Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، «ترکی الفیصل» سفیر سابق عربستان در آمریکا روز یکشنبه سخنانی را منتسب به «سعود الفیصل» وزیر خارجه اسبق عربستان سعودی درباره واگذاری عراق به ایران توسط آمریکا بیان داشت.

به گزارش پایگاه خبری الخلیج الجدید، ترکی الفیصل در گفت‌وگو با برنامه المسار شبکه «السعودیه» مدعی شد : در سال ۲۰۰۴  پس از سرنگونی کامل دولت (عراق) و گمان می‌کنم حتی پس از اعدام صدام، او (سعود الفیصل) ملاقاتی با کالین پاول (وزیر خارجه وقت آمریکا) در جده داشت و به پاول پیشنهادی داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود:  سعود الفیصل خطاب به پاول گفت، حالا که آمریکا مأموریت خود را در عراق به پایان رسانده است، نظرش درباره اینکه نیروهای خود را با نیروهایی عربی و اسلامی جایگزین کند، چیست؟  تا از این طریق عراق را توسعه دهند و امنیت آن را فراهم کنند، اما طرف آمریکایی متأسفانه این پیشنهاد را نپذیرفت.

الفیصل ادامه داد:  هنگامی که من (به عنوان سفیر) به آمریکا رفتم، اوضاع وقت عراق پس از اوج گیری جنبش‌های ضد اشغالگری رو به وخامت گذاشته بود و بخشی از آن از طریق حزب بعث بود که پشت سر خود ارتش، امنیت و کشور عراق را از هم پاشیده رها کرده بود و بخشی هم از طریق طرفداران ایران بود.

سفیر سابق عربستان در آمریکا همچنین گفت: وزیر خارجه وقت عربستان در سفری که به واشنگتن برای ملاقات با مقامات آمریکایی داشت، در اظهاراتی خبری گفت که آمریکا، عراق را در طبقی از نقره [=دودستی] تقدیم ایران کرد.

الفیصل گفت: اظهارات وزیر خارجه وقت عربستان موجب خشم کاندولیزا رایس شده بود که با او تماس گرفت و درخواست داد که حرفش را پس بگیرد اما سعود الفیصل این خواسته او را رد کرد.

عربستان سعودی که سال‌ها با حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق موجب ایجاد ناامنی و بی ثباتی در منطقه شده است، در مقطع اخیر درصدد نزدیک شدن به عراق و حتی بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب با هدف آن چیزی است که مقابله با نفوذ ایران در کشورهای عربی خوانده است.

منبع: الف

کلیدواژه: سعود الفیصل وزیر خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۲۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن: مصر پیشنهاد قوی برای آتش‌بس در غزه ارائه کرد

وزیر خارجه آمریکا در جریان سفرش به اردن گفت مصر پیشنهادی قوی برای آتش‌بس در نوار غزه ارائه کرد و حماس نباید آن را به تعویق اندازد و زمان تصویب این پیشنهاد فرا رسیده است.

به گزارش ایسنا، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا امروز در نشست خبری در پایتخت اردن مدعی شد تمرکز واشنگتن در دوره آتی بر آتش‌بس در غزه و بازگشت اسرا خواهد بود.

به نقل از شبکه خبری «القاهره الاخباریه»، بلینکن در ادامه به موضوع اسکله موقت در سواحل نوار غزه برای انتقال کمک‌های انسانی پرداخت و گفت این اسکله یک هفته دیگر آماده می‌شود و مدعی شد واشنگتن از همه تلاش‌ها برای افزایش کمک ها به غزه حمایت می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین افزود مدیریت اسکله به عهده تشکیلات خودگردان فلسطین نخواهد بود.

او گفت فردا برای گفت‌وگو با کابینه «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره انتقال کمک‌های انسانی به غزه به فلسطین اشغالی می‌رود.

بلینکن با اشاره به پیشنهاد اخیر قاهره برای آتش‌بس در غزه که حماس در حال بررسی آن است، گفت مصر پیشنهاد قوی درباره تبادل اسرا و آتش‌بس در غزه  ارائه کرده و اکنون حماس باید پاسخ دهد.

وی افزود: اکنون بار بر دوش حماس است و ما خواستار توافق در مورد گروگان‌ها هستیم و جنبش باید بدون معطلی و بدون توجیهی تصمیم بگیرد.

بلینکن همچنین درباره حمله زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به رفح در جنوب غزه گفت: واشنگتن هنوز طرح روشنی از سوی رژیم صهیونیستی درباره حفاظت از غیرنظامیان رفح دریافت نکرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا امروز سه شنبه پس از سفرش به ریاض وارد اردن شد.

این هفتمین سفر او در منطقه از زمان حمله ۷ اکتبر ۲۰۲۳ توسط جنبش حماس علیه رژیم صهیونیستی است.

جنبش حماس فلسطین بارها اعلام کرده شروط این جنبش برای رسیدن به توافق آتش‌بس، توقف دائمی تجاوز رژیم صهیونیستی، عقب نشینی کامل از نوار غزه، رفع آثار تجاوز و بازگشت آوارگان است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند
  • تصویری از میز غذای وزیر اقتصادمان در شهر ریاض عربستان
  • وزیر خارجه آمریکا وارد اسرائیل شد
  • نخست‌وزیر مالزی: برای برقراری عدالت در قبال فلسطینی‌ها قاطعانه عمل می‌کنیم
  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • بلینکن: مصر پیشنهاد قوی برای آتش‌بس در غزه ارائه کرد
  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • جزئیات جدید از پیشنهاد مصر درباره غزه؛ تل‌آویو با خروج نیروهایش از «نتزاریم» موافقت کرد