Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، شهرستان ۲۷۰ هزار نفری قرچک که در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده، یکی از مناطق مهم استان تهران از نظر بافت فرهنگی و اجتماعی به شمار می رود که اقوام مختلفی از سراسر کشور را در خود جای داده و این امر نه تنها به تقابل فرهنگی که به ایجاد وفاقی کم نظیر در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضور اقوام مختلف کرد، ترک، عرب، بلوچ و سایر قومیت‌ها از سراسر ایران اسلامی در کنار ساکنان قدیمی این شهرستان که در مناطق شهری و روستایی زندگی می کنند باعث شده تا مناسبت‌های ملی و مذهبی این شهرستان رنگ و بوی دیگری داشته باشد به طوری که در هر محله می‌توان از آداب و رسوم شهرهای مختلف کشور، نشانه‌هایی را مشاهده کرد از این رو همگان از قرچک به عنوان ایرانی کوچک یاد می کنند.

خدمات به قرچک در این هشت سال

با آغاز فعالیت دولت یازدهم ، خدمت رسانی به مردم این شهرستان رنگ و بوی دیگری به خود گرفت ، بیمارستانی ۹۶ تختخوابی در آن احداث شد ، زیر ساخت های بهداشت و درمان آن ۲۵۰ درصد رشد کرد ، شهرک صنعتی آن راه اندازی شد، روستاهای این شهرستان رنگ و بوی پیشرفت گرفته و بسیاری از مشکلات و موانع توسعه این شهرستان برداشته شد.
 


راه اندازی شهرک صنعتی قرچک

احداث شهرک صنعتی ۸۰۰ هکتاری قرچک در سال ۱۳۸۳ به تصویب هیأت دولت وقت رسیده بود ولی عملیات اجرایی این طرح در زمینه تملک اراضی ، تغییر کاربری ، تأمین زیرساخت های لازم و طراحی شهرک بیش از ۱۰ سال به طول انجامید.

شهرک صنعتی قرچک در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران با وسعت ۷۵۵ هکتار در ۴ فاز عملیاتی شده که از سال ۹۱ پروژه های عمرانی فاز یک آن در ۲۲۰ هکتار آغاز شد و در دولت تدبیر و امید، واگذاری اراضی آن به متقاضیان و صاحبان صنایع آغاز گردید.

این شهرک صنعتی از امکانات زیر بنایی شامل برق ، آب ، گاز و راه دسترسی ، روشنایی معابر برخوردار است.

سرعت راه اندازی شهرک صنعتی قرچک در چند سال گذشته از رشد فزاینده‌ای برخوردار بوده به طوری که ظرفیت فاز نخست این شهرک صنعتی به طور کامل تکمیل و مسوولان به دنبال راه اندازی فاز دوم آن هستند.

در حال حاضر۱۶۰ واحد تولیدی در این شهرک صنعتی مشغول به فعالیت بوده و ۶۴۰ واحد صنعتی، صنفی و خدماتی در حال استقرار و ساخت محل فعالیت می‌باشند و ۵ هزار نفر در این شهرک صنعتی مشغول به کار می‌باشند.
 


گاز رسانی به شهرک صنعتی قرچک

واقع شدن شهرک صنعتی قرچک در ضلع جنوبی راه‌آهن سراسری تهران مشهد باعث شده تا عبور لوله از زیر ریل‌های راه‌آهن در منطقه موسوم به زیرگذر آجرثبات به چالشی برای شرکت گاز استان تهران تبدیل شود، مشکلی که با افزایش قیمت لوله‌های فولادی مخصوص، پیچیده‌تر شد و با همکاری شرکت گاز استان تهران و اختصاص لوله ۴ اینچی، بخشی از آن برطرف گردید.

سال گذشته و با تلاش شرکت گاز استان تهران و همراهی مسوولان دولت از مجموع ۳۰ کیلومتر خط انتقال گاز، ۲۸ کیلومتر اجرا و با تکمیل مابقی خطوط و احداث ایستگاه‌های تقلیل فشار، گاز به شهرک صنعتی رسید.
 


احداث بیمارستان قرچک

یکی از شهرستان‌های استان تهران که تا پیش از دولت دوازدهم ، از داشتن حتی یک تخت بیمارستانی محروم بود و مردم برای درمان به شهرهای اطراف می رفتند، قرچک بود که با هدیه رهبر معظم انقلاب و تلاش دولت ، بیمارستان ۹۶ تختخوابی این شهرستان احداث و در سال ۹۷ به بهره‌برداری رسید.

هر چند که با کمک خیرین ، مرکز خیریه دارالشفاء حضرت ولی عصر(عج) ، برخی از خدمات درمانی سرپایی را به مردم قرچک ارائه می کرد و تنها درمانگاه تأمین اجتماعی ، مردم را از برخی خدمات پزشکی عمومی بهره مند می‌ساخت ولی برای بستری شدن و درمان تخصصی بیماران قرچک ، چاره ای جز اعزام به بیمارستان های اطراف وجود نداشت.

در سفر رئیس جمهور دولت دهم به قرچک ، احداث بیمارستانی ۶۴ تختخوابی در این شهرستان به تصویب رسید و کلنگ احداث آن در سال ۱۳۹۰ به زمین زده شده ولی عملا هیچ اقدامی برای احداث آن انجام نگردید.

با آغاز فعالیت دولت یازدهم و با پیگیری های مسوولان، احداث بیمارستان در اولویت شهرستان قرچک قرار گرفت و با سفر وزیر بهداشت وقت به شهرستان ، زمینه این امر فراهم گردید و عملیات اجرایی آن توسط وزارت راه وشهرسازی آغاز شد و به دلیل نیاز منطقه ، تعداد تخت های پیش بینی شده در آن از ۶۴ به ۹۶ تخت افزایش یافت.

هر چند که با آغاز عملیات اجرایی این بیمارستان که به گفته جعفر علیزاده معاون وقت وزیر راه و شهرسازی سرعت آن رکوردی جدید در کشور محسوب می شد ، مشکلات به وجود آمده با سازمان اوقاف و امور خیریه باعث ایجاد وقفه چند ماهه در ساخت آن شد ولی پیشرفت کار باعث شد که در سال ۱۳۹۶ نیز این پروژه قابلیت افتتاح داشته باشد.

عدم تکمیل برخی از بخش های تخصصی ، مشکلات مربوط به تجهیز وسایل پزشکی و جذب نیروی انسانی باعث شد تا افتتاح و بهره برداری از این بیمارستان با تأخیر مواجه شود ولی این پروژه مهم روز پنجشنبه ۲۸ تیرماه سال ۹۷ با حضور وزیر بهداشت ، معاون فناوری رئیس جمهور و رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

این بیمارستان در زمینی به مساحت ۳۰ هزار و ۱۳۴ مترمربع واقع شده که پس از تکمیل از زیربنایی بالغ بر ۸ هزار و ۳۱ متر مربع در چهار طبقه برخوردار می شود و ۲۸۰ مترمربع ساختمان جانبی نگهبانی، امحای زباله، تصفیه فاضلاب، پست برق داخلی و منبع زمینی ذخیره آب و انبار در آن احداث می شود.

طبقه همکف این بیمارستان شامل بخشهای پذیرش، اورژانس، درمانگاه و دیالیز، طبقه اول شامل بخش های جراحی و ریکاوری و هوراسان، طبقه دوم شامل بخش های بستری زنان، کودکان و CCU و طبقه سوم شامل بخشهای بستری، جراحی و داخلی، ایزوله و اداری خواهد بود. 


افزایش ۲۵۰ درصدی زیرساخت‌های بهداشت و درمان در قرچک

علاوه بر بیمارستان شهید ستاری، سایر مناطق شهری و روستایی قرچک طی سال‌های فعالت دولت تدبیر و امید از توسعه امکانات بهداشتی و درمانی بی‌نصیب نبود و به گفته مسوولان این شهرستان، توسعه این امکانات تا پیش ازدولت یازدهم و دوازدهم، ۲۵۰ درصد رشد داشته است.

راه اندازی آزمایشگاه مرکزی ، طب کار ، آزمایشگاه آب ، دندان پزشکی روستای ولی آباد ، دندان پزشکی روستای فردیس ، راه اندازی مرکز بهداشتی درمانی شهری روستایی امام زمان(عج)، بازسازی مراکز بهداشتی درمانی امام خمینی (ره) ، روستای داود آباد و روستای فردیس ، راه اندازی هشت پایگاه سلامت، ارتقاء سرانه درمانی و افتتاح پایگاه‌های خدمات توانبخشی در ۴ روستای شهرستان از دیگر اقدامات دولت در حوزه بهداشت و درمان قرچک است.

راه اندازی فاز دوم مرکز دیالیز قرچک ، افتتاح مرکز توانبخشی و بهره برداری از مرکز بهداشی درمانی امام زمان (عج) از دیگر خدمات دولت به مردم شهرستان قرچک است. 


توسعه مناطق روستایی قرچک

یکی از مهمترین اقدامات دولت تدبیر و امید در توسعه مناطق روستایی، اختصاص اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده به این مناطق بود که این امر علاوه بر ماندگاری روستائیان و مهاجرت به مناطق شهری، از آسیب‌های اجتماعی مناطق شهری کاست و سکونت در روستا را اولویت افراد این جامعه قرار داد.

احداث بوستان خانواده روستای ولی آباد ، بوستای روستای داودآباد ، بهره‌برداری از نخستین زمین چمن مصنوعی روستای ولی‌آباد ، احداث ساختمان چند منظوره ، احداث چهار باب مدرسه در مناطق روستایی ، نصب ست‌های ورزشی در روستاهای شهرستان ، ساخت دهیاری و خانه عالم روستای داود آباد ، ساخت ساختمان دهیاری محمد آباد ، اجرای طرح زهکشی روستای محمد آباد و رفع خطر تخلیه این روستا از خدمات دولت تدبیر و امید به مناطق روستایی قرچک است.

ساخت چندین پروژه آموزشی، توسعه فعالیت‌های شهری به واسطه اختصاص اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده و دسترسی عادلانه به امکانات شهری و روستایی از دیگر خدمات دولت تدبیر و امید به شهرستان قرچک است.
 


احداث دو تقاطع غیرهمسطح با راه‌آهن سراسری تهران- مشهد

یکی از مهمترین نیازهای شهرستان‌های جنوب‌شرق تهران در دسترسی به حمل و نقل ارزان و امن، اجرای طرح قطار حومه‌ای است که اجرای آن از مصوبات سفر دولت نهم در این بخش از استان تهران بود که اجرای آن تا دولت یازدهم به درازا کشید.

به منظور اجرای این طرح، مقرر شد تا دو خط موسوم به خط ۳ و ۴، در حاشیه دو خط راه‌آهن سراسری تهران- مشهد نصب شود، طرحی که با اجرای آن باید دو ایستکاه سوزنبانی در تقاطع راه‌آهن با روستاهای محمدآباد و داودآباد برچیده شده و به جای آن دو زیرگذر به عنوان تقاطع غیرهمسطح اجرا شود.

هر چند که اختلاف بین شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و شهرداری قرچک در نحوه اجرای این طرح، عملیات اجرایی را چندین سال به تأخیر انداخت ولی با تأمین نظر مدیریت شهری، عملیات اجرای این دو تقاطع از اواخر سال گذشته آغاز گردید و به گفته مسوولان شرکت راه‌آهن، تا پیش از پایان فعالیت دولت دوازدهم، این دو طرح به بهره‌برداری می‌رسد.


توسعه کشت گلخانه‌ای

یکی از مهمترین سیاست‌های دولت تدبیر و امید در تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی، توسعه کشت گلخانه‌ای است که علاوه بر مدیریت مصرف آب، افزایش امکان مبارزه با آفات زراعی، به افزایش میزان تولید و ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر در مقایسه با کشاورزی در فضای باز منجر می‌شود.

در شرایطی که پیش از دولت تدبیر و امید، شهرستان قرچک از داشتن گلخانه‌ بی‌بهره‌بود، با تسهیلاتی که دولت در اختیار کشاورزان قرار داد، بیش از ۱۳ هزار مترمربع گلخانه در این شهرستان احداث گردید و موجب رونق در حوزه کشاورزی این شهرستان شد.


انتقال آب سد ماملو به قرچک

آب شرب شهرستان قرچک به دلیل نوع خاص زمین، از گذشته " لب شور" بود و از کیفیت مناسبی برخوردار نبود.

هر چند که در دولت دهم، یک دستگاه آب شیرین کن عظیم در قرچک احداث گردید ولی افزایش روزافزون جمعیت این شهرستان باعث شد تا آب تصفیه شده این کارخانه، نتواند جوابگوی نیاز منطقه باشد.

با آغاز عملیات احداث سد ماملو در سال ۱۳۷۹ ، بسیاری ازمردم قرچک امیدوار شدند که از آب سالم این سد برخوردار شوند، سدی که با وجود افتتاح در سال ۱۳۸۶، تا سال ۹۷ نیاز مردم قرچک را برآورده نکرد و مردم این شهرستان از حق‌آبه خود بی‌نصیب بودند.

دهم خرداد سال ۹۷ بود که پس از سال‌ها، مردم شهرستان قرچک از طعم شیرین آب سدماملو برخوردار شدند و طرح انتقال آب سد ماملو به قرچک افتتاح شد.

طرح انتقال آب تصفیه خانه سد ماملو به طول ۱۲ کیلومتر با لوله هایی به قطرهای ۶۰۰ تا ۹۰۰ میلی متر چدن داکتیل اجرا شده و وارد مدار بهره‌برداری قرار گرفت.

اجرای این طرح علاوه بر انتقال ۶ میلیون متر مکعب آب سطحی تصفیه خانه هفتم تهران در سد ماملو ، باعث افزایش کیفیت آب شرب شده و بخشی از نیازهای کمی آب شرب قرچک و پنج روستای قشلاق جیتو ، فردیس ، محمدآباد ، ولی آباد و امین آباد را تأمین می کند.
هزینه اجرای این طرح مهم از سوی مسوولان ۲۵۲ میلیارد ریال اعلام شد.


اجرای ۱۱۰ کیلومتری شبکه جمع‌آوری فاضلاب
یکی از مهمترین سیاست‌های دولت در حفظ منابع آبی، اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب و بازچرخانی آب پس از تصفیه است که این مهم طی سال‌های اخیر با اجرای ۱۱۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب در قرچک اجرایی شد.

مطالعات اجرای شبکه فاضلاب شهری قرچک به منظور جمع آوری فاضلاب شهرستان و مناطق روستایی حومه از سال ۸۷ در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت.

این طرح با هدف رفع مشکل فاضلاب و ایجاد زمینه لازم برای استفاده مجدد از آب تصفیه شده در بخش صنعت و کشاورزی اجرا گردید و د رسال ۱۳۹۷ طرف فروش انشعاب شبکه فاضلاب در قرچک آغاز گردید.

هزینه انشعاب شبکه فاضلاب برای هر واحد مسکونی را ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال اعلام گردید که  با هماهنگی‌های به عمل آمده با فرمانداری و شورای اسلامی قرچ ، این مبلغ در ۳۶ قسط از شهروندان دریافت می‌شود.

خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، خانواده معظم شهدا، ایثارگران و جانبازان و نیز اماکن مذهبی از جمله مساجد و حسینیه ها از پرداخت هزینه انشعاب معاف هستند.

از دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید در شهرستان قرچک می‌توان به تسریع در احداث فاضلاب شهری ، ریل گذاری قطار شهری تهران – قرچک – ورامین ، توسعه کشاورزی ، آغاز عملیات کشت پسته در منطقه ، ارائه تسهیلات به بخش کشاورزی ، ایجاد منطقه اقتصادی در قرچک ، واگذاری اسناد مالکیتی شهرک گلهای پس از ۲۲ سال یاد کرد.
 

برچسب‌ها ایرنا شهرستان دولت تدبیر و امید وزارت راه و شهرسازی اقتصاد مقاومتی ورامین شرکت راه آهن جمهوری اسلامی قرچک دولت دوازدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایرنا شهرستان دولت تدبیر و امید ایرنا شهرستان دولت تدبیر و امید وزارت راه و شهرسازی اقتصاد مقاومتی ورامین شرکت راه آهن جمهوری اسلامی قرچک دولت دوازدهم اخبار کنکور دولت تدبیر و امید جمع آوری فاضلاب شهرک صنعتی قرچک شهرک صنعتی استان تهران یکی از مهمترین عملیات اجرایی مناطق روستایی اجرای این طرح عملیات اجرای شهرستان قرچک دولت یازدهم بهره برداری راه اندازی مناطق شهری قرار گرفت انتقال آب شامل بخش ولی آباد سد ماملو راه آهن باعث شد سال ۹۷

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۵۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 توسعه گردشگری با مشارکت مردم میسر می‌شود

ایسنا/مازندران سرپرست اداره میراث فرهنگی ساری گفت: توسعه گردشگری با مشارکت مردم میسر می‌شود.

به گزارش ایسنا، قادری امروز در جلسه هم‌اندیشی که با حضور فعالان گردشگری برگزار شد از تشکیل شورای راهبردی توسعه گردشگری در راستای تحقق شعار سال و افزایش مشارکت عمومی در این شهرستان خبر داد.

سرپرست میراث فرهنگی شهرستان ساری با بیان اینکه جلسات شورای راهبردی گردشگری مرکز مازندران به صورت منظم و ماهانه برگزار می‌شود، گفت: فعالیت‌های تخصصی این شورا در ۵ کمیته از جمله کمیته آموزش و پژوهش، کمیته گردشگری و برند سازی، کمیته رسانه، تبلیغات و فضای مجازی، کمیته صنایع دستی و صادرات و همچنین کمیته صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی خواهد بود.

وی افزود: در این شورا همه حوزه‌های فعال در گردشگری شامل دفاتر سیاحتی، اقامتگاه‌های بوم گردی و خانه مسافر، هتل‌ها، رستوران‌ها، راهنمایان تور، صنایع دستی و سایر مراکز بخش خصوصی نماینده خواهد داشت.

قادری با اشاره به اینکه سرفصل‌های کاری این شورا در راستای تحقق شعار سال با مشارکت حداکثری مردم و ارائه کیفیت مطلوب به گردشگران است، تصریح کرد: خروجی‌ها و جمع‌بندی‌های انجام شده در این کمیته‌ها جهت پیگیری فعالیت‌ها و رفع نواقص و مشکلات احتمالی و سرعت بخشیدن به توسعه همه حوزه‌های گردشگری و صنایع دستی در اختیار مدیریت شهرستان و استان قرار می‌گیرد.

وی سرفصل‌های کاری این شورا را در ۲۰ محور اعلام کرد و افزود: این محورها شامل آموزش، شناسایی ظرفیت‌های گردشگری شهرستان و تبدیل آن به برند پژوهش و هماهنگی چرخه اطلاعات و اقتصاد بین جوامع گردشگری دارای مجوز، ایجاد بانک جامع اطلاعات گردشگری شهرستان و ارائه به مدیران و برنامه‌ریزی با قابلیت اجرایی شدن آن، ایجاد سایت متمرکز گردشگری جهت معرفی جاذبه‌ها و خدمات، آسیب شناسی حوزه گردشگری، صنایع دستی  و ارائه راهکار خواهد بود.

قادری یادآور شد: در شورای گردشگری شهرستان ساری، تسریع درانتقال دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های اداری و کمک به اجرای آن، اولویت بندی سرفصل‌های گردشگری شهرستان و تلاش در جهت پیگیری آن، شناسایی فرصت‌های فصلی در جهت برگزاری جشنواره‌ها و کمک به اقتصاد شهر و جامعه‌ی گردشگری مورد بررسی و پیگیری قرار می‌گیرد.

سرپرست میراث فرهنگی شهرستان ساری، پیگیری و شناسایی قابلیت‌های مناطق مختلف گردشگری جهت معرفی و شناسایی مناطق دارای ظرفیت موزه، آداب و رسوم، گردشگری و مردم‌شناسی روستایی و پیگیری ایجاد آن، تهیه کتابچه و سند توسعه گردشگری شهرستان، راه اندازی بازارچه دائمی و نمایشگاه‌های ماهانه صنایع دستی را از موارد قابل توجه در شورای گردشگری عنوان کرد.

به گفته قادری؛ در شهرستان ساری تبلیغات محیطی و پیگیری نصب تابلوهای راهنمایی گردشگر در حوزه شهری و روستایی با مشارکت بخش خصوصی و دولتی، صیانت از آثار و بافت تاریخی و نمای بومی و محلی، معرفی بسته‌های سرمایه گذاری و کمک به جذب سرمایه‌گذار و ایجاد اشتغال پایدار، پیگیری ایجاد مراکز رزرواسیون و راهنمای گردشگری در ورودی‌های شهر، تعامل با مسئولین شهری و استانی و بیان مشکلات و ارائه راهکارها، پیگیری ساخت مستند «ساری شناسی» مرتبط با حوزه گردشگری و صنایع دستی و نظارت، ساماندهی و استاندارد سازی  تاسیسات گردشگری را از وظایف شورای گردشگری در مرکز مازندران دانست و اجرای آن را مورد تاکید قرار داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ساخت شهرک شیلات در شهر غیرساحلی ایران
  • احداث شهرک‌های شیلاتی نهاوند در مرحله مکان یابی
  • شهرک انرژی در تهران احداث می‌شود
  • شکوفایی صنعت همدان با ایجاد بندر خشک
  • احداث نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی مشکل کمبود برق را حل می‌کند
  • ۷۰ درصد ظرفیت شهرک صنعتی شورمست غیرفعال است
  • احداث ۲۰ پروژه جدید در جنوب تهران/ ساخت پارکینگ زیرسطحی در محله جوادیه
  • تا پایان سال در ۹۲ نقطه نیروگاه خورشیدی برای شهرک‌های صنعتی ایجاد می‌شود
  •  توسعه گردشگری با مشارکت مردم میسر می‌شود
  • بهره‌برداری از پروژه فروسیلیس منگنز ازنا در چند ماه آینده