Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، آمار و ارقام همگی حاکی از این است که خشکسالی نتیجه طبیعی کاهش بارندگی‌های امسال خراسان رضوی است و در واقع سال آبی مناسبی را پشت سر نگذاشته‌ایم.

بارندگی در شهرستان‌های استان نیز به همین میزان اندک بوده و همین امر بر مسئله کشت و زرع تاثیر خود را بر جای گذاشته و محصولات کشاورزان را با افت روبرو کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



برای مثال میزان بارندگی در شهرستان گناباد از ابتدای سال زراعی تاکنون نسبت به دوره آماری بلندمدت ۶۹ درصد کاهش یافته که کمترین میزان ثبت بارش در طول ۳۰ سال اخیر بوده است.

با این اوصاف سال زارعی خشکترین دوره تجربه شده در گناباد ظرف سه دهه اخیر بوده که از مهرماه پارسال تاکنون تنها ۳۰ میلیمتر باران در این شهرستان باریده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۷۳ درصد کمتر شده است. این در حالی است که پیش از این کمترین بارندگی گناباد در این بازه زمانی مربوط به سال‌های ۸۴ - ۸۵ و میزان آن ۴۸ میلیمتر بوده است.

حمایت نشده‌ایم

یکی از کشاورزان گنابادی در این زمینه می‌گوید: سال زراعی امسال جزو بدترین سال‌هایی بوده که تجربه کرده‌ایم؛ سال‌های قبل هم البته شرایط مشابهی داشتیم، اما امسال بنظر می‌رسد متفاوت باشد.

وی می‌گوید: تنها منبع درآمد کشاورز زمینش است و دسترنج خودش؛ هیچ دارایی دیگری نداریم، اما مانده‌ایم امسال با پیش‌بینی کاهش محصول نهایی چه باید کنیم؟

این کشاورز منطقه کاخک عنوان می‌کند: سرمازدگی هم مزید بر علت شده و بسیاری از سردرختی‌ها را از میان برد و امیدوارم حمایت بیشتری از ما شود.

بیشتربخوانید

خسارات جبران ناپذیر خشک سالی‌های مستمر به منابع آبی


جولان دلالان، عامل نابودی دسترنج کشاورزان

مشکل دیگری که کشاورزان گنابادی همچنان به آن اشاره می‌کنند جولان واسطه‌ها و دلالانی است که همچنان فعال هستند و همین واسطه‌ها سبب می‌شوند دسترنج یک ساله کشاورز از میان برود.

یکی از کشاورزان منطقه بیدخت در این زمینه می‌گوید: وضعیت کشاورزان حکایت هر سال دریغ از پارسال است، همه جا از کشاورز به عنوان رکن اصلی تولید یاد می‌شود، اما تمام وعده وعید‌ها فقط روی کاغذ است.

او می افزاید: واسطه‌ها زیاد هستند، دسترنج کشاورز را با قیمت نازل خریداری می‌کنند و با قیمت بالا بفروش می‌رسانند و دست هم در این میان کم نیست، اما خود کشاورز که بیشترین زحمت را کشیده بدون نصیب است.

نعمت غفوری مدیر جهاد کشاورزی گناباد در این زمینه می گوید: خشکسالی و کمبود شدید بارندگی موجب کاهش ۵۰ درصدی میزان محصولات زراعی آبی و ۹۰ درصدی محصولات دیم در این شهرستان در مقایسه با مدت مشابه پارسال شده است.

او می افزاید: استمرار معضل خشکسالی در بخش دامی نیز تولید شیر و گوشت را ۳۰ درصد و تولید علوفه مراتع را ۹۰ درصد کاهش داده است.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد کاهش بالغ بر ۵۰ درصدی تولید عسل در زنبورستان‌ها را از دیگر تاثیرات خشکسالی در بخش کشاورزی گناباد دانست.

غفوری با اشاره به مشکلات متعدد خشکسالی و تغییرات اقلیمی در بخش کشاورزی این شهرستان، خواستار توجه بیشتر مسوولان ذیربط به امهال تسهیلات بانکی کشاورزان و دامداران و افزایش تامین خوراک دام مازاد بر سهمیه کشاورزان با توجه به کمبود شدید علوفه در مراتع شد.

منبع:تسنیم
انتهای پیام//ز.ق

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خشکسالی های اخیر کشاورزان و باغداران کاهش بارندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۹۸۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خشکسالی در 22 استان کشور! بارش‌ها 8.9 درصد کاهش یافت

از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۳ اردیبهشت ماه بارندگی‌ها در کشور ۸.۹ درصد و میزان بارندگی‌ها در کشور در بازه زمانی ذکر شده ۱۸.۶ میلیمتر کاهش یافته است.

به گزارش مهر، بر اساس داده‌ها و اطلاعات بارش‌های سازمان هواشناسی کشور از ابتدای سال جاری آبی تا (۱۳ اردیبهشت ماه) بیشترین کاهش بارش با منفی ۴۳ درصد مربوط به استان قزوین است.

پس از قزوین، استان‌های سمنان و تهران به ترتیب به رشد منفی ۴۱.۳ و ۳۹.۸ درصد در رده‌های دوم و سوم کمترین بارش‌ها در بازه اشاره شده قرار دارند. میزان کاهش بارش در تهران ۹۳.۵ میلیمتر بوده؛ این در حالی است که با وجود بارش‌های قابل توجه طی روزهای اخیر در کشور، اما همچنان بارش‌ها در ۲۲ استان منفی است. بارش‌ها در استان‌های ایلام، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، گلستان، همدان و یزد نسبت به دوره بلندمدت افزایش یافته است.

بیشترین بارش‌ها برای استان سیستان و بلوچستان با رشد ۵۴.۲ درصدی، یزد ۴۱.۵ درصد و خراسان جنوبی با ۱۹.۷ درصد ثبت شده است.

در مجموع از ابتدای سال آبی جاری تا (۱۳ اردیبهشت ماه) بارندگی در کشور ۸.۹ درصد و میزان بارندگی‌ها در کشور در بازه زمانی ذکر شده ۱۸.۶ میلیمتر کاهش یافته است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • هواشناسی خراسان رضوی هشدار سطح زرد صادر کرد
  • هشدار هواشناسی برای بارش‌های رگباری، گردوغبار و کاهش دما در خراسان رضوی
  • فرودگاه گناباد، پیشران توسعه و رونق در جنوب خراسان رضوی
  • ۱۳ استان در معرض تهدید سن و زنگ زرد هستند
  • وضعیت نابسامان نیروی کار در خراسان رضوی
  • انتفاد از کاهش سهمیه سوخت کشاورزان
  • آب سد سفیدرود رها سازی شد
  • نگاهی به وضعیت بارندگی‌ها و سیلاب در نقاط مختلف انابد + فیلم
  • سیلابی شدن رودخانه روستای کبوترکوه گناباد + فیلم
  • خشکسالی در 22 استان کشور! بارش‌ها 8.9 درصد کاهش یافت