Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، سخنگوی ائتلاف مردمی عدالت روز یکشنبه در جمع خبرنگاران به تشریح مواضع این ائتلاف پرداخت و گفت: این ائتلاف براساس شاخص گرایی فعالیت دارد، سابقه فعالیت جریانهای شاخص گرا به ۲۰ سال قبل در مشهد باز می گردد و دغدغه تمام این تشکلها و ائتلافها در ادوار گذشته انتخابات بر مبنای شاخص هایی است که نشان دهنده کارآمدی، تخصص و سلامت اخلاق فردی و اقتصادی، ضدفساد بودن، عدالتخواهی و همچنین انطباق با گفتمان فکری انقلاب اسلامی و تاکیدات رهبر معظم انقلاب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعید شعرباف افزود: در انتخابات دوره گذشته مجلس شورای اسلامی در مشهد فارغ از فعالیت همه تشکلها و مستقل از همه جریانات دارای قدرت و ثروت، بالاترین رای سیاسی مستقل را در همه ادوار انتخابات کسب کردیم.

وی یکی از آسیب های وارده به جریان عدالت خواهی را محدود شدن در بخشی از بدنه متخصصان جامعه عنوان کرد و گفت: متاسفانه پیشتر تلاشی برای افزایش چتر حوزه نفوذ جریان عدالتخواهی به توده مردم صورت نگرفت لذا در این دوره ائتلاف را حول مفهوم عدالت و با حضور کسانی که خود را متعلق و یا دلبسته به نگاه عدالتخواهی می دانند، تشکیل خواهیم داد بنابراین هر کدام از اعضا می توانند عضو هر تشکل سیاسی دیگر باشند.

سخنگوی ائتلاف مردمی عدالت این مجموعه را ائتلافی صرفا انتخاباتی دانست و گفت: بنا بر رونمایی از یک تشکل جدید سیاسی نداریم و اصولا معتقدیم تشکلهایی که در لحظه انتخابات، ناگهانی به وجود می آیند به ارتقای سرمایه اجتماعی انقلاب اسلامی کمک نمی کنند.

شعرباف، آغاز فرایند انتخاب نامزد اصلح را به دوره ثبت نام از داوطلبان مربوط دانست و گفت: به دنبال ثبت نام افراد واجد شرایط در انتخابات بودیم و از بسیاری از چهره های توانمند برای ثبت نام تقاضا شد اما در نهایت برای فراهم کردن جمعی از افراد توانمند، متخصص و با تجربه در حوزه ثبت نام، توفیق چندانی حاصل نشد و تصور می کنیم در حال حاضر شمار افراد توانمند ثبت نام شده به اندازه ۲ فهرست انتخاباتی نیز نیست.

وی شمار اعضای هیات موسس ائتلاف مردمی عدالت را ۴۴ نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد برخی عضو کمیته تطبیق برای انتخاب فهرست ۲۵ نفره نامزدهای منتخب و منطبق با شاخصها هستند.

شعرباف گفت: کمیته تطبیق شاخصها بر مصادیق را از طریق مصاحبه و پرسشنامه پیگیری می کند تا نامزدهای برتر گزینش شوند ، برخی شاخص ها وتویی است یعنی در صورت عدم احراز آن، فرد از فرایند انتخاب حذف می شود برخلاف شاخص های دیگر که نسبی بوده و دارای نمره هستند.

وی ادامه داد: اگر نامزدی موضع گیری صریحی ضد نظام در جریان فتنه ۸۸ داشته باشد و یا درکی از مطالبات رهبری در حوزه شهری از جمله ارتفاعات جنوبی مشهد نداشته باشد از چرخه انتخاب حذف می شود این شاخص ها خط قرمزهای ما در بررسی صلاحیت نامزدها هستند؛ البته برخلاف انتخابات مجلس مساله برجام از جمله خطوط قرمز در این دوره از انتخابات نیست.

شعرباف گفت: معمولا داشتن مدرک تحصیلی مرتبط با حوزه شهرسازی به منزله تخصص داشتن نامزد تلقی می شود حال آنکه این ائتلاف علاوه بر تجربه و تخصص مرتبط شهری، رویکرد تخصص گرا و برنامه محور بودن، آشنایی با مشهد، کلان نگری و فن بیان و قدرت روابط عمومی خوب را در شاخصه های تخصصی بررسی می کند چرا که استفاده از این مولفه ها برای فعالیت شورایی و تاثیرگذاری دارای اهمیت است.

وی گفت: با بررسی این شاخصه ها در نهایت فهرست ۱۵ نفره نامزدها برای حضور در ششمین دوره انتخابات شورای شهر مشهد از میان فهرست ۲۵ نفره انتخاب می شوند.

سخنگوی ائتلاف مردمی عدالت خاطر نشان کرد: محوریت انتخاب ما با اشخاص حقیقی است  و نه فعالیت تشکلهای ریز و درشت که گاه برخی در زمان انتخابات و برای سهم خواهی شکل می گیرند، با این روش افراد باسابقه و توانمند که در تشکلهای اصیل مشهد حضور داشته اند بهتر دیده شده و انتخاب می شوند.

شعرباف اعلام کرد: کمیته تطبیق در حاضر حاضر بررسی حدود ۵۵ رزومه را در دست دارد و تا یک هفته دیگر نیز فراخوان برای دریافت رزومه نامزدهای انتخابات ادامه خواهد داشت.

سخنگوی ائتلاف مردمی عدالت تصریح کرد: ما بخشی از نمایندگان بدنه جریان انقلاب در مشهد هستیم، لذا حق نداریم حضور در این ائتلاف را مشروط به انصراف از سایر لیستها کنیم و یا انصراف و حمایت از ۱۵ نامزد نهایی را شرط بررسی صلاحیتها بدانیم، این اقدام طرفداران احتمالی یک نامزد را از گردونه انتخابات خارج کرده و در نهایت مشارکت کاهش می یابد، علاوه بر اینکه انصراف نامزدها را غیرشرعی دانسته و معتقدیم این نوع فرایند گزینش نامزد اصلح، برخلاف نظر رهبری مبنی بر مشارکت حداکثری است.

شعرباف تصریح کرد: توزیع بودجه ۱۸ هزار میلیارد تومانی شهرداری مشهد در اختیار شورای شهر است و این بودجه کلان بر زندگی سه میلیون شهروند اثرگذار است، لذا جامعه انقلابی نمی‌تواند در قبال انتخابات شورا سکوت کند.

از مجموع هزار و ۶۲ داوطلب ثبت نام شده در شهرستان مشهد تاکنون ۲۴۳ نفر به دلیل انصراف و یا عدم تایید صلاحیت از سوی هیات اجرایی از گردونه انتخابات خارج شده اند و در حال حاضر بررسی صلاحیت ۸۱۹ داوطلب عضویت در شورای اسلامی شهرهای مشهد، ملک آباد و رضویه از سوی هیات نظارت در حال بررسی است.

شهرستان مشهد با سه شهر مشهد، رضویه و ملک آباد حدود ۴۰۰ روستا و ۳.۵ میلیون نفر جمعیت دارد.

انتخابات ششمین دوره‌ شوراهای اسلامی شهر و روستا، روز جمعه ۲۸ خرداد ماه امسال همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و دومین انتخابات میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌شود.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی برجام شهرداری مشهد مشهد انقلاب اسلامی ایران مشارکت انتخاباتی شهر مشهد مشارکت سیاسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی برجام شهرداری مشهد مجلس شورای اسلامی برجام شهرداری مشهد مشهد انقلاب اسلامی ایران مشارکت انتخاباتی شهر مشهد مشارکت سیاسی اخبار کنکور شهر مشهد ثبت نام شاخص ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۳۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایندگان مرحله دوم تهران با ۵۰-۶۰ هزار رای وارد مجلس می‌شوند

روزنامه فرهیختگان در مطلبی از کمرنگ شدن فضای انتخاباتی گلایه کرد.

این روزنامه نوشت: درک این موضوع که فضای دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم اصلا رنگ و بویی از حال و هوای انتخاباتی ندارد، چندان نیاز به استناد به نظرسنجی‌ها و پرسش از مردم ندارد.

اگر نگاهی به اخبار برجسته روز در رسانه‌ها هم بیندازیم، در پرداخت اخبار رسانه‌ها کمتر خبری درباره انتخابات و رقابت‌های انتخاباتی پیدا می‌کنیم که میان دیگر اتفاقات و تحولات اساسا گم می‌شوند.

اگرچه بخشی از این سردی فضای انتخاباتی، به خاطر دور دوم انتخاباتی مجلس طبیعی است اما این تنها علت کمرنگ شدن فضای انتخاباتی در دور دوم انتخابات مجلس نیست، کمااینکه این دور تقریبا سردترین انتخابات در طول دوره‌های انتخابات‌های مجلس را شاهد هستیم.

یکی از عواملی که در افزایش شور و شوق انتخاباتی موثر است که ردپای آن در دیگر انتخابات‌های مجلس هم مشاهده می‌شود، رقابت میان گروه‌ها و جناح‌هاست.

در انتخابات مجلس دوازدهم، اساسا رقابت جدی حول گروه‌ها و جناح‌ها شکل نمی‌گیرد. این رقابت اگرچه درون جبهه اصولگرایی جریان داشت و دارد و بیشتر خود را در قالب عقده‌گشایی‌های سیاسی و افشاگری‌ها نشان داد اما ردی از جدیت این رقابت یا بسط این رقابت در میان گروه‌های مردم دیده نمی‌شود.

در این دوره جدای از اینکه اصلاح‌طلبان حضور جدی نداشتند، نتوانستند رقابت جدی با اصولگرایان شکل بدهند و کفه سنگین رقابت در میان لیست‌های درون‌اصولگرایی استوار بود. اما اگر از اقشار مردم می‌پرسیدید کدام یک از این لیست‌ها به دیگری ارجحیت دارد، تقریبا نمی‌توانستند تمایزی میان آن‌ها قائل شوند. درواقع رقابت میان اصولگرایان، در همان حد و درون اصولگرایان آن هم تنها بر سر تصاحب قدرت محدود ماند.

رقابت شکل‌گرفته بیش از آنکه بین اقشار مردم برقرار باشد، گویی بین خود کاندیداهاست تا این بار چه کسی در صدر مجلس شورای اسلامی به عنوان رئیس بنشیند وگرنه اتفاق تازه‌ای قرار نیست رخ دهد.

حالا در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم بخش اصلی دغدغه اصولگرایان روی این موضوع متمرکز است که قرار است چه کسی ریاست مجلس را به عهده بگیرد، در حالی که اگر نگاهی به دغدغه مردم درمورد انتخابات یا ساختار مجلس بیندازیم، اینکه قرار است چه کسی روی صندلی ریاست مجلس بنشیند برای مردم اهمیتی ندارد. این عملا شکاف میان دغدغه مردم و رقبای انتخاباتی را نشان می‌دهد.

در میانه این دعوا خبری از ارائه ایده برای بهتر شدن عملکرد مجلس یا مطرح شدن لزوم تنظیم قوانین در مجلس دیده نمی‌شود. تنها تمرکز احزاب روی این موضوع استوار است که قالیباف، رئیس مجلس بماند یا فرد دیگری رئیس مجلس شود. طبعا این خلأ ایده در دور دوم انتخابات هم تغییری نداشته و در همچنان برهمان پاشنه بی‌ایده بودن و ادامه دعوا برای تصاحب قدرت می‌چرخد.

کاسبان کاهش مشارکت

خروجی چنین فضایی نهایتا همین تصویری می‌شود که در انتخابات دوازدهم شاهد آن بودیم، در این فضا تنها یک طیف محدود در انتخابات مشارکت می‌کنند، بدنه اجتماعی که در هرشرایطی رای مشخصی دارند در انتخابات مشارکت می‌کنند و دیگر اقشار عملا توجهی به انتخابات نمی‌کنند و نهایتا آنچه در تهران در دور اول رخ داد دیده می‌شود و رای نفرات اول راه‌یافته به مجلس کاهش محسوس و قابل‌توجهی به نسبت دوره‌های دیگر مجلس در انتخابات‌ها داشت.

به نظر نمی‌رسد در دور دوم هم اتفاق ویژه و متمایزی رخ دهد، کمااینکه این احتمال وجود دارد که حضور آن بدنه اجتماعی خاص در این دوره هم کمتر از دوره‌های قبل شود و حالا نماینده‌هایی با ۵۰ یا ۶۰ هزار رای وارد بهارستان شوند. در این میان البته بارها نیز به این موضوع اشاره شده که بخشی از این گروه‌های سیاسی اساسا حیات خود را در کاهش مشارکت وعدم حضور دیگر طیف‌های جامعه پای صندوق‌های رای می‌بینند و اتفاقا تعمدا دیگر گروه‌های جامعه را در اظهارات و صحبت‌ها و حتی وعده‌های انتخاباتی خود حذف می‌کنند و روی صحبت خود را تنها قشر و طیف خاصی قرار می‌دهند. حالا این روزها این جریان حضور پررنگ‌تری در رقابت‌های انتخاباتی دارند و تلاش می‌کنند همچنان روند مطلوب خود را حفظ کنند.

دیگر خبرها

  • اسامی ۲۲ حوزه برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس
  • اسامی نامزد های مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم
  • تبلیغات نامزدهای مرحله دوم انتخابات مجلس صبح پنجشنبه به پایان می‌رسد
  • اطلاعیه|زمان تبلیغات انتخابات مجلس ۸ صبح فردا پایان می‌یابد
  • نمایندگان مرحله دوم تهران با ۵۰-۶۰ هزار رای وارد مجلس می‌شوند
  • کاندیداها در آستانه انتخابات دنبال ارائه دیدگاه‌هایشان باشند
  • فهرست کامل کاندیداهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای انتخابات منتشر شد
  • لیست نهایی کاندیداهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب منتشر شد
  • کاندیداهای شورای ائتلاف در حوزه انتخابیه قائم‌شهر معرفی شد
  • راند دوم