Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@10:45:48 GMT

جنگ زیرپوستی قدرت در امارات علنی شده است

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۲۷۹۴۳

جنگ زیرپوستی قدرت در امارات علنی شده است

یک مرکز مطالعات بین المللی فاش کرد: محمد بن زاید، ولی عهد امارات با افزایش اختیارات فرزندش خالد و تقویت وی، برادرانش را بیش از پیش به حاشیه می راند تا زمینه را برای جانشینی فرزندش فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الکوثر، مرکز مطالعات موسوم به «کشورهای عربی خلیج فارس در واشنگتن» در مقاله ای به قلم "کریستن اسمیت دیوان" تصریح کرد محمد بن زاید سعی دارد با واگذاری پست های مهم و حساس به فرزندش خالد در حکومت ابو ظبی، او را برای جانشینی خود آماده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مقاله آمده است که فرآیند بازسازی نهادهای دولتی ابوظبی طی ماه های گذشته حکایت از ارتقای بی وقفه خالد بن محمد بن زاید در سمت های حکومتی دارد.

وی در اکتبر 2019 به عضویت شورای اجرایی ابوظبی درآمد؛ این شورا قدرتمندترین نهاد حکومتی در قدرتمندترین امیرنشین کشور امارات است.

سپس در دسامبر 2020 به عضویت شورای اداری وابسته به مجلس اعلای امور مالی و اقتصادی درآمد؛ این شورا، یک نهاد تازه تأسیس است که بر اقتصاد ابوظبی از جمله بخش حیاتی و مهم نفت و گاز نظارت دارد.

در مارس به عنوان عضو هیئت مدیره شرکت تازه تأسیس نفت و گاز ملی ابوظبی منصوب شد؛ این شرکت در انحصار دولت بوده و منبع اصلی ثروت امارات به شمار می آید.

علاوه بر اینها او رئیس دفاتر اجرایی بخش های سیاست و نفت هم هست و همین موقعیت، تجربه لازم برای زمامداری و نفوذ گسترده در همه ابعاد سیاسی و اقتصادی دولت امارات را در اختیار او قرار می دهد.

در این مقاله تصریح شده است که هر چه قدرت و نفوذ و اختیارات خالد بن محمد بن زاید افزایش می یابد، نفوذ و قدرت برادران بن زاید کمتر و کمتر می شود.

با وخیم تر شدن حال شیخ خلیفه بن زاید، رئیس امارات، انتظار می رود که هر آن محمد بن زاید به عنوان رئیس این کشور منصوب شود و اینجاست که کشمکش بر سر جانشینی محمد بن زاید بین برادر او، "طحنون بن زاید" و فرزندش "خالد بن محمد" آغاز می شود.

حرف و حدیث های بسیاری درباره این دو شخصیت بر سر زبان ها است؛ طحنون، مرد شماره 2 حکومت و رئیس دستگاه اطلاعات و تجسس این کشور است. وی هم اکنون رئیس کمیته امور استراتژیک ابوظبی است و بیش از هر کسی در این کشور سرنخ های هرج و مرج های این کشور در منطقه را در دست دارد.

وی همچنین مؤسسات تجاری بزرگی را در این کشور در اختیار دارد که از آن میان می توان به شرکت هلدینگ (ADQ)، به عنوان مهمترین شرکت اماراتی اشاره کرد. وی رئیس "بانک اول ابوظبی - FAB" و رئیس مجموعه رویال گروپ و شرکت هلدینگ بین المللی در امارات است.

در حالی که خالد بن محمد بن زاید، رئیس دستگاه بدنام اطلاعات و امنیت کشور و قائم مقام مشاور امنیت ملی امارات و نیز نایب رئیس دفتر اجرایی ابوظبی است. محمد بن زاید سالهاست که برای آماده سازی فرزندش برای ولایت عهدی خود تلاش می کند.

به این ترتیب در داخل محافل سیاست گذاری امارات هم اکنون صحبت از تلاش محمد بن زاید برای انتصاب فرزندش به عنوان مشاور امنیت ملی به جای طحنون است در حالی که طحنون با این حرکت به شدت مخالفت کرده و آن را به مثابه کودتا دانسته است.

علاوه بر اینها، رقابت شدیدی بین طحنون بن زاید و خالد بن محمد بر سر کسب امتیازات اقتصادی در جریان است. پایگاه تجسسی اینتلجنس آنلاین، فاش کرده است که کشمکش داخلی در خاندان حاکم ابوظبی، باعث بروز شکاف گسترده ای در بزرگترین شرکت فناوری دفاعی امارات (ایدج) شده است.

شرکت ایدج در حال حاضر صحنه تغییر و تحولات گسترده ای در سطوح عالی مدیریتی است و خود را برای انتصاب مدیر جدید به جای "فیصل البنای" مدیرعامل این شرکت آماده می کند. 

پایان پیام/44

منبع: شبستان

کلیدواژه: مرکز مطالعات بین المللی جنگ قدرت امارات محمد بن زاید خالد بن محمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۷۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سودان: امارات بیش از ۴۰۰ محموله سلاح و مهمات برای نیروهای واکنش سریع فرستاده است

به گزارش خبرآنلاین، «حسین عوض علی» وزیر خارجه سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور شواهد و مدارکی را در اختیار دارد که نشان می‌دهد فرودگاه‌های چاد میزبان بیش از ۴۰۰ فروند هواپیمای حامل مهمات جنگی برای نیروهای واکنش سریع سودان از امارات بودند.

به گزارش شبکه خبری «المیادین»، وزیر خارجه سودان اظهار کرد: چاد دو فرودگاه «ام جرس» و «ابشی» را به پروازهایی اختصاص داده که از امارات سلاح و مهمات نظامی برای «شبه‌نظامیان تروریست» می‌آورند.

به گزارش ایسنا، حسین عوض علی در ادامه گفت: بیش از ۴۰۰ پرواز برای انتقال سلاح و مهمات انجام شد که توسط دستگاه‌های ملی سودان و آژانس‌های بین‌المللی ویژه، اطلاعات دقیق این پروازها و مسیرهای هوایی و تاریخ فرود و تخلیه بارهایشان رصد شدند.

او در ادامه نیز گفت که ارتش سودان با تعدادی از کاروان‌هایی که از چاد سلاح به داخل کشور منتقل می‌کردند، پس از ورودشان به خاک سودان مقابله کرد.

وزیر خارجه سودان با اشاره به اینکه چاد همچنان پایگاهی برای فرماندهی نیروهای واکنش سریع است و نشست‌ها و دیدارهای آنها در این کشور برگزار شده و عملیات‌های سربازگیری، جذب نیرو و جمع‌آوری پول در این کشور انجام می‌شود، علاوه بر این زخمی‌های آنها در بیمارستان‌های چاد درمان می‌شوند و یا ترتیب سفر آنها به آنجا برای درمان داده می‌شود، از دولت چاد خواست از حمایت از نیروهای واکنش سریع دست بردارد.

پیش از این امارات اعلام کرده بود که به هیچ یک از دو طرف درگیری در سودان سلاح و مهمات نمی‌دهد و از هیچ کدام از آنها جانبداری نمی‌کند.

جنگ در سودان ۱۵ آوریل ۲۰۲۳ میان ارتش این کشور به فرماندهی عبد الفتاح البرهان و نیروهای واکنش سریع به فرماندهی محمد حمدان دقلو (حمیدتی) آغاز شد.

برخی طرف‌های عربی‌، آفریقایی و بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس میان دو طرف سودانی وارد عمل شدند اما این میانجیگری‌ها نتیجه‌بخش نبود.

این جنگ تاکنون موجب کشته شدن هزاران تن در سودان شده و این کشور آفریقایی با ۴۸ میلیون جمعیت را در آستانه قحطی قرار داده، در این جنگ زیرساخت‌های ضعیف سودان ویران شده و طبق اعلام سازمان ملل، بیش از ۸.۵ میلیون سودانی آواره شده‌اند.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903199

دیگر خبرها

  • محمد خزاعی مطرح کرد؛تشکیل شورای فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد
  • ریل گذاری ایران و امارات برای افزایش صادرات
  • (ویدئو) نشست تهران_ابوظبی پس از ۱۰ سال!
  • موشک‌های ایرانی کشورهای عربی را بر سر عقل آورد؟ / اخراج محترمانه ارتش امریکا از خاک امارات +فیلم و تصاویر
  • سودان: امارات بیش از ۴۰۰ محموله سلاح و مهمات برای نیروهای واکنش سریع فرستاده است
  • رئیسی: عملیات «وعده صادق» ما را در باشگاه قدرت های منطقه ای در بالاترین رده ها قرار داد
  • جز قدرت‌های برتر منطقه و جهان هستیم/ باید امیدآفرینی کنیم
  • دانش‌بنیان‌ها برای توسعه قدرت فناورانه چه امکاناتی نیاز دارند؟
  • کارگران نقش ویژه‌ای در اعتلای اقتصاد و تولید کشور دارند
  • دلایل ردصلاحیت روحانی علنی می‌شود/ سخنگوی حزب اعتدال و توسعه: رئیس دولت دوازدهم برای حفظ شأن شورای نگهبان این کار را می‌کند