Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، قدمت پخت شیرینی رشته خشکار در گیلان به بیش از ۳۰۰سال می‌رسد که برای نخستین بار در طاهرگوراب پخت شد. این شیرینی اغلب در ماه رمضان پخت می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی صومعه سرا با بیان این مطلب خبر داد: با پیگیری‌های به عمل آمده موفق شدیم «مهارت سنتی تهیه رشته خشکار» را به نام شهرستان صومعه‌سرا (دهستان طاهرگوراب) در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرضا مهرگان اظهار کرد: رشته‌خشکار به قدری نام و آوازه پیدا کرده که هر سال از سوی اداره میراث فرهنگی شهرستان و جوانان طاهرگوراب، جشنواره‌ای برای این شیرینی سنتی برگزار می‌شد اما  ۲ سال است که به دلیل شیوع ویروس کرونا کلیه جشنواره‌ها لغو شده.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی صومعه‌سرا در حال شناسایی آثار، سوغات و ظرفیت‌های دیگر این شهرستان برای ثبت است، تصریح کرد: هدف بعدی ما بعد از ثبت حلوای ضیابری و رشته خشکار طاهرگوراب، ثبت آش اباتری است.

در همین زمینه مسعود حلاج پور مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گیلان به همشهری آنلاین گفت: با پیگیری‌های انجام شده توانستیم در نوروز امسال، حلوای ضیابری را نیز به نام سوغات این شهرستان در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت ملی کنیم. پیش از این مهارت، فراوری سیاه شکر شهرستان صومعه‌سرا در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شده بود. در حال حاضر ظرفیت‌های دیگری در شهرستان برای ثبت در آثار ناملموس شناسایی شده که بزودی اطلاع رسانی می‌شود.

شیرینی سنتی رشته خشکار از آرد برنج، مغزگردو و هل سابیده شده،  شکر و دارچین تهیه که بعد از سرخ کردن در روغن مصرف می‌شود. حلوا ضیابری نیز شیرینی محلی گیلان به شمار می‌رود و مواد به کار رفته در این حلوا، آرد شکر، مغزگردو، گل بنفشه، گل رُز محمدی، شوید و پونه است.

کد خبر 595378 برچسب‌ها استان گیلان فرهنگ - میراث فرهنگی شیرینی‌جات میراث معنوی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان گیلان فرهنگ میراث فرهنگی شیرینی جات میراث معنوی میراث فرهنگی ناملموس کشور رشته خشکار صومعه سرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۰۶۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی آثار برتر جشنواره تئاتر و سرود دانش آموزان فیروزه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ مدیر آموزش و پرورش شهرستان فیروزه گفت: دومین جشنواره تئاتر و سرود دانش آموزان مدارس فیروزه با عنوان فرزندان حاج قاسم در همه مقاطع تحصیلی برای دومین سال پیاپی با حضور ۴۲ گروه سرود و ۱۱ گروه نمایش تئاتر صحنه‌ای در سالن همایش‌های آموزش و پرورش با همکاری کانون فرهنگی و تربیتی امام خمینی (ره) فیروزه برگزار شد.
علی ابوالفضلی افزود: در این جشنواره فرهنگی و هنری که به مدت ۶ روز به طول انجامید ۶۰۰ دانش آموز با یکدیگر به رقابت پرداختند.
وی گفت: از جمع ۱۲ گروه برتر سرود و تئاتر دانش آموزی شهرستان فیروزه در همه مقاطع تحصیلی، ۴ اثر با نظر هیات داوران به عنوان گروه‌های برگزیده به مسابقات جشنواره فرهنگی و هنری امید فردا در سطح استان خراسان رضوی ارسال می‌شود. 
ابوالفضلی یادآور شد: حضور بیش از ۵۰ گروه دانش آموزی در این جشنواره نشان دهنده استعداد دانش آموزان این شهرستان است.

 

 

دیگر خبرها

  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)
  • جشنواره «امید فردا» فرصتی برای رقابت سالن دانش‌آموزان کردستان
  • معرفی آثار برتر جشنواره تئاتر و سرود دانش آموزان فیروزه
  • آن‌سوی تاریخ نصف‌جهان به روایت میراث ناملموس