Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  ذبیح‌الله خداییان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در جمع خبرنگاران و در حاشیه امضا تفاهم نامه همکاری مشترک دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با سازمان اسناد و املاک ایران اظهار کرد: در اجرای تمهیدات ریاست قوه قضاییه مبنی بر تسریع در اجرای قانون جامع حدنگار به منظور صدور اسناد کاداستری برای اراضی دولتی٫ تفاهم نامه‌هایی را با برخی دستگاه‌ها منعقد کردیم و امروز با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری،صنعتی و ویژه اقتصادی تفاهم نامه‌ای را داشتیم که هدف از آن تسریع در اجرای قانون حدنگار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه عنوان کرد: با اجرای این قانون در مناطق آزاد، امکان حفاظت و حراست از اراضی دولتی فراهم می‌شود و از طرفی با صدور اسناد مالکیت کاداستری و تعیین حدود دقیق و امکان بارگذاری اطلاعات اراضی در سامانه‌ها جهت حراست از اراضی فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه ایجاد شفافیت در حوزه زمین و مسکن از اهداف دیگر این تفاهم نامه است، گفت: زمانی که اطلاعات تمام اراضی موجود در این مناطق سیستمی شود در مدیریت اراضی تسهیل می‌شود و ارزش این اراضی افزایش پیدا می‌کند.

خداییان تصریح کرد: اسناد مالکیتی از قبل صادر شدند که حدود آن‌ها مشخص نیست؛ بر اساس این تفاهم نامه نقشه اراضی تهیه و در نظام کاداستر تثبیت می‌شود و اقدام دیگر تعویض اسناد دفترچه‌ای است که نسبت به آن اقدام و با تعویض این اسناد حدود دقیق اراضی مشخص می‌شود و از بروز اختلافات جلوگیری به عمل می‌آید.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: بر اساس این تفاهم نامه برای آن تعداد از قطعاتی که دارای سند قدیمی هستند و حدود املاک توصیفی است سند تک برگ کاداستری صادر می‌شود و هم برای اراضی فاقد سند مالکیت اقدام می‌کنیم.

وی بابیان اینکه اولویت کار ما اراضی دولتی است، عنوان کرد: بر اساس این تفاهم نامه مدیران مناطق آزاد مکلف می‌شوند تا ظرف شش ماه نقشه اراضی خود را در اختیار سازمان ثبت قرار دهند تا تثبیت و منجر به ایجاد شفافیت شود.

خداییان با بیان اینکه از اهداف دیگر اجرای این قانون ایجاد شفافیت در حوزه زمین و مسکن و جلوگیری از دست اندازی افراد سودجو به اراضی دولتی و منابع طبیعی است، گفت: اسناد مالکیتی از قبل در اختیار مردم قرار دادن شده که در این اسناد حدود املاک توصیفی است و همین امر منجر به طرح دعاوی در محاکم می‌شود؛ به طوری که بیش از ۲۵ درصد از دعاوی در محاکم مربوط به زمین و مسکن است که با اجرای این قانون از طرح این گونه دعاوی جلوگیری می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه با صدور اسناد مالکیت کاداستری موضوع مالیات بر اراضی سامان دهی پیدا می‌کند و طرح الزام به تنطیم سند رسمی که اکنون در مجلس مطرح است، می‌تواند از پولشویی در حوزه زمین و مسکن جلوگیری کند.

وی در پایان با اشاره به صدور سند مالکیت کاداستری برای ۴۷ میلیون هکتار از اراضی در سال گذشته گفت:حدود ۵۷ میلیون هکتار تثبیت مالکیت دولت و مردم را در نظام کاداستر در سال گذشته داشتیم که بیش از دو و نیم برابر چهار دهه گذشته است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سازمان ثبت قوه قضائیه رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تفاهم نامه اسناد مالکیت اراضی دولتی زمین و مسکن مناطق آزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۴۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور ۳۰ درصد اسناد تک برگی اراضی زراعی استان اردبیل

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، و به نقل از روابط عمومی دادگستری استان اردبیل، یوسف خدادادی روز چهارشنبه در نشست بررسی آخرین وضعیت حدنگاری در گرمی (مغان) گفت: سال گذشته به طور میانگین برای ۱۹ درصد اراضی زراعی این شهرستان اسناد رسمی صادر شد که امسال به ۳۰ درصد افزایش یافت و تلاش می‌شود تا پایان سال این رقم به ۴۵ درصد برسد.
وی با اشاره به اولویت اجرای قانون حدنگاری در دستگاه قضایی و اهتمام به اجرای دقیق و کامل آن، بیان کرد: پیشرفت‌های خوبی در سایه همکاری و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط از جمله در بحث صدور اسناد زراعی انجام شده است.
معاون قضایی رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل افزود: اجرای قانون حدنگاری و تثبیت مالکیت موجب شفافیت و پیشگیری از بروز فساد و وقوع جرم می‌شود و در کاهش اختلاف‌های ملکی و میزان ورودی پرونده‌ها به محاکم نیز بسیار موثر است؛ از این رو موضوع در شورای حفظ حقوق بیت‌المال تا رسیدن به نتیجه به جد پیگیری می‌شود.
خدادادی گفت: اراده جدی بین مسئولان شهرستان گرمی برای اجرای کامل قانون حدنگاری وجود دارد که انتظار می‌رود در سایه این اراده و انجام هماهنگی‌های لازم، به هدفگذاری‌های ترسیم شده در راستای صدور اسناد مالکیت اراضی زراعی این شهرستان دست یابیم.
وی با بیان اینکه تصمیم‌هایی نیز در مورد بافت‌های مسکونی گرفته شده است، اضافه کرد: در همین راستا سه هزار و ۴۰۰ فقره پرونده در حال رسیدگی بوده و هماهنگی لازم برای سرعت‌بخشی به صدور اسناد این زمین‌ها انجام شده است.
معاون قضایی رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل بیشترین مشکل در صدور اسناد اراضی زراعی را کمبود نیروی انسانی واحد‌های ثبتی و نبود اداره ثبت در بخش انگوت عنوان کرد و ادامه داد: این موضوع در نشست‌های کمیته استانی مطرح می‌شود تا نسبت به برطرف کردن آن اقدام لازم صورت گیرد.

دیگر خبرها

  • ادارات فرهنگ و ارشاد، نقش ویژه‌ای در ترویج فرهنگ ثبت رسمی دارند
  • اتمام صددرصدی حدنگاری اراضی شهرک‌های صنعتی هرمزگان
  • اسناد تک برگی برای اراضی زراعی صادر می شود
  • صدور ۳۰ درصد اسناد تک برگی اراضی زراعی استان اردبیل
  • انعقاد ۴۲۰۰ هکتار قرارداد نقشه‌برداری اراضی کشاورزی در جیرفت
  • انعقاد ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار قرارداد نقشه‌برداری اراضی کشاورزی در جیرفت
  • ۳۳۷ سند مالکیت منطقه دوم دریایی سپاه استان بوشهر صادر شد
  • ایران و روسیه در حوزه دفاتر اسناد رسمی تفاهم نامه امضا کردند
  • مهلت ارائه اظهارنامه مالیات ارزش افزوده در لرستان تمدید شد
  • رفع موانع تحقق حداکثری حدنگاری کرمان با همکاری فرمانداران