انتقاد مهران مهام از اشرافیگری در سریالها/ سادگی و همدلی متهمگریخت و خانه به دوش طرفدار دارد نه تجمل!
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۰۷۷۶۷
تهیهکننده تلویزیون اعتقاد دارد که اگر سریالهای کمدی مثل "متهم گریخت"و حتی "دردسرهای عظیم" موفق شدند، چون مردم سادگی بدون تجمل را دوست دارند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در میان سریالهای رمضانی که به قسمت سوم میرسند جای خالی در شبکههای سراسری تلویزیون احساس میشود، اگرچه در شبکههای تماشا و آیفیلم سریالهای رضا عطاران را تکرار میکنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جای رضا عطاران و سریالهایش خالی است
کارگردانی که همیشه برای سفرههای افطارِ مخاطبان تلویزیون، ماجراهای کمدی جذابی را تدارک میدید که امروز آن فضا و مُدل کمدیها جایشان در تلویزیون بیش از گذشته خالی است، همان تِم فقر و غنایی که انگار سریالسازان امروز فراموش کردهاند دوربینهایشان را از خانههای لاکچری و بالاشهر به مناطق پایینشهر و اتفاقات خانوادههای ضعیف و متوسط جامعه ببرند.
خودمان را با سریالهایش پیدا میکردیم
زمانی میتوانستیم رمضان را با سریالهای رمضانی بهتر درک کنیم؛ اما رفتهرفته این دغدغه و حمیّت کمرنگ شد، حتی دورانی که کمدیسازی رمضانی به اوج خودش رسید. در "خانه به دوش" و "متهم گریخت" هم میتوانستیم ویژگیهای اخلاقی و توصیفات رمضانی بیابیم، یا "گمگشته" رامبد جوان که داستان دزدی را روایت میکرد که بهدلیل شباهت زیاد با مرد ثروتمندی بهنام "سیدجلال" خودش را بهجای او جا میزند و از موقعیت او سوءاستفاده میکند. شاید چنین ایدهای اکنون برای فیلم یا سریال کلیشهای به نظر بیاید، اما"گمگشته" در سال 1380 با ایده جذابی که داشت ، محبوب مخاطبان شد.
"زیرزمین" ماه رمضان، پورعرب را برگرداند
در ادامه کمدیسازی، "زیرزمین" این بار با بازی فتحعلی اویسی و بازگشت ابوالفضل پورعرب به تلویزیون، ساخته شد. سریالی که توانست در سال 1385 به پربینندهترین سریال ماه رمضانی تبدیل شود. شبکه 5 سیما که آن روزها به عنوان شبکه تهران شناخته میشد هم "بوی خوش زندگی" به کارگردانی و نویسندگی علی شاهحاتمی را روی آنتن میبرد و مجید صالحی و خشایار راد و یوسف مرادیان و دیگر بازیگران ایفای نقش میکردند. سریال کاملاً متوسطی که داستان مشابهش را در دیگر آثار دیده بودیم.
وقتی رفته رفته سریالها با رمضان بیگانه شدند!
روی هم رفته تلویزیون ایام خوشی را برای مخاطبین سپری میکرد و بیننده را میتوانست در هنگامه افطار و لحظات افطار همراه کند اما این روزها کمتر چنین اتفاقی را میبینیم. آنقدر از این مناسبت و فضا دور شدهاند که مخاطب سریالها را بیگانه با ایام میداند؛اهمیت مناسبتسازی در سریالسازی به ورطه فراموشی سپرده شده و در برنامهسازی هم کلیشه، کپیکاری و دور شدن از خلاقیت و نوآوری به چشم میخورد.
موج کمدیها با "خانه به دوش" آغاز شد
بیش از دو دهه از ساخت مجموعههایی که در مناسبتهای مختلف روی آنتن تلویزیون رفتهاند میگذرد و با وجود اینکه قبل از ساخت سریالهای طنز توسط رضا عطاران، مجموعههای طنزی همچون "پشت کنکوریها" به کارگردانی پریسا بختآور نیز در رمضان سال 1381 روی آنتن تلویزیون رفته بود، عطاران با ساخت سریال "خانه به دوش" در سال 1383 موج کمدیسازی در مجموعههای مناسبتی ماه رمضان را آغاز کرد.
آخرین کمدی عطاران، حاشیهساز شد
این روند در سالهای بعد نیز ادامه پیدا کرد و خود عطاران نیز سردمدار آن شد. مخاطبان از سریالهای طنز او که البته مشکلات و مسائل اجتماعی را نیز به خوبی در قصهاش روایت میکرد به شدت استقبال میکردند تا اینکه "بزنگاه" در سال 1387 با حواشی مشابه با پایتخت 6 مواجه شد و همین موضوع سبب شد تا "بزنگاه" آخرین سریالی باشد که رضا عطاران در مقام بازیگر و کارگردان به تولید آنها پرداخت.
ساخت کوچه اقاقیا برای شبکه پنج
عطاران یک سال قبل از ساخت اولین سریال مناسبتی برای ماه رمضان، مجموعه "کوچه اقاقیا" را با منوچهر نوذری روانه آنتن شبکه پنج سیما کرد که با اقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه شد و اعتماد مدیران تلویزیون را جلب کرد. "خانه به دوش" محصول سال 1383 شبکه سه سیما بود که مهرههای بزرگی برای تولید آن تلاش کرده بودند. حمید لولایی، علی صادقی، مریم امیرجلالی، آناهیتا همتی که هرکدام در آن زمان طرفداران خاص خود را داشتند، همراه با عطاران تیم بازیگران "خانه به دوش" را شکل میدادند و همین موضوع در کنار عوامل دیگر زمینههای موفقیت بیش از حد این سریال را فراهم کرد.
تکهکلامهایی که همچنان خنده میگیرد
یک سال پس از ساخت "خانه به دوش"، عطاران مجموعه "متهم گریخت" را روانه آنتن رمضان سال 1383 کرد و مجدداً با استقبال کمنظیری از سوی مردم مواجه شد. عطاران پس از ساخت "مجموعه ترش و شیرین" که نوروز 1386 روی آنتن رفت، در آخرین همکاری خود با تلویزیون در رمضان 1387 سریال "بزنگاه" را روی آنتن شبکه سه سیما برد که با استقبال خوبی در بین مخاطبان مواجه شد. تکهکلامهایی که از این سریال باب شده بود، تا سالها در سریالهای دیگر تلویزیون نیز استفاده میشد و همچنان خنده میگرفت.
سعید سلطانی هم مأمور بدرقه را ساخت
در کنار سریالهای رضا عطاران، سعید سلطانی ملودرامساز شناخته شده با "مأمور بدرقه"، همزمان با پخش "بزنگاه" در رمضان 1387 روی آنتن شبکه پنج سیما رفت و آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفت. اما این مجموعه بازیگری همچون محسن تنابنده را معرفی کرد که در ادامه با مجموعه "پایتخت" اتفاق ویژهای را در تلویزیون رقم زد.
"سه دونگ سه دونگ" با سیروس گرجستانی
بعد از سال 1387، تا چند سال هیچ مجموعه کمدی در ماه رمضان روی آنتن تلویزیون نرفت اما پس از آن مجموعه "سه دونگ سه دونگ" با هنرمندی سیروس گرجستانی و به کارگردانی شاهد احمدلو روی آنتن شبکه پنج سیما رفت تا رمضان 1390 را متفاوت از سالهای قبل از خود کند. با وجود اینکه "سه دونگ سه دونگ" در زمان پخش خود توسط افراد زیادی دیده شد، نتوانست آنچنان که باید رضایت مخاطبان را جلب کند.
دودکش و زوجِ برقنورد- تشکر
"دودکش" به کارگردانی محمدحسین لطیفی رمضان 1392 روی آنتن شبکه یک سیما رفت و توانست مخاطبان بسیاری به سمت خود جذب کند. استقبال از این مجموعه به اندازهای بود که سبب شد تا تلویزیون برنامهریزی برای ساخت فصل دوم این مجموعه را نیز آغاز کند. به این ترتیب فصل دوم این سریال با نام "پادری" آماده شد و رمضان 1395 روی آنتن شبکه یک سیما رفت اما به موفقیت فصل اول این مجموعه دست پیدا نکرد.
زوج هومن برقنورد و بهنام تشکر این روزها با همدیگر در سریال "دودکش2" مشغول فیلمبرداریاند و قرار است هرچه زودتر خودشان را به آنتن شبکه یک سیما برسانند. البته گمانهزنیهایی هم شد که این مجموعه تلویزیونی به ماه رمضان 1400 برسد.
پایتخت و فصل رمضانی
در میانِ این سریالهای کمدی رمضانی، "پایتخت" که تجربه خوبی در نوروز 1390 داشت؛ بعد از پخش سه فصل، تصمیم گرفت فصل چهارم را در ماه رمضان تجربه کند. این فصل علاوه بر همراه کردن مخاطبان جوایز بسیاری همچون بهترین سریال سال از دید مردم و بهترین سریال چهارمین جشنواره جامجم را نیز به خود اختصاص داد.
به بهانه موفقیتهای کمدیهای رمضانی تلویزیون با مهران مهام تهیهکننده بسیاری از این سریالها همکلام شدیم و به نکات قابل تأمل و توجهی اشاره کرد. مشروح این گفتوگو را در ادامه بخوانید:
همه آن آدمها امروز ستاره شدهاند؛ نیرو پرورش ندادیم
* چرا آن سریالهای کمدی هنوز هم بعد از بازپخشهای متعدد پرطرفدارند؛ رمز موفقیتشان در چیست؟
همیشه میگویم یک تیم بود؛ از نویسنده بگیرید تا کارگردان و بازیگر. کسانی که امروز هرکدام برای خودشان ستارهایاند. آنقدر انتخابها درست بود که امروز نگاه کنیم، میبینیم مثلاً چه کسی میتوانست جای مرحوم سیروس گرجستانی، نقش هاشم را در "متهم گریخت" بازی کند. متأسفانه در این راستا در بخش کمدی دچار ضعف جدّی شدیم چون پرورش نیرو ندادیم؛ نویسنده، کارگردان و بازیگر کمدی خیلی کم داریم. این اتفاق آنموقع پرورش یافته و پلهکانی طی میشد؛ یعنی در واقع رضا عطاران تئاتر خیابانی، تئاتر، کمدی و بخش کودک را با کارهای ماندگاری تجربه کرد و وارد عرصه کارگردانی شد و حالا هم جزو ستارههای سینما است.
گلایه دارم از برخی که کار در مدیومهای مختلف را به تلویزیون ترجیح دادند
همینطور سعید آقاخانی با "ساعت خوش" وارد شد و امروز در عرصه بازیگری، نویسندگی و کارگردانی جزو ستارهها به شمار میرود. متأسفانه در این بخش کمتر به فکرِ پرورش نیرو بودیم. کسانی هم که بعدها آمدند در این عرصه کارگردانی میکنند خیلی سخت توانستند در این عرصه، به موفقیت دست پیدا کنند، چون انتظار مخاطب با آن کارهای قدیمی پرطرفدار از کمدیهای تلویزیونی بیش از اینها است. البته از برخی بازیگر، کارگردان و نویسنده گلایه دارم که از طریق تلویزیون به جایی رسیدند و بعدها به دلایل مختلف کار در مدیومهای دیگر را ترجیح دادند.
چرا آن سریالها پرطرفدارند و بیشتر دیده میشوند؟
* آیا توجه سینماییها و تلویزیونیها به تجارت و سرمایهسالاری باعث نشده ذوق و انگیزه ساخت سریالها با آن حال و هوای فرهنگی و مؤثر در سبک زندگی فراموش شود؟
بله. من همیشه در پاسخ به این سؤال که چرا آن سریالها پرطرفدارند و بیشتر دیده میشوند، میگویم آیا حال و روز و انگیزههای این روزهایمان با آن روزها یکی است؟ آن روزها کیفیت اهمیت بیشتری داشت و امروز بیشتر دیده شدن؛ اولین چیزی که امروز مورد توجه است بحث قرارداد و دستمزد مطرح میشود. اما آن روزها بسیاری میآمدند و حتی قرارداد هم نداشتند دغدغهشان این بود بهترین کارشان را ارائه بدهند. البته جامعه هم به این سمت کشیده شده و همه دغدغههایش مادی و اقتصادی شده است.
سریال "نرگس" امروز به دقیقهای 14 میلیون میرسد!
هزینهها هم بالا رفته و همان دوستانی که در آن کارها حضور داشتند امروز ستارهاند و نمیتوانیم آن گذشته را به هر طریقی تکرار کنیم. یک زمانی سریال "نرگس" را ساختیم که خیابان خلوت میکرد؛ این سریال با دقیقهای 75 هزار تومان ساخته میشد. اگر قرار باشد همان سریال ساخته شود دقیقهای 14 میلیون در تلویزیون و در نمایشخانگی قیمت دقیقهای آن به 30 میلیون میرسد.
فیلمنامهنویسها در خدمتِ یک کار بودند
شاید یکی از رموز موفقیت آن، فیلمنامه است که نویسنده سریال "نرگس" دو سال فقط دغدغهاش این مجموعه تلویزیونی بود. اما امروز یک نویسنده با یک فیلمنامه روزگار نمیگذراند و به همین دلیل کیفیت پایین میآید؛ چون همه نگران آینده و فرداییم. چرا به گذشته نمیرسیم چون در گذشته ثباتی وجود داشت و این ثبات امروز از دست رفته است. بازیگر، نویسنده و کارگردان، نگران فردا هستند.
دردسرهای عظیم بدون جواد عزتی یعنی هیچ!
* چرا نوستالژیها دنبالهدار نشدند؛ مثلاً گفتید ادامه ساخت "خانه به دوش" و یا "زیر آسمان شهر" منتفی است؟
چون واقعاً خیلی از آنها قابل اجرا نیست. اولاً سن و سالها عوض شده و از طرفی آدمها هم عوض شدهاند. در بخشی هم گرفتاریم طرحی مثل "خانه به دوش" و یا کاری مثل "بزنگاه" با توجه به سیاستهای جدید صداوسیما، رد میشود. یا در خصوص فصل جدید "دردسرهای عظیم" سؤال میکردند واقعاً با شرایط امروز جواد عزتی و دستمزدهای او در سینما، امکانپذیر نیست و دردسرهای عظیم بدون جواد عزتی هم یعنی هیچ.
برای ساخت "خانه به دوش" یک روزی با دوستان جمع میشدیم فقط به کار فکر میکردیم و کسی درباره نرخ و دستمزد صحبت نمیکرد و امروز تورم و خیلی از چیزها باعث شد اول بپرسند دستمزد چقدر است. البته حق را باید به آنها داد و سختیها و مشکلات اقتصادی همه را به این سمت برده است.
* جای خیلی از آن ستارهها مثل رضا عطاران امروز در تلویزیون خالی است؛ قبول دارید.
واقعاً جای همهشان خالی است. اما توقعها و انتظارات، امروز از این دوستان به مراتب بالاتر است. به طور مثال رضا عطاران میخواهد بعد از مدتها سریال برای نمایشخانگی بسازد، ترس دارد چون مخاطب کار او را با "خانه به دوش"، "متهم گریخت" و خیلی از کارهای گذشتهاش مقایسه میکند.
سادگیها و همدلیهای "متهمگریخت" و "خانه به دوش" طرفدار دارد نه تجمل!
* مردم چرا آن سریالها را دوست داشتند و هنوز با آن کارها همذاتپنداری میکنند و این اتفاق در بسیاری از کارهای تلویزیونی و حتی نمایشخانگی هم نمیافتد؟
مردم سادگی و صمیمیت و همدلیهایی که در سریالهای "متهمگریخت"، "خانه به دوش" و "بزنگاه" وجود داشت را دوست دارند. آن سفرههایی که همه دور هم مینشستند و امروز کمتر این همدلیها و توجه به همسایه و دوست و آشنا را میبینیم. تجمل جای سادهزیستی را گرفته است؛ واقعاً تعجب میکنم وقتی به برخی از سریالهای خانگی نگاه میکنم برخی چیزهایی میبینم که در فیلمهای آمریکایی هم دیده نمیشود. برخی حیوان، برخی دکور و تالاری نشان میدهند که معلوم نیست در کدام کره است! دوستان ثروتمند و متمول هم دارم که این شکلی که در این فیلمها نشان میدهند، نیستند.
به یادِ "اسدالله خان" تلویزیون/ دغدغهها و ناراحتیهای محمدعلی کشاورز چه بود؟14 سال اجرای برنامه رمضانی و تکرارِ رسالتی سنگین/ حسن سلطانی: اگر مخاطب دنبال نوستالژیهای قبلی باشد و آنها را نسازیم، تلویزیون ضرر میکندمحسن قاضیمرادی از سریالهای ماه رمضان تا ماجرای دعوت نشدن به "دورهمی" و "خندوانه" + فیلمحمید ابراهیمی و نقش خاکستری عمو محمود/ رازهای ماندگاری سریالهایی مثل "صاحبدلان؟انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: شبکه نمایش خانگی تلویزیون ماه مبارک رمضان رسانه ملی سریال شبکه نمایش خانگی تلویزیون ماه مبارک رمضان رسانه ملی سریال چرا آن سریال ها دردسرهای عظیم روی آنتن شبکه خانه به دوش رضا عطاران متهم گریخت ماه رمضان شبکه پنج سیما رفت آن روزها دقیقه ای کمدی ها سه دونگ سال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۰۷۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا «نون خ» و «زیرخاکی»، «پایتخت» نشدند؟!
زیسان: با گذشت بیش از یک ماه از سال جدید حالا میتوان عملکرد سریالها و برنامههای تلویزیونی در تعطیلات نوروز و ماه رمضان را ارزیابی کرد. برنامههای که مقامات صداوسیما به شدت از آنها راضی هستند و درباره موفقیتشان روایتهای اغراق آمیز زیادی دارند.
به گزارش زیسان، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما اخیرا درباره موفقیت این سازمان در تعطیلات نوروز گفته است: «گزارش قابلتوجه و امیدبخشی از استقبال مخاطبان از برنامههای رسانه ملی داشتیم که در هفته اول نوروز امسال در قیاس با برنامههای سال قبل همین بازه زمانی حدود ۸ درصد افزایش مخاطب را ثبت کرد. علاوه بر این، استقبال از برنامههای صداوسیما در فضای مجازی هم قابلتوجه است. برنامه یکی از شبکههای اصلی ما در شبکههای اجتماعی و پیامرسانها حدود ۸۰ میلیون بازدید داشت که نشان میدهد باید به استقبال مخاطبان در بسترهای مختلف توجه کرد.»
جبلی همچنین در رابطه با بازدید برنامههای پخش شده در نوروز و ماه رمضان در فضای مجازی میگوید: «رصد معاونت فضای مجازی ما درخصوص برنامههای ماه مبارک رمضان و نوروز نشان داد که ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون بازدید فقط در مورد برنامهها یا تقطیع برنامههای تولید شده در صداوسیما در همین یک ماه اخیر وجود داشته است.»
با وجود ذوق زدگی رئیس سازمان صداوسیما، اما کارشناسان رسانه معتقدند این آمار و گزارشها اغراقآمیز است. کامبیز نوروزی در این باره میگوید: «اگر یک شبکه تلویزیونی برای مخاطبان جاذبه داشته باشد، مخاطبانش از خود تلویزیون برنامهها را تماشا میکنند نه اینکه آن را در شبکه مجازی دنبال کنند؛ لذا این که یک میلیارد و نیم دفعه بخشی از برنامههای تلویزیون در شبکههای اجتماعی دیده شده؛ از نظر من نه تنها نشان دهنده موفقیت تلویزیون نیست بلکه نشان دهنده عدم موفقیت تلویزیون ایران است.»
منتقدان میگویند وایرال شدن یک برنامه و پخش کلیپهای آن به معنای تائید مخاطبان و استقبال آنها نیست، در بسیاری از موارد ایرال شدن یک برنامه در راستای نقد آن است. برخی دیگر از منتقدان نیز به هزینههای سنگین تلویزیون در برنامههای نوروزی اشاره میکنند.
اما گزارشهای صداوسیما درباره جزییات بازدید از برنامههای این رسانه حاکی از آن است که سریال «نون خ» به عنوان پرمخاطبترین سریال در این ایام یاد شد که با بیشترین میزان مخاطب ۴۱/۵ درصد مخاطب همراه بوده است.
طبق اعلام رییس مرکز تحقیقات صداوسیما، سریال «نون خ» با حدود ۴۱/۵درصد پرمخاطبترین بوده است. سریال «زیرخاکی» ۲۴/۹ درصد، سریال «هفت سر اژدها» با ۲۲/۵ درصد و برنامه «محفل» به عنوان پرمخاطبترین برنامه افطاری با ۲۷/۹ و به دنبال آن «زندگی پس از زندگی» با ۲۷/۱ درصد پربینندهترین برنامههای رمضانی محسوب میشوند.
احمد خورشیدی ـ مدیر سایت تلوبیون ـ هم اعلام کرد در میان سریالها، «نون خ» در هر قسمت با ۱۵۰ هزار بازدید در پلتفرم صداوسیما مواجه بوده و به لحاظ بیننده در صدر است. پس از این مجموعه، سریال «زیرخاکی» با ۱۴۰ هزار بازدید در هر قسمت، «هفت سر اژدها» با ۱۰۷ هزار بازدید و «رستگاری» با ۳۷ هزار بازدید و فصل جدید «جومونگ» حدود ۴۷ هزار بازدید به ازای هر قسمت داشته است.
اما در حوزه سرگرمی برنامه «مهمانی» با بیش از ۶۰۰ هزار پربازدیدترین برنامه در تلوبیون محسوب میشوند.
با وجود این آمار مثبت، اما به عقیده بسیاری برنامههای صداوسیما به ویژه سریالهای تلویزیون چندان موفق نبودهاند و در اغلب موارد افت کیفیت داشتهاند.
سریال «هفت سر اژدها» که از دید ناظران شکست مطلق خورد و انتقادات شدیدی را برانگیخت درباره دیگر سریالها هم انتقادات زیای مطرح است.
سریال «زیرخاکی» دومین سریال پربیننده تلویزیون در نوروز بود
چرا «نون خ» و «زیرخاکی» شکست خوردند؟پیش از آغاز سال جدید تلویزیون برای احیای خود تصمیم به ساخت فصول جدید دو سریال «زیرخاکی» و «نون خ» گرفت. همچنین برای ساخت فصل جدید سریال پایتخت نیز اقدام کرد، اما به نتیجه مطلوب نرسید. تلویزیون همچنین دست همکاری به سمت ایرج طهماسب برای ساخت سری جدید برنامه «مهمانی» دراز کرد و ایرج طهماسب هم پذیرفت. به این ترتیب «زیرخاکی» به عنوان سریال رمضان و نوروز روی آنتن رفت و «نون خ» هم بعد از پایان تعطیلات نوروز پخش خود را آغاز کرد. هر دوسریال برخلاف انتظار نتواستند به آثار موفقی تبدیل شوند.
با وجود اینکه «زیرخاکی» و «نون خ» سریالهای پربیننده نوروز امسال بودند، اما از طرف دیگر باید پذیرفت این فصل از این دو سریال محبوب چنگی به دل نمیزد و نتوانستند موفقیتهای پیشین را تکرار کنند.
روزنامه هفت صبح درباره سریال «نون خ» نوشت: «مسیر «نون خ» از فصل چهارم کج شد که داستانی آشفته و بی فرجام داشت و شرح شکستش را بارها نوشتهایم. از عاملی بیرونی یعنی شرایط اجتماعی سال ۱۴۰۱ به عنوان یکی از دلایل ناکامی «نون خ ۴» یاد میشود. قبول؛ چرا سری پنجم هم ضعیف است؟ به بار ننشستن ایده سفر و موردی، چون ازدواج سلمان و شیرین به همراه حذف و کمرنگ کردن برخی کاراکترها، نداشتن قصه پرکشش، عدم برخورداری از موقعیتهای کمدی و کلامی ناب و … برخی دلایل شکست سریال هستند.»
در مقام مقایسه بسیاری «نون خ» را با سریال «پایتخت» مقایسه میکنند، حداقل در روند و رویه این مقایسه درست به نظر میرسد، اما «نون خ» هر چه گذشت ضعیفتر شد ولی «پایتخت» روند روبه رشد داشت.
سینمای دیلی در این باره نوشته است: «مشکل اصلی «نون خ» در فصل پنجم همان مشکلی است که در فصل پنجم هر سریالی با شخصیتهای واحد پیش میآید. یک موقعیت داستانی یا خلقیات یک شخصیت تا اندازه مشخصی ظرفیت کش آمدن دارد. سریالی که با الگوبرداری از «پایتخت» ساخته شد، اما مهمترین ویژگی «پایتخت» یعنی شخصیتهای جذاب پرتعداد را ندارد. اگر «پایتخت» در هر فصل چند شخصیت جدید را به عنوان برگ برنده رو میکرد، سازندگان «نون خ» تصور میکنند شخصیتها و داستان موفق فصلهای پیشینشان قرار است تا ابد جواب بدهد.»
سینما دیلی در ادامه نوشت: «داستان «نون خ» به تکرار افتاده و برگ برنده ندارد. به همین دلیل است شخصیتی مثل سلمان (با بازیِ کاظم نوربخش) از فصل دوم محبوبیت بیشتری نسبت به سایر شخصیتها پیدا میکند. دلیلش هم ساده است. بیننده تا حالا چنین شخصیتی را ندیده و با روحیات او هیچگونه آشنایی ندارد. اما همین شخصیت هم بعد از سه فصل دیگر حرف تازهای ندارد و در فصل پنجم نمک خود را از دست داده است. «نون خ» هر فصل به برگ برندهای، چون سلمان نیاز دارد.»
همچنین روزنامه هفت صبح درباره سریال «زیرخاکی»، ساخته جلیل سامان نوشت: «ایراد اصلی «زیرخاکی» به قصه برمیگردد که هر چه جلوتر آمد، کمملاتتر شد. تا جایی که داستان «زیرخاکی ۴» کش دار و فاقد جذابیت کافی بود. واقعا خیلی وقتها نه قصه جلو میرفت و نه کشمکشهای کمدی خنده ایجاد میکرد و این سوال مطرح شد که فریبرز و پریچهر تا کی به تنهایی میتوانند بخندانند؟!».
به نظر میرسد حتی «زیرخاکی» از «نون خ» هم ضعیفتر عملکرد و شاید بهتر باشد تلویزیون در فصلهای بعدی این سریال تجدید نظر کند.
اما «مهمانی» ساخته ایرج طهماسب به عقیده بسیاری نسبتا موفق ظاهر شد و حتی از سریهای پیشین این برنامه در شبکه خانگی نیز بهتر عمل کرد. افزایش شدید بازدید این برنامه در شبکههای اجتماعی هم ناشی از همین مطلب است. میدان دادن به شخصیت «آقوی همساده» در این سری از برنامه مهمانی جواب داده و توجه بسیاری را جلب کرده است. برخی از کاربران از حذف مهمان برنامه که عمدتا از سلبریتیها و چهرههای سرشناس بود رضایت دارند. اما یکی از مواردی که موجب انتقاد از «مهمانی» شده این است که بیش از گذشته پخش آن برای کودکان مناسب نیست. دیالوگهای آن بیشتر مناسب بزرگسالان است، به این ترتیب نمیتوان گفت مهمانی برنامهای برای کودکان است.
برنامه «مردان آهنین» هم از برنامههای موفق تلویزیون در حوزه سرگرمی بود و توانست مخاطبان زیادی را به خود جلب کند.
tags # نون خ ، سریال پایتخت ، تلویزیون سایر اخبار آیا انسان میتواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام میشود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی میکنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه میشود؟