Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ درشرایطی نرخ ابتلا در کشورمان سیرتصاعدی به خود گرفته که مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا معتقدند رسیدن به آمار بستری ۶۰ هزار بیمار دور انتظار نیست و به این زودی‌ها از پیک‌چهارم خارج نمی‌شویم. - اخبار استانها -

به‌گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، درحالی اخبار منتشر شده از مراکز درمانی سراسر کشور حکایت از تکمیل ظرفیت برخی مراکز دارند که علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز گذشته رسما اعلام کرد به این‌زودی‌ها از وضعیت قرمز کرونایی خارج نمی‌شویم و با درنظر گرفتن سرعت سرایت ویروس جدید کرونا افزایش بیش از 100 درصدی موارد بستری را نسبت به پیک سوم تجربه می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اظهار نظر این مقام مسئول اگرچه می‌تواند نقطه امیدی برای پیش‌بینی‌های انجام شده وزارت بهداشت و مسئولان مربوطه باشد اما دیدن انتظار تصاویر و اخبار مربوط به پرشدن مراکز درمانی به دلیل حجم بالای مراجعه کنندگان به این نگرانی دامن می‌زند که احتمالاً سایه سنگین ویروس منحوس به این زودی‌ها از سراسر ایران دور نخواهد شد.

به گفته کارشناسان بهداشت و درمان بعد از تعطیلات نوروزی و همچنین در شرایط فعلی سرعت چرخه ابتلا آنچنان تصاعدی بالا رفته که نسبت به سه پیک گذشته به هیچ عنوان قابل مقایسه نبوده و در بسیاری از استان‌ها مسئولان مربوطه را شوکه کرده؛ تاجایی که اکنون برخی از مراکز درمانی استان‌ها علی‌رغم ایجاد تخت‌های بستری در راه‌روها و حیاط بیمارستان هیچ جایی برای پذیرش بیمار جدید ندارند و آمبولانس‌ها آژیرکشان به دنبال تختی خالی برای تحویل بیمار هستند.

البته ورود نهادها و سازمان‌های دارای امکانات همچون ارتش و سپاه پاسداران برای در اختیار قرار دادن اماکانات بستری و درمانی یا حتی تبدیل سالن‌های ورزشی به مراکز درمانی موقت کمی از این بحران کاسته است ولی با درنظر گرفتن فرسوده شدن کادر درمانی در 14 ماه گذشته تصور اینکه در کشورمان یکباره به 60 هزار نفر بیمار بستری خدمات مناسب ارایه شود کمی جای سئوال دارد.

بررسی‌های انجام شده و توجه به مدل‌های بین‌المللی نرخ ابتلا و بهبودی در پاندمی کووید 19 نشان می‌دهد رسیدن به این نقطه از ورود بیمار جدید به مراکز درمانی نه تنها در ایران بلکه در کشورهای توسعه یافته هم می‌تواند دردسرساز باشد به این دلیل که ارایه خدمات درمانی مناسب با مشکل جدی روبرو شده و ساعات یا روزهای طلایی رسیدگی به بیماران بدحال از دست رفته و قطعا نرخ مرگ هم روند افزایشی به خود می‌گیرد، اتفاقی که چندماه پیش در انگلستان تجربه شد.

به‌هرحال فعلاً بر پایه آمار‌های 24 ساعت اخیر، «نرخ مرگ» در کشورمان 3.6درصد  و به همین تناسب، «نرخ بهبود» 96.4 درصد تعیین شده است، در حالی که میانگین نرخ مرگ در جهان 2.5 درصد ثبت‌شده که وضعیتی به مراتب بهتر از کشورمان را نشان می‌دهد و  با درنظر گرفتن گمانه‌زنی‌های سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا برای بستری شدن 60 هزار مبتلا به کووید 19 به‌زودی شاهد تغییر معنادار این شاخص‌ها در کشور نسبت به جامعه جهانی خواهیم بود.

اتفاقی که ظاهرا برای رهایی از آنها بهترین راهکار و تنها عامل مفید رعایت محدودیت‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی است و متاسفانه در هفته‌های اخیر شاهد کاهش قابل توجه رعایت پروتکل‌ها از سوی هموطنان بوده‌ایم تاجایی که حتی صدای اعتراض مسئولان بهداشت و درمان هم بلند شد که در شرایط فعلی با خواهش و تمنا نمی‌تواند مدیریت کرد.

ادارات، سازمان‌ها و بخش خصوصی دورکاری را جدی بگیرند

به‌گفته مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا برای عبور کم هزینه از پیک‌چهارم که ظاهرا تا اواسط اردیبهشت 1400 ادامه خواهد داشت بهترین راهکار اجرای کامل پروتکل‌های بهداشتی و تعطیلی سراسری است امری که درصورت تحقق آن می‌توان امیدوار بود چرخه ابتلا شکسته شده و رفته‌رفته افسار ویروس منحوس در اختیار مدیران مربوطه قرار خواهد گرفت.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه معتقد است اگرچه براساس تصمیم‌های اخیر تعطیلی‌های دوره‌ای در سراسر کشور اجرایی شده اما همچنان حضور پرسنل‌اداره‌ها، کارخانه‌ها و شرکت‌های خصوصی سر کارشان عاملی در کاهش اثرگذاری سیاست‌های اتخاذ شده است، چون رفت و آمد این افراد در سطح شهر، حضور آنها در اتاق‌های کار و صد البته استفاده از وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس و مترو برای رسیدن به محل کار  قطعاً زمینه انتقال ویروس به کانون خانواده و ایجاد چرخه‌های جدیدی از ابتلا می‌کند.

علیرضا رئیسی تاکید کرد: در شرایط فعلی از تمامی این نهادها و سازمان‌ها تقاضا داریم اگر امکان دورکاری 100 درصدی دارند برای کمک به کادر درمان و کاهش زنجیره انتقال در سطح جامعه و البته خانواده‌ها از این روش برای انجام کارهایشان استفاده کنند و آنهایی هم که امکان این کار را ندارند حضور پرسنل را به حداقل ممکن رسانده تا هرچه بیشتر فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود.

وی در ادامه اظهار کرد: ثبت رکورد روزانه 800 هزار مسافر در متروی تهران آنهم دقیقاً یک روز بعد از آغاز تعطیلی‌10 روزه هیچ منطقی با شرایط فعلی همه‌گیری ندارد و این مهم باید از سوی تمامی افراد جدی گرفته شود که فعلا بهترین و کارآمدترین راهکار رعایت فاصله اجتماعی در سطح کل کشور است و حتی اگر اداره‌ای یا کارخانه‌ای ارایه خدمات دارد لازم است  علاوه بر ایجاد تهویه مناسب هوا در اتاق‌های کار کمتر از 3 نفر حضور داشته باشند و سالن‌های تولید هم حداکثر 20 نفری فعال شوند.

آخرین اخبار کرونا در ایران| تهران به وضعیت نگران کننده‌ای رسید / هر 6 دقیقه یک بیمار کرونایی در کرمانشاه بستری می‌شود + نقشه و نمودارآخرین اخبار کرونا در ایران| 60درصد تست‌ها مثبت است/ رکورد ثبت روزانه ابتلا شکسته شد/ شهرستان‌های گردشگرپذیر وارد فاز تازه‌ای از ابتلا می‌شوند + نقشه و نمودارآخرین اخبار کرونا در ایران| آمارها خبر از روزهای سیاه کرونایی می‌دهد / برخی از شهرستان‌ها تختی برای پذیرش بیماران بدحال ندارند + نقشه و نمودارآخرین اخبار کرونا در ایران| روزهای سیاهی در انتظار است/ سوغات کرونایی سفرهای نوروزی هنوز نمایان نشده + نقشه و نمودار

 

بیشتر شهرستان‌ها در وضعیت قرمز کرونایی

در حال حاضر 257 شهر کشور در وضعیت قرمز، 129 شهر در وضعیت نارنجی، 51 شهر در وضعیت زرد و 11 شهر در وضعیت آبی قرار دارند. این در حالی است که تا دیروز شمار شهر‌های قرمز 295 شهر بود که حالا شماری از آن‌ها به وضعیت نارنجی تغییر رنگ داده‌اند، اما این نکته به معنی برطرف شدن بحران نیست چون به گفته مسئولان بهداشت و سلامت تا خروج کامل از بحران پیک چهارم راه طولانی در پیش داریم.

انتهای پیام/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ستاد ملی مقابله با کرونا اخبار کرونا در ایران زودی ها مراکز درمانی شرایط فعلی وضعیت قرمز استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۵۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس عبادی گفت: در شرایط کنونی، ۲۰۹ هزار کادر درمان اعم از پرستار، اتاق عمل، هوشبری، بهیار و کمک پرستار در مراکز درمانی وزارت بهداشت، بخش خصوصی، تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح مشغول خدمت هستند.

وی افزود: ۲۱ هزار نفر از پرستاران که بخش عمده آنها در دوران کرونا نیروهای طرحی بودند، استخدام شده اند و در حال حاضر جذب پرستاران در مراکز درمانی در اولویت وزارت بهداشت بوده و تعداد محدودی از همکاران ما در مناطقی که مجوز استخدام در آنها وجود ندارد، برای جذب باقی مانده‌اند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت همچنین از تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران خبر داد و گفت: این لایحه دارای ۳۱ ماده است که یک ماده آن به جذب پرستارانی که بحران‌هایی مانند کرونا و…، در خدمت نظام سلامت هستند، اختصاص دارد و امیدواریم با تصویب آن در مجلس بتوان اقدامات موثرتری برای این قشر زحمتکش برداریم.

عبادی با بیان اینکه کمبود نیروی پرستاری یک چالش عمومی جهانی است و کشور ما نیز از این موضوع مستثنی نیست، افزود: با افزایش پذیرش دانشجویان پرستاری در دانشگاه‌ها و تسهیلاتی که برای استخدام و تبدیل وضعیت آنها در حال انجام است، چنانچه قانونگذار از این بابت به نظام سلامت کمک کند، امیدوار خواهیم بود تا چند سال آتی مشکل کمبود پرستار در کشور کاهش یابد.

کد خبر 6088263 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • برتری رم در ادامه بازی نیمه‌ تمام با حضور آزمون
  • ادامه دیدار نیمه‌تمام اودینزه - آاس رم؛ حضور سردار آزمون در ترکیب رسمی
  • برنامه پیشرفت فرهنگی استان یزد به‌زودی رونمایی می‌شود
  • هواشناسی ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / هوای بارانی در انتظار نیمه شرقی کشور
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • عراق، قرقیز و افغانستان در انتظار برد ازبک‌ها
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • قرارداد یک سال و نیمه فولاد با ویسی ادامه دارد
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران