Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@13:39:56 GMT

گزارش نشدن تخریب عامدانه طبیعت در استان سمنان

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۱۸۷۲۱

گزارش نشدن تخریب عامدانه طبیعت در استان سمنان

ایسنا/سمنان فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به نزدیک بودن فصل گرم و همچنین ایام تفرج در بهار به رشد فرهنگی در این زمینه پرداخت و گفت: خوشبختانه هیچکدام از آتش‌سوزی‌های استان سمنان در سالیان اخیر به عمد نبوده و هیچ تخریب عامدانه طبیعت در استان گزارش نشده است.

وی از کاهش 35 درصدی وسعت آتش سوزی ها در عرصه‌های منابع طبیعی استان خبر داد و اضافه کرد: با ارتقای آگاهی عمومی و افزایش مشارکت مردمی و تقویت تیم واکنش سریع و افزایش گشت‌های مراقبتی آتش‌سوزی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان سمنان نسبت به سال قبل کاهش قابل توجهی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابوطالبی ادامه داد: از مجموع ۱۰۳ هکتار عرصه منابع طبیعی که سال گذشته در آتش سوخت در حدود دو هکتار از وسعت آتش‌سوزی‌ها مربوط به مناطق جنگلی و مابقی آن مربوط به عرصه‌های مرتعی بود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: سال گذشته ۳۲ مورد آتش‌سوزی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان سمنان رخ داد که چهار مورد از آتش‌سوزی‌ها مربوط به اراضی جنگلی بود.

وی با اشاره به روند کاهشی سطوح آتش سوزی در چند سال اخیر خاطرنشان کرد: خوشبختانه هیچ آتش سوزی به عمد یا به قصد تخریب طبیعت در این استان گزارش نشده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اظهار کرد: هیچ یک از آتش‌سوزی‌ها رخ داده در عرصه‌های منابع طبیعی استان سمنان به عمد نبوده و براساس بررسی‌های کارشناسانه، سهل‌انگاری انسان‌ها عامل۹۸ درصد آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان سمنان بود.

وی ادامه داد: برای نمونه در یکی از موارد آتش‌سوزی در عرصه‌های مرتعی زنبور دار به دنبال ایجاد آتش و دود در روند پرورش زنبور بود که متاسفانه با وزش باد شدید آتش به چادر زنبوردار سرایت کرد و سپس آتش‌سوزی در عرصه گسترش یافت.

سرهنگ ابوطالبی تصریح کرد: بطری‌های شکسته در فصل گرم مانند عدسی عمل می‌کند و تابش نور خورشید به آن، به تدریج آتش سوزی در مراتع را به دنبال دارد و بر همین اساس ضرورت دارد مردم از ریختن زباله و به ویژه بطرهای شکسته منعکس کننده نور در طبیعت پرهیز کنند.

وی از مناظر طبیعت به عنوان سرمایه‌های الهی نام برد و از شهروندانی که در ایامی از سال به طبیعت درخواست کرد: در طبیعت حتی‌الامکان از روشن کردن آتش و به ویژه در نزدیکی علفزارها و بوته‌های خشک و درختان و خصوصا در زمان وزش باد پرهیز کنند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تاکید کرد: هموطنان برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی از انداختن ته سیگار روشن در طبیعت پرهیز کنند و همچنین پیش از ترک طبیعت از خاموش شدن آتش مطمئن شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سمنان منابع طبيعي آتش سوزی در عرصه عرصه های مرتعی آتش سوزی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۱۸۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیلاب در غور خسارات مالی برجای گذاشت

منابع مردمی از ولسوالی مرغاب ولایت غور می‌گویند که سرازیرشدن سیلاب در بازار شورابه مرکز این ولسوالی خسارات مالی برجای گذاشته است.

منابع رسمی از ولایت غور تائید می کنند که در پی بارش شدید باران و سرازیرشدن سیلاب در ولسوالی مرغاب این ولایت ۵۰ دکان تخریب شده و اجناس آنان از بین رفت.

همچنان گفته شده که یک باب دواخانه و یک دکان تیل فروشی نیز در پی سرازیرشدن سیلاب تخریب شده است.

گفته می شود راه های مواصلاتی این ولسوالی نیز به روی رفت‌وآمد بسته شده است. 

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • آغاز به کار شورا‌های همیار طبیعت خراسان رضوی
  • مستقر شدن بالگرد در لرستان برای جلوگیری از آتش‌سوزی احتمالی ضروری است
  • سیلاب در غور خسارات مالی برجای گذاشت
  • کرفس کوهی، دارویی نهفته در دل طبیعت؛ گنجی که به تاراج می‌رود
  • تصاویر | طبیعت بهاری کردستان
  • رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد
  • آزادسازی ۱۵ هزارمترمربع اراضی جنگلی در توسکستان/ ۳ اعیانی غیرمجاز تخریب شد
  • بازداشت عامل تیراندازی به ماموران منابع طبیعی مازندران
  • کشف ۳ تن چوب قاچاق در سوادکوه
  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود