Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@09:41:41 GMT

خودمراقبتی سدی مستحکم در برابر موج چهارم کرونا

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۲۶۰۸۳

خودمراقبتی سدی مستحکم در برابر موج چهارم کرونا

به گزارش ایرنا، اسفندماه آنقدر اوضاع خوب بود که خیلی‌ها بار سفر بستند، رنگ آبی بیشتر مناطق کشور خیال آنها را آنقدر راحت کرده بود که تصور چنین شرایطی که تقریبا همه کشور با این سفرهای نوروزی به رنگ قرمز درآید برایشان سخت بود.

اما حالا سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی کار دست همه داده است، ابتدا آمار ابتلا به صورت تصاعدی بالا رفت و بستری‌ها افزایش یافت حالا هم که مسوولان بهداشتی هشدار می‌دهند در روزهای آینده فوتی‌ها به صورت چشمگیری افزایش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر حضور مهمانان نوروزی از سراسر کشور، همجواری با استان خوزستان و هم‌مرزی با کشور عراق نیز مزید بر علت شد تا در استان ایلام که در تمامی سه ماهه زمستان ۲۲ مورد فوتی کرونا داشت تنها در ۲۵ روز اول سال جدید ۳۲ نفر جان خود را از دست بدهند.

این تازه آغاز ماجراست و در روزهای آینده فوتی‌ها بسیار بیشتر خواهد شد زیرا بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی ایلام تعداد مبتلایان در فروردین امسال به تنهایی بیش از مجموع کل مبتلایان در ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند ۱۳۹۹ و بستری‌ها ۲ برابر این چهار ماه است.

تجربه روزهای سیاه و بحرانی آبان‌ماه سال ۹۹ در حال تکرار در استان ایلام است این در حالیست که ویروس جهش یافته کرونا اینبار کوچک و بزرگ، زن و مرد و سالم و بیمار نمی‌شناسد و به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام از کودک ۲ ساله تا پیرمرد ۹۰ ساله مبتلا و بستری هستند.

بزرگ‌ترین چالش این استان در مقابله با کرونا تولید بیماری است و روزانه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ مبتلای جدید به مجموع مبتلایان اضافه می‌شود که نتیجه تجمع‌های کوچک و بزرگ خانوادگی و عمومی است، اینجاست که نقش مردم در کاهش آمار مبتلایان مشخص می‌شود.

این موج بسیار جدی تر از سه موج قبلی است به طوریکه انتشار و قدرت سرایت بسیار سریع و خطرناک تری دارد، بنابراین افراد جامعه باید سعی کنند، با ماندن در منزل و رعایت پروتکل های بهداشتی از آلودگی  و چرخش بیشتر  این ویروس در محیط های عمومی و بین یکدیگر جلوگیری کنند.

از سویی دیگر در شرایط بحرانی کرونا نباید سلامت روان جامعه را نادیده گرفت و تنها به سلامت جسم پرداخت بلکه باید بیش از پیش از مشاوران، روانشناسان و متخصصان حوزه های مختلف کمک گرفت و بهداشت روانی افراد را تامین کرد.

باید فرهنگ زندگی در این شرایط به شیوه‌های مختلف به مردم آموزش داده شود و مردم نیز باید این تغییرات را بپذیرند.

با وجود هشدارها برخی از مردم نسبت به رعایت مسائل بهداشتی و رعایت اصول ایمنی در مقابله با کرونا بی‌تفاوت هستند و چنین رفتارهایی بر بخش‌های دیگر جامعه نیز اثر می‌گذارد و موجب کاهش قانونمداری و در نهایت شیوع بیشتر این ویروس در کشور خواهد شد.

تا زمان رسیدن جامعه به سطح کامل ایمنی با تزریق واکسن، تنها راه مقابله و کنترل این بیماری و کاهش مرگ و میر، رعایت شیوه نامه های بهداشتی و همکاری مردم است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی استان ایلام در همین ارتباط میزگردی در خصوص "راه های عبور از پیک چهارم کرونا در ایلام و حفظ سلامت جسم و روان" با حضور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، رییس اصناف، معاون سازمان نظام روانشناسی ایلام و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور ایلام و یکی از فعالان رسانه ای و فرهنگی استان برگزار کرد.

ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم، فرهنگ سازی برای افزایش تاب آوری بین مردم، استفاده از ظرفیت روانشناسان برای ارائه راهکارهای حفظ سلامت روان و لزوم هماهنگی دستگاه های مرتبط برای اجرای مصوبات کرونا در استان از جمله موضوع‌هایی بود که در این میزگرد موردتوجه قرار گرفت.

شاه بیت و اصلی‌ترین نکته کلیدی در سخنان همه میهمانان این میزگرد همکاری و همراهی و خودمراقبتی از سوی مردم است تا زنجیره مبارزه با کرونا مستحکم بماند و تلاش دیگر بخش‌ها خصوصا پرسنل بهداشت و درمان بی‌نتیجه نماند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام معتقد است: اصناف و بازاریان، ادارات دست‌اندرکار مدیریت کرونا، رسانه‌ها و مردم چهار ضلع مبارزه و مدیریت کروناست اما حدود ۹۰ درصد کار به خود مردم بازمی‌گردد زیرا حتی اگر سه ضلع قبلی شبانه روز فعالیت کنند اما با همکاری مردم همراه نشود، تلاش‌ها بی‌اثر خواهد ماند. 

ایران با وجود تحریم‌ها از موفق‌ترین کشورها در مبارزه با کروناست

دکتر جمیل صادقی‌فر گفت: کشور ما از نظر حجم تحریم‌ها با هیچ کشوری قابل مقایسه نیست در روزهای ابتدای شیوع کرونا با کمبود ماسک و مواد بهداشتی مواجه بودیم اما با برنامه ریزی و مدیریت مناسب، هشت ماه پیش خط تولید محصولات بهداشتی راه اندازی شد و نه تنها از این نظر مشکلات ما رفع شد بلکه آمادگی برای ارسال به سایر نقاط نیز کشور بوجود آمد.

وی اظهار داشت: ایران با وجود تحریم ها از موفق ترین کشورها در مبارزه با کروناست و امیدواریم بزودی واکسن ایرانی با کیفیت تولید شود و از این نظر نیز بی نیاز شویم.

وی به شرایط دشوار استان در روزهای ابتدای شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: با وجود آن شرایط دشوار ٤٠٠ تخت برای بیماران فراهم شد و هیچ بیماری با کمبود تخت مواجه نبود، حتی بیمارستان های خصوصی نیز تعطیل نشدند و به فعالیت خود ادامه دادند.

وی تصریح کرد: عملکرد کشور درخشان بوده و یکی از ویژگی های بی بدیل ایران، نظام قدرتمند شبکه بهداشت است که در دورترین نقاط کشور به صورت مویرگی خدمات ارائه می دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام به کمبودهای اوائل شیوع کرونا در استان اشاره کرد و گفت: در ابتدا استان از داشتن آزمایشگاه تشخیص کرونا بی بهره بود و نمونه های گرفته شده باید به انستیتو پاستور در مرکز ارسال و نتایج نیز پس از یک هفته اعلام می شد که مشکلاتی را نیز بدنبال داشت اما اکنون آزمایشگاه های استان مجهز شده و رپید تست نیز توسط خودمان تولید می شود.  

صادقی فر تاکید کرد: با توجه به تحریم های موجود، مجموعه نظام، دولت، ملت، سه قوه، نیروهای مسلح و همه دست اندرکاران باید انسجام خود را حفظ کنند چرا که این عوامل در کنار هم منتج به موفقیت می شوند.

وی یادآور شد: این استان در ماه های آخر سال ۹۹ در شرایط پایدار آبی قرار گرفت اما با توجه به تعطیلات نوروزی، تجمع ها، ترددهای غیرضروری و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، وضعیت پیش آمده و قرمز شدن استان بدلیل همجواری با استان خوزستان غیرقابل اجتناب و قابل پیش بینی بود چرا که بیماری  واگیر قابل انتقال است و هیج کشوری موفق به کنترل آن نشده اما چگونگی عبور از این بحران مهم است.

بستری های ایلام سه برابر بستری های سه ماهه زمستان است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام به روند افزایشی بستری ها در استان اشاره کرد و گفت: هم اکنون ۲۸۷  بیمار در مراکز درمانی استان بستری هستند و استانی که بعد از پیک وحشتناک آبان ماه سال گذشته از ٢١٤ فوتی به ۱۰۷ مورد در آذرماه، ۱۰ نفر در دی ماه، هفت نفر در بهمن و پنج نفر در اسفند رسید و در فصل زمستان جزو یکی از بهترین استان ها و در شرایط پایدار آبی قرار گرفت اما هم اکنون بستری های آن بیشتر از سه ماهه زمستان است.

صادقی فر با تاکید بر عملکرد خوب اصناف و بازاریان، کارگروه رسانه ای استان، صدا و سیما و اصحاب رسانه، اظهار داشت: پیک چهارم کرونا همزمان با انتشار ویروس جهش یافته آغاز شد که ابتدا استان خوزستان را در برگرفت سپس ایلام در شرایط قرمز قرار گرفت و پس از آن نیز بعد از تعطیلات بصورت انفجاری در کل کشور پخش شد که دلیل اصلی آن سفرهای غیرضروری ایلامیان ساکن دیگر شهرها، تجمع های کنترل نشده در طبیعت و مراسم عروسی و عزا بود.

وی به برگزاری مراسم عزا و عروسی در شرایط بحرانی شهرستان دهلران اشاره کرد و گفت: روزانه ١٠ مراسم عروسی در این شهرستان برگزار می شد که غیرمنطقی بود، چه بسا همین میزبان های عروسی خود به کرونا مبتلا شده و ناقل ویروس بودند.

وی تاکید کرد: برای کنترل کرونا مردم ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی هستند اما بیشتر باید بر روی فرهنگ سازی کار کرد و در برخی از رفتارهای خود بازنگری کرد که در این راستا می توان از ظرفیت معتمدین استفاده کرد.

جای ریش سفیدان و معتمدین در اقناع مردم برای رعایت پروتکل ها خالی است

صادقی فر از عدم مشارکت معتمدان و ریش سفیدان استان در جلوگیری از برگزاری مراسم عروسی و عزا  گله مندی کرد و گفت: معتمدین و ریش سفیدان همواره با ورود خود به مشکلات جامعه گره گشا هستند اما در راستای جلوگیری از برگزاری مراسم ها آنطور که باید پای کار نبودند چرا که این افراد ظرفیت مناسبی در اقناع مردم دارند و جای خالی آنها احساس می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام افزود: در ماه های آغاز شیوع کرونا هزار و ٢٠٠ نمونه گیری رکورد محاسبه می شد اما اکنون نمونه گیری های روزانه بیشتر از این میزان است و مشکل اصلی این روزهای استان تولید زیاد بیماری است و ما باید کانون های تولید ویروس را کنترل و مدیریت کنیم.

صادقی فر به وضعیت بستری شهرستان ها اشاره کرد و گفت: شهرستان آبدانان در وضعیت بدی قرار دارد و نمودار آن افزایشی و  از پیک آبان نیز پیشی گرفته است همچنین بدره و سیروان نیز وضعیت خوبی ندارند و نمودار آنها بشدت افزایشی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: این روزها بین ٢٥٠، ۳۵۰ و ٤٠٠ مورد مثبت بصورت نوسانی در استان ثبت می شود که آمار بالایی است و همچنان در حال افزایش است و اکثر بیماران درگیری ریه دارند و مدت زمان بستری آنها نیز بیشتر شده است.

وی با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم گفت:  مردم ذهن خود را روی ورودی های شهر متمرکز نکنند چرا که برنامه های مورد نظر در حال اجرا است و ما تمام توان خود را برای خدمت رسانی و ارائه امکانات بکار می بریم اما هنر ما در این است که بتوانیم استانی باشیم که از این وضعیت خارج شود و تنها راه خروج از این شرایط کنترل کانون تولید بیماری است.

با ۲ هفته رعایت پروتکل ها کرونا کنترل می شود

صادقی فر اضافه کرد: مردم باید متقاعد به رعایت پروتکل ها شوند هم اکنون خودداری از حضور در تجمعات مهمتر از ماسک زدن است منظور از تجمعات تعداد بسیاری از افراد نیست بلکه تجمع ۱۰ نفر نیز خطرناک است.

به گفته وی، چنانچه مردم ۲ هفته پروتکل ها را رعایت کنند و انتخاب های هوشمند داشته باشند می توان بیماری را کنترل کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: هم اکنون ویروس جهش یافته است و به گونه ای است که ابتدا تعداد ابتلا افزایش می یابد سپس بعد از ۲ هفته تعداد بستری ها و پس از آن به فاصله ۲ یا سه هفته نیز تعداد فوتی ها افزایش پیدا می کند.

صادقی فر اضافه کرد: در سه ماهه آخر سال گذشته ٢٢ فوتی در استان ثبت شد اما اکنون و در این فاصله کم تعداد فوتی ها روند افزایشی و بیش از کل سه ماهه سال گذشته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در بخش دیگری از سخنانش به آمار مبتلایان کرونا در ادارات اشاره کرد و گفت: در سه ماهه زمستان سال گذشته تعداد مبتلایان در ادارات استان چهار یا پنج نفر بوده اما از ۱۸ تا ۲۴ فروردین ماه جاری ۲۰۰ ابتلا ثبت شده که نشان دهنده وضعیت خطرناک ادارات و افزایش ابتلا بین این قشر است.

صادقی فر اظهار داشت: پیش بینی می شود پیک چهارم کرونا در استان تا سه هفته اول اردیبهشت ادامه یابد و در صورت التزام مردم به رعایت پروتکل ها از این موج نیز عبور خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه  از این پیک خارج می شویم، گفت: چگونگی عبور از این پیک بسیار مهم است اینکه با آمار بستری و فوتی بالا باشد دست خودمان است که چند گروه از جمله اصناف و بازاریان، ادارات و دست اندرکاران مقابله با کرونا، رسانه ها و مردم در این راستا می توانند کمک کنند.

صادقی فر اضافه کرد: همه گروه ها و اقشار بصورت زنجیروار بهم متصل هستند و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط هر کدام ظلم آشکار در حق خود و خانواده هایشان است.

ادارات در مقابله با کرونا عملکرد خوبی از خود نشان ندادند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام تصریح کرد: ادارات باید بهترین عملکرد خود را در مقابله با کرونا اجرا کنند و در انتظار مصوبات نباشند اما آمار مبتلایان در ادارات، بانک ها و شرکت ها که در حال افزایش نیز هست نشان دهنده عملکرد نامناسب آنهاست.

دکتر صادقی فر تاکید کرد: رسانه ها از جمله رسانه ملی، خبرگزاری ها، سایت ها و کانال های مجازی طی ۲ هفته به شکل هدفمند روی نقاط متمرکز با هشدار، تذکر و تولید محتوا زوم کنند.

وی تصریح کرد: ذهن، رفتار و اجرای پروتکل ها توسط مردم مهم ترین گروه ها هستند، مردم بعنوان گروه پرخطر مانند پدر، مادر، خواهر، برادر، جوان، بیمار و غیره در مقابله با پیک چهارم همکاری کنند در غیر اینصورت سه گروه قبلی موفق نخواهند شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام تاکید کرد: خانه امن ترین مکان برای مقابله با کرونا بخصوص برای زنان باردار، بیماری های قلبی و ریوی و زمینه دار است و سایر افراد نیز در صورت خروج از منزل پروتکل های بهداشتی را برای حفظ جان خود و عزیزانشان رعایت کنند.

صادقی فر با تاکید بر عدم برگزاری مراسم عزا و عروسی گفت: هر گونه تجمع و برگزاری مراسم عزا و عروسی ممنوع و با خاطیان برخورد شود و حضور ریش سفیدان برای اقناع مردم بیش از پیش ضروری است.

سه هزار و ۷۰۰ دوز واکسن در استان تزریق شده است

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام در بخش دیگری از سخنانش به واکسیناسیون اشاره کرد و افزود: تاکنون عمده سهم واکسن استان به میزان سه هزار و ۷۰۰ دوز تزریق شده است و پارت جدید نیز با تعداد بسیاری تزریق خواهد شد.

صادقی فر ادامه داد: بر اساس سند ملی واکسیناسیون در کشور واکسن انجام می شود در حال حاضر واکسن های وارداتی اسپوتنیک روسی، بهارات هندی و سینوفارم چینی استفاده شده و قرار است واکسن استرازنکا سوئد وارد شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: همه این واکسن ها مورد تایید بوده و تاکنون در استان  هیچ عارضه جدی مشاهده نشده و عوارضی مانند تب و سرگیجه طبیعی بوده که بر اساس اولویت کادر درمان شامل بخش ای سی یو، بخش کرونا، اورژانس کادر بهداشت، مراکز منتخب کرونا  فاز یک ما هستند.

صادقی فر ادامه داد: همچنین جانبازان شیمیایی بالای ۵۰ درصد، معلولان مراکز اقامتی و پس از آن بیماران خاص، غسالان، پاکبان های بالای ۵۰ سال درگیر با زباله های عفونی و پس از آن نیز وارد فازهای ۲، سه و چهار می شویم.

وی با بیان اینکه در گام پنجم بیماریابی محور اصلی ما واکسیناسیون است، گفت: بدنبال ایمنی جمعی بوسیله واکسیناسیون هستیم و امیدواریم با واکسن بعنوان راهکار اصلی قطع زنجیره انتقال این ایمنی صورت گیرد.

صادقی فر تصریح کرد: امیدواریم در آینده نزدیک وارد فاز واکسیناسیون افراد بالای ۶۵، ۷۰ و  ۸۰ سال شویم که حمایت همه را می طلبد و جزو استان هایی باشیم که با کمترین فوتی و بستری نسبت به جمعیت از این بحران خارج شویم.

تعطیلات اجباری کرونا مشکلات زیادی را بر اصناف و بازاریان وارد کرد

رییس اتاق اصناف ایلام نیز گفت: هرچند پیک چهارم کرونا نتیجه بی توجهی مردم به شیوه نامه های بهداشتی و ازدیاد مسافرت های تعطیلات سال نو بود، اما هزینه سنگین این موضوع را اصناف و بازاریان با تعطیلی اجباری محل کسب و کار خود پرداخت کردند.

یونس حواسیان اظهار داشت: با افزایش تعداد مبتلایان، بستری و فوتی ها پس از اتمام تعطیلات نوروزی، ستاد ملی و استانی کرونا دستور تعطیلی صنوف و مشاغل ۲ تا چهار و همچنین پاساژها و مراکز تجاری را صادر کردند و این مشاغل هم‌اکنون با وجود مشکلات و نیازهای شدید مالی اجازه فعالیت ندارند.

وی افزود: این در حالی است که عمده این صنوف ۲ هفته نیز به خاطر تعطیلات نوروزی و نبود مشتری تعطیل بودند و اکنون هم به دستور ستاد مقابله با ویروس کرونا اجازه فعالیت ندارند و این تعطیلی های متولی فشار زیادی را بر صنوف و کسبه ها وارد ساخته است.

حواسیان تاکید کرد: با این وجود اصناف خود را تابع دستورات ستاد کرونا می دانند هرچند تعطیلی صنوف باعث بروز مشکلات زیادی برای صاحبان آنها و مردم دارد و حتی برخی از صنوف به علت کرونا و تعطیلی های مکرر یا ورشکست شده اند یا به ورطه ورشکستگی نزدیک شده اند.

کرونا واحدهای تولیدی و صنفی را متضرر کرد

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۱ پاساژ با یک هزار و ۸۰۰ واحد صنفی به علت تخطی از دستورات کرونا پلمب شده اند، اضافه کرد: تعطیلی بازار و صنوف مختلف باعث کاهش میزان خرید و فروش و تولید شد و عموم واحدهای تولیدی یا صنفی متضرر شدند.

وی با اشاره به اینکه اصناف و بازاریان درآمد روزانه دارند، توضیح داد: یک فرد بازاری مغازه دار از همان لحظه باز کردن َدرهای محل کسب خود چشم انتظار ورود مشتری برای کسب ارتزاق روزانه هستند اما با تعطیلی اصناف کسب رزق و روزی آنها نیز با مشکل و هاله ای از ابهام روبرو است.

حواسیان ادامه داد: با وجود تعطیلی اصناف، خرید و فروش اینترنتی و عرضه کالا و خدمات به صورت اینترنتی چندان موفق نبوده و با اقبال عمومی متقاضیان مواجه نشده است و مردم مراجعه حضوری و اطمینان از خرید کالای مورد نظر را به خرید اینترنتی ترجیح می دهند.

جای نماینده اصناف در ستاد ملی کرونا خالی است

وی گفت: هرچند اصناف گروه های ۲ تا چهار تعطیل هستند اما طبق آمار ارائه شده از سوی مسوولان ۵۱ درصد مبتلایان مربوط به دورهمی ها و تجمع های خانوادگی و دوستانه نظیر مراسم های ختم یا عروسی و ۲۱ درصد هم مربوط به حمل و نقل عمومی است و بازار نقش زیادی در ابتلا و گردش ویروس ندارد.

وی با انتقاد از عدم حضور نماینده ای از اصناف در ستادملی کرونا، افزود: حضور یک نماینده از سوی اصناف و بازاریان در ستاد ملی کرونا نقشی تاثیرگذار در تصمیم گیری های ستاد در خصوص بخشنامه های مرتبط با بازاریان و اصناف خواهد داشت.

یک سوم مشاغل موجود در جامعه را اصناف تشکیل داده اند و از سه میلیون واحد صنفی در کشور سهم استان ایلام ۳۶ هزار صنف بوده که ۱۲ هزار این صنوف متعلق به مرکز استان است.

مهار کرونا در گرو نه گفتن به حضور در تجمع هاست

یکی از فعالان رسانه ای و فرهنگی استان ایلام نیز اظهار داشت: نه گفتن یکی از مهارت های مهم و گاه حیاتی است که در زمان بحبوحه کرونا می تواند از گسترش روزافزون شیوع و تداوم فعالیت ویروس کرونا تا حدود زیادی جلوگیری کند.

محمد رستمی توضیح داد: به عنوان مثال مهارت نه گفتن در رفتن به مراسم های عروسی یا عزا و مهمانی های دورهمی یا مسافرت های غیرضروری باید به یک سنت و فرهنگ عمقی در بین مردم تبدیل شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون همه ما در یک نبرد و جنگ هستیم، یادآور شد: اما دشمن روبروی ما یک ویروس ناپیدا و نامرئی است که شیوع و گسترش آن به علت اهمال کاری و شکل گیری تجمع های مختلف خانوادگی یا عمومی است که با یک نه گفتن ساده می توان هم از ایجاد این تجمع های بعضا غیرضروری و هم از افزایش شیوع ویروس جلوگیری کرد.

رستمی ادامه داد: در نبرد فیزیکی یا وقوع هنگامه های مختلف پیروزی در گرو همبستگی، اتحاد و نزدیک شدن به همدیگر است ولی در مورد مقابله با ویروس کرونا کاملا باید برعکس عمل کرد و برای پیروزی در برابر این دشمن از هم دور شویم و ضرب المثل معروف دوری و دوستی را عینیت ببخشیم.

سلامت مردم یک حق الناس عمومی است

این فعال فرهنگی افزود: سبک و مهارت های زندگی در روزگار کرونا باید به طور کامل تغییر کند که اجتناب از برگزاری یا حضور در هر نوع تجمعی و پرهیز از دورهمی های خانوادگی باید تا زمان نابودی کامل ویروس کرونا در جامعه نهادینه شود.

وی با بیان اینکه گرانیگاه کرونا تجمع های خانوادگی و عمومی است، تاکید کرد: در زمان کرونا مراسم های عزا یا عروسی در منازل شخصی برگزار می شود که منازل حریم شخصی افراد و خانواده ها محسوب شده و حاکمیت حق ورود به این اماکن را ندارد اما مردم خود باید با درک شرایط کنونی را داشته باشند و از برگزاری دورهمی های خانوادگی، عروسی و ختم اجتناب کنند و در این زمینه باید پویش ها و کمیته های مردمی متشکل از بزرگان و معتمدان ایلات و طوایف مختلف استان تشکیل شود.

رستمی تاکید کرد: سلامت مردم یک حق الناس عمومی است که همه ما در مقابل آن مسوول هستیم و روحانیون، وعاظ، اصحاب رسانه و صاحبان تریبون باید در این زمینه روشنگری کنند و در کنار امیدآفرینی به آینده ای نزدیک بدون کرونا، مردم را از مخاطرات این ویروس در صورت بی توجهی به شیوه نامه های بهداشتی اگاه سازند.

از رمضان بیاموزیم

وی با تاکید بر اینکه رمضان ماه بندگی خداوند و تقوی است، یادآور شد: تقوی یعنی خویشتنداری و قوت ایمان و اراده برای فائق آمدن بر خواهش‌های نفسانی و کمال آزادی انسان یعنی رهایی از سلطه امیال و انسان گرفتار شده در بند امیال، ناآزاد است.

فعال فرهنگی و رسانه ای ایلام گفت: رمضان هم سبک زندگی خاص خود را دارد و هم اوج مهارت آموزی در آن موج می زند و در راس آنها مهارت نه گفتن است.

رستمی تاکید کرد: کیست که نداند برای مقابله با کرونا هم نیازمند سبک زندگی هستیم و هم نیازمند مهارت های زندگی جدید، در مقابله با کرونا باید اراده قوی داشت و به خیلی از عادت های پیشین نه گفت.

وی اظهار داشت: اگر عمری با هم بودن را تجربه کرده ایم اکنون که هنگامه خطر است هم برای سلامت خود و هم سلامت دیگران باید دور از هم بودن را تا رفع بلا تجربه کرد و به خواهش درون برای جمع شدن در برون نه گفت، کسی که راحت می تواند لب از غذا ببندد اراده آنرا هم دارد با ماسک، لب و بینی را از ورود ویروس کرونا ببندد.

رستمی تاکید کرد: پس چه نیکوست از رمضان بیاموزیم و درس نامه آن را برای سلامت از زاویه ای دیگر که تقویت اراده است به نظاره بنشینیم و بصورت سلوک و رفتار درآوریم و در پرتو این خود کنترلی و خویشتن بانی است که به قلمرو سلامت خود و دیگران تجاوز نمی کنیم.

 

سلامت روان در کنار سلامت جسم باید فراهم شود

معاون سازمان نظام روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور ایلام نیز در این نشست گفت: سلامت روانی که مردم و مسوولان دنبال آن هستند از رفتارها احساسات و افکار ما تشکیل شده است و هم اکنون در این شرایط مردم حس خوبی ندارند و افکارشان نیز منفی می‌شود و استرس هایی مانند از دست دادن پدر، مادر و اعضای خانواده در ذهنشان تداعی می شود.

امیر عبدالحسینی اظهار داشت: بدلیل اینکه اطلاعات متعددی به سمت مردم سرازیر می شود افراد نیز متناسب با آن اطلاعات تصمیم می گیرند.

وی یادآور شد: بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته، مردم استان ایلام نسبت به حل مسئله و تاب آوری در این شرایط مشکل دارند که این موضوع به نگاه های بالادستی نسبت به کرونا مربوط می شود، چرا که در دنیا برای مواجه با هر اتفاق یا بحرانی مسوولان و متخصصان رشته‌های مختلف تصمیم می‌گیرند و در کنار آنها روانشناس، جامعه‌شناس، مردم شناس و تشکل های مردم نهاد نیز حضور دارند تا علاوه بر تامین سلامت جسم، سلامت روان آنها نیز تامین شود و این رفتارها را کنترل کنند.

استفاده از ظرفیت ریش سفیدان در عدم برگزاری مراسم عزا و عروسی راه گشاست

این استاد دانشگاه گفت: در شرایط بحرانی استان و در ستاد مقابله با کرونای استان جای رواشناسان، معتمدین، افراد بانفوذ و ریش‌سفیدان خالی است کما اینکه حضور چنین افرادی می تواند راه گشا باشد و می توان از ظرفیت آنها بهره برد.

عبدالحسینی اظهار داشت: می توان از حضور ریش سفیدان و افراد با نفوذ در محله ها برای عدم برگزاری  عروسی ها و عزاداری ها استفاده و  از این طریق مردم را اقناع و این رفتارها را کنترل کرد.

استاد دانشگاه پیام نور ایلام ادامه داد: کرونا مانند یک شکار شکارچی در کمین است و با جهش آن همه ما در معرض خطر هستیم و برای حفظ سلامت روان اولین راهکار برای پیشگیری خود فرد است و باید از خانواده‌ها شروع شود.

به گفته وی، گاهی مفاهیم نیز بطور نادرست به فرد القا می شود و زمانیکه گفته می شود فاصله گذاری اجتماعی باید  رعایت شود شاید به مفهوم فاصله گرفتن از اجتماع تداعی شود اما مفهوم اصلی آن فاصله گذاری فیزیکی است.

عبدالحسینی تصریح کرد: از موج اول تا موج چهارم یک خستگی روانی در مردم ایجاد شده و از لحاظ روحی خسته شدند و لزوم آموزش تاب آوری  در این شرایط آشکار می شود که به معضلی برای افراد تبدیل شده است.

این روانشناس تاکید کرد: کرونا اولین و آخرین اپیدمی در دنیا نبوده  و بهترین فرصت برای یادگیری مفاهیم در شرایط بحرانی است و باید در این مرحله جواب قانع کننده ای برای کنترل رفتارها به مردم  داده شود.

حضور روانشناسان در ستاد استانی کرونا الزامی است

معاون سازمان نظام روانشناسی ایلام و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور ایلام در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: حضور روانشناسان در ستاد ملی و استانی کرونا الزامی است و باید همانگونه که بر روی سلامت جسم مردم تمرکز می‌کنیم باید برای سلامت روان آنها نیز  برنامه ریزی کنیم.

عبدالحسینی با بیان اینکه باید روی بعد جسم، روان و اجتماع افراد تمرکز کرد، گفت: نظام باید روی بیمه های تکمیلی و درمان روانشناختی که در برنامه ششم توسعه تصویب شده و اجرایی می شود، تمرکز کند.

وی تاکید کرد: باید برنامه‌های ساختار مندی در هفته سلامت روان در نظر گرفت چرا که بهترین زمان برای اجرای چنین برنامه هایی است همچنین تشکیل کمیته هایی متشکل از روانشناس، روانپزشک، مددکار و پزشک در محله‌ها و روستاها برای همدردی با بیماران یا خانواده هایی که عزیزان خود را از دست داده اند ضروری است.

به گفته عبدالحسنی، از تجربه یک ساله‌ای که همگی در ارتباط با پیشگیری از ابتلا به کرونا کسب کرده‌ایم و آموزش‌های لازم را هم دیده‌ایم باید با کیفیت بهتر و بیشتری اقدامات لازم را انجام دهیم.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور ایلام گفت: نکاتی که خود و اطرافیانمان را برای گرفتار نشدن به ویروس‌های جهش یافته، واکسینه می کند شامل خودداری از تجمع، نه گفتن به مراسم شادی و مجالس عزاداری،  عدم حضور در باشگاه‌های ورزشی، عدم تجمع و تردد در پارک‌ها و محله‌ها، زمینه را برای تجمع‌های سرشار از آرامش و شادی بخش فراهم کنیم.

برچسب‌ها ایلام ویروس کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایلام ویروس کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ایلام ویروس کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اخبار کنکور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام برگزاری مراسم عزا و عروسی رعایت پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا اصناف و بازاریان شرایط بحرانی پیک چهارم کرونا رعایت پروتکل ها اشاره کرد و گفت سه ماهه زمستان استان ایلام ویروس کرونا ریش سفیدان خانواده ها سلامت روان شیوع کرونا قرار گرفت هستند اما سلامت جسم جهش یافته سال گذشته پس از آن یادآور شد صادقی فر هم اکنون مراسم ها آنها نیز تحریم ها ستاد ملی رسانه ای بستری ها نه گفتن فوتی ها بر اساس تجمع ها ۲ هفته نه گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۶۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار تیپ مستقل ارتش در ایلام از مطالبات دیرینه مردم است

به گزارش خبرنگار مهر، حسن بهرام نیا ظهر یکشنبه در دیدار با امیر بهمن بهمرد جانشین عملیات و سردار سرتیپ پاسدار بهرام حسینی‌مطلق رئیس اداره عملیات ستاد کل نیروهای مسلح با قدردانی از همراهی و همکاری ستاد کل نیروی مسلح در کنگره جهانی اربعین‌حسینی، گفت: ستاد کل نیروهای مسلح همواره بستر را برای برگزاری کنگره بزرگ اربعین‌حسینی فراهم می‌کند.

استاندار ایلام از آمادگی کامل از جمله تامین زمین مورد نیاز و دیگر نیازمندی‌ها برای استقرار تیپ مستقل ارتش در استان خبر داد و افزود: به دلیل موقعیت مهم و راهبردی استان ایلام در کشور، استقرار تیپ مستقل ارتش به عنوان یکی از مطالبات دیرینه استان بسیار مهم و اساسی است.

نماینده عالی دولت در استان ایلام بیان داشت: در صورت وجود تیپ مستقل ارتش در ایلام، نیروهای بومی کادر ارتش جمهوری اسلامی ایران که در سایر استان‌ها خدمت می کنند می‌توانند در استان ایلام خدمت کنند و این مهم در آرامش و مدیریت زمان و اقتصاد بسیار مهم است.

وی با اشاره به ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک استان ایلام با کشور عراق، استقرار یک بالگرد نیروهای مسلح در ایلام را ضرورت دانست و گفت: زیرساخت و پشتیبانی برای استقرار بالگرد تامین می‌شود و امیدواریم این بالگرد در استان مستقر شود.

وی با اشاره به حضور فرماندهان عالی‌رتبه ستاد کل نیروهای مسلح و بازدید از زیرساخت این ستاد در استان گفت: امیدواریم این بازدیدها منشا خدمات فراوانی برای استان باشد چرا که همراهی و هماهنگی نیروهای مسلح برگرفته از ولایت‌پذیری است.

وی با اشاره به پاسخ کوبنده جمهوری اسلامی ایران به رژیم منحوس صهیونیستی، این اقدام را مایه افتخار هر ایرانی عنوان کرد و افزود: سپاه مقتدر با مشارکت نیروهای مسلح با انسجام و وحدت، این عملیات مهم را انجام دادند و موجب شدند هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی فرو ریخته شود.

وی عنوان کرد: با همکاری همه نیروهای نظامی و انتظامی، سپاه و ارتش و اعضای شورای تامین، هارمونی خدمت در استان شکل گرفته است.

امیر بهمن بهمرد جانشین عملیات ستاد کل نیروهای مسلح نیز در این دیدار گفت: کنگره اربعین‌حسینی به‌عنوان آبروی نظام در ایلام باشکوه برگزار شد که در این راستا به همه اعضای ستاد اربعین و در راس آن استاندار ایلام که به‌صورت میدانی پای کار بودند عرض خداقوت دارم.

ی با قدردانی از حمایت‌های استاندار ایلام از نیروهای مسلح در استان، افزود: نیروهای مسلح وظیفه تامین امنیت را دارند و این امنیت با هم‌افزایی و کمک مسئولین استان و شخص استاندار به عنوان مدیریت ارشد استان حاصل می‌شود.

جانشین عملیات ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به پاسخ دندان‌شکن ایران اسلامی به رژیم منحوس صهیونیستی، ادامه داد: به دلیل ضربه موشکی ایران به استکبار، نیروهای مسلح بیش از گذشته مورد هجمه و رصد نظام استکبار قرار می‌گیرد.

گفتنی است در این نشست امیر بهمن بهمرد جانشین عملیات و سردار سرتیپ پاسدار بهرام حسینی‌مطلق رئیس اداره عملیات ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به درخواست‌های استاندار در خصوص استقرار تیپ مستقل ارتش و استقرار یک فروند بالگرد نیروهای مسلح در ایلام، قول پیگیری مساعد دادند.

کد خبر 6091092

دیگر خبرها

  • موج بالای مهاجرت پرستاران؛ عمانی‌ها ۶ برابر ایران حقوق می‌دهند | مقاومت عجیب با وجود کمبود پرستار!
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد
  • سمنان در اجرای سازوکار اجرایی پدافند غیرعامل نیازمند خودمراقبتی است
  • ۴۰ پروژه عمران شهری در ایلام اجرا شد
  • مشکل کم‌آبی ۶۹ روستای استان ایلام در سال جاری برطرف می‌شود
  • حرکت جبهه جهانی انقلاب، مستحکم‌تر و نیرومندتر از پیش
  • خلیج‌فارس از پایه‌های مستحکم هویتی ایرانیان است
  • مهدی لیموچی: شایسته پیروزی برابر پرسپولیس بودیم
  • کارشناس یمنی: وعده صادق، شکستن مستحکم‌ترین قلعه جهان بود
  • استقرار تیپ مستقل ارتش در ایلام از مطالبات دیرینه مردم است