Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@04:15:13 GMT

بهره‌برداری از پیشرفته‌ترین میکروسکوپ‌های الکترونی

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۱۸۲۲۰

بهره‌برداری از پیشرفته‌ترین میکروسکوپ‌های الکترونی

مدیر امور آزمایشگاه‌های دانشگاه شهید چمران اهواز، با اعلام خبر بهره‌برداری از یشرفته‌ترین میکروسکوپ‌های الکترونی گفت: با بهره‌برداری از دستگاه میکروسکوپ الکترونی روبشی FESEM مدل Mira4 علاوه بر استفاده در پروژه‌های علمی و تحقیقاتی دانشگاهیان کشور، نیاز بسیاری از صنایع از جمله صنایع فولاد، نیشکر، پتروشیمی، پالایشگاه، داروسازی و پزشکی در بررسی‌های نانومتریک محصولات، آنالیز قطعات و مواد شیمیایی مرتفع می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، دکتر یوسف تمثیلیان با اعلام این خبر اظهار کرد: دستگاه میکروسکوپ الکترونی روبشی از محل اعتبارات مصوب سال ۱۳۹۸ کشور خریداری شده است و از پیشرفته‌ترین میکروسکوپ‌های الکترونی جهان به شمار می‌رود.

وی افزود: از این دستگاه در زمینه‌ها و رشته‌های تحقیقاتی و تجربی متعدد به ویژه آنالیز نمونه‌ها در حوزه‌ فناوری نانو، دریافت تصاویر با کیفیت در بزرگنمایی‌های بالا در محدوده میکرومتر، نانومتری و آنالیز عنصری نقطه‌ای مواد با قابلیت استفاده در ولتاژها و فشارهای متفاوت برای جلوگیری از تخریب بافت نمونه‌های زیستی در خلأهای بالا استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: مزیت اصلی دستگاه FESEM نسبت به دستگاه SEM، قدرت تفکیک بهتر به دلیل برخورداری از یک منبع تولید الکترون انتشار میدانی و آشکارساز EDS است که علاوه بر تصویربرداری از سطح نمونه، تشخیص عناصر تشکیل‌دهنده‌ نمونه را نیز امکان‌پذیر می‌کند. بهره‌برداری کامل از این دستگاه در آینده نزدیک پس از طی مراحل نصب و آموزش کارشناسان انجام خواهد شد.

تمثیلیان یادآور شد: مدیریت امور آزمایشگاه‌ها به دلیل قابلیت‌های بالا و درخواست‌های مکرر مشتریان حداکثر استفاده از ظرفیت‌های این دستگاه را با برنامه‌ریزی، تعریف و تدوین برنامه‌ کاری مطلوب در دستور کار خود قرار داده است.

وی تصریح کرد: میکروسکوپ‌های الکترونی نشر میدانی، قابلیت تصویربرداری با قدرت تفکیک بالا را هم در ولتاژهای بالا و هم در ولتاژهای پایین و کمترین فاصله کاری میسر می‌کنند؛ قابلیت کار از راه دور، عدم نیاز به نیتروژن مایع، مجهز بودن به دوربین‌های داخل محفظه، پمپ‌های خلاء سریع، سیستم‌های ضد ارتعاش و نرم‌افزارهای پیشرفته از دیگر مزایای این میکروسکوپ‌ها به شمار می‌رود.

تمثیلیان ادامه داد: این دستگاه قابلیت ایجاد خلأ ۰.۰۰۱ تا ۳۰ پاسکال را دارد و امکان تصویربرداری از نانو پودرها، نانو فیلم‌ها و نانو الیاف را در طیف وسیعی از شاخه‌های مختلف از جمله متالورژی، معدن، سرامیک، پلیمر، الکترونیک، شیمی، فیزیک، علوم زیستی و … را فراهم می‌کند.

مدیر امور آزمایشگاه‌های دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: این میکروسکوپ مجهز به چندین آشکارساز از جمله SE، BSE، In Beam و EDS است؛ به طور کلی از آشکارساز SE برای بررسی توپوگرافی سطحی، مورفولوژی نمونه و بررسی سطوح شکست و از آشکارساز BSE برای تشخیص تغییرات فازی بر اساس عدد اتمی در نمونه استفاده می‌شود.

وی اظهار کرد: همچنین آنالایزر EDS به کار رفته در این دستگاه دارای قدرت تفکیک ۱۲۹ ev برای شناسایی عناصر موجود از عنصر بور به بعد در جدول تناوبی است.

تمثیلیان یادآور شد: برخی خدمات این تجهیز شامل تهیه تصاویر میکروسکوپی با بزرگنمایی و قدرت تفکیک بالا در حد نانومتر، تهیه آنالیز نیمه کمی توسط آنالایزر EDS برای عناصر بالاتر از بور و نمونه‌های مجهول، تهیه آنالیز منطقه‌ای، آنالیز نقطه‌ای، آنالیز خطی و آنالیز صفحه‌ای، تعیین جنس و ضخامت پوشش‌های چندلایه با ضخامت کمتر از یک میکرومتر، تهیه تصاویر با ولتاژ پایین جهت نمونه‌های بیولوژیکی، پلیمری و اطلاعات سطحی نمونه‌ها، تهیه تصاویر سه‌بعدی از نمونه‌ها، شکست نگاری و بررسی مورفولوژی انواع نمونه‌ها (پودری، بالک و غیره)، تعیین اندازه ذرات پودرها در ابعاد نانومتر، امکان انجام آنالیز تصویری از نمونه‌های خاص است که علاوه بر استفاده در پروژه‌های علمی و تحقیقاتی دانشگاهیان سراسر کشور نیاز بسیاری از صنایع استان و کشور از جمله صنایع فولاد، نیشکر، پتروشیمی، پالایشگاه، داروسازی و پزشکی را در بررسی‌های نانومتریک محصولات، آنالیز قطعات و مواد شیمیایی مرتفع می‌کند.

به نقل از اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، وی خاطرنشان کرد: این دستگاه با قابلیت‌های خود امکان تعریف پروژه و عقد قراردادهای دائمی درون و برون‌سازمانی را به‌منظور بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های آن فراهم می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه شهید چمران میکروسکوپ الکترونی میکروسکوپ های الکترونی میکروسکوپ ها بهره برداری قدرت تفکیک نمونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۸۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از طرح‌های محرومیت زدایی در ۳۱ روستای استان یزد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، احمد باقری پور در جلسه زمانبندی افتتاح این طرح‌ها که با ارتباط ویدئو کنفرانسی با مدیرعامل و معاونین آب و فاضلاب کشور و همچنین جانشین قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن مجتبی (ع) برگزار شد، گفت: پروژه‌های محرومیت زدایی برای تامین آب ۵۸ روستای استان یزد در قالب طرح جهاد آبرسانی با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی در حال اجرا است که در این جلسه در مورد برنامه زمانبندی بهره برداری این پروژه‌ها در ۳۱ روستا تا پایان امسال برنامه ریزی شد.   او با بیان اینکه طرح‌های آماده بهره برداری در شهرستان‌های خاتم، اردکان و ابرکوه قرار دارند افزود: با بهره برداری از این طرح‌های محرومیت زدایی پنج هزار ۷۶۳ خانوار روستایی با جمعیت ۱۹ هزار و ۷۷۰ نفر از آب شرب پایدار و بهداشتی بهره مند می‌شوند.   معاون توسعه و بهره برداری آبفای استان یزد ادامه داد: برای اجرای این طرح‌ها در ۳۱ روستای استان بالغ بر هزار میلیارد ریال از محل طرح ملی محرومیت زدایی از سوی قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) هزینه شده است.   باقری پور بر ارتقای کیفیت زندگی و افزایش امیدآفرینی بین روستائیان تاکید کرد و اظهار داشت: عملیات آبرسانی به این روستا‌ها شامل ۱۵ روستا در مجتمع آبرسانی بخش بهمن ابرکوه، ۹ روستا در مجتمع آبرسانی عقدای اردکان و هفت روستا در مجتمع آبرسانی بختیاری و شهریاری خاتم است که تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد.

دیگر خبرها

  • افتتاح اقامتگاه سنتی دربند در مهدیشهر
  • ۱۲ طرح عمرانی و صنعتی زندان‌های هرمزگان به بهره‌برداری رسید
  • فلومتر التراسونیک کانال باز چیست؟
  • مجتمع فرشته جنوبی تبریز امسال به بهره برداری می‌رسد
  • خریداری سونوگرافی پیشرفته بیمارستان شهدای هندیجان 
  • بهره برداری از طرح‌های محرومیت زدایی در ۳۱ روستای استان یزد
  • تمامی چاه‌های آب باید استاندارد باشند
  • داوطلبان متقلب دستگاه‌های جاسوسی پیشرفته داشتند/احتمال محرومیت تا ۵ سال
  • بهره‌برداری از مجموعه تفریحی کوه نور صفه
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ |برنت ۸۸ دلار و ۳۳ سنت شد