Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه ایثار و شهادت ایرنا، امیرسرتیپ دوم محمدرضا فولادی روز دوشنبه اظهار کرد: ارتش در طول دفاع مقدس ۴۸ هزار و ۴۳ شهید و ۲۱۱‌هزار جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است. همچنین ۲۸ هزار و ۷۸ آزاده گرانقدر دوران دفاع مقدس از نیروهای ارتش هستند.

وی بر اهمیت توجه به خانواده شهیدان، جانبازان و آزادگان تاکید کرد و گفت: شهیدان، ایثارگران و خانواده‌های آن‌ها باید الگوی جامعه قرار گیرند و راه و هدف آن‌ها را باید به نسل آتی معرفی و روحیه خودباوری و استقلال و شرافت را در آن‌ها تقویت و ماندگار کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معرفی راه شهیدان و ایثارگران به جامعه نقش مهمی در اقتدار و نیروی بازدارندگی کشور دارد.  سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز با درک و احساس مسئولیت و با به کارگیری تمامی ظرفیت‌های خود در این زمینه می کوشد.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که این شهدا و جانبازان در تمام استان‌ها و شهرهای کشور پراکنده‌اند، افزود: یکی از مشکلاتی که در زمینه پرداختن به خاطرات تاریخ شفاهی خانواده شهدا و جانبازان دفاع مقدس داریم، این است که ما در تمام شهرهای کشور یگان نداریم و این مساله، رسیدگی مستقیم به تمامی این عزیزان را دشوار می‌کند.

وی ادامه داد: با این حال کوشیده‌ایم به بسیاری از این عزیزان سرکشی و زندگینامه آن‌ها را گردآوری کنیم و در قالب کتاب منتشر و به نسل‌های آتی معرفی کنیم. همچنین، سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش با حضور در مناطق مختلف به  تحقیق درباره سبک زندگی و سیره شهدا و تحلیل محتوای وصایای آن‌ها پرداخته است. افزون بر این، می‌کوشیم با نام‌گذاری معابر و رده‌های مختلف ارتش به نام شهیدان را زنده نگاه داریم.

امیر سرتیپ فولادی با اشاره به این‌که بسیاری از شهیدان گمنام ارتش در پادگان‌ها و کوی‌های سازمانی ارتش به خاک سپرده شده‌اند، افزود: نصب تندیس و سردیس و ساخت یادمان‌هایی برای شهدا، از جمله اقدامات دیگری است که در راستای زنده نگاه داشتن یاد شهیدان ارتش در جامعه انجام داده‌ایم.

وی به راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی شهدای ارتش در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی این پایگاه، گامی موثر در معرفی شهیدان ارتش به جامعه است. در این پایگاه شهیدان ارتش در رده‌های مختلف، همراه با زندگینامه و وصیت‌نامه هر یک از آن‌ها به خوبی معرفی شده‌اند.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که ارتش جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی شهدایی را در رده‌های بالا تقدیم کرده است، افزود: شهیدان قرنی و فلاحی در رده «رییس ستاد ارتش»، شهیدان ستاری و صیاد شیرازی در رده «فرمانده نیرو» و شهیدان منفرد نیاکی و بابایی در رده «معاون نیرو»، جان خود را در راه آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی فدا کرده‌اند. البته معتقدم همه شهیدان شاخص هستند و جایگاه آن‌ها متعالی است.

وی یادآور شد: هرچند به طور رسمی، جنگ تحمیلی ۸ سال طول کشید اما ارتش جمهوری اسلامی ایران به مدت ۱۰ سال درگیر جنگ شد و در این مدت ۱۲۰ ماه، به طور متوسط هر ماه ۱۰ فرمانده به شهادت رسیده‌اند. از این میان یک‌هزارو ۱۸۴ شهید از دانش‌آموختگان دانشکده افسری (دافوس) بوده‌اند. دانشگاهی که امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، از آن به عنوان «فیضیه ارتش» یاد کرده‌اند و فرمانه کل قوا به تمامی شهیدان آن نشان فداکاری اهدا کرده اند.

امیر سرتیپ فولادی با اشاره به انتشار یک‌هزار عنوان کتاب درباره شهیدان ارتش جمهوری اسلامی ایران، گفت: علی‌رغم محدودیت‌های موجود، تلاش‌های بسیاری برای ثبت و ضبط خاطرات شهیدان ارتش صورت گرفته است و کوشیده‌ایم از تمامی ظرفیت‌های ارتش در این خصوص بهره بگیریم. اگر بتوان منابع مالی بیشتری به این اختصاص داد، می‌توان از ظرفیت‌ بخش خصوصی نیز در تهیه فیلم، مستند و کتاب‌های مختلف درباره شهیدان ارتش بهره‌مند شد. در گذشته تجربه‌های اندک اما خوبی در این خصوص داشته‌ایم و آثار معدودی به کوشش موسسات خصوصی در قالب فیلم و سریال درباره شهیدان ارتش ساخته شده و مورد استقبال جامعه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در زمینه پرداختن به شهیدان و ایثارگران ارتشی وجود دارد این است که در هر یگان ارتش، سربازان و نیروهایی از شهرهای مختلف کشور حضور داشته‌اند و وقتی ماموریت آن‌ها پایان می‌یافت و به شهرهای خود باز می‌گشتند؛ مردم و مسئولان شهرها چندان متوجه بازگشت و حضور آن‌ها نمی‌شدند. این در حالی است که هریک از یگان‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس، متعلق به یکی از شهرها بود و بازگشت آن‌ها از ماموریت، توجه تمام شهر را به آن‌ها معطوف می‌کرد. بنابراین، امکان بیشتری برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی هر شهر برای معرفی شهیدان و جانبازان گرانقدر سپاه پاسداران وجود داشت. این مساله، بر غربت شهیدان و جانبازان والامقام ارتشی می‌افزاید.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: سازمان حفظ آثار و نشر ارزشها دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران ارتباط خوب و موثری با بنیاد شهید و امور ایثارگران از سطح ریاست تا معاونت‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی و ... دارد و می‌توان این همکاری را گسترش داد.

وی ادامه داد: سال‌هاست که روز ارتش جمهوری اسلامی ایران، از ۲۱ فروردین، هم‌زمان با شهادت امیر سپهبد صیاد شیرازی تا سوم اردیبهشت، هم‌زمان با شهادت سپهبد محمدولی قرنی که هر دو از شهیدان ترور هستند؛ گرامی داشته می‌شود. هر روز از این ایام را با عنوانی نام‌گذاری کرده‌ایم و کوشیده‌ایم نام و یاد شهیدان مدافع حرم ارتش را هم گرامی بداریم.

امیرسرتیپ فولادی با بیان این‌که ۴ شهید مدافع حرم ارتش در روز ۲۱ فروردین به شهادت رسیده‌اند، افزود: به کوشش سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش آثار مستندی در قالب‌ فیلم منتشر شد که تاکنون بارها از سوی سیمای جمهوری اسلامی ایران به نمایش درآمد. همچنین آثار مکتوبی نیز در خصوص این شهیدان عزیز منتشر شده است.

وی در پایان تاکید کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران همواره با شهدا مانوس است و رشادت‌های آن‌ها را از خاطر نخواهد برد.

برچسب‌ها دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران اخبار کنکور سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران انقلاب اسلامی شهیدان ارتش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۱۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتخار دستگاه آموزشی آران و بیدگل ۳۶ شهید معلم است

فرماندار شهرستان آران و بیدگل ضمن گرامیداشت روز معلم، گفت: افتخار دستگاه آموزشی آران و بیدگل ۳۶ شهید معلم است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از آران و بیدگل، علی اکبر رضایی ظهر امروز در دیدار با عوامل برگزاری یادواره شهدای کارگر و معلم، اظهار داشت: هدف از برگزاری یادواره شهدا معرفی شهیدان به عنوان الگویی ماندگار به جامعه به ویژه قشر جوان و نوجوان است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری یادواره شهدای کارگر و معلم گامی در راستای نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است، تصریح کرد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برای نسل جوان که موتور محرکه انقلاب هستند، ضروری و بسیار با اهمیت است.

فرماندار شهرستان آران و بیدگل ضمن اشاره به رشادت‌ها و دلاوری‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس گفت: شهدای هشت سال جنگ تحمیلی صحنه‌هایی ماندگار را آفریدند که تضمین کننده پیروزی‌‌های رزمندگان در آن دوره حساس بود.

رضایی با تاکید بر نقش‌ معلمان به عنوان سفیران فرهنگی در صحنه‌های انقلاب و دفاع مقدس تصریح: تقدیم 36 معلم شهید در شهرستان آران و بیدگل، سند افتخار دستگاه تعلیم و تربیت در نظام اسلامی به ویژه این شهرستان است.

فرماندار آران و بیدگل در ادامه تصریح کرد: جامعه کارگری در دوران دفاع مقدس علاوه بر حضور در جبهه‌های نبرد در سنگر تولید نیز مجاهدت کرده و تقدیم بیش از 365 شهید کارگر مهر تأییدی بر مجاهدت جامعه کارگری شهرستان آران و بیدگل در پاسداشت ارزش‌های انقلاب اسلامی است.

وی با دعوت از اقشار مختلف مردم به ویژه خانواده معظم شهدا برای حضور در امراسم یادواره شهدای کارگر و معلم شهرستان آران و بیدگل گفت: امروز دشمن در تلاش است تا با بهترین امکانات به اسلام و مسلمین ضربه وارد کند، بنابراین مردم باید در تمامی عرصه‌ها هوشیار بوده و با همان روحیه هشت سال دفاع مقدس با مهارت تمام با یزیدیان زمانه مقابله کند.

انتهای پیام/803/

دیگر خبرها

  • پیکر مطهر ۲ شهید دفاع مقدس پس از ۴۰ سال تفحص شد
  • پیکر مطهر دو شهید دفاع مقدس پس از چهار دهه تفحص شد
  • ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد
  • تغییر در میزبانی استان کرمان از شهدای گمنام
  • امیر دریادار ایرانی: کشتی‌های ایرانی را اسکورت می‌کنیم
  • فرمانده نیروی دریایی ارتش : کشتی‌ های ایرانی را در خلیج عدن و اقیانوس اطلس اسکورت می‌کنیم
  • کشتی‌های ایرانی را در خلیج عدن و اقیانوس اطلس اسکورت می‌کنیم
  • پیکر شهید جاویدالاثر ایلامی پس از ۴۱ سال شناسایی شد
  • افتخار دستگاه آموزشی آران و بیدگل ۳۶ شهید معلم است
  • شناسایی پیکر شهید جاوید الاثر ایلامی پس از ۴۱ سال