Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز شنبه دانشگاه علوم پزشکی مشهد دکتر زهرا اباصلتی افزود: در سه ماهه نخست بارداری به‌ویژه هشت هفته اول بارداری که سلول‌های مغزی جنین در حال شکل‌گیری است روزه‌داری به‌خصوص در ایامی که ساعات آن طولانی است و به حدود ۱۶ ساعت می‌رسد ممکن است صدمات جبران ناپذیری به رشد جنین بزند.
وی ادامه داد: در سه ماه سوم بارداری نیز بخش عمده‌ای از انرژی جنین از قند خون مادر تامین می‌شود و روزه‌داری با ایجاد ترکیبات کتونی حاصل از سوخت چربی‌های بدن برای تامین انرژی می‌تواند به سیستم عصبی جنین لطمه بزند بنابر این در سه ماه اول و سوم بارداری روزه گرفتن توصیه نمی‌شود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیرگروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که روزه‌داری در سه ماهه دوم حاملگی هم منوط به نظر پزشک مربوطه است گفت: در سه ماهه دوم بارداری با نظر پزشک و متخصص تغذیه اگر مادر کم‌وزن نباشد، جنین رشد خوبی داشته باشد، فشار خون مادر طبیعی باشد، کالری و مواد غذایی کافی دریافت نماید و بیماری خاصی نداشته باشد قادر به روزه گرفتن است.
اباصلتی افزود: در مادران شیرده از آنجایی که در ۶ ماهه اول شیردهی تنها منبع غذایی نوزاد، شیر مادر است و دیده شده که روزه‌داری سب اختلال در شیردهی شده و به دنبال آن اختلال در وزن‌گیری کودک ایجاد می‌کند بهتر است که این نوع مادران در این ایام از روزه‌داری خودداری کنند.
وی ادامه داد: در ۶ ماهه دوم شیردهی و با شروع تغذیه کمکی و به شرط این که مادر شیرده از برنامه غذایی صحیح پیروی کند و منحنی رشد کودک طبیعی باشد، گرفتن روزه منعی ندارد اما در این دوره رژیم غذایی مادر باید غنی از پروتئین و ریزمغذی‌ها از جمله آهن، کلسیم و انواع ویتامین‌ها باشد.
مدیرگروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در صورتی که مادر شیرده مایل به روزه گرفتن است باید در وعده سحر و افطار منابع پروتئینی مانند گوشت، مرغ، ماهی، حبوبات، سبزی، سالاد و میوه را در برنامه غذایی خود بگنجاند و برای تامین کلسیم، بخشی از پروتئین‌ها و ویتامین‌های گروه B را به میزان ۲ تا ۳ لیوان شیر و یا معادل آن از ماست و پنیر روزانه استفاده کند.
اباصلتی افزود: چنین مادرانی پس از افطار تا قبل از خواب و تا سحر حداقل هشت لیوان آب و مایعات مصرف کنند تا به دلیل کم‌آبی بدن، شیر آنها کم نشود و در کنار آن از انجام کارهای سنگین و خسته‌کننده در طول روز خودداری و برای حفظ انرژی استراحت کافی کنند.

برچسب‌ها مشهد بارداری ماه رمضان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد بارداری ماه رمضان مشهد بارداری ماه رمضان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اخبار کنکور دانشگاه علوم پزشکی مشهد روزه داری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۶۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نروژ: کشور‌ها کمک رسانی به آنروا را از سر بگیرند

رژیم صهیونیستی برای پیشبرد اهداف خود در تجاوز به غزه و ایجاد قحطی در این باریکه، آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی موسوم به آنروا که بزرگترین نهاد امدادرسان در غزه محسوب می‌شود را متهم به دست داشتن در حمله هفتم اکتبر کرد. همین امر کافی بود تا کشور‌های غربی کمک‌های خود به این آژانس را قطع کنند؛ موضوعی که در نهایت فلسطینیان را در خطر گرسنگی قرار داده است. 

به گزارش الجزیره، پس از ارائه گزارش مستقل سازمان ملل پیرامون رفع اتهام از آنروا، اکنون نروژ از کشور‌های غربی خواسته کمک‌های خود به این نهاد مهم سازمان ملل را از سر بگیرند. 

اسپین بارث اید، وزیر خارجه نروژ در این باره گفت: سازمان آنروا تنها راه نجات ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار فلسطینی در نوار غزه به شمار می‌رود. ما از کشور‌هایی که همچنان به توقف کمک‌های اهدایی خود به این نهاد مبادرت کرده اند می‌خواهیم کمک رسانی خود به آنروا را از سربگیرند. 

وی با اشاره به شرایط نامساعد غزه به دلیل جنگ ۲۰۰ روزه، خاطرنشان کرد: شرایط غزه اکنون فاجعه بار بوده و این باریکه نابود شده است. فلسطینیان از فقدان همه چیز رنج می‌برند و بسیاری اکنون با قحطی دست و پنجه نرم می‌کنند. حضور سازمان آنروا در غزه برای فعالیت‌های بشردوستانه سایر سازمان‌های امدادرسان حیاتی است. 

وزیر خارجه نروژ در پایان خاطرنشان ساخت: آنروا فراتر از یک سازمان بشردوستانه است. این نهاد به وسیله مجمع عمومی سازمان ملل ایجاد شده است. آنروا تعهد جامعه بین المللی برای آوارگان فلسطینی و حقوقشان است. 

آمریکا و آلمان، دو کشور بزرگ اهدا کننده به سازمان آنروا از زمان مطرح شدن ادعا‌های صهیونیست ها، کمک‌های امدادی خود به این نهاد را به حال تعلیق در آورده اند. کنگره آمریکا پا را فراتر نهاده و عدم کمک رسانی به آنروا را به قانون مبدل ساخته است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • شاد، اما خسته!
  • شاد اما خسته
  • زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟
  • پیام تسلیت فرمانده سپاه الغدیر در پی درگذشت مادر شهیدان نیرنگ
  • چرا میگن پنیر کاتیج یا کوتاژ مصرف کنید؟+ طرز تهیه کامل
  • شناسایی بیش از ۳۰۰۰ مادر باردار و دارای کودک شیرخوار زیر دو سال در لرستان
  • اگر مراقب خودتان باشید، فرزند سالم‌تری خواهید داشت/ خطرات استرس مادر بر جنین
  • نروژ: کشور‌ها کمک رسانی به آنروا را از سر بگیرند
  • مسکن مجاز در دوران بارداری
  • انتقال مادر باردار از ارتفاعات جیرفت با بالگردبه بیمارستان