برای کدام مخاطب؟
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۲۳۱۴۸
ولع شبکههای تلویزیونی و در کلیتی بزرگتر ولع سیما برای تولید سریال افزوده میشود؛ انگار که ساختهشدن و روی آنتن رفتن این آثار و خالینماندن کنداکتور از این حجم از سریال جدید نه در راستای ساخت آثار متفاوت و متنوع برای پرکردن اوقات فراغت بینندگان بلکه نوعی انجام وظیفه اداری و مأموریت برای پرکردن کنداکتور به هر قیمتی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این فقط یک سوی بحران است و شبکه کمسنوسالتر نمایش خانگی که حدود 15 سال از آغاز فعالیت آن (در حوزه تولید سریال) میگذرد نیز به نوبه خود به این آش شور دامن میزند. شبکهای که همچون سیما محدویت ناشی از ضرورت پرکردن آنتن و مأموریت قانونی مقابله با رسانههای آن سوی آبی از شبکههای فارسیزبان تا سریالهای چندفصلی بینالمللی در شرح وظایفش دیده نمیشود، بااینحال آنچنان در تولید سریال افراط به خرج میدهد که گویی رسالت اصلی تأمین محتوای نمایشی نه برای جمعیت هشتاد و چند میلیونی ایران که برای یک جمعیت مخاطب میلیاردی را عهدهدار است که هیچ دسترسی به فیلم و سریالهای ساختهشده از سوی دیگر تولیدکنندگان آثار نمایشی ندارد و تنها میتواند بیننده آثار ریز و درشت تمامنشدنی این شبکه باشد.
در زمان نگارش این یادداشت در هفته سوم فروردین، افزون بر سریالهای «سیاوش»، «میخواهم زنده بمانم» و «ملکه گدایان» که پخششان از قبل از نوروز آغاز شده بود و سریال «قورباغه» که بهتازگی پخش آن به اتمام رسیده، سه سریال دیگر راهی بازار شدهاند: «دراکولا»ی مهران مدیری، «مردم معمولی» رامبد جوان و «گیسو»ی منوچهر هادی. یعنی هفت سریال در یک بازه زمانی کوتاه! این حجم از سریال که باید شش سریال نوروزی تلویزیون یعنی «پایتخت»، «نون خ 3»، «همبازی»، « گاندو 2»، « نوروز رنگی»، «دستانداز» و سریال « حورا» بهعنوان مجموعه بعد از تعطیلات شبکه سوم سیما را هم به آنها اضافه کرد، عدد 14 مجموعه نمایشی را به دست میدهند؛ عددی که به خودی خود نشاندهنده سیاست «ساخت بر اساس لزوم ساخت» و نه بر اساس نیاز، وقت و ذائقه مخاطبان است؛ چراکه اگر جز این بود، حتما با یک محاسبه سرانگشتی ساده قابل تشخیص بود که با باران 14 سریالی مخاطبان آنهم در شرایطی که جای خالی برخی از ژانرها مانند ژانر تاریخی، ژانر ورزشی و... بهشدت در میان آثار پخششده خالی است، نهتنها موفقیت قابل توجهی در جلب مخاطب حاصل نمیشود بلکه همان دلخوشی کوچک ولی بسیار دلنشین وجود «خاطره مشترک نمایشی میان بینندگان» هم که سالهاست بر اثر ازدیاد شبکههای تلویزیونی سازنده سریال مخدوش شده، مخدوشتر و کمرنگتر خواهد شد.
تکرار این نکته خالی از لطف نیست که اگر به تلویزیون به اشتباه وظیفه مقابله کمّی با محصولات نمایشی آن سوی آبی واگذار شده و این رسانه به واسطه همین مسئولیت، افراطهایش در مجموعهسازی را توجیه میکند و اگر امید کمی به تغییر سیاستهای پاسخگویی این رسانه در قبال انتقادات به عملکردهایش در تولید سریال وجود دارد، اما شبکه نمایش خانگی و از آن بدتر پلتفرمهای پخشکنندهای که به نظر میرسد خارج از دایره وظایفشان به سریالسازی افراطی روی آوردهاند، هنوز آنقدر جای پایشان در این مسیر اشتباه سفت نشده که نتوان آنها را از ادامه این راه بازداشت؛ دید کارشناسی لازم است و جسارت و قاطعیت.
منبع: روزنامه شرقمنبع: ساعت24
کلیدواژه: تولید سریال
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۳۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فیلم های پایان هفته تلویزیون از نگاهی دیگر
تلویزیون در ایام تعطیلات آخر هفته و سالروز شهادت امام صادق(ع) نزدیک به ۵۰ فیلم پخش میکند که در این بین اولین اثر حاتمیکیا و یکی از آخرین آثار بروس ویلیس دیده می شود.
به گزارش ایسنا، فهرست فیلمهای آخر هفته سیما که برای پخش از ۱۱ شبکه اعلام شده، شامل ۴۶ فیلم است که از جمله آثار شاخص آن میتوان به «بادیگارد»، «ریو»، «ویل هانتینگ نابغه» و «محاکمه ۷ شیکاگویی» و از جمله فیلمسازان شاخص آن میتوان به مسعود جعفری جوزانی، کیومرث پوراحمد، ابراهیم حاتمیکیا، داوود میرباقری، همایون اسعدیان و آرون سورکین اشاره کرد.
۳۲ فیلم معادل حدود ۷۰ درصد این محصولات، خارجیاند و حدود ۳۰ درصد فیلمها نیز در سینما و تلویزیون ایران ساخته شدهاند.
به علت نزدیکی این آخر هفته به ۱۲ اردیبهشت ماه روز معلم، بخش قابل توجهی از این فیلمها سوژهای در ارتباط با تعلیم و تربیت دارند؛ آثاری مثل «قصههای مجید»، «جادههای سرد»، «پل سفید»، «لونانا در انتظار معلم» و «شش قهرمان».
در بین آثار انتخابی، دو فیلمساز با دو فیلم در این آخر هفته حاضرند. «بادیگارد» و «هویت» از ابراهیم حاتمیکیا و «هدیه» و «ریکا» از مسعود فرخنده پخش خواهد شد. در اتفاقی جالب، فیلم سینمایی «۳۰ نابغه» نیز روی آنتن دو شبکه خواهد رفت: پنجشنبه از شبکه نمایش و جمعه از شبکه امید.
همانند هفته گذشته، چهار فیلم در فهرست اعلامی از سوی روابط عمومی معاونت سیما به عنوان فیلمهای جدید معرفی شدهاند که پیش از این در ایام نوروز روی آنتن تلویزیون رفته اند. «رادیکال»، «مصلحت»، «زاده شده برای پرواز» و «محموله نهایی»، فهرست این چهار اثر را تشکیل میدهند.
ضمن اینکه در فهرست منتشرشده، فیلمی که برای پخش در باکس جمعه ساعت ۱۴ شبکه کودک برنامهریزی شده، معرفی نشده است.
در این زمینه بخوانید:
تلویزیون در تعطیلات آخر هفته چه فیلمهایی پخش میکند؟
در میان این ۴۶ فیلم، دو فیلم «نامیرا» و «گریز از مرگ» جدید به شمار میروند. یکی از این دو اثر، تلهفیلم «نامیرا» به کارگردانی محمد کرمانشاهی است که جمعه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۱۴:۳۰ از شبکه سه سیما پخش میشود. این فیلم در سال ۹۵ ساخته شده ولی تاکنون در تلویزیون نمایش داده نشده و پس از حدود هشت سال به پخش میرسد. علت پخش نشدن این فیلم که سال ۹۶ حتی از جشنواره فیلمها و سریالهای پلیسی مسکو نیز جایزه گرفت، روشن نیست. علاوه بر امین زندگانی، شهرزاد کمالزاده، رامین راستاد و آیدین ختایی، پرستو صالحی هنرپیشه سابق تلویزیون در این اثر نقش دارد.
دومین فیلم جدید این آخر هفته، «گریز از مرگ» به کارگردانی مایک برنز است که جمعه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۱۳:۳۰ روی آنتن شبکه تهران خواهد رفت. این فیلم از آن جهت اهمیت دارد که یکی از آخرین پروژههای سینمایی بروس ویلیس به شمار میآید. این هنرپیشه ۶۹ ساله هالیوود که بازیگری را به ناچار کنار گذاشته، در همان ایام که عوامل فیلمها مجبور بودند دیالوگها را از طریق گوشی برایش بخوانند و توانایی حفظ کردن نداشت، به تدریج متوجه شد به بیماری زوال عقل مبتلا شده است.
جالب آن که فیلم «گریز از مرگ» به علت محدودیتهای کرونایی، تنها در ۹ روز فیلمبرداری شده و تمام سکانسهای این بازیگر نیز تنها در یک روز ضبط شده است! در سال ۲۰۲۱ جوایز تمشک طلایی نیز که به بدترینهای هالیوود اهدا میشود، یک رشته ویژه با عنوان «بدترین بازی بروس ویلیس» اضافه کرد که ۷ فیلم این بازیگر در آن سال، ۷ نامزد آن را تشکیل میداد و فیلم «گریز از مرگ» هم یکی از آن آثار بود. بعدها وقتی خانواده بروس ویلیس رسما خبر بیماری او را به اطلاع عموم رساندند، این جایزه لغو شد.
از میان آثار تکراری این ایام نیز فیلم «هویت» اثر جالب توجهی محسوب میشود. این فیلم که برای پخش در روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ساعت ۲۱ از شبکه نمایش برنامهریزی شده است، نخستین فیلم بلند ابراهیم حاتمیکیا به شمار میآید که بسیاری مهجورترین فیلم این کارگردان میدانند. «هویت» در سال ۱۳۶۵ با سرمایه شبکه دو سیما و به عنوان فیلمی سینمایی ساخته شد، ولی هیچگاه روی پرده سینما نمایش داده نشد و مستقیما در تلویزیون به پخش رسید.
گفته میشود به خلاف خاستگاه فکری ابراهیم حاتمیکیا که پیش از فیلمسازی، پاسدار و هنرمندی از جریان انقلاب بود، خسرو دهقان منتقد جریان عرفی نقد سینما، اولین منتقدی است که این فیلمساز را اصطلاحا کشف کرد و با نقدی که بر فیلم «هویت» نوشت، از فیلمساز خوشقریحهای خبر داد که وارد سینما میشود.
انتهای پیام