Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام و المسلمین معین شرافتی سخنران و کارشناس مذهبی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ویژگی ضیافت الهی نسبت به دیگر میهمانی‌ها گفت: ماه رمضان بهار قرآن است؛ یعنی ماه بهار هدایت و معرفت و بهار تقوا و زدودن غفلت. از آداب میهمانی و میهمانداری آن است که میزبان به بهترین صورت پذیرای میهمان باشد و آنچه دارد را از او دریغ نکند؛ تا جایی که سفارش شده علاوه بر روی خوش حتی با جرعه‌ای آب هم که شده از میهمان پذیرایی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ادب برای رفع خستگی‌های جسمی میهمان است که مسیری را طی کرده و به دیدار میزبان آمده است؛ اما میهمانی الهی یعنی ماه مبارک رمضان، میهمانی‌ از جنس جسم نیست؛ بلکه سطح بسیار بالاتری دارد.

بیشتر بخوانید

چرا به ماه رمضان، رمضان می‌گویند؟ + فیلم

وی افزود: میهمانی خدا، میهمانی روحانی است. میهمانی‌ که قواعد و قوانین آن بسیار متفاوت از دیگر میهمانی‌های مرسوم است. از این رو در این میهمانی برای بالا رفتن درک روحانی ما مأمور به گرسنگی شده ایم تا روح با توجهی کامل پذیرای دریافت‌های معنوی خویش باشد و از سفره حکمت الهی بهره ببرد.

این پژوهشگر مذهبی ادامه داد: برکات گرسنگی در حدی است که خداوند در سفر معراج فواید شیرین گرسنگی را به پیامبراکرم (ص) اینگونه معرفی می‌کند که گرسنگی سبب حکمت، حفظ دل، تقرب، جلوگیری از سرمستی، کم‏ هزینگی برای مردم، حق‌گویی و تمرین تحمل سختی‌ها می‌شود. پس باید جنس میهمانی خدا را جنسی از نوع معنویت برشماریم و بدانیم که در این میهمانی است که می‌توانیم نقایص گذشته را جبران کنیم؛ زیرا یازده ماه به دنبال سیر کردن شکم‌ها و پر و بال دادن گرفتن جسمانی بودیم و چه بسا دچار غفلت از معنویات نیز شده باشیم این ماه رمضان ماه پالایش روح ما از تمام آلودگی‌ها و سپس پر و بال و اوج گرفتن روح است.

حجت الاسلام شرافتی مطرح کرد: از آنجا که این ماه قرار است کاستی‌های یازده ماه دیگر را جبران کند، همچون کیمیا عمل می‌کند. مس را طلا و کم را زیاد و در یک کلام کار‌های عادی و بی ارزش را ارزشمند می‌سازد. چنان که پیامبر اکرم (ص) در حدیثی به استقبال ماه رمضان رفته و به مردم یادآوری می‌کند که خداوند ما را گرامی داشته و اجازه حضور در این ماه را داده، ماهی که نفس‌ها در آن ثواب تسبیح و ذکر خدا را دارد و خواب روزه‌دار هم عبادت است. در ادامه حضرت رسول (ص) اهل شقاوت و فرد بدبخت را کسی معرفی کرده اند که از مغفرت الهی در این ماه بی بهره بماند.

وی گفت: ماه رمضان حتی می‌تواند سعادت دنیوی و مادی ما را هم تأمین کند. در دعای روز اول ماه رمضان به سفارش امام کاظم (ع) از خداوند می‌خواهیم گناهان ما را که نقش مستقیمی در گرفته شدن نعمت‌ها، سبب کینه، تسلط دشمن، نزول بلا، نابودی و پشیمانی است را ببخشد در نتیجه با غفران الهی این آثار سوء برطرف شده و با ترک گناه توسط فرد دنیای آبادتری نیز نصیبش می‌شود.

این کارشناس مذهبی درباره جایگاه والای ماه رمضان گفت: این ماه برترین ماه سال و شب قدر که در دل آن قرار گرفته برتر از هزار ماه است. پس دیگر جایی برای تنبلی باقی نمی‌ماند. فردی که می‌خواهد سعادت استفاده از این ماه را به دست آورد، باید اهل برنامه ریزی، انس با قرآن و تفکر در آیات آن، مناجات و دعا، بهره گیری از سحر‌های ماه رمضان، تفکر در فلسفه روزه، شناخت احوال نیازمندان و فقرا و کمک به آنان و از همه مهمتر ترک گناه و ترک عادات بد اخلاقی باشد.

حجت الاسلام شرافتی ادامه داد: در روایتی نقل است امام علی (ع) برترین عمل این ماه را از پیامبر (ص) پرسیدند و ایشان فرمودند: «الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ»، یعنی پرهیز از حرام‌های الهی. اصلاً گرسنگی نیز برای کسب ورع و پرهیزگاری در این ماه واجب گردیده است همچنانکه خود حضرت علی (ع) فرمودند: «نِعمَ عَونُ الوَرَعِ التَّجَوُّعُ»؛ گرسنگى کشیدن، بهترین یاور برای پرهیزگاری است و یا در حدیثی دیگر گرسنگى کشیدن را بهترین یار و کمک برای مبارزه با سرکشی‌های هوای نفس و عادت‌های آن معرفی کردند.

وی در پایان گفت: روزه داران حقیقی هستند که طعم شیرین و لذت بخش تقوا و پرهیزگاری را می‌چشند و میهمان نوازی خداوند را درک می‌کنند، روزه و روزه داری نیز دارای مراتبی است برخی استفاده حداقلی و برخی استفاده حداکثری از آن می‌برند. روزه عالی آن است که تمام اعضا و جوارح از حرام الهی و حتی قلب از غفلت خدا خالی باشد نه آنکه فرد تنها برای ساعاتی شکم خود را از آب و غذا خالی نگه دارد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ماه رمضان رمضان 1400 ماه رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۹۵۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرغامی: گردشگری در کشور افزایش یافته است

وزیر گردشگری در واکنش به برخی آمارها از میزان سفرها در نوروز گفت: برخی از دستگاه آمارهایی ارائه می‌دهند که بسیار غلط است، همه آمارها نشان دهنده افزایش گردشگری است. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در حاشیه نشست هفتگی هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: کاهش 12 درصدی آمار مسافرت‌ها در شروع تعطیلات و ماه رمضان نشان می‌داد بخش زیادی از مردم ترجیح می‌دهند که سفر نروند و روزه بگیرند البته این به معنای این نیست که آنهایی که به سفر رفتند چیزی کم داشته باشند منتها بخشی از جامعه تشخیص می‌دهد که الان وقت روزه گرفتن است. 

وی افزود: وقتی به انتهای ماه رمضان رسیدیم، مردم حال خوب خود را در افزایش گردشگری نشان دادند و ما نسبت به سال گذشته شاهد افزایش گردشگری در کشور بودیم. 

ضرغامی گفت: آخرین آمارهای ما حاکی از یک رشد قابل توجه در حوزه گردشگری است.  63 میلیون نفر اقامت در هتل‌های رسمی یک رقم بالایی است و این نشان می‌دهد دولت در انجام وظایف خود اجمالاً موفق بوده است.  

خبر در حال تکمیل است...

دیگر خبرها

  • صعود تراکتور در ضیافت پنالتی‌ها
  • مسابقات جام رمضان تنیس روی میز بانوان در سمنان پایان یافت
  • تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
  • درخواست اجرایی شدن قانون کاهش ۳۰ روزه حق عائله‌مندی
  • صعود مس رفسنجان در جام حذفی در ضیافت پنالتی‌ها
  • شمسایی: تفاوت کلیدی با ازبکستان داشتیم/ بهترین نمایش را خواهیم داشت
  • ۳۰۰ نفر در کرمانشاه برگزیده طرح مسطورا در ماه مبارک رمضان شدند
  • چطور بهار را به بالکن خانه ها ببریم؟ | ایده های برای نگهداری گیاهان در بالکن‌های۲ متری
  • تفاوت کیبورد مکانیکال و کیبورد گیمینگ: راهنمای جامع برای انتخاب بهترین کیبورد
  • ضرغامی: گردشگری در کشور افزایش یافته است