Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مادران باردار در سه ماهه‌ اول و سوم بارداری نباید روزه بگیرند و روزه‌داری در سه ماهه دوم حاملگی هم منوط به نظر پزشک مربوطه است.

به گزارش قدس آنلاین، دکتر زهرا اباصلتی اظهار کرد: در سه ماهه اول بارداری به‌ویژه هشت هفته نخست بارداری که سلول‌های مغزی جنین در حال شکل‌گیری است، روزه‌داری به‌خصوص در ایامی که ساعات آن طولانی است و به حدود ۱۶ ساعت می‌رسد، ممکن است صدمات جبران ناپذیری به رشد جنین بزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرگروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مادران باردار در سه ماهه‌ اول و سوم بارداری نباید روزه بگیرند و روزه‌داری در سه ماهه دوم حاملگی هم منوط به نظر پزشک مربوطه است.

وی اضافه کرد: در سه ماه سوم بارداری نیز بخش عمده‌ای از انرژی جنین از قند خون مادر تأمین می‌شود و روزه‌داری با ایجاد ترکیبات کتونی حاصل از سوخت چربی‌های بدن برای تأمین انرژی می‌تواند به سیستم عصبی جنین لطمه بزند، بنابراین در سه ماه اول و سوم بارداری روزه گرفتن توصیه نمی‌شود.

اباصلتی با بیان اینکه روزه‌داری در سه ماهه دوم حاملگی هم منوط به نظر پزشک مربوطه است، خاطرنشان کرد: در سه ماهه دوم بارداری با نظر پزشک و متخصص تغذیه اگر مادر کم‌وزن نباشد، جنین رشد خوبی داشته باشد، فشار خون مادر طبیعی باشد، کالری و مواد غذایی کافی دریافت کند و بیماری خاصی نداشته باشد، قادر به روزه گرفتن است.

مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأکید کرد: در مادران شیرده از آنجایی که در ۶ ماهه اول شیردهی تنها منبع غذایی نوزاد، شیر مادر است و دیده شده که روزه‌داری سب اختلال در شیردهی شده و به دنبال آن اختلال در وزن‌گیری کودک ایجاد می‌کند، بهتر است که این نوع مادران در این ایام از روزه‌داری خودداری کنند.

وی افزود: در ۶ ماهه دوم شیردهی و با شروع تغذیه کمکی و به شرط اینکه مادر شیرده از برنامه غذایی صحیح پیروی کند و منحنی رشد کودک طبیعی باشد، گرفتن روزه منعی ندارد، در این دوره رژیم غذایی مادر باید غنی از پروتئین و ریزمغذی‌ها از جمله آهن، کلسیم و انواع ویتامین‌ها باشد.

اباصلتی تاکید کرد: در صورتی‌که مادر شیرده مایل به روزه گرفتن است باید در وعده سحر و افطار منابع پروتئینی مانند گوشت، مرغ، ماهی، حبوبات، سبزی، سالاد و میوه را در برنامه غذایی خود بگنجاند و برای تأمین کلسیم بخشی از پروتئین‌ها و ویتامین‌های گروه B را به میزان ۲ تا ۳ لیوان شیر و یا معادل آن از ماست و پنیر روزانه استفاده کند، همچنین پس از افطار تا قبل از خواب و تا سحرحداقل ۸ لیوان آب و مایعات  مصرف کند تا به دلیل کم‌آبی بدن شیر مادر کم نشود و در کنار آن از انجام کارهای سنگین و خسته‌کننده در طول روز خودداری نموده و استراحت کافی را هم برای حفظ انرژی داشته باشد.

منبع: فارس

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: روزه داری اول و سوم بارداری سه ماهه دوم روزه داری نظر پزشک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۳۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادای احترام زیبای ختافه به مادران بازیکنان (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، بازی جمعه شب ختافه و اتلتیک بیلبائو از یک نظر جالب توجه و به یادماندنی شد. باشگاه ختافه تصمیم گرفت به مناسبت روز مادر (در اسپانیا) به مادران و همسران فوتبالیست های خود ادای احترام کند.

بازیکنان قبل از سوت شروع بازی به عنوان بخشی از پروتکل لالیگا دست در دست مادر یا همسر خود وارد زمین شدند و سپس با هم عکسی به یادگار گرفتند. هیجان به اشتراک گذاشتن این لحظه در چهره آنها منعکس شده بود.

بدون شک این یک ابتکار ارزشمند از طرف ختافه بود تا مادر و همسران بازیکنانش برای یک روز احساس خالص حضور در زمین فوتبال را تجربه کنند. کسانی که در طول دوران حرفه ای فرزند یا همسرشان، نقشی اساسی داشته اند.

این بازی در نهایت با برتری 0-2 بیلبائو به اتمام رسید.

گارد افتخار برای قهرمانی بیلبائو در کوپا دل ری

دیگر خبرها

  • ادای احترام زیبای ختافه به مادران بازیکنان (عکس)
  • تولد یک نوزاد در هیاهوی سیلاب/نجات جان دو انسان توسط امدادگران
  • تولد یک نوزاد در هیاهوی سیلاب نهبندان
  • قدردانی بسیار خاص و متفاوت از مادران در لالیگا اسپانیا | روز مادر در استادیوم | ویدئو
  • نوزاد عجول در آمبولانس اورژانس پیرانشهرمتولد شد
  • به مناسبت روز مادر در اسپانیا؛ بازیکنان ختافه همراه مادران‌شان وارد زمین شدند / فیلم
  • کدام گیاهان برای مادران باردار مفید هستند؟
  • چرا برخی زنان باردار مُهر می‌خورند؟
  • پخش فصل جدید «رخ‌ مادر» از امشب
  • چرا برخی مادران باردار مُهر می‌خورند؟