Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیروهای آزمایشگاهی تشخیص طب، ساعت‌ها در اتاق‌های دربسته با نمونه‌های حاوی بیماری‌های خطرناک سروکار دارند، یک لحظه غفلت یا خستگی کافی است تا به بیماری ناعلاجی دچار شوند؛گمنامانی که هر ساله تعدادی از آنها به بیماری‌های مختلف و خطرناکی چون سل و هپاتیت مبتلا می‌شوند و حتی برخی از آنها جانشان را از دست می‌دهند، درحالی‌که هیچ حمایتی از آنها صورت نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاغلین و پرسنل آزمایشگاه‌های طبی به‌عنوان یکی از گروه‌های فعال و تأثیرگذار حوزه سلامت، حالا چند سالی می‌شود که علاوه بر مخاطراتی که سلامتی و جانشان را تهدید می‌کند، با مشکلات دیگری هم دست به گریبانند.

رشته آزمایشگاهی در اوایل دهه ٦٠ به منظور گسترش علوم آزمایشگاهی در کشور راه‌اندازی شد؛این رشته هرچند عمر کوتاهی داشت اما در همان زمان کوتاه موفق شد، ‌یکهزار و ٥٠٠ نفر دکترای حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی را برای نظام سلامت کشور تربیت کند؛ افرادی که بیشتر آنها درحال حاضر مسئول فنی آزمایشگاه‌های طبی هستند و البته نگران آینده شغلی فارغ‌التحصیلان این رشته.

آنها برای بهبود شرایط این حرفه خواسته‌هایی دارند؛ درخواست‌هایی که برخی از آنها ‌به‌رغم حمایت و تأیید مسوولان ذیربط تاکنون به نتیجه نرسیده است.

در استان یزد هم نیروهای آزمایشگاهی گله هایی دارند، گله از اینکه در بخش بهداشت و درمان استان، کمتر دیده می شوند؛ به بهانه ۳۰ فروردین ماه روز علوم آزمایشگاهی پای درد دل تعدادی از این عزیزان نشستیم تا از مشکلات این حرفه و خواسته های خود بگویند.

مسوول آزمایشگاه بیمارستان شهید رهنمون یزد از ایجاد نظام علوم آزمایشگاهی همچون دیگر بخش هایی که از این نظام برخوردار هستند بعنوان یکی از خواسته های اصلی نیروهای آزمایشگاهی یاد کرد.

"سید منصور سالار" به ایرنا گفت: ایجاد نظام ازمایشگاهی می تواند بسیاری از مشکلات این حوزه را رفع و خواسته های نیروهای آن را محقق سازد.

وی تاکید کرد: ایجاد دکترای علوم آزمایشگاهی از دیگر خواسته های نیروهای این حوزه در استان است، رشته ای که قبلا دایر بود اما اکنون خبری از آن نیست.

وی گنجاندن روز علوم آزمایشگاهی در تقویم رسمی کشور را دیگر خواسته همکاران خود اعلام کرد.

دیگر نیروی آزمایشگاهی یزد هم به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه در روز علوم ازمایشگاهی، آن طور که شایسته است از نیروهای این حوزه تجلیل نمی شود.

امید رضا قزوینی افزود: در روزهایی مانند روز پزشک و پرستار و حتی ماما، از نیروهای فعال در این حوزه ها به نحو احسن تجلیل می شود اما در حوزه کاری ما از این خبرها نیست.

وی از سختی کار آزمایشگاهی هم گفت و اضافه کرد: بچه های این بخش امیدوارند بتوانند با ۲۵ سال خدمت، بازنشسته شوند.

یکی دیگر از نیروهای آزمایشگاهی استان هم به وضعیت نیروهای شرکتی علوم آزمایشگاهی اشاره کرد و گفت: مزایایی مثل فوق العاده های ویژه به این گروه تعلق نمی گیرد.

فاطمه ملک ثابت اضافه کرد: نیروهای شرکتی منتظر مشخص شدن تکلیف وضعیت خود هستند و امیدوارند شرایطی فراهم شود تا بتوانند پیمانی شوند.

وی کم بودن حقوق و مزایا نیروهای ازمایشگاهی در بخش های خصوصی را دیگر مشکلات این نیروها در استان اعلام کرد که خواستار افزایش مزایا و حقوق خود هستند.

مدیر اداره امور آزمایشگاه‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم در گفت و گو با ایرنا از وجود دانش آموختگان بیکار بعنوان یکی از مشکلات اصلی حوزه آزمایشگاههای تشخیص طبی در این استان یاد کرد.

دکتر "جواد زوار رضا" بدون اشاره به تعداد دانش آموختگان بیکار این بخش افزود: در حال حاضر جذب این افراد در مراکز آزمایشگاهی دولتی و خصوصی امکان پذیر نیست.

وی اظهار داشـت: سال گذشته حدود ۶۰ نفر نیرو در آزمایشگاههای استان جذب شدند که ۴۰ نفر  آنها استخدام رسمی و ۲۰ نفر هم به صورت قراردادی مشغول به کار شدند. 

وی از دیگر درخواست های این حوزه را ایجاد نظام آزمایشگاهی همچون نظام پرستاری اعلام کرد و گفت: لازم است روز علوم ازمایشگاهی در تقویم رسمی کشور هم گنجانده شود.

وی مجموع تعداد آزمایشگاههای استان را ۱۶۲ مورد بیان کرد که ۹۲ مورد آن در حوزه درمان و ۷۰ آزمایشگاه هم در مراکز بهداشتی فعالیت می کنند، ۵۳ مورد آنها خصوصی و هشت آزمایشگاه هم متعلق به ارگان ها است.

زوار رضا اضافه کرد: ۶۵۶ نیرو در آزمایشگاههای تشخیص طبی استان یزد فعالیت دارند که ۳۳۰ نفر در بخش خصوصی، ۲۶۲ نفر در بخش های دولتی  و ۶۳ نفر هم در حوزه تامین اجتماعی هستند.

وی افزود: ۲۰ تا ۳۰ درصد از ۲۶۲ نیروی دولتی این بخش قراردادی هستند که تلاش می کنیم آنها را هم تغییر وضعیت کنیم.

برچسب‌ها آزمایشگاه مرجع سلامت یزد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آزمایشگاه مرجع سلامت یزد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آزمایشگاه مرجع سلامت یزد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اخبار کنکور نیروهای آزمایشگاهی علوم آزمایشگاهی ایجاد نظام روز علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۱۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از دستگاه میکروب‌شناسی در ایران

همزمان با برگزاری پانزدهمین کنگره بین‌المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران، از دستگاه میکروب‌شناسی رونمایی شد.

به گزارش مشرق از انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران، غلامرضا حمزه لو دبیر اجرایی پانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و یکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران در حاشیه این کنگره با اشاره به فعالیت نمایشگاه جانبی آن گفت: نمایشگاهی که امسال در کنگره برپا شده مانند سنوات گذشته مورد استقبال وسیع شرکت‌های داخلی و خارجی قرار گرفته است به نحوی که بیش از ۲۱۰ شرکت در این نمایشگاه حضور داشتند.

وی افزود: در حوزه آزمایشگاه‌های پزشکی این نمایشگاه شناخته شده است و همکاران از سراسر کشور برای حضور در کنگره و نمایشگاه شرکت داشتند، که شرکت‌های دانش بنیان از داخل کشور نیز در نمایشگاه حضور داشتند و محصولات خوبی را ارائه کردند.

وی با اشاره به رونمایی که در نمایشگاه امسال انجام شد اضافه کرد: در این کنگره از دستگاهی که تحول عمده‌ای را در حوزه آزمایشگاه و میکروب شناسی‌ایجاد کرد رونمایی شد، این دستگاه براساس طیف سنجی کار می‌کند و در زمان بسیار کوتاه بدون آماده سازی اولیه و مواد مصرفی، عوامل میکروبی و باکتریایی را شناسایی و در روند درمان و بستری شدن کمک قابل توجهی می‌کند.

حمزه لو همچنین در ادامه درباره اینکه راهکار برون رفت مهاجرت آزمایشگاهیان، بیان کرد: در سنوات اخیر موج مهاجرت در تمام رشته‌های پزشکی زیاد شده است و افراد مستعد که امکانات و پتانسیل کار کردن را دارند به دلیل مشکلات عدیده، مهاجرت می‌کنند.

وی افزود: اگر اتفاقاتی در حوزه آموزش این افراد بیافتد و مسیر تحصیل در علوم آزمایشگاهی کوتاه شود انگیزه این افراد برای ماندن بیشتر خواهد شد.

وی توصیه کرد: باید به حوزه آزمایشگاه‌ها توجه ویژه شود چرا که یکی از بخش‌های مهم در نظام سلامت هستند و بسیاری از تشخیص‌ها بدون آزمایشگاه امکان پذیر نیست.

حمزه‌لو گفت: باید در تمام حوزه‌ها مانند تربیت نیروی انسانی، تامین کیت، مواد و تجهیزات توجه شود تا بتوان از مهاجرت آزمایشگاهیان جلوگیری کرد.

دیگر خبرها

  • رونمایی از دستگاه میکروب‌شناسی در ایران
  • کیفیت رشته‌های پیراپزشکی ضامن سلامتی جامعه است
  • رونمایی از دستگاه میکروب‌شناسی در نمایشگاه علوم آزمایشگاهی
  • رونمایی از دستگاه میکروب شناسی در کنگره علوم آزمایشگاهی
  • ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی در گرو حمایت‌های ارزی
  • سالانه ۲ میلیارد آزمایش پزشکی در کشور انجام می شود
  • انجام سالانه ۲ میلیارد آزمایش پزشکی با حداقل خطا در کشور
  • یورش پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا/ده‌ها دانشجو بازداشت شدند
  • پورش پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا/ده‌ها دانشجو بازداشت شدند
  • آزمایشگاه ها پایگاه اصلی نظام سلامت هستند