Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-05-06@00:02:53 GMT

اختلالات گفتاری کودکان را از بدو تولد جدی بگیرید

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۲۷۳۱۹

عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، گفت: یکی از اختلالات دوران رشد و تکامل کودکان، اختلالات در تولید صداها است که به دلایل مختلف ایجاد می‌شود.

 طلیعه ظریفیان، در آستانه روز ملی گفتاردرمانی (اول اردیبهشت) افزود: اگر نوزادی در مکیدن شیر و صداسازی دوره نوزادی مشکل داشته و یا خیلی پر سروصدا باشد، باید در همین دوره نوزادی تحت مراقبت و مداخلات گفتاردرمانگر قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه مداخلات زودهنگام و در بدو تولد، بیشترین کمک را به رفع مشکلات بلع و صداسازی نوزاد می‌کند، افزود: یکی از اختلالات در دوران رشد و تکامل کودکان، اختلالات در تولید صداهاست که به دلایل مختلف ایجاد می‌شود.

عضو هیأت علمی گروه گفتاردرمانی دانشگاه، مشکلات زبان در دوران کودکی را نیز به دو گروه " درکی " و " بیانی " تقسیم کرد و گفت: کودکانی که متوجه مسائل پیرامون خود هستند ولی نمی‌توانند بیان و گفتار داشته باشند، در گروه افراد با مشکلات بیانی قرار می‌گیرند و کودکانی که والدین احساس می‌کنند که چیزی را متوجه نمی‌شوند و با درخواست‌های پیچیده‌تر، مشکلات زبانی آنان بیشتر می‌شود، در گروه افراد با مشکلات زبان درکی قرار می‌گیرند که در هر دو صورت، باید به متخصصان گفتاردرمانی ارجاع داده شوند.

وی علل مختلفی را برای این مشکلات متصور شد و افزود: آسیب‌های شنوایی، بیماری اوتیسم، و ضعف در حافظه، از جمله علل مشکلات زبان درکی هستند که با مداخلات و مراقبت‌های گفتاردرمانگران، این مشکلات بهبود می‌یابند.

ظریفیان در عین حال به والدین کودکان دچار اختلالات گفتار و زبان توصیه کرد که برای مراجعه به گفتاردرمانگران جهت مراقبت از فرزندانشان، حتماً از متخصصان گفتاردرمانی که دارای کارت و شماره نظام خدمات گفتاردرمانی هستند، استفاده کنند، تا در کار با کودک، از روش‌های استاندارد و صحیح تخصصی این حوزه استفاده شود.

وی تاکید کرد: مداخلات گفتاردرمانی، کیفیت زندگی افراد دچار اختلال گفتار و زبان را بالا می‌برد و به لحاظ ارتباطات اجتماعی، فعالیت‌های اقتصادی و مسائل عاطفی خانواده، بسیار مؤثر خواهد بود.

مهر/

برچسب ها: گفتار ، کودکان ، اختلالات گفتاری لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000O2R

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: گفتار کودکان اختلالات گفتاری مشکلات زبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۷۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سروصدای ترافیک برای سلامتی خطرناک است

ایتنا - کارشناسان و متخصصان صدا از مراکز علمی مختلف از جمله مرکز سرطان دانمارک و دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا می‌‌گویند سروصدای ناشی از ترافیک با بیماری‌های قلبی‌عروقی و عروق مغزی مرتبط است.
طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی،‌ منظور از بیماری‌های قلبی‌عروقی مجموعه‌ای از اختلالات قلب و عروق خونی است. بر اساس توضیح کلینیک کلیولند، بیماری عروق مغزی هم به مجموعه شرایطی گفته می‌شود که بر جریان خون ورودی به مغز تاثیر می‌گذارد؛ مانند سکته مغزی، خونریزی مغزی، آنوریسم مغزی و بیماری شریان کاروتید.

به گفته محققان این پژوهشی که هفته پیش در مجله American Heart Association’s Circulation Research منتشر شد، سروصدای ترافیک باید برای هر دو مورد فوق یک خطر واقعی در نظر گرفته شود. 

دکتر توماس مونزل، نویسنده ارشد این پژوهش، می‌گوید: «تلاش برای کنترل این صدا و همچنین وضع قوانین کاهش صدا در راستای سلامتی عمومی آینده اهمیت زیادی دارد.»

او تاکید کرد: «با توجه به شواهد محکم، بسیار مهم است که صدای ترافیک به عنوان عامل خطر برای بیماری‌های قلبی‌عروقی شناخته شود.»

صدای ترافیک خوابی که به دلیل صدای ترافیک برآشفته می‌شود، می‌تواند افزایش التهاب، فشار خون بالا و اختلالات عروقی را به دنبال داشته باشد که همه این‌ها عامل بروز بیماری‌های قلبی‌اند.  شامل صدای اتومبیل، قطار یا هواپیما، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی و میزان مرگ‌و‌میر را افزایش می‌دهد. 

به گفته محققان، سرو‌صدای ناشی از ترافیک به‌ویژه هنگام شب، بسیار آسیب‌رسان است، زیرا افراد را از خواب بیدار می‌کند و در نتیجه خواب بی‌کیفیتی خواهند داشت. خواب منقطع موجب می‌شود ترشح هورمون‌‌های استرس و فشار اکسیداتیو بر مغز و رگ‌های خونی افزایش یابد و بدین ترتیب رادیکال‌‌های آزاد در بدن بیشتر می‌شوند. رادیکال‌های آزاد اتم‌های ناپایدارند که به سلول‌ها آسیب می‌زنند و باعث بیماری و پیری می‌شوند.  

خوابی که به دلیل صدای ترافیک برآشفته می‌شود، می‌تواند افزایش التهاب، فشار خون بالا و اختلالات عروقی را به دنبال داشته باشد که همه این‌ها عامل بروز بیماری‌های قلبی‌اند. 

نویسندگان این تحقیق، مروری بر مطالعات بالینی گذشته را به اشتراک گذاشتند تا تاثیر صدای ترافیک بر سلامت عمومی را نشان دهند. یک پژوهشی جدید در حوزه صدای ترافیک، حاکی از آن است که به ازای هر ۱۰ دسی‌بل صدا، خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی ۳.۲ درصد افزایش می‌یابد. به گفته این نویسندگان، سروصدای ترافیک می‌تواند به طور بالقوه بر تغییر ژن‌ها نیز تاثیرگذار باشد.

دیگر خبرها

  • آغاز به کار نوزدهمین جشنواره «هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان» کانون دراصفهان
  • فراخوان جشنواره «راویان غدیر» در استان قزوین
  • آغاز به کار نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان
  • استقبال کودکان و نوجوانان از آثار مرتبط با امام جعفر صادق (ع)
  • هشدار مرسک درباره ادامه اختلالات کشتیرانی در دریای سرخ
  • مشکلات طرح جوانی جمعیت از زبان یکی از مادران مشمول طرح
  • علت مشکلات جیدون سانچو در منچستریونایتد از زبان تیری آنری (زیرنویس فارسی)
  • مسابقات برنامه‌نویسی و رباتیک کودکان و نوجوانان در دانشگاه شریف
  • سروصدای ترافیک برای سلامتی خطرناک است
  • حقایق جالب درباره چپ دست‌ها که احتمالا نمی دانستید