Web Analytics Made Easy - Statcounter

‏بقعه مبارک امامزاده ابراهیم خلیل الله در دامنه ی کوهی مشرف به دره ای با چشم اندازه زیبای طبیعت کوه قرار دارد و عصر پنج شنبه و روز جمعه پذیرای زائران زیادی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کرمانشاه، اهالی منطقه دینور امام زاده ابراهیم روستای خلیل الله را از نوادگان حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام) معرفی می کنند و ‏اعتقاد زیادی به این امام زاده دارند و از کرامات امام زاده مطالب زیادی شنیده می شود و هر ساله از شهرهای استان و روستاهای ‏دور و نزدیک ارادتمندان زیادی به زیارت این امام زاده می آیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

با توجه به اینکه اعقاب موسی الثانی ابوسبحه ابن ابراهیم المرتضی ابن امام موسی الکاظم (علیه السلام) همچون سیدابوالحسن ‏علی الدینوری و اعقاب وی مانند ابومحمد حسن و فرزندش داوود و سید طاهر در دینور می زیسته اند.

 

 یکی از اعقاب موسی ‏الثانی ابراهیم نام دارد و کنیه اش ابوالحسن است، هیچ بعید نیست که ابراهیم نیز به همراه بنی اعمام خود در دینور می زیسته ‏و در این دیار از دنیا رفته باشد و بر این اساس همانطور که نزد مردم منطقه معروف است انتساب صاحب بقعه به حضرت امام ‏موسی کاظم (علیه السلام) دور از واقعیت نباشد و الله العالم.

 

آستان امامزاده خلیل الله (ع) در فاصله ۹۰ کیلو متری کرمانشاه در بخش دینور شهرستان صحنه، و در فاصله ی ۳۰ کیلو متری  میانراهان به طرف کامیاران ‏کیلومتر ۴ فرعی سمت چپ جاده اصلی (میانراهان ـ کامیاران) روستای کوچک خلیل الله قرار دارد که بقعه ی مبارکه امامزاده ‏ابراهیم معروف به امامزاده خلیل الله در آن جا واقع شده است. ‏

 

در ضلع غربی بقعه چشمه ای است که آبی گوارا دارد و در ضلع ‏جنوبی دو اصله درخت کهن و تنومند بلند چنار قرار دارد که سایبانی زیبا و قابل استفاده برای اطراق زائران در فصل تابستان ‏فراهم آورده است.‏ 

داریوش یاوری رئیس اوقاف و امورخیریه شهرستان صحنه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه گفت: برخی نام واقعی امامزاده ابراهیم در محال دینور خلیل الله می دانند، و بر این اساس نام روستای کوچک پنج خانوار در جوار ‏امامزاده از نام صاحب بقعه گرفته شده است.

 

وی خاطر نشان کرد: بنای ‏قدیمی امامزاده ابراهیم به صورت مخروبه شده بوده که در سال ۱۳۸۳ تجدید بنا بقعه امامزاده خلیل الله دینور ‏توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه با همکاری مردم منطقه و هیأت امنا امامزاده با موافقت سازمان میراث ‏فرهنگی استان انجام گرفت.

یاوری تصریح کرد: ساختمان بقعه به شکل مربع مستطیل است و بنای بقعه با آجر و سیمان و تیر آهن ساخته شده ‏و در داخل بنا در قسمت پیشانی سمت قبله اتاقی به شکل 6 ضلعی ناقص قرار دارد که در وسط ان ‏مرقد امامزاده واقع است و ضریح آهنی مشبک  نصب و بر فراز این اتاق گنبدی دو جداره و بلند به شکل شلجمی استوانه ای با ساقه و گردنی در حدود ۲ متر ‏ساخته شده است .

 

رئیس اوقاف و امورخیریه شهرستان صحنه اظهار کرد: زیر سقف بقعه به شکل عرق چینی که با کاشی های هفت رنگ تزئین شده و در بدنه ی داخلی برخی از سوره های قصار و ‏آیات برگزیده قرآنی و اسماء الحسنی الهی با کاشی نصب و همچنین زیارت امین الله و بخشی از زیارت عاشورا در بدنه و ‏ازاره ی داخل بقعه با کاشی نصب شده است. ‏

وی در پایان گفت: زمین اطراف بقعه در دامنه کوه مربوط به امام زاده است که محل دفن اموات روستاهای همجوار است و سنگ تاریخ های هفتصد ‏سال پیش بر روی برخی از مزارهای اطراف امامزاده خلیل الله موجود است.‏
 

پایان پیام/712

منبع: شبستان

کلیدواژه: کرامات و معجزات بنای قدیمی امامزاده خلیل الله امامزاده ابراهیم زاده ابراهیم امام زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۷۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، گفت: خدمات به زائران رضوی به ویژه در ایام پیک زیارتی باید در بخش حمل و نقل و اسکان توسعه و تسهیل بیشتری پیدا کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با سیدجواد موسوی، م دیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی و جمعی از مدیران دستگاه‌های میدان‌دار در پذیرایی از زائران رضوی، اظهار داشت: یکی از مسئله‌های مهم در ایام پیک زائر در مشهدالرضا(علیه السلام) انجام هر چه بهتر تکریم و میزبانی از زائران رضوی به ویژه زائران بارگاه منور رضوی است.

وی ضمن تاکید بر تکریم هر چه باشکوه تر زائران امام هشتم(ع) افزود: میزبانی شایسته از مهمانان علی‌ابن موسی‌الرضا(علیه السلام)، مهم‌ترین تکلیف مسئولان استان و مدیران شهر است. اینجاست که می‌گوییم باید فرهنگ میزبانی را ارتقا دهیم و آن را به معیارهای زیارت مطلوب در شهر امام رضا(ع) نزدیک کنیم .

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در حوزه میزبانی و حضور زائران باید توجه و اهتمام ویژه خود را متمرکز بر موضوع اسکان در هتل‌ها، زائرسراها و مهمانسراهای ارزان‎ قیمت کنید، زیرا محور اصلی چالش‌‎های موجود، ناظر بر آن دسته از زائرانی است که به عشق زیارت امام هشتم(ع) به این شهر می‌آیند، اما توان مالی برای اقامت چند روزه در یک منزلگاه را ندارند و تکلیف شما رسیدگی به نیاز این عزیزان است.

وی با ابراز گلایه از افزایش غیرمنطقی نرخ اقامت و اسکان در پیک‌های زیارتی ادامه داد: باید حداکثر نظارت و کنترل را در این زمینه به‌کار بگیرید تا زیارت مهمانان امام رئوف(ع) در اوج رفاه و آسایش میسر باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری، ساخت زائرسراهای ارزان قیمت به تکلیف سایر شهرهای کشور در مشهدالرضا(ع) را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر دانست و تصریح کرد: تمام ظرفیت خود را پای کار بیاورید تا حتی یک گره از کار زائر امام هشتم(ع) باز شود. این تکلیف بر گردن ما و حقی است که علی ابن موسی الرضا(ع) بر ضمه ما دارد تا زائر او را تکریم کنیم.

وی تأکید کرد: از جمله گروه‌هایی که به زیارت حضرت رضا (ع) مشرف می‌شوند، زائران خارجی هستند؛ در این بخش توجه ما باید به زواری باشد که استطاعت و توانی مالی زیادی برای زیارت حضرت ندارند، مانند زائران شریف پاکستانی که صدها و هزاران کیلومتر راه را طی کرده، رنج سفر را به جان خریده تا خود را به مشهد برسانند. حالا چه وظیفه‌ای برای ما مهم‌تر از تأمین زیرساخت اقامت برای این‌ها؟

امام جمعه مشهد گفت: یک جنبه دیگر از خدمت‌رسانی به زائران و تسهیل فرآیند زیارت، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل است؛ اعم از حمل و نقل جاده‎ای، ریلی و هوایی که ضرورت آن در پیک های زیارتی مضاعف می‌شود. به همین دلیل، این ظرفیت وجود دارد که در حوزه سفرهای هوایی، شرکت‌های هواپیمایی دولتی پای کار بیایند و پروازها از نظر کمیت و کیفیت توسعه پیدا کند. در حوزه خدمات ریلی هم این مهم اجتناب‌ناپذیر است و در بخش تشرف‌های زمینی، کیفیت جاده‌ها به همراه ایمن‎‌سازی آن‌ها ضرورت پیدا می‌کند.

انتهای پیام/ 282

دیگر خبرها

  • هرمزگان میزبان ۳۰۰ برنامه بزرگداشت دهه کرامت
  • اهمیت شهر مدینه و شخصیت رسول مکرم اسلام(ص)
  • تکریم زائران ایرانی در مدینه به خاطر حمله به اسرائیل
  • آیت الله ابراهیم امینی و تربیت عقلانی
  • ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • حمایت امام جمعه خلیل آباد از طرح «نور»
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه گازرسانی امام زاده ابراهیم(ع) شفت
  • اعلام برنامه شهادت امام صادق در آستان علی بن باقر
  • مسجد جمکران میزبان زائران حضرت معصومه (س) در دهه کرامت
  • مسجد جمکران میزبان زائران حضرت معصومه(س) در دهه کرامت