Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسجد حضرت سیدالشهدا(ع) (معزالدوله) از بناهای خیریه دوره قاجار است. بر اساس وقف‌نامه سنگی که در داخل مسجد به چشم می‌خورد، این وقف را خانم فرخ‌لقا، همسر میرزا معزالدوله، انجام داده است و از جمله بناهای وقفی زنان در آن دوره به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد حضرت سیدالشهداء (مسجد معزالدوله) در تهران، خیابان ایران واقع در سه راه امین حضور از مساجد دوره قاجار است که خیریه «محمد اسماعیل میرزا معزالدوله» نوه عباس میرزا نایب السلطنه فتحعلی شاه قاجار بوده  است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بر اساس وقف‌نامه سنگی که در داخل مسجد به چشم می‌خورد، این وقف را خانم فرخ‌لقا، همسر میرزا معزالدوله، انجام داده است و از جمله بناهای وقفی زنان در آن دوره به شمار می‌رود.

 

 

 

 

بر طبق کتیبه موجود در شبستان مدرسه تاریخ احداث بنای مدرسه معزالدوله به سال ۱۳۱۷ می‌باشد و بر اساس کتیبه وقف نامه محمد اسماعیل میرزا معزالدوله این بهرام میرزا معزالدوله بنا را وقف نموده و ساختمان آن به سعی و اهتمام حاجیه فرخ لقا خانم زوجه مرحوم معزالدوله اتمام یافته است.

 

 

 

 

 

بنای تاریخی مسجد معزالدوله دارای نمایی است آجری، در این بنا که درب ورودی آن در قسمت شمالی بنا واقع گردیده است.شبستان مسجد دارای محرابی با تزئینات کاشیکاری شده است. شمال غرب حیاط دارای حجره های متعددی است که برای سکونت طلاب یا احتمالاً امام جماعت مسجد در نظر گرفته شده است. سمت چپ هشتی، اتاقی است که در گذشته مشهور به مَدرس ( محل تدریس ) بود و اکنون کتابخانه مسجد است.

 

 

 

 

 

در قسمت شرقی آن پنج غرفه و یک صحن کوچک دیگر قرار گرفته است. غرفه‌ها فضاهایی است که پیرامون صحن یا فضای میانه قرار می‌گیرند. در شمال غربی بنا، سه مدرس(فضایی برای برگزاری جلسات درس) قرار دارد.در قسمت جنوب غربی بنا ابتدا مهتابی که به فضای بدون سقفی که بالا‌تر از سطح حیاط و یا در پشت بام قرار می‌گیرد و این فضا معمولا از سه طرف بسته و طرف چهارم به فضای باز مشرف است، قرار دارد و بعد از آن به شبستان که فضای ستون داری است که از تکرار چهار طاقی‌های مشابه بوجود می‌آید می‌رسیم.

 

 

 

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: معماری ایرانی و اسلامی مسجد تراز اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۰۴۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانه تاریخی آصف اردبیل واگذار می‌شود

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل از انتشار آگهی مزایده سرمایه‌گذاری در مرمت، احیا، نگهداری و واگذاری حق بهره‌برداری از بنای تاریخی خانه آصف اردبیل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حسن محمدی ادیب در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی برای احیا و ساماندهی بناهای تاریخی استان با مشارکت بخش خصوصی و واگذاری از طریق صندوق توسعه و احیای بناهای تاریخی، فراخوان مزایده یکی دیگر از بناهای تاریخی اردبیل توسط این صندوق منتشر شد.

وی افزود: واگذاری خانه تاریخی آصف اردبیل از طریق فراخوان مزایده سرمایه‌گذاری در مرمت، احیا، نگهداری و واگذاری حق بهره‌برداری از بناهای تاریخی منتشر شده از سوی صندوق توسعه و احیا انجام می‌شود و متقاضیان تا ۱۷ اردیبهشت ماه فرصت شرکت در این فراخوان را دارند.

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل با اشاره به با برنامه‌ریزی برای واگذاری سایر بناهای تاریخی استان، تاکید کرد: با توجه به اینکه واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی راه حلی مناسب برای مرمت و احیای این بناها است، در سال ۱۴۰۲ بهره‌برداری از ۴ بنای تاریخی استان به بخش خصوصی واگذار شد و امسال نیز سایر بناها به مرور در لیست واگذاری قرار می‌گیرند.

محمدی ادیب ادامه داد: علاقمندان و متقاضیان سرمایه‌گذاری در این بنای تاریخی می‌توانند برای شرکت در مزایده به سامانه تدارکات الکترونیک دولت (ستاد) مراجعه کنند.

کد خبر 749477

دیگر خبرها

  • اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه در دهه کرامت آذربایجان غربی 
  • خانه تاریخی آصف اردبیل واگذار می‌شود
  • انتقادات پهلوی به قاجاریان به‌خاطر امتیازدادن به بیگانگان!
  • احداث ۴ شبستان جدید در آستان حسینی
  • اجرای طرح کنترل پوکی استخوان برای زنان بالای ۵۰ سال در زاهدان
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • مسجد جمکران میزبان زائران حضرت معصومه (س) در دهه کرامت
  • مسجد جمکران میزبان زائران حضرت معصومه(س) در دهه کرامت
  • افتتاح چند هزار میلیارد پروژه شهری طی دهه کرامت در قم
  • قدیمی ترین بنای کاخ گلستان اینجاست