Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا نصرآبادی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه از کل سطح استان که بیش از ۱۵ میلیون هکتار است ،۱۴.۵ میلیون هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل داده است، اظهار کرد: از این مقدار ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار سطح مراتع استان است.

وی افزود: در مقوله بررسی پوشش گیاهی کشور که توسط بخش GIS استان خراسان انجام شده مراتع کشور بر اساس درصد تاج پوشش، به سه دسته عمده طبقه بندی شدند که شامل مراتع متراکم (خوب)مراتع نیمه متراکم (متوسط) و مراتع کم تراکم(فقیر)است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: سهم ما از مراتع متراکم و خوب فقط ۰.۰۱ درصد یعنی تنها ۶ هزار و ۲۷۸ هکتار از وسعت ۸ میلیونی مراتع است .

وی بیان داشت: مراتع متوسط یا نیمه متراکم ۱۰.۱ درصد معادل ۹۳۹ هزار و ۶۶۶ هکتار و مراتع فقیر یا کم تراکم ۸۹.۹ درصد معادل ۷ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۱۳۰ هکتار است.

وی تصریح کرد: مراتع از جمله ذخیره گاه‌های طبیعی مهم تولید علوفه و دامداری به شمار می‌روند که بارش یا عدم آن به مقدار کافی می‌تواند بر تراکم پوشش و بالطبع توان تولیدی آنها اثرگذار باشد.

نصرآبادی گفت: تا کنون در نتیجه وقوع خشکسالی‌های متعدد تولید علوفه مراتع به شدت کاهش یافته و پوشش گیاهی نیز تخریب شده است.

به گفته وی همچنین تأثیر خشکسالی بر وضعیت و گرایش مراتع به سمت مراتع فقیر بیشتر شده است که این مساله قابل تأملی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به کاهش ۷۰ درصدی بارندگی‌ها افزود: بر اثر کاهش بارندگی‌ها گیاهان با کاهش زادآوری و دوره رویش روبرو می‌شوند و بر اثر از بین رفتن پوشش گیاهی خاک، مراتع در معرض فرسایش شدید قرار گرفته که حاصل آن به وجود آمدن طوفان‌های شن و فعال شدن تپه‌های شنی است.

وی با تاکید بر این موضوع که خشکسالی هر ساله، مراتع و بالاخص دام‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ادامه داد: اگر بخواهیم مراتع پایدار و بهره برداری از آن همواره برقرار باشد، باید به عوامل محدودکننده تولید مراتع از جمله خشکسالی توجه ویژه‌ای داشته باشیم در غیر این صورت پایداری در امر تولیدات دامی همیشه مساله ساز خواهد بود.

دام مازاد در استان

وی درباره دام موجود در استان در مقابل میزان مراتع اعلام کرد: دام موجود استان ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار واحد دامی است، بر اساس این آمار دام موجود متکی به مراتع استان ۳ میلیون و ۵ هزار واحد دامی است که از مراتع تغذیه می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اضافه کرد: این در حالی است که دام مجاز بر اساس ظرفیت مراتع باید یک میلیون و ۳۶ هزار واحد دامی باشد.

وی عنوان کرد: این آمار نشان می‌دهد در حال حاضر بر اساس ظرفیت مراتع استان یک میلیون و ۶۹ هزار واحد دامی مازاد در استان داریم.

نصرآبادی گفت: با توجه به پایین بودن سطح مراتع دارای وضعیت پوشش گیاهی مطلوب و خوب (معادل ۶۲۷۸ هکتار)، در شرایط نرمال بارندگی نیز، میزان تولید علوفه مورد نیاز دام‌ها در سطح پایینی بوده است به گونه‌ای که پاسخگوی نیاز کامل غذایی دام نیست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: علوفه مورد نیاز دام متکی به مراتع استان یک میلیون و ۴۶۴ تن است، که متأسفانه با شرایط خشکسالی و دام موجود ۸۱۲ هزار تن کمبود علوفه داریم.

نصرآبادی اظهار داشت: با توجه به افت شدید میزان بارندگی در سال ۱۳۹۹ و روند کاهشی آن در سال جاری، تولید علوفه در سطح مراتع استان سیر نزولی چشمگیری داشته و پیش بینی می‌شود بیش از ۶۰ درصد با کاهش تولید علوفه در مراتع مواجه باشیم.

کد خبر 5190732

منبع: مهر

کلیدواژه: منابع طبیعی خراسان جنوبی خشکسالی ویروس کرونا ماه مبارك رمضان آمار کرونا شیوع کرونا کرمانشاه ماه رمضان ۱۴۰۰ بوشهر انتخابات 1400 انتخابات شورای شهر و روستا اردبیل محدودیت های کرونایی اراک ستاد ملی مقابله با کرونا شهرستان کرج هزار واحد دامی خراسان جنوبی منابع طبیعی مراتع استان تولید علوفه پوشش گیاهی دام موجود بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۲۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اثربخشی مراتع در تولید گوشت قرمز

به گزارش خبرگزاری مهر، عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای مشارکت موفق مردم در بهره‌برداری و حفاظت از منابع طبیعی، توجه توأمان به سه مؤلفه طبیعت، اقتصاد و امور اجتماعی ضروری است.

وی به وسعت نزدیک به ۸۳ میلیون هکتاری مراتع کشور و ظرفیت‌های آشکار و نهان آن اشاره و اظهار کرد: به طور دقیق باید مشخص شود که مراتع چه توانمندی‌هایی در زمینه حفظ ذخایر ژنتیکی، تولید علوفه و تولید گوشت قرمز و دیگر اثربخشی‌ها دارند.

وی ادامه داد: با تشکیل و توسعه تعاونی‌های مرتعداری، امر مدیریت و بهره‌برداری مراتع در قالب طرح‌های مرتعداری به ذی‌نفعان حقیقی (دامداران، ساکنان و بومیان) احاله می‌شود و در این صورت است که خود مردم با انجام بذرکاری، اقدامات بیومکانیکی و به ویژه بیولوژیک، شروع به غنی‌سازی و تقویت ظرفیت مراتع می‌کنند.

نوبخت خاطرنشان کرد: دفتر آموزش و ترویج باید با برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مرتع داران و روستاییان فعالیت خود را از جنبه تسهیلگری افزایش دهد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، مدیریت درست عرصه‌های منابع طبیعی را مدیریت از پایین به بالا در هرم مدیریت برشمرد و با تاکید بر اجرای منطقه‌ای شیوه‌نامه‌ها و شرح خدمات طرح‌های منابع طبیعی بخصوص مرتعداری افزود: برای مردمی‌سازی درست، ما ناگزیریم برای شیوه‌نامه‌ها و شرح خدمات طرح‌ها به صورت منطقه‌ای عمل کنیم یعنی این انتظار نیست که مثلاً در کل سطوح مرتع کشور به یکباره اجرا شود.

‌بنا بر این گزارش، تا انتهای سال ۱۴۰۲ و در راستای مردمی‌سازی طرح‌های منابع طبیعی در سطح کشور، ۲۰ صندوق ملی منابع طبیعی، ۱۲۰ اتحادیه استانی و ۴۲۵ تعاونی فراگیر در ۴۰۰ سامانه عرفی تشکیل شده که حدود ۱۰۰ هزار خانوار بهره‌بردار را تحت پوشش قرار می‌دهند.

کد خبر 6098031

دیگر خبرها

  • حمایت از کارآفرینان و بخش خصوصی برای تحقق جهش تولید
  • حمایت از کارآفرینان و بخش خصوصی استان برای تحقق جهش تولید
  • هشدار نارنجی برای ۵ استان | کاهش دمای محسوس در شمال شرق
  • هشدار نارنجی هواشناسی درباره سیلاب در ۱۰ استان
  • کاهش ۲۱ درصدی حوادث ناشی از کار در ایلام
  • افزایش ۲۰ درصدی تولید گل محمدی در گناباد
  • جریمه ۳ میلیارد تومانی قاچاق سوخت، برای مدیرعامل واحد تولید فرآورده‌های نفتی
  • پیش بینی برداشت ۸۸۱ تن گل محمدی در خراسان جنوبی
  • ریزش ۷۹ درصدی تورم تولید/کاهش تورم مصرف‌کننده ادامه دارد؟
  • اثربخشی مراتع در تولید گوشت قرمز