Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نرخ فرونشست زمین در برخی دشت‌های استان را در طول یک سال، بین ۱۵ تا ۱۸ سانتیمتر اعلام کرد و از سازمان محیط زیست خواست طرحی برای احیای تالاب گاوخونی تهیه کند؛ پیش از آن که این تالاب، تبدیل به کانون بزرگ گرد و غبار شود و پنج استان کشور را درگیر کند.

منصور شیشه فروش در گفت و گو با ایسنا، یکی از اثرات خشکسالی در استان را فرونشست زمین اعلام و اظهار کرد: در چندسال اخیر دشت های برخوار_اصفهان، گلپایگان، دامنه_داران، کاشان، اردستان، مهیار و شهرضا با پدیده فرونشست زمین مواجه شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به مطالعاتی که سال گذشته شرکت آب منطقه ای اصفهان بر روی چاه های پیزومتری انجام داد، گفت: براساس این مطالعه بین یک و نیم تا دو متر افت آب های زیرزمینی در سطح آبخوان ها در طول یک سال گذشته اتفاق افتاده که رقم بالایی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، همچنین از پیگیری برای نصب ۳۰ ایستگاه جی پی اس از سوی سازمان زمین شناسی کشور در استان خبر داد و تصریح کرد: سازمان زمین شناسی در بررسی هایی که انجام داد نرخ فرونشست زمین در طول یک سال را در برخی دشت های استان اصفهان بین ۱۵ تا ۱۸ سانتیمتر گزارش کرد که می تواند بسیار خطرساز باشد.

کاهش ۳۰ درصدی بارش ها

وی میزان بارش ها را در سطح استان از اول سال زراعی تاکنون،  ۱۱۶ میلی‌متر اعلام کرد و توضیح داد: این میزان، ۳۰ درصد نسبت به آمار بلندمدت کاهش داشته است و بررسی فنی طی ۱۰ سال گذشته نیز نشان می دهد که ۷۵ درصد مساحت استان متأثر از خشکسالی است.

شیشه فروش یادآور شد که حداقل یک ماه است بارشی در اصفهان رخ نداده و افزود: بیشتر چشمه ها، چاه ها و قنوات در استان کم آب و خشک شده و مسیر رودخانه زاینده رود تا تالاب گاوخونی خشک است. تالاب گاوخونی نیز فقط ۴ درصد آب دارد.

وی از پیش بینی بارش های رگباری برای استان در اردیبهشت ماه خبر داد و خاطر نشان کرد: اثرات خشکسالی مستمر در استان، تقویت کانون های گرد و غبار، برداشت های زیاد آب، نبود نم و رطوبت و وزش باد شدید است، به طوری که بادهای فروردین امسال تا سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت هم رسید.

۱۲ روز هوای ناسالم از ۲۲ روز فروردین

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه به غیر از ۱۶ کانون فرسایش بادی، کانون های فرسایش محلی و نقطه ای هم در استان ایجاد شده، گفت: در طول ۲۲ روز از سال جاری، هوای اصفهان ۱۲ روز ناسالم و ۱۰ روز سالم بود.  در این بازه زمانی، استمرار خشکسالی و افزایش کانون های گرد و غبار علت اصلی هوای ناسالم اصفهان بود، درحالی که سال گذشته علت آلودگی هوا بیشتر استقرار توده هوای سرد و سنگین بود که باعث ایجاد اینورژن شد به طوری که در آذر و دی ماه بیشترین روزهای آلاینده را تجربه کردیم.

شیشه فروش یادآور شد: در سال ۹۹ در استان ۴ روز هوای پاک، ۲۰ روز هوای سالم و ۱۲۷ روز هوای ناسالم ثبت شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خسارت ناشی از وزش تندباد و گرد و غبار در فروردین امسال را ۲۱۸ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: برای حفاظت شهرهای استان در برابر گرد و غبار و جلوگیری از خسارت های ناشی از آن نیازمند توجه ویژه مسئولان کشور هستیم.

وی خواستار احیای رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی از سوی وزارت نیرو شد و گفت: حوضه زاینده رود هم باید مثل دریاچه ارومیه احیا شود و در مسیر این رودخانه آب جریان داشته باشد. از سازمان محیط زیست کشور نیز درخواست می شود طرح احیا برای تالاب گاوخونی تعریف کند، چراکه این تالاب درحال تبدیل شدن به یک کانون گرد و غبار بزرگ است که می تواند ۵ استان کشور را درگیر کند. همچنین از سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور، اجرای طرح های آبخیزداری با هدف تقویت سفره های زیرزمینی، پیشگیری از سیلاب های فصلی، کنترل کانون های گرد و غبار و  اجرای طرح های نهال کاری با تخصیص اعتبارات لازم به استان را درخواست می کنیم.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان، خواستار پیش بینی اعتبارات لازم از سوی سازمان جهاد کشاورزی برای ارائه تسهیلات به منظور اجرای طرح های نوین آبیاری و توسعه کشت گلخانه ای به کشاورزان شد و تصریح کرد: تاکنون بیش از ۲ هزار هکتار گلخانه و ۱۲۴ هزار هکتار طرح های نوین آبیاری در استان اجرا شده و برنامه های متعددی در دستور کار قرار گرفته ولی نیاز به تقویت اعتبارات دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی فرونشست زمین خشكسالي خشکی زاینده رود تالاب گاوخوني مدیریت بحران مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تالاب گاوخونی فرونشست زمین گرد و غبار سال گذشته روز هوای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۰۵۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای اصفهان قابل‌قبول و ۴ شهر مجاور آلوده است

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۶ ایستگاه سنجش فعال در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۶ صبح دوشنبه هفدهم اردیبهشت با میانگین ۸۸ وضعیت قابل قبول را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر امروز در ساعت انتشار این گزارش در ایستگاه خیابان ۲۵ آبان با عدد ۷۱، میدان انقلاب ۹۱، پارک زمزم ۷۵، دانشگاه صنعتی ۵۸، رهنان ۸۶، سپاهان‌شهر ۶۱، بولوار کاوه ۵۹، کردآباد ۶۸، خیابان فرشادی ۶۹، خیابان فیض ۶۲ و ولدان ۷۸ AQI در وضعیت قابل قبول است.

شاخص هوای اصفهان همچنین در ایستگاه خیابان میرزا طاهر با عدد ۴۹ AQI وضعیت پاک را نشان می‌دهد و در خیابان احمدآباد با عدد ۱۳۶ و بزرگراه خرازی ۱۱۹ AQI در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس و در ایستگاه خیابان‌های پروین اعتصامی و زینبیه به ترتیب با عدد ۱۶۹ و ۱۵۳ AQI قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان قرار دارد.

امروز شاخص هوا در خمینی‌شهر با میانگین ۵۳، شاهین‌شهر ۵۹، مبارکه ۶۹ و نجف آباد ۶۸ AQI در وضعیت قابل قبول و در زرین شهر با میانگین ۱۲۸، سجزی ۱۲۴، قهجاورستان ۱۳۳ و کاشان ۱۴۹ AQI ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای منطقه صنعتی دولت آباد قطع است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 6097751

دیگر خبرها

  • هوای اصفهان ناسالم است/ کاشان در وضعیت قرمز آلودگی
  • تکرار نشست زمین در خیابان شهیدان کاظمی/عمق فرونشست ۴ متر است
  • هوای کلانشهر اصفهان قابل‌قبول است
  • هوای اصفهان قابل‌قبول / ۴ شهر مجاور آلوده است
  • هوای کلانشهر اصفهان دروضعیت قابل قبول
  • هوای اصفهان قابل‌قبول و ۴ شهر مجاور آلوده است
  • لزوم نظارت مستمر بر اجرای مناسب پروژه‌های مشارکتی در شهر اصفهان
  • هوای کلانشهر اصفهان سالم است
  • فرونشست در اصفهان و خوزستان به بیش از ۷تا۱۰ سانتی متر رسید
  • هوای کلانشهر اصفهان پاک است