شاعران کهن پارسی گوی، شاقول میزان شدن درون انسان هستند
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۰۲۱۷۴
عبدالمهدی مستکین، در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در پاسخ به این سوال که چرا شعر عطار، همچون حافظ، مولوی، سعدی، فردوسی و خیام، در میان مردم پراکنده نشده است، گفت: همیشه در ادوار شعر ایران زمین، عطار یکی از ستونها بوده است، گاهی از این پنج نفر که نام بردید، خیام را بیرون میگذارند و شیخ عطار یا حکیم نظامی را در شمار میآورند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: وقتی از من میپرسند کدام شاعر بزرگ ارجمندتر است، میپرسم شما کدام گل را بر دیگری ترجیح میدهید؟ میگویند: همه زیبا هستند! بسته به ذائقهای که هر که دارد، این شاعران نیز گلهای همیشه بهار فرهنگ ایران هستند که نمیتوان بر یکدیگر برتری داد.
این استاد ادبیات، اظهار داشت: اگر بخواهم خیمه فرهنگ و ادب ایران را بر پا کنم، عمود وسط که همه بر آن سوار هستند، فردوسی است، چون کاری که فردوسی کرد، هیچ یک از ادبا و بزرگان ما انجام ندادند، او هم حماسه هویتی و ملی ما را ساخت و تدوین کرد و اگر نمی بود شاهنامه ای که به همت اسدی توسی و دقیقی و دیگران و نتیجه اش نمی شد این شاهنامه، این اثر ورجاوند ایران زمین، در حال حاضر ملتی از هم گسیخته بودیم، فردوسی این از هم گسیختگی همه سرزمین های پارسی زبان را به هم پیوند داد.
مستکین دیگر شاعران سایه گستران این خیمه دانست و بیان کرد: سعدی بی گمان یکی از سایههای بلند این خیمه است که حماسه حکمی و اخلاقی ایرانیان را بر جای گذاشته است. از روزی که آثار او موجود شدند تا هر آینه، هزاران سال بعد بالاتر از زبان شکرین شیخ اجل سعدی، نخواهیم داشت. اگر همه در نظم سخن برانند در نثر هیچ یک نمی توانند همپای سعدی اعلام حضور کنند با این که در نظم هم سعدی از همه بالاتر است.
وی افزود: ضلع دیگر عطار است که عرفان اصیل ایران را روشمند کرد، اگر یکی از مشاهیر را بخواهید کاملا ایرانی بدانید، به معنی کامل کلمه که به شرق و غرب هیچ پیوندی ندارد، باید از عطار و سنایی نام ببرید که امتداد آن به مولانا میرسد. در آثار شفیعی کدکنی هم هست که مثنوی معنوی پردرخشش ترین اثر عرفانی ماست اما پس از منطق الطیر و مصیبتنامه عطار، اما مهم آن است که چه کسی این خط را گشوده است.
این استاد فرهنگ ایران، اضافه کرد: حکیم نظامی سایه دیگری است که مرد مینیاتور کلام ایران زمین است، ما بالاتر و ماندگارتر و پرنگارتر از آثار نظامی دلبری کند، شاعری چون او در واژگان نداریم، او شاهکاری است، او طاووس الشعرای ماست. او جادوسخن جهان خوانده اند که خود نیز می گوید. سایه دیگر مولانا، پیر بلخ است، بیش از یک دهه است که بازار مولانا در ایران داغ شده است که دکانی گشاده شده است. او حماسه عرفانی ما در ۶ دفتر به ارمغان گذاشته است.
وی با اشاره به دیدار مولانا و عطار افزود: عطارنامه، کتاب بالینی مولانا بوده و همیشه به او به چشم شاگرد نگاه می کرده است. خیام هم که ۸۰ رباعی را از او داریم که فلسفه شگفتی را مطرح میکند که دم غنیمتی است. ما بیشترین ترجمه ها را از شعر خیام و عطار داریم اما در ایران در هر دوره یک شاعر گل می کند و پررنگ می شود.
مستکین گفت: آدم اگر با این شاعران همراه باشد موزون و متناسب می شود، این بزرگان شاقول میزان شدن درون انسان هستند.
وی در پایان گفت: عطار گلاب سه آتشه است که هر کس نمی تواند به آن نزدیک شود، خودش باید راهش را نشان بدهد. تمام وجود عطار ذوب در وجود محبوب است، و از سر درد این ابیات را می گوید.
جانا ز فراق تو این محنت جان تا کی
دل در غم عشق تو رسوای جهان تا کی
چون جان و دلم خون شد در درد فراق تو
بر بوی وصال تو دل بر سر جان تا کی
نامد گه آن آخر کز پرده برون آیی
آن روی بدان خوبی در پرده نهان تا کی
بشکن به سر زلفت این بند گران از دل
بر پای دل مسکین این بند گران تا کی
اندر حرم معنی از کس نخرند دعوی
پس خرقه بر آتش نه زین مدعیان تا کی
گر طالب دلداری از کون و مکان بگذر
هست او ز مکان برتر از کون و مکان تا کی
گر عاشق دلداری ور سوختهٔ یاری
بی نام و نشان میرو زین نام و نشان تا کی
عطار همی بیند کز بار غم عشقش
عمر ابدی یابد عمر گذران تا کی
برچسبها عطار نیشابوری مولانا سعدی ادبیات فارسی حافظ شعرمنبع: ایرنا
کلیدواژه: عطار نیشابوری مولانا سعدی عطار نیشابوری مولانا سعدی ادبیات فارسی حافظ شعر اخبار کنکور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۰۲۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رکوردشکنی شمس و مولانا در سینمای ایران؛ «مست عشق» نیامده از ۵ فیلم سبقت گرفت
آفتابنیوز :
در شرایطی که گیشه سینماها تحت تاثیر اکران دو فیلم کمدی «تمساح خونی» و «سال گربه» قرار دارد، فروش ۱۱ میلیاردی «مست عشق» در دو روز اول اکران نوید یک رقیب جدید برای کمدیهای در حال اکران را میدهد.
مست عشق ساخته حسن فتحی با حضور پارسا پیروزفر و شهاب حسینی اتفاق بی سابقهای را در گیشه رقم زد و موفق شد طی دو روز اول اکران با جذب بیش از ۱۶۰ هزار مخاطب فروشی بالغ بر ۱۱ میلیارد تومان را به ثبت رسانده است که برای یک فیلم غیرکمدی موفقیتی بزرگ محسوب میشود.
پس از سالها این اولین باری است که یک فیلم غیرکمدی موفق به شکستن این رکورد میشود، به گونهای که «مست عشق» تنها در دو روز اول اکران توانست خود را به رتبه چهارم فروش کلی سینمای ایران در سال جدید برساند و بالاتر از فیلمهایی نظیر آسمان غرب، آپاراتچی، پرویز خان، نوروز و ایلیا در جستجوی قهرمان قرار گیرد.
شهاب حسینی در نقش (شمس تبریزی)، پارسا پیروزفر در نقش (مولانا)، حسام منظور در نقش حسام الدین چلبی (همنشین و شاگرد مولانا)، هانده ارچل در نقش (کیمیاخاتون)، بنسو سورال در نقش (مریم)، بوراک توزکوپاران در نقش سلطان ولد (فرزند بزرگ مولانا)، هالیت ارگنچ (پدر مولانا) و بوران کوزوم در نقش علاءالدین (پسر مولانا) در «مست عشق» بازی کرده اند.
این فیلم برشی از زندگی مولانا و شمس تبریزی در سالهای ۶۴۰ تا ۶۴۵ هجری قمری میباشد که رابطه مولانا با شمس تبریزی، عشقی که مولانا به او داشت، تأثیر فراوان شمس بر زندگی و اشعار مولانا، و عشق او به خدا و عرفان او را به تصویر میکشد.
در جدول فروش سینمای ایران در حال حاضر تمساح خونی به کارگردانی جواد عزتی با بیش از ۱۱۹ میلیارد تومان فروش در آستانه ۲ میلیونی شدن تماشاگران خود است و پس از این فیلم درام اجتماعی «بیبدن» با بیش از ۳۰ میلیارد فروش و کمدی «سال گربه» با ۲۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروش در رتبههای دوم و سوم قرار دارند.
منبع: خبرگزاری فارس