Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@15:28:06 GMT

کنجکاوی برای سریال‌سازی فیلمساز باهوش

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۱۷۷۵۹

کنجکاوی برای سریال‌سازی فیلمساز باهوش

محمدحسین مهدویان عموما در آثارش یک نگاه تحسین گونه و ستایش‌گرا به بخشی از ساحت‌های جامعه ایرانی دارد که از این منظر ممکن است نگاه انتقادی را به ساحتی دیگر سامان دهد. این امر بدین معنی است که او هیچ وقت در برابر جامعه‌اش شورش نمی‌کند چرا که به هویت این جامعه باور دارد.  از طرفی مهدویان آغازگر سبک نوین در فرم فیلمسازی در ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فرم‌گرایی از دوران مستندسازی با او همراه است و در آثار سینمایی او به خصوص در فیلم نخستش یعنی ایستاده در غبار به وضوح می‌بینیم. در واقع دوربین و نگاه فیلمساز در آثارش سوم شخص است و چشم بینایی است که تلاش می کند نسبت به آنچه که به تصویر می‌کشد در حکم ناظر قرار بگیرد. در واقع دوربین مهدویان در آثار او تلاش نمی‌کند در مقام کنش‌گر ‌ورود کند و به همان دلیل نگاه هویت‌محور تلاش می‌کند در روایت‌هایش در حکم  یک «ناظر» باشد. همین موضوع باعث می‌شود آثارش همواره دارای اهمیت ویژه‌ای باشد. 

با این مقدمه می‌توان گفت سریال سازی مهدویان هم قطعا پر از کنجکاوی‌هایی است که مخاطب آثارش را چشم به راه اثر می‌گذارد. اینکه او در نخستین تجربه سریال‌سازی قرار است چه کاری انجام دهد و از چه زاویه نگاهی به جامعه‌اش نگاه کند بسیار مهم است. البته معتقدم او در شیشلیک از آن نگاه هویت محور خویش دور شد و نتوانست آنطور که باید در همان سیر رشد و تکاملی که در آثارش پیگیری می‌کرد طی طریق کند. برای همین اثر تازه‌اش در نمایش خانگی می‌تواند تمام آن سوتفاهم‌ها را نسبت به او و فیلم آخرش برطرف کند و او باز هم در مقام یک فیلمساز پرسش‌گر و ناظر که سویه انتقادی‌اش هم دلسوزانه‌ است به راهش ادامه ‌دهد. 

در طول یک دهه گذشته که مهدویان به عنوان یک فیلمساز جریان ساز در عرصه سینمای کشور فعال بود همواره او را یک فیلمساز ایدئولوژیک می‌دانستند. من این گزاره را رد نمی‌کنم اما نمی‌توان او را به طور مطلق وابسته به یک سویه نگاه ایدئولوژیک نسبت داد. همانطور که در ابتدای نوشته هم اشاره کردم مهدویان یک فیلمساز هویت محور است و شاید به همین سبب برخی از آثارش را در زمره آثار ایدئولوژیک قلمداد می‌کنند. غیر از شیشلیک که در کارنامه مهدویان یک استثنا است، او در آثاری همچون درخت گردو و لاتاری با این نگاه به سراغ روایت خود می‌رود که اگرچه معتقد به یک نظمی در هویت جامعه است اما به بخش‌هایی از آن هم انتقاد دارد و در چارچوب همان نظم نقدش را مطرح می‌کند. برای همین سریال سازی مهدویان اهمیت زیادی می‌تواند داشته باشد. چرا که او با همان نگاه و دغدغه‌ها وارد نمایش خانگی شده و اثری که می‌سازد می‌تواند موج و حرکت جدیدی در عرصه نمایش خانگی ایجاد کند. 

در عین حال اینکه مهدویان برای ساخت سریال به سراغ اقتباس ادبی رفته است نشان از هوش او است. او نخواسته در خلا و انتزاعی و فانتزی به خلق یک روایت بپردازد پس ارتباط دراماتیک خودش را ادبیات ایجاد کرده و از یک مولفه هویتی برای روایت قصه جدیدش استفاده کرده است که این هم در نوع خودش نکته مثبتی است. مهدویان با ساخت ایستاده در غبار یک اتفاق خوب برای سینمای ایران بود که با تداوم همان روند فیلمسازی توانست آثار قابل قبولی را ثبت و ضبط کند. او باید از خودش و اندوخته ارزشمندی که در این مدت کسب کرده محافظت کند. هیچ کس مثل مهدویان نمی‌تواند از خودش در برابر فضای خاص رسانه‌ای که له و یا علیه‌اش شکل می‌گیرد محافظت کند. او باید بداند که هیچ چیز نباید روی نگاه هویت محور او تاثیر بگذارد. همانطور که اشاره شد مهدویان فیلمساز باهوشی است و برای اینکه در دام نگاه محافظه‌کارانه تلویزیون گرفتار نشود از بستر نمایش خانگی برای ساخت سریالش بهره برده است. اتفاقی که نشان می‌دهد او می‌خواهد در این بستر بهترین استفاده را در خلق بهتر فضاهای داستانی سریالش ایجاد کند و تلویزیون شاید نتواند در این مسیر کار خاصی برای او انجام دهد. 

مهدویان فیلمسازی است که در بازی گرفتن از بازیگران کارنامه درخشانی دارد. حضور جواد عزتی در سریال زخم کاری در ادامه حضور موفقیت آمیز او در دوگانه ماجرای نیمروز نشان می‌دهد عزتی و مهدویان به یک زبان مشترک در همکاری با یکدیگر دست پیدا کردند. شاید هیچ فیلمسازی مانند مهدویان نمی‌توانست توانایی‌های منحصربفرد بازیگری عزتی را در نقش مامور اطلاعاتی در ماجرای نیمروز و رد خون نمایان کند. جواد عزتی اکنون جزو ممتازترین بازیگران سینمای ایران است و همین موضوع باعث می‌شود تماشای زخم کاری برای مخاطب لذت‌بخش‌تر باشد.

به هر حال تماشای اثری از یک فیلمساز صاحب سبک در زمینه سریال سازی می‌تواند هیجانات و کنجکاوی‌های خودش را داشته باشد و امیدوارم با آغاز پخش زخم کاری تمامی آنچه که از مهدویان انتظار داشتیم به وقوع بپیوندد.

برچسب‌ها سینمای ایران جواد عزتی محمد حسین مهدویان شیشلیک

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سینمای ایران جواد عزتی محمد حسین مهدویان سینمای ایران جواد عزتی محمد حسین مهدویان شیشلیک اخبار کنکور نمایش خانگی یک فیلمساز سریال سازی هویت محور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۷۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، نظرسنجی منتشر شده در روز یکشنبه نشان داد که رای‌دهندگان آمریکایی با اختلاف ۴۹ به ۴۳ درصدی از ترامپ در رقابت فرضی یک به یک با بایدن حمایت می‌کنند. این در مقایسه با ۴۹ به ۴۵ درصد جمهوری‌خواهان نسبت به حضور این دموکرات فعلی در ژانویه است.

این نظرسنجی نشان داد، در صورتی که میدان کامل رقبا در نظر گرفته شود، مثل زمانی که رای‌دهندگان در ماه نوامبر به پای صندوق‌های رای می‌روند، ترامپ برتری بیشتری دارد. او با اختلاف ۴۲ به ۳۳ درصد نسبت به بایدن جلو است و پس از آن ۱۵ درصد برای رابرت اف کندی جونیور، نامزد مستقل انتخابات آمریکا در نظر گرفته می‌شود. ۱۰  درصد باقیمانده از نامزدهای حزب سوم حمایت کرده‌اند یا فعلا تصمیمی ندارند.

دو سوم رأی‌دهندگان ایالات متحده نمی‌دانند که چگونه کسی می‌تواند از بایدن حمایت کند، در حالی که ۵۲ درصد می‌گویند که در هیچ شرایطی شانسی برای رأی دادن به رئیس‌جمهور فعلی وجود ندارد. در مقایسه، ۶۳ درصد از پاسخ‌دهندگان نمی‌توانند ببینند که چگونه کسی می‌تواند از ترامپ حمایت کند و ۴۷ درصد می‌گویند که شانسی برای رای دادن به او وجود ندارد.

شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد که تنها ۴۷ درصد از رای‌دهندگان از نامزدهایی که باید انتخاب کنند، از جمله ۴۴ درصد دموکرات‌ها و ۶۳ درصد از جمهوری‌خواهان راضی هستند. ۵۸ درصد از رأی‌دهندگان نظر منفی نسبت به بایدن دارند، در حالی که ۵۳ درصد نظر منفی نسبت به ترامپ دارند.

تنها ۶۵ درصد از پاسخ‌دهندگان بر این باورند که بایدن به طور قانونی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ پیروز شد و این بدون تغییر نسبت به زمانی است که همین سوال پس از شورش کنگره آمریکا در ژانویه ۲۰۲۱ پرسیده شد.

نظرات درباره دوره ریاست جمهوری ترامپ از زمان خروج او از ریاست جمهوری بهبود یافته است. با نگاهی به عملکرد او، ۵۵ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که ریاست جمهوری ترامپ یک «موفقیت» بود، در حالی که این رقم در نظرسنجی پس از شورش، ۴۵ درصد بود. در مقایسه، ۳۹ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند دوره ریاست جمهوری بایدن موفقیت‌آمیز بوده است.

به طور مشابه، از هر ۱۰ آمریکایی، شش نفر از عملکرد بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور ناراضی هستند. بایدن در مدیریت چندین موضوع مهم برای رای‌دهندگان، از جمله ۶۶ درصد نارضایتی در بحث اقتصاد، ۷۱ درصد نارضایتی از تورم و ۷۱ درصد نارضایتی از جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، امتیازات پایینی دریافت می‌کند. تنها از هر ۱۰ آمریکایی چهار نفر معتقدند که ایالات متحده «مسئولیت دارد» درگیر درگیری‌های غرب آسیا باشد.

ترامپ، بایدن و متحدان او را متهم کرده است که تلاش می‌کنند نامزدی او را از طریق سیستم قضایی منحرف کنند. این رئیس‌جمهور سابق در چهار کیفرخواست جداگانه با ۹۱ اتهام روبروست. یک نظرسنجی سی‌ان‌ان هم که پنج‌شنبه منتشر شد، نشان داد که تنها ۱۳ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند با ترامپ مانند سایر متهمان رفتار می‌شود و تنها ۴۴ درصد مطمئن هستند که هیئت منصفه انتخاب شده در پرونده ترامپ، حکم عادلانه‌ای صادر خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • تلویزیون «جام‌جم» را تعطیل کرد؟
  • خلیج فارس از نگاه فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی (فیلم)
  • آیا برخورد سرد صلاح هنگام تعویض تنش بین او و کلوپ را به وجود آورد؟ / از نگاه دوربین تماشاگران
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند
  • رفع خستگی چشم با شستشوی یک دقیقه چشم
  • شوراها از جمله مظاهر مشارکت مردم در حکمرانی است
  • نگاه ویژه شورای ششم به فعالیت‌های فرهنگی در مشهدالرضا
  • دومینوی آسیب‌ها با میکاپ دختربچه‌ها
  • دومینوی آسیب‌
  • کشف گاز متان در سیاره سرخ