیهاوی، مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت  ایران عراق را شریک دوم تجاری ایران معرفی کرد و افزود: عراق جزو کشور‌های اولویت‌دار ما در تجارت محسوب می‌شود؛ در سال‌های اخیر ما در تجارت با این کشور بر صادرات کالا با ارزش افزوده بالاتر مانند صادرات خدمات فنی و مهندسی تمرکز کردیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه ششمین کمیسیون مشترک ایران و عراق در حال برگزاری است، گفت: کمیسیون مشترک با حضور احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی ایران و وزیر تجارت عراق ۱۶ اردیبهشت کار خود را آغاز کرد؛ در صورت جلسه این کمیسیون بند‌های دستگاه‌هایی که در این کمیسیون نقش دارند آورده شده است.

وی نقش وزارت صمت در کمیسیون مشترک ایران و عراق را کاربردی دانست و افزود: مهم‌ترین کمیته این کمیسیون کمیته تجاری و اقتصادی است که مسئولیت آن با سازمان توسعه تجارت ایران، به‌خصوص دفتر غرب آسیا این سازمان است. در این کمیته از سازمان‌های تحت پوشش مانند سازمان زمین‌شناسی، شرکت شهرک‌های صنعتی و... بند‌هایی به عنوان بند‌های پیشنهادی قید شده است.

ربیهاوی با اشاره به مهم‌ترین بند‌های کمیسیون مشترک ایران و عراق، بیان کرد: برگزاری سومین کمیته بازرگانی ۱۴۰۳ و پیشنهاد برگزاری کمیته مشترک صنعتی در سال جاری از مهم‌ترین بند‌های پیشنهادی کمیسیون مشترک است؛ گفتنی است این دو بند مورد توافق طرف عراقی نیز قرار گرفته است. درکنار این بندها، موضوعاتی مربوط به کمیته تجاری مانند بحث توافقات اتاق‌های بازرگانی، پیگیری اختلافات بین تجار، توسعه صادرات و تسهیل در امور تجاری اتاق‌های بازرگانی در دستور بررسی قرار گرفته است.

 مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایرانی که در عراق فعال‌ هستند با یکسری مشکلات مواجه هستند. تلاش ما رفع و رجوع این مشکلات و تسهیل ورود شرکت‌های ایرانی در بازار عراق و اخذ ضمانت‌نامه‌های بانکی و افتتاح حساب و... است.

وی تدوین نقشه راه تجارت ایران و عراق را به عنوان دیگر توافق‌ کمیسیون مشترک دو کشور دانست و افزود: نقشه راه همکاری‌های اقتصادی و تجاری ج. ا ایران و جمهوری عراق به عنوان یکی از بحث‌های تسهیل تجارت هدف‌گذاری شده است. هدف بررسی روابط اقتصادی ما با عراق در این کمیسیون است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • نقشه راه تجارت ایران و عراق تدوین می‌شود
  • همسایگی و قرابت فرهنگی عامل تقویت ارتباطات تجاری کیش و ترکیه
  • توافق ایران و عربستان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری
  • صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود
  • تاکید وزیر خارجه مصر بر تقویت روابط مردمی و گردشگری با ایران
  • سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟
  • پایان روابط تجاری ترکیه ـ اسرائیل/ اردوغان در جنگ غزه به دنبال چیست؟
  • ۵۰ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده است
  • توافق ایران و امارات برای تقویت همکاری‌های تجاری
  • میزان صادرات نفت اعلام شد/ تراز تجاری ایران در این وضعیت است