Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-27@11:48:33 GMT

تاکید رئیس مجلس بر تعمیق همکاری های ایران و صربستان

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۳۲۳۳۵

تاکید رئیس مجلس بر تعمیق همکاری های ایران و صربستان

رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست با وزیر امور خارجه صربستان بر ضرورت گسترش همکاری بین دو کشور در حوزه های صنعتی، تجاری، کشاورزی، فرهنگی و گردشگری و رفع موانع موجودتاکید کرد.

به گزارش مشرق، نیکلا ساکوویچ وزیر امور خارجه صربستان ظهر امروز (یکشنبه، ۲۹ فروردین ماه) با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست قالیباف با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و صربستان دارای روابط دیرینه می باشند، گفت: هر دو کشور در جهت حفظ استقلال خود و مبارزه با یکجانبه گرایی تلاش کرده اند و ارتباط قویتر بین ایران و صربستان می تواند به روابط مستحکم در جهت همکاری های همه جانبه منتهی شود.

وی با اشاره به ظرفیت های دو کشور، افزود: حجم روابط اقتصادی ایران و صربستان در حد ظرفیت های موجود و متناسب با سطح مناسبات سیاسی نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بر ضرورت گسترش همکاری ها در حوزه های اقتصادی، تجاری، صنعتی، کشاورزی و مباحث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد و افزود: ایران و صربستان، هر دو تجربه ایستادگی در مقابل فشارهای آمریکا در حوزه اقتصادی و سیاسی را دارند.

وی با بیان این که امروز بهترین شرایط برای عمق بخشیدن به مناسبات دو کشور ایجاد شده است، گفت: ما معتقدیم می توان حجم مبادلات را به چند برابر افزایش داد.

دقالیباف با اشاره به سابقه همکاری پارلمانی مطلوب بین ایران و صربستان، از اعلام آمادگی مجلس یازدهم برای گسترش روابط پارلمانی بین این دو کشور و نقش مهم گروه های دوستی- پارلمانی و همکاری کمیسیون های تخصصی پارلمانی خبر داد.

رئیس قوه مقننه کشورمان در پایان با اشاره به اهمیت دیپلماسی پارلمانی، از رئیس پارلمان صربستان برای سفر به جمهوری اسلامی ایران دعوت بعمل آورد.

در ادامه این نشست نیکلا ساکوویچ وزیر خارجه صربستان با اشاره به اینکه ایران کشور مهمی است و صربستان برای رابطه با ایران اهمیت قائل است، افزود: مردم جمهوری صربستان احترام زیادی برای تلاش موفق ایران در حفظ استقلال و آزادی قائل هستند. ما شرایط ایران را به خوبی درک می کنیم و معتقدیم با درایت مقامات ایران، این شرایط سپری خواهد شد اما آن را فرصتی می دانیم که می توان دوستان حقیقی روزهای سخت را شناخت.

وی در ادامه از حمایت همه جانبه ایران از حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت صربستان قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه صربستان یادآور شد: ما معتقدیم که باید از طریق روابط سیاسی برای بهبود روابط اقتصادی و سیاسی بین کشورها اقدام کرد؛ ضمن اینکه آماده هستیم از فرصت ایجاد شده برای ارتقای هر چه بیشتر مناسبات پارلمانی استفاده نماییم.

وی افزود: ما آماده همکاری با ایران در حوزه های صنعتی، اقتصادی، کشاورزی و بهداشتی هستیم، ضمن اینکه باتوجه به توان ایران در تولید دارو و واکسن، لازم است در این زمینه ها و به منظور مبارزه با ویروس کرونا به تبادل تجربیات خود بپردازیم.

ساکوویچ تاکید کرد: در شرایط دشوار کنونی که با همه گیری بیماری کرونا مواجه هستیم حتی یک صحبت دوستانه با هدف تبادل تجربیات می تواند نتایج مثبتی از نظر اقتصادی و تجاری به همراه داشته باشد.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا محمد باقر قالیباف مجلس شورای اسلامی جمهوری صربستان جمهوری اسلامی ایران ایران و صربستان خارجه صربستان رئیس مجلس دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۲۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است

رئیس جمهور با تاکید بر رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای آفریقایی، شرکت در اجلاس ایران و آفریقا و بازدید از نمایشگاه اکسپو را فرصتی بسیار ارزشمند جهت آشنایی هر چه بهتر و بیشتر مسئولان قاره آفریقا با ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف دانست و بر آمادگی ایران برای تبادل این ظرفیت‌ها تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در حاشیه دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا «کنستانتینو چیونگا» معاون رئیس جمهور زیمبابوه با رئیس جمهور دیدار کرد.

آیت‌الله رئیسی سید ابراهیم رئیسی نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا را نگاهی راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی دانست و با اشاره به روابط بسیار خوب ایران و زیمبابوه، بر عزم مسئولان عالی دو کشور برای گسترش و ارتقای سطح همکاری‌ها تاکید کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای آفریقایی، شرکت در این اجلاس و بازدید از نمایشگاه اکسپو را فرصتی بسیار ارزشمند جهت آشنایی هر چه بهتر و بیشتر مسئولان قاره آفریقا با ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف دانست و بر آمادگی ایران برای تبادل این ظرفیت‌ها تاکید کرد.

معاون رئیس جمهور زیمبابوه نیز در این دیدار با اشاره به سابقه دیرینه و دوستانه روابط دو کشور به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خواستار گسترش تعاملات و همکاری‌های تجاری و اقتصادی بیشتر با ایران بر پایه این روابط نزدیک و قدیمی شد.

کنستانتینو چیونگا ضمن تشکر از برگزاری موفق اجلاس بین‌اللملی ایران و آفریقا، سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال کشورهای آفریقایی را اصولی و اطمینان‌بخش عنوان و بر آمادگی کشورش برای توسعه همکاری‌ها با ایران تاکید کرد.

معاون رئیس جمهور زیمبابوه با اشاره به عزم مسؤلان این کشور برای اجرای توافقات صورت گرفته با ایران در سفر سال گذشته دکتر رئیسی به این کشور، از اجرایی شدن بخشی از این توافقات خبر داد.

کد خبر 748120

دیگر خبرها

  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • استقبال مقامات آفریقایی از توسعه روابط اقتصادی با ایران
  • نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • اسلام‌آباد: سفر رئیس جمهور ایران فرصتی برای تعمیق همکاری‌ها بود
  • اراده ایران و کشور‌های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا، اراده طرفین بر گسترش روابط اقتصادی
  • اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد
  • رئیسی: روابط ایران و سریلانکا افزایش یابد