Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@02:23:07 GMT

تنظیم بازار رمضان نیازمند تدبیر بیشتر

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۹۸۶۷۵

تنظیم بازار رمضان نیازمند تدبیر بیشتر

نهادها و بخش های مختلف اقتصادی پیش از ماه مبارک رمضان اعلام کرده بودند که بازار برای تامین نیاز روزه داران آماده است اما با وجود وجود کالاها، قیمت بالای آنها جامعه مصرف کننده را دچار مشکل کرده است که رفع آن نیازمند تدبیر بیشتر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، با فرارسیدن ماه مبارک رمضان همه بخش ها و نهادها خود را برای ورود به ماه میهمانی خدا آماده می کنند و مقدمات گذراندن 30 روز همراه با طاعت و تسهیل شرایط برای روزه داری را فراهم می کنند در این میان یکی از بخش های مهم جدا از تامین فضای مناسب معنوی، تامین و توزیع مناسب کالاهای اساسی و مصرفی مردم است چرا که به مقتضات این ماه میزان خریدهای مردم نیز افزایش پیدا می کند از این رو بخش های مختلف دولتی و نهادهای اقتصادی مرتبط با تامین کالاهای ضروری مردم برنامه ریزی هایی را در دستور کار خود قرار می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بنابراین گزارش، برای تامین مایحتاج مورد نیاز مردم در ماه مبارک امسال نیز برنامه ریزی هایی صورت گرفته است که در همین راستا اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور فروردین ماه اساس در یکصد و سی‌ و دومین جلسه کارگروه تنظیم بازار و تامین کالا‌های اساسی ماه مبارک رمضان با تاکید بر اهمیت تامین کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان، گفت: باید همه دستگاه‌های دولتی و نظارتی و نیز تولید کنندگان تلاش کنند تا کمبودی در زمینه تامین کالا‌های اساسی در کشور بوجود نیاید.

 

معاون اول رئیس جمهوری تامین کالا‌های اساسی نظیر شکر، روغن، خرما، مرغ و تخم مرغ، برنج و گوشت قرمز را از اولویت‌های اصلی دستگاه‌های دولتی و تولید کنندگان کشور عنوان کرد و گفت: در ماه مبارک رمضان باید اقلام مورد نیاز سفره افطار مردم به وفور و با قیمت مناسب در اختیارشان قرار بگیرد.

 

جهانگیری با اشاره به افزایش تقاضا به برخی کالا‌ها در ماه رمضان گفت: گزارش‌های اعلام شده از سوی دستگاه‌ها نشان می‌دهد که به میزان لازم کالا‌های مرتبط، تولید و ذخیره‌سازی شده است و براساس پیش بینی‌ها مشکل خاصی بوجود نخواهد آمد.

 

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر ضرورت رصد روزانه بازارها، خواستار دخالت لازم ستاد تنظیم بازار برای جلوگیری از افزایش قیمت شد و گفت: همه دستگاه‌ها به ویژه دستگاه‌های نظارتی و تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف کنندگان باید با حضورشان در صحنه به مردم اطمینان بخشی کنند.

 

بنابراین گزارش، در این جلسه همچنین موضوعات مربوط به تامین و توزیع گوشت مرغ بر اساس مصوبات و تصمیمات قرارگاه تخصصی ساماندهی مرغ مطرح و بر حمایت ستاد تنظیم بازار از مصوبات قرارگاه، گزارش‌هایی درباره میزان و چگونگی توزیع گوشت مرغ در سطح استان تهران و نیز سایر استان‌ها ارائه شد.

 

در این جلسه «عباس تابش» رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گزارش‌هایی درباره وضعیت بازار اقلام پرمصرف در سبد خانوار ارائه کرد که بر اساس آن ۶۷ قلم از ۱۰۰ قلم کالای رصد شده با کاهش یا ثبات قیمت همراه بوده است.

 

در بخش دیگر این جلسه نیز موضوع تامین کالاهای سهمیه ویژه ماه مبارک رمضان مطرح و با استناد به آمار و گزارش ارائه شده در این زمینه، میزان ۳۰ هزار تن برنج وارداتی هندی و تایلندی به ترتیب با قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت.

 

همچنین مقدار ۳۰ هزار تن شکر با قیمت هشت‌هزار و ۷۰۰ تومان برای بسته‌های یک کیلوگرمی، سه هزار تن گوشت قرمز منجمد با قیمت ۸۰ هزار تومان و حدود ۱۸۰ هزار تن روغن با قیمت مصوب به عنوان سهمیه ویژه ماه مبارک رمضان در نظر گرفته شده است. در این جلسه همچنین با اشاره به موجودی ۱۳۶ هزار تنی خرما در کشور، گزارشی درباره چگونگی توزیع خرما در سراسر کشور نیز ارائه شد.

 

اما بررسی ها از سطح بازار نشان می دهند که قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان، گوشت گوساله ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان، برنج ایرانی ۳۳ تا ۴۰ هزار تومان، برنج خارجی ۲۳ تا ۲۸ هزار تومان، چای ایرانی ۶۵ تا ۹۵ هزار تومان، چای خارجی ۱۱۰ تا ۱۵۰ هزار تومان، لوبیا چیتی ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان، عدس ۳۰ تا ۳۳ هزار تومان، لپه ۴۰ هزار تومان، نخود ۳۳ تا ۳۷ هزار تومان، شکر ۸ هزار و ۷۰۰ تا ۱۰ هزا. تومان، قند ۱۵ هزار تومان ، هر مثقال زعفران ۶۰ تا ۹۰ هزار تومان و روغن حلب ۵ کیلویی ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان است.

 

بنابراین گزارش، قیمت بالای کالاهای مصرفی علی رغم فراوانی آن در بازار موجب شده است تا سبد خانوار در ماه رمضان انچنان که باید و شاید پر و پیمان نباشد هرچند که در راستای تامین بخشی از نیاز باز توزیع گوشت قرمزبه قیمت تمام شده و به منظور تنظیم بازار با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام کشوربه مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان آغاز شده است و یا تا ساعت ۹ صبح امروز پنجشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ آمار ورودی به مراکز عرضه عمده گوشت مرغ به ۹۲۲ تن رسیده است اما باید تمام دستگاه های مربوطه برای تامین بازار کالاهای اساسی و مصرفی روزه داران تلاش مضاعفی داشته باشند تا در ماه مبارک رمضان التهابی در بازار محصولات رخ ندهد و ایرانیان فارغ از هر دغدغه غذایی به انجام فرضیه الهی در این ماه بپردازند که این مهم با نظارت مداوم نهادهای مربوطه محقق می شود.

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: بازار رمضان رمضان ماه مبارک رمضان ماه رمضان تامین کالا های اساسی ماه مبارک رمضان ماه مبارک تنظیم بازار هزار تومان دستگاه ها هزار تن بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۹۸۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر صمت: در تامین اتوبوس نیازمند خارجی‌ها نیستیم

عباس علی آبادی  با اشاره به موضوع واردات اتوبوس و کشنده، گفت: امروز در تولید کشنده و اتوبوس نیازمند خارجی نیستیم بلکه نیازمند تأمین هزینه‌ها و زمان هستیم اما گاهی به بهانه تأمین مالی و گاهی به بهانه اینکه فوری نیاز داریم، واردات صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چگونه باید جلوی بهانه‌جویی‌ها را گرفت، تاکید کرد: به هر حال هر بار به دنبال بهانه هستند تا راهی پیدا کنند و به منفعت برسند.

وزیر صمت ادامه داد: در حال حاضر یکی از بهانه‌های مهم این است که تأمین کنندگان خارجی مایل به تأمین مالی هستند، بنابراین ما باید این بهانه‌ها را از بین ببریم و روش‌هایی را برای تأمین مالی و مشارکت دادن مردم در این امر پیدا کنیم تا با این بهانه‌ها به سمت خارجی‌ها نرویم.

علی آبادی عنوان کرد: یکی دیگر از بهانه‌ها این است که گاهی اعلام می‌کنند تعداد زیادی دستگاه آن هم به صورت فوری نیاز دارند؛ در حالی که اگر این موضوع را از قبل به تولیدکننده بگوییم تولیدکننده هم نسبت به تولید محصول مذکور اقدام می‌کند.

وی گفت: متأسفانه این مساله وجود دارد اما به هر حال ما به دنبال رفع آنها هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • تنظیم بازار و جهش تولید با مشارکت تشکل ها
  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • وزیر صنعت: برای تولید اتوبوس نیازمند خارجی‌ها نیستیم
  • روند روبه‌رشد تولیدات حوزه کشاورزی لرستان
  • روند رو به رشد تولیدات کشاورزی لرستان
  • رشد تولید محصولات کشاورزی در لرستان
  • برای تولید اتوبوس و کشنده نیازمند خارجی‌ها نیستیم
  • جاده مواصلاتی قرح به گوشکی نیازمند تامین اعتبار است
  • فیلم/ وزیر صمت: در تامین اتوبوس نیازمند خارجی‌ها نیستیم
  • وزیر صمت: در تامین اتوبوس نیازمند خارجی‌ها نیستیم