Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@19:23:57 GMT

نیوزیلند دخانیات را تا ۲۰۲۵ ممنوع می کند

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۴۱۷۲۵

نیوزیلند دخانیات را تا ۲۰۲۵ ممنوع می کند

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری « زی‌نیوز » نیوزیلند، دولت این کشور اقدامات جدیدی را با هدف آینده‌ای بدون دخانیات تا سال ۲۰۲۵ اتخاذ کرده است. 

برپایه این گزارش، افزایش سن قانونی مصرف سیگار و همچنین ممنوعیت فروش دخانیات برای متولدین ۲۰۰۴ به بعد از جمله اقداماتی است که دولت نیوزیلند در دستور کار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اقدام دولت نیوزیلند مصرف سیگار را به شکلی موثر برای نسل جدید غیرقانونی خواهد کرد. همچنین کاهش قابل ملاحظه نیکوتین در دخانیات و افزایش قیمت آن می تواند دولت این کشور را برای نیل به این هدف یاری رساند.
از طرفی منتقدان این طرح از جمله احزاب سیاسی راستگرای نیوزیلند معتقدند کاهش میزان نیکوتین در محصولات دخانیاتی منجر به مصرف بیشتر در افراد می شود. این افراد همچنین درباره پیامدهای قاچاق دخانیات و جرائم مرتبط با آن هشدار  داده اند. 

دکتر « عایشه ورال » معاون وزیر بهداشت با اعلام این تغییرات گفت: « ما به رویکردی تازه نیاز داریم. حدود ۴ هزار و ۵۰۰ نیوزلندی سالانه بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند. ما نیاز به سرعت بخشیدن برای رسیدن به آینده ای بدون دخانیات هستیم و با وضعیت فعلی به جایی نخواهیم رسید .» 

«لوسی ال وود»  مدیر اجرایی جامعه سرطانی نیوزیلند در بیانیه ای گفت: « پیشنهادات ارائه شده مورد موافقت تعدادی از سازمان های بهداشتی دولتی قرار گرفته است. تنباکو یکی از مضرترین تولیدات مصرفی در تاریخ است و باید کنار گذاشته شود. » وی در ادامه گفت تعداد فروشندگان دخانیات در جوامع کم درآمد چهار برابر بیشتر است .

براساس گزارش های منتشر شده ،سیگار علت یک چهارم از مرگ بیماران سرطانی در این کشور است .حدود ۵۰۰ هزار نفر در نیوزیلند دخانیات مصرف می کنند که زنان "مانوری "۳۰ درصد از مصرف روزانه سیگار را به خود اختصاص می دهند.

مائوری‌ها، قومی از تبار پلی‌نزی هستند که در سده دهم میلادی از جزایر گرمسیر و استوایی اقیانوس آرام به جزایر معتدل نیوزیلند کوچ کردند و تمدن مائوری را بنا نهادند. جمعیت این قوم در سال ۲۰۰۷ حدود ۶۰۰ هزار تن برآورده شده‌است.

برچسب‌ها نه به دخانیات اقیانوسیه نیوزیلند

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نه به دخانیات اقیانوسیه نیوزیلند نه به دخانیات اقیانوسیه نیوزیلند اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۱۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

بهرام عین‌الهی درباره مسمومیت الکلی اخیر برای جمعی از پزشکان در شیراز گفت: «کلاً در علم پزشکی مصرف دو چیز را همه عالمان پزشکی انکار می‌کنند و من هم جدا از مسائل شرعی صحبت می‌کنم. امروزه می‌گویند بسیاری از بیماری‌ها ناشی از مصرف سیگار است و می‌گویند تقریباً تمام اعضای بدن می‌تواند از مصرف سیگار دچار عارضه شود و متأسفانه می‌بینیم بعضی‌ها سیگار می‌کشند و بعضی‌ها خودشان ممکن است جزء پزشکان باشند، الکل هم همین‌طور است.»

به گزارش ایلنا، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: الکل هم جدا از مسائل شرعی از نظر پزشکی یکی از عواملی است که بسیاری از بیماری‌ها را ایجاد می‌کند، به خصوص می‌تواند در کبد عوارض بسیار زیادی داشته باشد. در رشته خود ما که چشم پزشکی هستیم؛ الکل‌هایی که استاندارد نیستند و ناخالص هستند باعث کوری می‌شوند که به آن الکل متانول می‌گویند در واقع الکل چوب این کار را انجام می‌دهد.

وی با بیان این که ما انتظارمان این است وقتی دانشمندان و عالمانی داریم که خودشان عوارض را می‌بینند خودشان به آن عوامل استناد کنند، عنوان کرد: وقتی می‌گویند عالم بدون عمل همین است؛ بنابراین نه تنها در مورد جامعه پزشکی بلکه درباره مردم هم استفاده از الکل می‌تواند عوارض بسیار زیادی ایجاد کند، عمر افراد را کوتاه می‌کند و می‌تواند بیماری‌هایی را در درازمدت داشته باشد، به خصوص بیماری کبدی را می‌تواند به وجود بیاورد که آینده بدی را رقم بزند.

عین‌الهی با اشاره به این که وزارت بهداشت وظیفه‌اش این است که اطلاع‌رسانی کند، گفت: وزارت بهداشت می‌تواند بگوید این عوارض وجود دارد، ولی حالا اگر کسی سیگار می‌کشد ما عوارضش را می‌گوییم، انتخاب خودش است، الکل هم همین است و ما حتما می‌گوییم مردم عزیزمان استفاده نکنند برای این‌که عوارض درازمدتی دارد.

دیگر خبرها

  • مصرف دخانیات از مهم‌ترین عوامل ایجاد سرطان دهان
  • ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است
  • هشدار به سیگاری ها؛ مرگ بیش از ۱۴ میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار
  • کدام‌ سرطان‌ها با سیگار کشیدن سراغ ما می آیند
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان
  • واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت الکلی پزشکان
  • واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت پزشکان در شیراز
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز
  • دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات: مالیات مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات است
  • مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات