Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین - هانا پاکمند؛ در پایان سلسله گزارش‌های بررسی نحوه اعطای مجوز فعالیت کارگزاری‌ها، این بار به بررسی شرایط کشورهای کره جنوبی و هند می‌پردازیم.

فرایند اعطای مجوز کارگزاری در کره جنوبی

در کره جنوبی، کارگزاری‌ها در قالب شرکت خدمات سرمایه‌گذاری مالی تاسیس می‌شوند. شرکت سرمایه‌گذاری مالی برای فعالیت در هر یک از موارد مرتبط باید مجوزی تحت عنوان مجوز خدمات بازار سرمایه دریافت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بورس کره پس از بررسی مدارک تقاضای عضویت شرکت خدمات سرمایه‌گذاری مالی، مستندات و مدارک متقاضی را بررسی کرده و در صورت لزوم طی یک مصاحبه حضوری، صلاحیت مدیران شرکت سرمایه‌گذاری را بررسی می‌کند.

شرکت‌های خدمات سرمایه‌گذاری مالی در این کشور با توجه به مسئولیتشان در خصوص تعهد تسویه معاملات، به دو گروه دارای اختیار تسویه و عضو فاقد اختیار تسویه طبقه‌بندی می‌شوند. عضو دارای اختیار تسویه عضوی است که مجاز به تسویه اوراق بهادار و اوراق مشتقه قابل معامله در بورس  به نام خود می‌باشد. عضو فاقد اختیار تسویه عضوی است که میتواند تسویه اوراق بهادار و ابزارهای مشتقه معامله شده در بورس به نام خود را به یک عضو دارای اختیار تسویه واگذار کند.

هر یک از اعضای بورس دارای سیستمی هستند که به سیستم عضو معروف است و برای ارتباط با سیستم معاملات بورس کره و برای دریافت سفارش‌ها، تأیید و ارسال مظنه‌ها از آن استفاده می‌کنند.

برای عضویت در بورس کره، هر متقاضی مطابق با گروه عضویت و تنوع اوراق بهادار یا ابزارهای قابل معامله در بورس که تمایل به فعالیت بر روی آن‌ها را دارد، باید معیارهای مرتبط با الزامات مالی، تجهیزات و تأسیسات کافی را برآورده سازد.

فرایند اعطای مجوز کارگزاری در هند

کارگزاران همواره نقش کلیدی را در بازار سرمایه هند ایفا می‌کنند و حضورشان برای انجام معاملات ضروری است. بر خلاف اکثر کشورها که الزام تأسیس شرکت سهامی را برای کارگزاری‌ها در نظر می‌گیرند، کارگزاری‌های هندی می‌توانند شخصیت حقیقی یا حقوقی باشند.

هر شرکت کارگزاری، با دریافت مجوز از هیأت بورس اوراق بهادار هند۱ (SEBI)، قادر به فعالیت خواهد بود و پس از طی شدن سایر الزامات فعالیت خود را شروع می‌کند. شرایط عمومی عضویت در هند به گونه‌ای است که حداقل سن ۲۱سال و تابعیت هندی داشتن باید رعایت شود.

گفتنی‌است عضویت در بورس هند شامل دو نوع عادی و آلفا می‌باشد. عضویت عادی به گونه‌ای است که در تمامی بازارهای بورس ملی هند اجازه فعالیت دارد و می‌تواند برای تمامی گروه‌های سرمایه‌گذاران خدمات معاملاتی را ارائه کند.

اما عضویت آلفا به گونه‌ای است که فقط اجازه معامله در بازار نقد و بازار آتی و اختیار معامله برای سرمایه‌گذاران خاص حقوقی را دارد. همچنین متقاضی باید حداقل دو سال تجربه کاری مرتبط داشته باشد.

در اعطای موافقت اصولی و مجوز فعالیت، سازمان SEBI خواستار رعایت الزامات سرمایه‌ای، الزامات مربوط به هزینه‌ها و کارمزد عضویت، الزامات مربوط به شخصیت حقوقی، الزامات مربوط به سهامداران و مدیرعامل، الزامات ساختاری و منابع انسانی، فنی و امنیتی و الزامات مربوط به منابع مالی از سوی متقاضیان می‌شود.

همانطور که بررسی شد می‌توان نتیجه گرفت فرایند اعطای مجوز کارگزاری دارای سه مرحله اعطای موافقت وصولی، فرایند عضویت در نهادهای خود انتظام و اعطای مجوز فعالیت است.

[۱]Securities and Exchange Board of India​

پربیننده ترین تغییرات بورس تهران در هفته‌ای که گذشت / مهم‌ترین اخبار بورسی هفته گزارش بورس بیست و پنجم فروردین ۱۴۰۰ مروری بر بازار سهام در هفته چهارم فروردین ۱۴۰۰ بورس در گرداب سردرگمی کدال‌نگر ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ / افزایش سرمایه ۱۰۳درصدی کگهر ثبت شد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: کارگزاری بورس امروز برجام سرمایه گذاری مالی الزامات مربوط مجوز کارگزاری اوراق بهادار اختیار تسویه کارگزاری ها اعطای مجوز کره جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۰۸۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضویت 106 هزار نوجوان در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، محسن رضایی با اشاره به اینکه بیش از یک هزار و ۴۰۰ کانون فرهنگی هنری مساجد در استان افزود: نزدیک به ۱۰ درصد این تعداد، پارسال به عضویت کانون های فرهنگی هنری مساجد در آذربایجان غربی درآمده اند که نشان دهنده جذابیت فعالیت در این مراکز است.

او اضافه کرد: حدود ۵۰ درصد کانون های فرهنگی هنری مساجد در آذربایجان غربی مربوط به روستاهاست که نقش بسزایی در شکوفایی استعدادها و توان افزایی نوجوانان روستایی دارد.

رضایی تصریح کرد: همچنین ۳۰۰ کانون فرهنگی هنری در آذربایجان غربی ویژه بانوان فعالیت می کند که از این تعداد ۸۶ کانون پارسال ایجاد شده و اقبال روزافزون دختران به سمت فعالیت های فرهنگی و هنری را نشان می دهد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان‌غربی در ادامه گفت: بخش مهمی از فعالیت های این کانون ها در بستر مسجد شکل می گیرد و اهتمام ویژه این نهاد، ایجاد جذابیت با زبان هنر شامل سرود و تئاتر برای حضور در فضای مسجد برای نوجوانان و جوانان است.

دیگر خبرها

  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، بخوانید
  • دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند
  • مجوز فعالیت دو کارگزاری جدید صادر شد/ ۸ درخواست در مرحله تاسیس
  • دو کارگزاری جدید بورس مجوز فعالیت گرفتند
  • نحوه خرید کشنده فاو در بورس
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • سیر تا پیاز بند بورسی
  • عضویت 106 هزار نوجوان در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • کسب نشان طلای بازارهای سهام FEAS  توسط کارگزاری مفید
  • عضویت ۱۰۶ هزار نفر در آذربایجان غربی درکانون‌های مساجد