Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ورزش 3»
2024-05-07@03:34:32 GMT

نگاه ویژه پرافتخارترین لیبروی فرانسه به سیدجلال

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۱۲۹۳۴

نگاه ویژه پرافتخارترین لیبروی فرانسه به سیدجلال

لوران بلان هم مثل ماتئوس تا 38 سالگی در بالاترین سطح فوتبال حضور داشت، ویژگی دیگری از غالب لیبروها که بیش از دیگر بازیکنان به حیات حرفه ای خود ادامه می دادند

به گزارش "ورزش سه"، فوتبال قرن بیستم بیش از امروز تحت تاثیر افکار و فرهنگ و ادبیات ایتالیایی ها قرار داشت. به عنوان مثال در دهه شصت میلادی، همزمان با گسترش تفکرات تاکتیکی هلنیو هررا و سیستم دفاعی معروف به کاتاناچیو، در عرصه روزنامه نگاری نیز جیانی بررا با ادبیات و نگرش خاص خود به مقوله فوتبال، شهرتی جهانی یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررا در مقاله هایش مدافعی را که بین دروازه بان و دیگر مدافعان قرار می گرفت و آنها را پوشش می داد، "لیبرو" (به معنی آزاد در زبان ایتالیایی) نامید و از همان زمان در بسیاری از زبان ها منجمله فارسی از همین اسم برای پست فوتبالی این بازیکن استفاده شد. 


اما بازیکن پست لیبرو که ابتدا تنها وظایف دفاعی داشت، با درخشش ستاره ای به نام فرانتس بکن باوئر از نو اختراع و تبدیل به یک برگ برنده تهاجمی شد. با توصیه برانکو زبک، بکن باوئر از پست هافبک و میانه میدان به عقب ترو به پشت مدافعین یعنی جایگاه لیبرو انتقال یافت ولی با داشتن امتیاز آزادی در میدان و عدم وجود مهار کننده فردی، می توانست عملیات تهاجمی را سازماندهی کند و در قامت یک هافبک نفوذی با دید و تکنیک بالا ظاهر شود. فوتبال آلمان در دهه های هفتاد و هشتاد میلادی با فرهنگ سازی ازاین پست به عالی ترین درجات نایل شد به طوری که از چهار ستاره ژرمن ها که برنده جایزه توپ طلا شده اند، به غیر از گرت مولر بقیه یعنی فرانتس بکن باوئر، لوتار ماتئوس و ماتیاس سامر همگی لیبرو بوده اند.


با این حال از دهه 90 میلادی، توسل به یک لیبرو در چیدمان تاکتیکی، با افتی روز افزون مواجه شد. این بار یک ایتالیایی دیگر به نام آریگو ساکی با ابداع سیستم دفاع خطی، جایگزینی مهار فردی با دفاع منطقه ای و حذف کامل پست لیبرو با نیت آفسایدگیری از حریف، نظمی جدید به فوتبال جهان تحمیل کرد که تا به امروز همچنان حکمفرما است. هیئت بین المللی فوتبال هم در سال 1992 با تصویب قانون منع پاس با پا به دروازه بان، از یک سو کمک شایانی به شیوع سیستم دفاع خطی کرد و از سوی دیگر توقعات از دروازه بانان را بالا برد چرا که حالا می باید بازی با پای بهتری داشته، از خط دروازه دورتر شده و با ارسال های بلند و کوتاه دقیق، نقش لیبرو را هم ایفا کنند.  

 


غرض از این مرور تاریخی این که از یک طرف اشتباهی که توسط گزارشگرمحترم صداوسیما هنگام بازی پرسپولیس-الوحده صورت گرفت را تصحیح کنیم و از طرف دیگر به این بهانه در آستانه مصاف پرسپولیس با الریان، یادی شود از پرافتخارترین لیبروی تاریخ فرانسه: لوران بلان.


در جریان اولین بازی پرسپولیس در گوا، از آنجایی که امید عالیشاه آزادانه در میانه میدان جولان می داد، گفته شد که امروز دارد "در نقش یک لیبرو" ظاهر می شود. غافل از اینکه به اصطلاح هر گردی گردو نیست و هر بازیکن آزادی را نمی توان لیبرو نامید.  توپ خواهی، حمل توپ، توپ دهی و حرکت آزاد در زمین جزو وظایف پلِی ِمیکریا بازی سازهاست و نمی توان بازیکنانی نظیر میشل پلاتینی را لیبرو خطاب کرد.

 


اما با وجود این که دوران فوتبالی لوران بلان با شروع رکود پست لیبروهمزمان بود، وی توانست نقش عظیمی در قهرمانی فرانسه در جام جهانی 1998 و جام ملت های اروپا 2000 ایفا کند. لوران بلان مثل لیبروهای آلمانی گل های زیاد و سرنوشت سازی را به ثمر رساند. 16 گل در 97 بازی ملی حاصل کار این فرانسوی اهل مارسی است که مهمترین شان گل طلایی دقیقه 114 مقابل پاراگوئه بود که درها را به روی یک چهارم نهایی و نهایتا قهرمانی فرانسه در جام جهانی باز کرد. 


با حذف لیبروها، از آمار گلزنی مدافعین هم کاسته شد به طوری که فابیو کاناوارو برنده توپ طلای سال 2006 با 136 بازی ملی تنها 2 گل زده در کارنامه خود دارد.


لوران بلان هم مثل ماتئوس تا 38 سالگی در بالاترین سطح فوتبال حضور داشت، ویژگی دیگری از غالب لیبروها که بیش از دیگر بازیکنان به حیات حرفه ای خود ادامه می دادند. لذا وقتی این ستاره و مربی پرافتخار و با تجربه الریان تک تک بازیکنان پرسپولیس را آنالیز می کند، می توان تصور کرد که عنایت ویژه ای به سیدجلال حسینی، مدافع پا به سن گذاشته و گل زن(الوحده) پرسپولیس داشته و شاید زیرلب گفته است: اگر سی سال زودتر به دنیا می آمدی، مثل یک لیبرو عقب تر از بقیه مدافعین می ایستادی، آزادتر از بقیه و با گل های زده بیشتر!

شاهین اشکان

الریان پرسپولیس تهران سید جلال حسینی لوران بلان (سرمربی) قطر

منبع: ورزش 3

کلیدواژه: الریان پرسپولیس تهران سید جلال حسینی لوران بلان سرمربی قطر لوران بلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.varzesh3.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ورزش 3» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۲۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همین بازیکنان بی‌کیفیت چند هفته دیگر ۵۰ میلیارد تومان می‌خواهند!

به گزارش خبرنگار مهر، تیم‌های فوتبال پرسپولیس و سپاهان چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت و در هفته بیست و پنجم لیگ برتر رو در روی هم قرار گرفتند که این بازی در پایان با نتیجه تساوی بدون گل به پایان رسید تا سرخ‌ها فرصت رسیدن به صدر جدول را از دست دهند.

اسماعیل حلالی کارشناس فوتبال در رابطه با این بازی اظهار داشت: یکی از ضعیف‌ترین و بی کیفیت ترین بازی‌ها را شاهد بودیم و اصلاً هیچ بار فنی در این دیدار وجود نداشت. تنها این بازی به این صورت نبود و در دیدار تراکتور و استقلال هم هیچ نکته مثبتی را شاهد نبودیم و کاملاً کِسِل کننده و حوصله سر بود. تا ۵ هفته دیگر که مسابقات به اتمام می‌رسد، همین بازیکنانی که با رقم‌های نجومی ۴۰، ۵۰ میلیارد تومان در زمین حضور داشتند خواستار دریافت رقم‌های بیشتری هم از باشگاه‌های خود می‌شوند.

دیدارهای این هفته افتضاح بود

او ادامه داد: باید از بازیکنان پرسید آیا طبق رقم‌هایی که دریافت می‌کنند، کیفیت هم دارند؟ من از واژه «افتضاح» برای دیدارهای هفته ۲۵ استفاده می‌کنم. حیف وقت و زمانی و هزینه است که هواداران برای تماشای بازی‌ها به کار بردند. از لحاظ فنی دیدارها موردی نداشتند که بخواهم به تحلیل آنها بپردازم ولی پرسپولیس اگر به دنبال قهرمانی است نباید به این صورت به مصاف حریفان برود. من که در بازی با سپاهان هیچ حمله‌ای را از بازیکنان پرسپولیس تماشا نکردم.

اگر همین طور پیش رود پرسپولیس قهرمان نمی‌شود

پیشکسوت پرسپولیس در رابطه با دیدار این تیم با نساجی تصریح کرد: نساجی، با پیروزی خارج از خانه برابر ذوب آهن روحیه بسیار بالایی دارد و با توجه به اینکه این تیم برای فرار از منطقه سقوط باید از دیدارهای باقی مانده خود نهایت امتیازات را کسب کنند، پرسپولیس در ورزشگاه شهید وطنی کار سختی دارد. اگر نمایشی که در بازی با سپاهان شاهد بودیم در ادامه مسابقات هم همینطور باشد همین پرسپولیس نمی‌تواند قهرمان شود.

او افزود: اگر بازیکنان در لیگ کیفیت نداشته باشند باعث ضربه خوردن تیم ملی نیز می‌شود و امثال همین نفرات باعث می‌شوند تا ما در مقابل کشورهایی مانند قطر نتیجه را واگذار کنیم. بازیکنان در اصل فوتبال بازی کردن بلد نیستند و حیف پول‌هایی که صرف آنها می‌شود.

مشکل پرسپولیس عدم تمرکز بازیکنان است

حلالی در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم پرسپولیس مثل دیدارهای گذشته خود باز بتواند نمایش زیبایی داشته باشد. ما جام حذفی را به شکل کاملاً بچه گانه از دست دادیم تیمی که دو بار از حریف خود جلو بود اما روی عدم تمرکز بازی را واگذار کرد تا یکی از جام‌ها از بین رود. کادر فنی پرسپولیس باید از لحاظ روحی و روانی بازیکنان را آماده این ۵ هفته مهم و حساس کند، تمرکز در تیم از بین رفته و بازیکنان با آرامش در زمین بازی نمی‌کنند، باید امید در تیم را حفظ شود تا هواداران پرسپولیس خوشحال شوند و قهرمانی از آن این تیم گردد.

کد خبر 6095331

دیگر خبرها

  • خلاصه بازی پرسپولیس و نساجی + فیلم
  • بازدید دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از ایسنا
  • برای فوتبال ما قشنگ نبود سپاهان و تراکتور بالای جدول باشند | بعضی چیزها در شان و شخصیت جواد نکونام و استقلال نیست
  • استیلی: اوسمار خوب است ولی صبر کنید!
  • نگاه ویژه ایران به توسعه همکاری با آفریقا
  • تدابیر ویژه باشگاه نساجی مازندران برای دیدار با پرسپولیس
  • وقتی مسی را تعویض کردم، خبر از عواقبش نداشتم!
  • یادداشت| امام صادق(ع) و نگاه ویژه به شهر مقدس قم
  • حاکمیت نگاه ویژه‌ای در تأمین نیاز‌های حرفه‌ای ماماها داشته باشد
  • همین بازیکنان بی‌کیفیت چند هفته دیگر ۵۰ میلیارد تومان می‌خواهند!