Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@23:20:43 GMT

تدوین سند آمایش سرزمینی با تمرکز بر خشکسالی‌ در خوسف

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۳۶۰۷۴

تدوین سند آمایش سرزمینی با تمرکز بر خشکسالی‌ در خوسف

ایسنا/خراسان جنوبی فرماندار خوسف گفت: در بحث تدوین سند آمایش سرزمینی به بحث خشکسالی‌ها توجه ویژه‌ای شود که شهرستانی با شرایط خاص با اقتصاد مبتنی بر کشاورزی و دامداری کمترین لطمه ببیند.

محمدعلی آخوندی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این شهرستان دارای ظرفیت‌های متعددی در بخش‌های محتلف است که می‌توان با استفاده از این ظرفیت‌ها زمینه‌های هر چه بیشتر توسعه شهرستان را فراهم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه خوسف به عنوان نزدیک ترین شهر به مرکز استان از نظر پدافند غیر عامل بیرجند جایگاه ویژه‌ای دارد که در راستای تامین زیرساخت‌ها نیازمند توجه ویژه‌ای است، بیان کرد: با توجه به اینکه جمعیت به عنوان یکی از مهم‌ترین ملاک‌های توزیع اعتبارات است این شهرستان به دلیل جمعیت کم و از طرفی پراکندگی‌های بسیار زیاد و سهم اندک اعتبارات دولتی از نظر تامین بسیاری از زیرساخت‌ها مشکلات متعددی دارد.

وی گفت: معادن به عنوان یکی از پیشران‌های توسعه‌ای در شهرستان مطرح است که می‌تواند طی چند سال آتی با ایجاد اشتغال پایدار در شهرستان زمینه بکارگیری نیروهای بومی شهرستان و حتی سر ریز نیروی بیکار سایر شهرستان ها را جذب کند.

فرماندار خوسف بیان کرد: 37 معدن فعال در شهرستان وجود دارد که از نظر میزان ذخایر مواد معدنی در استان و شرق کشور در بسیاری از کانی‌های فلزی رتبه‌های بسیار خوبی داریم.

وی با اشاره به مشکلات سرمایه گذاری و وجود شرکت‌های با بنیه علمی و اقتصادی بزرگ را یکی از مشکلات توسعه‌ای در شهرستان برشمرد و اظهار کرد: با ورود شرکت‌هایی از سایر استان‌ها بیشتر درآمدهای این معادن از استان خارج می‌شود و لازم است با ایجاد شرکت‌های تعاونی و استفاده از ظرفیت‌های داخل استان بیشتر درآمدهای معادن در خود استان صرف شود.

فرماندار خوسف ادامه داد: معادن طلای شادان، کودکان، ماهرآباد و قلعه زری از مهم‌ترین معادن طلای شهرستان و حتی استان بوده و خوسف به عنوان قطب معادن شرق کشور مطرح است.

وی گفت: در سال جاری دو کارخانه فرآوری طلا در معادن طلای کودکان و شادان به بهره برداری خواهد رسید که تحولی در شهرستان رقم خواهد خورد.

وی ادامه داد: ایجاد پست 132 کیلو ولت در نزدیکی معادن یکی از نیازهای شهرستان بوده و نیازمند دویست میلیارد ریال اعتبار است که امیدواریم هر چه سریعتر به بهره برداری برسد.

فرماندار خوسف از پیگیری ایجاد کنسرسیومی از شرکت‌های معدنی جهت پیگیری مشکلات و ایجاد زیر ساخت‌های معادن در این معادن خبر داد و خاطرنشان کرد: با ایجاد این کنسرسیوم بسیار از مشکلات معادن به صورت متمرکز مرتفع خواهد شد.

وی ادامه داد: کشاورزی و دامدای ر از دیگر پتانسیل‌های شهرستان است که توجه و توسعه کشت و حمایت از کشت محصولات استراتژیک شهرستان از جمله عناب، زعفران، گل نرگس و پنبه مله به عنوان  یکی از زمینه‌های توسعه در شهرستان است.

فرماندار خوسف ادامه داد: کشتارگاه صنعتی دام سبک و سنگین به عنوان بزرگترین کشتارگاه صنعتی شرق کشور در سال جاری در شهرستان به بهره برداری خواهد رسید که با راه‌اندازی آن چرخه تولید گوشت قرمز در شهرستان تکمیل خواهد شد.

وی ادامه داد: کشتارگاه طیور از دیگر نیازمندی‌های شهرستان است که با بحث جانمایی و ایجاد زیرساخت‌های این کشتارگاه ایجاد شده است و به دلیل پرداخت نشدن تسهیلات این واحد پیشرفت فیزیکی این پروژه بسیار پایین است.

فرماندار خوسف اظهار کرد: پنج کارخانه فرآوری محصولات کشاورزی در شهرستان به بهره برداری رسیده است که با توجه به ظرفیت‌های شهرستان نیازمند کارخانه‌ای بزرگتر است.

آخوندی گفت: تکمیل چرخه تولید در راستای افزایش درآمد تولیدکنندگان در بخش‌های کشاورزی و دامداری بسیار حائز اهمیت است که حاصل دست رنج این قشر زحمت کش افزایش پیدا کند.

فرماندار خوسف اظهار کرد: خشکسالی یکی از معضلات بسیار مهم در شهرستان استکه در آینده نزدیک با توجه به کاهش بارندگی‌ها مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: خشکسالی‌ها و نبود آب برای کشاورزی و واحدهای صنعتی به عنوان یکی از موضوعاتی که در بحث کشاورزی و دامداری مشکلاتی برای شهرستان ایجاد خواهد کرد مطرح است.

فرماندار خوسف ادامه داد: در بحث تدوین سند آمایش سرزمینی به بحث خشکسالی‌ها توجه ویژه‌ای شود که شهرستانی با شرایط خاص با اقتصاد مبتنی بر کشاورزی و دامداری کمترین لطمه ببیند.

آخوندی با اشاره به دیگر ظرفیت شهرستان در بخش گردشگری، خاطرنشان کرد: گردشگری مذهبی، طبیعی و بافت‌های تاریخی از مهم‌ترین جنبه‌های گردشگری در شهرستان است.

زیرساخت‌های ضعیف گردشگری در خوسف 

وی گفت: علی رغم ظرفیت‌های بسیار مهم در بخش گردشگری متاسفانه زیرساخت‌های این جاذبه‌ها فراهم نشده است که نیازمند توجه ویژه‌ای است.

فرماندار خوسف با بیان اینکه با ایجاد زیرساخت‌ها، زمینه ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی را تسهیل می‌کند، افزود: با توجه به اعتبارات دولتی و سهم اندک شهرستان از این اعتبارات، لزوم ورود سرمایهگذاری‌های داخلی و خارجی را می‌طلبد و این شهرستان از همه ظرفیت‌ها برای حمایت از بخش خصوصی استفاده خواهد کرد.

آخوندی با اشاره به اینکه سند آمایش سرزمینی مبنای سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و دولتی است، خاطرنشان کرد: این سند بر اساس مفاد قانونی ماده ۳۲ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور و ماده ۲۶ قانون ششم توسعه تدوین شده است که پس از تدوین و تصویب لازم الاجرا است .

فرماندار خوسف یادآور شد: با در نظر گرفتن همه جوانب توسعه‌ای شهرستان در این سند امیدواریم هر چه سریعتر بتوانیم به عنوان یکی از شهرستان‌های برنامه محور با مبنا قرار دادن سند آمایش سرزمینی در بحث توسعه گام‌های اساسی برداریم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی خوسف کشاورزی و دامداری سند آمایش سرزمینی عنوان یکی بهره برداری فرماندار خوسف توجه ویژه ای زیرساخت ها توسعه ای ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۶۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای امرار معاش مصداق جهاد با دشمن است

ایسنا/زنجان نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان گفت: کسی که برای امرار معاش خود تلاش می‌کند به مصداق جهاد با دشمن است؛ چرا که فقر یکی از بزرگترین دشمنان به شمار می‌رود.

آیت‌الله علی خاتمی امروز (یکشنبه، ۹ اردیبهشت ماه) در مراسم گرامی‌داشت روز کار و کارگر که در معدن انگوران برگزار شد، با بیان اینکه تلاشی که برای آسایش جامعه انجام می‌شود در روشن شدن چراغ زندگی افراد موثر است و در دین اسلام ارزش دارد، اظهار کرد، اظهار کرد: کارگران در سنگر نخست رفع محرومیت و رونق و شکوفایی اقتصادی قرار دارند و تلاش‌های آن‌ها بسیار ارزشمند است.

وی با بیان اینکه نگاه به کار و کارگر در دنیا براساس منفعت اقتصادی و نظام سرمایه‌داری است، عنوان کرد: در اسلام، کار و تلاش از کرامت خاصی برخوردار بوده و بر اساس فرمایش قرآن، پیامبر و ائمه اطهار (ع)، بالاترین و بهترین دریافت و برداشت انسان در دنیا تلاش است.

خاتمی خاطرنشان کرد: مسئولان وظیفه دارند از زحمات این افراد قدردانی کنند و با تضمین امنیت شغلی، در راستای ایمنی محیط کار و ارتقای مهارت‌های شغلی بکوشند.

در ادامه مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه معادن سهم بسزایی در ایجاد اشتغال دارند، اظهار کرد: ۲۳ درصد از سهم توسعه، عمران و آبادانی حقوق دولتی معادن به استان زنجان تخصیص یافته است و در  این راستا سال گذشته بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد ریال حقوق دولتی از معادن استان وصول شده است.

مجید گلشنی‌منفرد تصریح کرد: مطابق تبصره ۶ ماده ۱۴ قانون معادن باید ۱۵ درصد از حقوق دولتی وصول شده به استان، برای ایجاد رفاه و توسعه با اولویت‌بخشی که معدن در آن واقع شده اختصاص یابد که بر این اساس باید ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال از حقوق دولتی معادن سال گذشته به استان تخصیص می‌یافت، در حالی‌که هم اکنون شاهد اختصاص فقط ۵۳۰ میلیارد ریال به استان هستیم که پس از پیگیری‌های مکرر استاندار زنجان محقق شد.

وی تصریح کرد: این میزان تخصیص یافته تنها ۲۳ درصد از سهم توسعه و آبادانی حقوق دولتی معادن به استان است.

گلشنی اظهار امیدواری کرد: با تشدید پیگیری‌ها و وصول کامل سهم استان در این بخش، شاهد افزایش فعالیت‌های عمرانی و آبادانی شهرها و روستاهای مناطق معدنی استان باشیم.

این مقام مسئول با اشاره به تخصیص ۴۶۵ میلیارد ریال به شهرستان ماهنشان، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲، بیش از ۸۵ درصد از میزان تخصیص یافته به استان، جهت توسعه و آبادانی شهرستان ماهنشان اختصاص یافته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان در ادامه گفت: در استان ۲۰۲ معدن فعال و ۱۶۵ معدن غیرفعال داریم که دلیل اصلی غیرفعال بودن این معادن، اکتشاف نادرست و استفاده نکردن از ذخیره کامل معادن بوده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جنوب کرمان ظرفیت افتخارآفرینی بیشتر در زمینه ورزش دارد
  • نقدینگی‌های جامعه باید به‌سمت بخش مولد اقتصاد یعنی نفت و گاز هدایت شود
  • تمرکز همدان بر توسعه زنجیره ارزش سفال و کشمش
  • کارگران در سنگر نخست رفع محرومیت و شکوفایی اقتصادی قرار دارند
  • تلاش برای امرار معاش مصداق جهاد با دشمن است
  • سرمایه گذاری انرژی های تجدید پذیر در استان اصفهان
  • ۵۳۰ میلیارد ریال از حقوق دولتی معادن استان اختصاص یافت
  • آمادگی شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف برای برگزاری مرحله دوم انتخابات
  • تمرکز امسال فعالیت‌های فرهنگی بر توسعه و تقویت جلسات خانگی
  • آمادگی سه شهرستان خراسان جنوبی برای دور دوم انتخابات مجلس