Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-03@15:31:21 GMT

مرض مزمن تابلوهای تبلیغاتی شهری

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۲۲۵۸۳

مرض مزمن تابلوهای تبلیغاتی شهری

چیدمان شهر به‌دلیل چیرگی سازه‌های غول‌آسا و ناهمسانی ظرفیت‌ها و وضعیت، از دیروز تا به امروز یکی از مصایب متولیان شهری بوده است. ترافیک «ساختمانی» و «خودرویی» دو بیماری لاعلاج شهر بزرگی مثل «تهران» است.

 مواجهه لحظه‌ای با این خشونت شهری، برای مردمی که به ناگزیر و لااقل دو بار در روز، زیستی متحرک را تجربه می‌کنند، رنج‌آور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آسمان اندک و زمین تنگ، به بدمنظری شهر و بی‌حوصلگی شهروندان دامن می‌زند. قاعدتاً تصحیح بسیاری از وضعیت‌ها ممکن نیست؛ هم چنان که در همه این سال‌ها نیز تلاش شده است بسیاری از زشتی‌ها و اعوجاجات شهری غیرقابل درمان، پوشش داده شوند تا خشونت‌های بصری منظرها و معابر لااقل تقلیل پیدا کنند. نسخه نخست طبیبان شهری، تجویز هنر برای این مرض مزمن بود. نصب «احجام هنری» در میادین و معابر، ایجاد گالری‌های هنری در مناظر شهری همچون دیوارها، بیلبوردها، بدنه خودروهای عمومی و عرصه‌ها و عرشه‌ها از این جمله می‌تواند محسوب شود. شاید در ابتدا صرفاً تصحیح اغلاط شهرسازی مقصد چنین تجویزی تلقی می‌گردید اما مقاصدی دیگر هم چون تبلیغات تجاری، ترویج الگوهای زیستی، نشاط‌ آفرینی و هدایت ذائقه فرهنگی شهروندان به این چرخه افزوده شد. آنچه در برون‌تاب این پدیده این روزها بیشتر به چشم می‌نشیند، غلبه فرصت‌آفرینی تجاری و درآمدسالاری است. قاعدتاً در چنین وضعیتی پدیده‌های فرهنگی‌هنری که نقش مستقیمی در هدایت فکری و تسکین روحی مخاطبان بی‌حوصله  یا لااقل کم‌حوصله شهری دارند، از منظر حذف می‌شوند و در فضای رقابتی با اَبَراسپانسرهای برنامه‌های خاص که آثاری متفاوت از کیفیت زیست غالب مردم و ضرورت‌های اجتماعی را تولید می‌کنند، از پیش‌بازنده‌اند. تولیداتی تقلیدی که بی‌هیچ تلاشی برای انطباق با وضعیت فرهنگی و هویت ایرانی و سبک زندگی رایج، به غایت در تقلیل ذائقه مخاطبان و باری‌به‌هرجهت‌سازی نسل نو اثرگذار بوده‌اند و اتفاقاً به‌دلیل برخورداری از مزیت چهره‌های مشهور سینمایی‌ تلویزیونی، هزینه‌های نجومی خود را به درآمدهای نجومی‌تر تبدیل می‌کنند. سزاوار نیست لااقل در دشواری‌های روزگار کرونا، «هنر» که از جمله متضررترین اصناف بوده است؛ نحیف‌تر و نگران‌تر از همیشه، فراموش شود و به تبع آن، عواید فرهنگی و ارتقای نشاط شهری به‌دلیل حذف هنر از منظر، تقلیل خواهد یافت. به هزار دلیل این روزها، می‌توان با مشارکت‌خواهی از هنرمندان همه حوزه‌های فرهنگی و هنری، حال شهر ناخوش‌ احوال را خوش کرد. فرصت قابل‌ تحمل‌تر کردن خشونت‌های شهری و تاب‌آوری شهروندان را با تمهیداتی تجربه شده همچون گالری کردن شهر، اجراهای شهری موسیقی و... از دست ندهیم.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۲۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

البرز رتبه نخست ثبت اعضا در طرح رویداد سامانه بچه های مسجد

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام کاظم شکری عصر پنج شنبه در جمع خبرنگاران از کسب رتبه برتر استان البرز در طرح رویداد سامانه بچه‌های مسجد خبر داد و گفت: یکی از بسترهای مؤثر در انسجام بخشی و بهره برداری از ظرفیت نیروی انسانی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، سامانه بچه‌های مسجد است.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان البرز عنوان کرد: طرح ثبت اعضا در سامانه بچه‌های مسجد از جمله مهمترین برنامه‌های سال گذشته ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان بود که طی آن بیش از هفت هزار عضو جدید در سامانه بچه‌های مسجد ثبت شدند.

وی تصریح کرد: به همین منظور معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در تقدیرنامه‌ای آورده است: به شکرانه این توفیق و به پاسداشت همت مضاعف شما نظر به بررسی‌های صورت گرفته در معاونت ساماندهی و شبکه سازی، ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان البرز در رویداد ساماندهی باشگاه بچه‌های مسجد ممتاز شناخته شده است.

بر اساس این گزارش، استان البرز با اهتمام مدیریت و مجموعه کارشناسان ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد این استان موفق شد در جایگاه نخست ثبت اعضا در سامانه بچه‌های مسجد کشور قرار گیرد.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد البرز خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود، ساماندهی و شبکه سازی نیروها و ظرفیت‌های نوجوان و جوان جذب شده مسجدی گامی در مسیر رشد و بالندگی مساجد و تحقق مسجد تراز اسلامی باشد.

کد خبر 6095379

دیگر خبرها

  • جشنواره‌های امام رضا (ع) سبب‌ساز توسعه فرهنگ رضوی است
  • برگزیدگان همایش تئاتر بچه‌های مسجد استان قم معرفی شدند
  • البرز رتبه نخست ثبت اعضا در طرح رویداد سامانه بچه های مسجد
  • زیرساخت‌های فرهنگی راکد اردبیل بازسازی می‌شود
  • برپایی کارگاه آموزشی و تربیتی مضمار در رشت
  • سالن کنسرت در ملایر ساخته می شود
  • پوستر طرح تربیتی «هزار مشعل» رونمایی شد
  • تئاتر شبستان فرصت کشف استعدادهای هنری را ایجاد کرده است
  • برنامه‌های فرهنگی و هنری اوقات فراغت مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • برنامه‌های فرهنگی،هنری اوقات فراغت در مساجد اردبیل گسترش می‌یابد