Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- ساعاتی پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام، سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از جلسه غیر رسمی اعضای گروه چهار به علاوه یک و آمریکا، بدون حضور ایران خبر داد.
به گزارش سرویس سیاست خارجی خبرگزاری آریا، «میخائیل اولیانوف» روز پنجشنبه در توئیتی نوشت: برای اولین بار روسای هیات‌های مشارکت‌ کننده در برجام با رئیس هئیات آمریکا در چارچوب یک نشست غیر رسمی در وین دیدار کرده تا درباره فعالیت‌های جاری پیرامون احیای توافق هسته‌ای گفت‌وگو کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نماینده روسیه تصریح کرد که در این نشست ایران حضور نداشت.
دور سوم هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام ساعاتی پیش در گرندهتل وین پایان یافت و قرار شد گفت‌وگوهای فنی در نشست‌های کارشناسی ادامه یابد.
بر این اساس، نشست‌های دو گروه کارشناسی که از هفته گذشته به طور موازی جهت رایزنی‌های فنی در دو حوزه رفع تحریم و مسائل هسته‌ای آغاز به کار کرده اند، ادامه خواهند یافت. نتایج نشست های این دو گروه کارشناسی در حوزه جنبه‌های فنی مربوط به رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای، به کمیسیون مشترک اعلام می‌شود.
اولیانوف پیشتر فضای کلی جلسه را مثبت ارزیابی کرده و گفته بود که اگر لازم شد نشست کمسیون دوباره تشکیل می‌شود.
در همین حال سفیر و نماینده دائم چین نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین خواستار افزایش سرعت مذاکرات برای رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران شده است. «وانگ گون» روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در وین حمله خرابکارانه به تأسیسات هسته‌ای نطنز را به باد انتقاد گرفت و گفت: فکر می‌کنیم این تحولات، اعتقاد ما را تقویت کرد که آنچه اکنون به‌عنوان اولویت مهم مورد نیاز است، این است که از عوامل منحرف کننده فاصله گرفته و مذاکرات را با سرعت بیشتری دنبال کنیم.
در جریان نشست امروز کمیسیون مشترک برجام، سید عباس عراقچی رییس هیأت ایرانی، ضمن محکوم کردن خرابکاری اخیر در تاسیسات نطنز و گلایه شدید از واکنش ضعیف کشورهای اروپایی به این حادثه، تأکید کرد که اعضای برجام باید یکصدا و بدون ملاحظات سیاسی، این اقدام را که مصداق تروریسم هسته ای و تخطی فاحش از قوانین بین‌المللی است، محکوم و تقبیح نمایند.
عراقچی تاکید کرد که هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی به دنبال مذاکرات فرسایشی و اتلاف وقت نیست و تاکید دارد که گفت‌وگوها در چارچوبی مشخص و در زمانی قابل قبول انجام گیرد.

ظریف: ما جدیت خود را نشان داده‌ایم؛ اکنون نوبت آمریکاست
وزیر امور خارجه ایران گفت، علی‌رغم جدیت عزم ایران در پیروی از دیپلماسی، آمریکا همچنان به فشار حداکثری متعهد است.
«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه در پیامی توئیتری نوشت: "جدیت هدف" ایران در دنبال کردن دیپلماسی در سه سال گذشته از زمان خروج ترامپ از توافق هسته ای ایران، آزموده شد. ایران با ماندن در این توافق، با موفقیت این آزمون را گذراند.
وزیر امور خارجه ایران افزود با این حال، دولت بایدن تنها تعهد به فشار حداکثری ترامپ را از خود نشان داده است.

ارزیابی عراقچی از نشست امروز وین
معاون وزیر امور خارجه ایران نشست امروز کمیسیون مشترک برجام را بسیار جدی و چالشی خواند و گفت: اروپایی ها باید جدیت را در مذاکرات نشان دهند.
سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین در گفت وگویی بعد از نشست امروز عنوان کرد: امروز جلسه کمیسیون مشترک مجدد برگزار و تقریبا دو ساعت به طول کشید. قرار شد گروه های کاری در حوزه هسته ای و رفع تحریم ها کار خودشان را امروز بعدازظهر از سر بگیرند. همه توافق داشتند که وارد کار جدی و عملی شویم و مجموعه تحریم هایی که آمریکا باید بردارد لیست شود و مجموعه اقداماتی که ایران باید انجام دهد نیز لیست شود و توافق درباره آن صورت بگیرد و اجرایی شود.
عراقچی ، بیان کرد: جلسه بسیار جدی و حتی چالشی بود. تحولاتی که بین این جلسه و جلسه قبل داشتیم از جمله حادثه نطنز و ... فضای جلسه را به شدت چالشی کرده بود و بحث ها از هر دو طرف خیلی جدی و متاثر از اتفاقات این مدت بود.
معاون وزیر خارجه اظهار داشت: مواضع کشور را خیلی روشن در نشست بیان کردیم. حادثه نطنز چیزی نیست که به سادگی از کنار آن گذشت و انتظار ما که کشورهای مقابل در برجام این حادثه را محکوم کنند انتظار کاملا جدی و به حقی بود. غیر از روسیه و چین، سه کشور اروپایی نه تنها این کار را صورت ندادند، بلکه در حوزه تحریم ها مواردی را اضافه کردند.
وی بیان کرد: حسن نیت از سوی کشورهای اروپایی به شدت از سوی ما زیر سوال رفت. آنها باید جدیت خودشان را در مذاکرات نشان دهند و این گونه نیست که با این حرکات بتوان به جمع بندی خوبی رسید، مگر این که کشورهای اروپایی جدیت را در عمل نشان دهند.
عراقچی با بیان اینکه ما فرصت برای مذاکرات فرسایشی نداریم و اصلا مایل به مذاکرات فرسایشی نیستیم، خاطرنشان کرد: باید سریع تر به جمع بندی برسیم و باید این را در عمل ببینیم که حرکت و شتاب به سمت رسیدن به توافق در حد معقول و مقبولی وجود دارد، در غیر این صورت دلیلی برای ادامه مذاکرات نمی بینیم.
عراقچی درباره اینکه آیا دو طرف توانستند لیست ها را آماده کنند و موارد اختلافی چیست؟ گفت: لیست ها در حال آماده شدن است و موضع ما این است که همه تحریم ها باید برداشته شود و فهرستی که تهیه می شود کامل و شامل باشد. قرار است گروه های کاری کار خودشان را جدی تر جلوتر ببرند. همه کشورها از جمله سه کشور اروپایی این توافق را دارند که در مرحله ای هستیم که دیگر نیازی به بحث های کلی وجود ندارد و باید وارد کار شد و لیست ها را تهیه و نهایی کرد و بعد درباره اختلافات صحبت کرد تا لیست نهایی تهیه شود.
معاون وزیر خارجه درباره بحث راستی آزمایی خاطرنشان کرد: تحول جدیدی رخ نداده است و اول باید فهرست تحریم ها روشن شود و بعد راستی آزمایی صورت بگیرد.
این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در بحث راستی آزمایی تحول جدیدی رخ داده و مدت زمان آن چقدر خواهد بود؟ اظهار داشت: تحول جدیدی در این زمینه رخ نداده است و مواضع ما کماکان هم است. ما الان در مرحله ای هستیم که باید فهرست تحریم ها و فهرست اقدامات ایران روشن شود وقتی این قطعی شد مرحله بعدی آن است که راستی آزمایی را تعیین کنیم که آن هم بحث و مذاکرات خودش را دارد و ان شاءالله به آن می رسیم.
عراقچی در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از نشست امروز امیدوار به رسیدن به جمع بندی هستید؟ اظهار داشت: اگر امیدوار نبودیم الان این جا نبودیم ولی این که مسیر، مسیر آسانی نیست را همه قبول دارند و امیدوار هستیم در این دور از مذاکرات به یک مسیری برویم و به یک جمع بندی برسیم که چشم انداز حل و فصل کاملا روشن شده باشد. امیدواریم در طول چند روز آینده به این امر برسیم. هنوز زود است که بگوییم که قطعا بگوییم خواهیم رسید یا نه، به دلیل مشکلات و سختی هایی که وجود دارد. ولی با این حال امیدواریم
وی افزود: اگر طرف های اروپایی و آمریکا می توانند تعهداتشان را انجام دهند ما هم تعهدات خود را انجام می دهیم.
عراقچی گفت: گروه های کاری کارشان را انجام می دهند و هر زمان لازم باشد نشست کمیسیون مشترک برگزار شود ما این جلسه را تشکیل می دهیم. هنوز زمانی مشخص نیست.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: نشست وین وزیر امور خارجه ایران کمیسیون مشترک برجام راستی آزمایی نشست امروز رفع تحریم جمع بندی تحریم ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۰۲۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم

«ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با خودداری از اظهارنظر درباره کانال های ارتباطی میان واشنگتن – تهران گفت: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم.

به گزارش ایرنا، «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی درباره برخی گزارش ها درباره احیای مذاکرات رفع تحریم ها و مذاکرات مستقیم میان تهران – واشنگتن گفت: « من در مورد راه‌های ارتباط خود با ایران اظهار نظر نمی‌کنم اما باید بگویم ما در حال مذاکره مستقیم با ایران در نیویورک یا هر جای دیگری در مورد برجام نیستیم.»

پاتل در پاسخ به سوال دیگری درباره گزارش حقوق بشری وزارت خارجه آمریکا و وضعیت خبرنگاران و شبکه اینترنشنال گفت: نمی خواهم به هیچ بخش خاصی در گزارش حقوق بشر اشاره کنم.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال با تکرار اتهامات ضد ایرانی واشنگتن مدعی شد: «اما همه می دانند که حکومت ایران یکی از بزرگترین صادرکنندگان تروریسم در جهان است. همزمان با این امر، حکومت ایران کاملا یک محیط آزاد و باز رسانه ای را نادیده می گیرد. شما در سه سال گذشته شاهد سرکوب شدید نهاد های رسانه، خبرنگاران و اهالی رسانه در ایران بوده اید. ما به انجام اقدامات برای مسوول ساختن حکومت ایران به دلیل نقض حقوق بشر و  خرابکارانه ادامه خواهیم داد.»

پیش از این، یک منبع آگاه در گفت‌وگو با ایرنا درباره برخی ادعاها درخصوص مذاکرات مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا گفت: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست و تبادل پیام‌ها صرفا در چهارچوب تعریف شده در جریان می‌باشد.

وی تاکید کرد: مذاکرات رفع تحریم با کشورهای عضو برجام توسط علی باقری کنی به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ درخصوص وضعیت مذاکرات رفع تحریمها گفت: جمهوری اسلامی ایران برای تأمین حقوق ملت، به ویژه در موضوع رفع تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران همواره از همه ظرفیت های دیپلماتیک خود استفاده کرده است.

او تصریح کرد: کسی که زیر میز دیپلماسی زد، نه جمهوری اسلامی ایران، بلکه آمریکا بود. شرکای آمریکا در توافق برجام هم نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و خلاء خروج غیر قانونی آمریکا از توافق برجام را جبران کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: لذا جمهوری اسلامی ایران مطابق خط مشی حکیمانه ای که مقام معظم رهبری تبیین و امر فرمودند، در مسیر بی اثر سازی تحریم ها حرکت کرده و در این مسیر توفیق های زیادی به دست آورده است.

کنعانی ادامه داد: موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه در حاشیه نشست‌های بین‌المللی و در دیدار با طرفهایی که در موضوع برجام و مذاکرات رفع تحریم های ظالمانه می‌توانند ایفای نقش کنند یا نقش تعریف شده و سازمانی دارند مطرح می شود، دیدگاه ها شنیده می شود و دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران ارائه می گردد.

تارنمای محافظه کار واشنگتن فری بیکن فروردین ماه امسال  اعلام کرد: دولت جو بایدن معافیت‌های تحریمی را که به ایران اجازه می‌دهد در چارچوب برجام وارد همکاری‌های هسته‌ای با طرف‌های بین‌المللی شود، تمدید نکرده است.

دولت بایدن اجازه داده است که مجموعه ای از معافیت های تحریمی که به ایران و روسیه اجازه می دهد،همکاری مشترک داشته باشند، منقضی شود اما به اجرای آن تحریم ها متعهد نمی شود.

واشنگتن آخرین بار آگوست ۲۰۲۳ این معافیت‌ها را تا ابتدای سال ۲۰۲۴ تمدید کرده بود و این معافیت‌ها اکنون منقضی شده‌اند.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه درباره علت منقصی شدن این معافیت های تحریمی حرفی نزد اما به واشنگتن فری بیکن گفت که مقامات همچنان «در حال بررسی معافیت‌ها به عنوان بخشی از روند بررسی منظم هستند» و اظهارنظر عمومی پس از تصمیم‌گیری بعنوان بخشی از آن بررسی ارائه خواهد شد.

معافیت‌های تحریمی ایران در چارچوب برجام صادر می‌شود و دولت‌های آمریکا هر ۶ ماه موظف به تمدید آن بوده‌اند.

بر اساس متن برجام، کشورهای امضا کننده آن متعهد شده بودند که با ایران در حوزه‌ همکاری هسته‌ای صلح‌آمیز از جمله در پروژه‌های رآکتور تحقیقاتی اراک و تاسیسات فردو همکاری کنند.

در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ این معافیت‌ها به دلیل خروج آمریکا از برجام لغو شد اما جو بایدن پس از ورود به کاخ سفید اعلام کرد که این معافیت‌ها را صادر خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده و  سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته است.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون نه تنها موفق به بازگشت به برجام نشده است بلکه پی در پی به بهانه های برنامه دفاعی بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران از جمله موشکی بالستیک، پهپادی، هسته ای و حقوق بشر تحریم هایی را علیه ایران وضع کرده است.

tags # برجام ، آمریکا سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • طرح آمریکا و ۱۷ کشور دیگر برای آتش‌بس در غزه
  • طرح پیشنهادی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر به حماس درباره غزه
  • بررسی تحولات خاورمیانه و شمال‌آفریقا با حضور اعضای بریکس در مسکو
  • دانشگر بدون کتف‌بند در تمرینات
  • ۸ نشانه ظریف که نشان می‌دهد دوست‌تان پشت سر شما صحبت می‌کند!
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست