Web Analytics Made Easy - Statcounter

درحالی که حضور طالبان در نشست استانبول در ابهام قرار دارد اما منابعی در فضای مجازی از قطعی شدن حضور این گروه در نشست ترکیه برای صلح افغانستان خبر می‌دهند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، پنج روز پیش از برگزاری نشست استانبول برای صلح افغانستان و در حالی که موضع رسمی طالبان تاکنون عدم حضور در این نشست است، برخی منابع از حتمی بودن نمایندگان این گروه در نشست استانبول خبر می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منابع در فضای مجازی گفته‌اند این تصمیم در پی گفت‌وگوها بین نمایندگان ترکیه، قطر، پاکستان، آمریکا و طالبان اتخاذ شده است.

طالبان تاکنون واکنشی به این خبر نشان نداده است.

«حاجی دین محمد» معاون شورای عالی مصالحه افغانستان پیش از این گفته بود که نمایندگان سازمان ملل، آمریکا، ترکیه و قطر در دوحه مشغول رایزنی با طالبان هستند تا این گروه را برای حضور در نشست استانبول ترغیب کنند.

گفتنی است که پس از اعلام آمریکا مبنی بر تعویق پنج ماهه خروج نیروها از افغانستان، طالبان تاکید کرد که تا خروج کامل نیروهای خارجی، این گروه در هیچ نشستی که در آن درباره افغانستان تصمیم گرفته شود، شرکت نمی‌کند.

طالبان: آمریکا با فشار سیاسی بر ما نمی‌تواند گام یکجانبه برای صلح برداردتاثیر پذیری ترکیب تیم دولت افغانستان از طالبان در نشست صلح استانبولتأکید مجدد طالبان به برقراری "نظام اسلامی" و مخالفت با دموکراسی غربی در افغانستانافغانستان| «منصور»: مذاکرات با طالبان در قطر متوقف شده است

نشست استانبول قرار است 4 اردیبهشت ماه برگزار شود و به گفته منابع برای شرکت در این نشست از بیش از 20 کشور از جمله ایران و دیگر همسایگان افغانستان دعوت به عمل آمده است.

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان پیش از این با تاکید بر استفاده از فرصت کنونی صلح گفته بود که روند صلح نباید به انحلال نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی این کشور منجر شود.

انتهای پیام/.

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: طالبان اخبار آمریکا اخبار افغانستان طالبان اخبار آمریکا اخبار افغانستان نشست استانبول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۲۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غرب ترکیه در محاصره ریزگردها

حجم زیادی از ریزگردها که پس از وقوع طوفان شن در شمال آفریقا با بادهای شدیدی از این منطقه حرکت کرده بود و چند روز قبل نیز آسمان یونان را در «مه‌نارنجی» فرو برده بود، روز گذشته (پنج‌شنبه) به غرب ترکیه رسید و منجر به افت کیفیت هوا و کاهش دید در چندین شهر شد.

به گزارش ایسنا، روزنامه «حریت دیلی» در گزارشی از این پدیده طبیعی نوشت: بادهای داغ از سمت لیبی به نواحی غربی ترکیه رسیده و شهرهایی از جمله استانبول، ازمیر، آنتالیا، بولو، تکیرداغ و موغلا (موغله) را فراگرفته است.

در این گزارش آمده است افزایش سطح ذرات معلق که توسط «شبکه ملی پایش کیفیت هوا» در ترکیه نظارت می‌شود، در این مناطق مشاهده شده که اندکی از استانداردهای سازمان جهانی بهداشت فراتر رفته است.

کارشناسان می‌گویند این رویدادهای جوی ناشی از انتقال ماسه و گرد و غبار ناشی از بادهای شدیدی است که عمدتا از صحرای آفریقا سرچشمه می‌گیرد.

پیش‌بینی می‌شود این تاثیر جوی تا اواخر امروز (جمعه) کاهش یابد با این حال تا دو روز دیگر در مناطق ساحلی و جنوب شرقی آناتولی ادامه خواهد داشت.

مشاهده ریزگردها در استانبول - آوریل ۲۰۲۴/ عکس: روزنامه «حریت‌ دیلی»

با این حال شبکه ملی پایش کیفیت هوای ترکیه اعلام کرد در استانبول به دلیل وزش باد، غلظت این ریزگردها افزایش نخواهد یافت و سلامت شهروندان را تهدید نمی‌کند.

کارشناسان همچنین توضیح می‌دهند افزایش چنین پدیده‌های اقلیمی در خاورمیانه و جنوب غرب آسیا ناشی از تغییرات آب و هوایی است و احتمالا در آینده، مناطق غرب و جنوب ترکیه را بیشتر تحت تاثیر قرار خواهد داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ریزگردها به ترکیه رسیدند
  • نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی
  • غرب ترکیه در محاصره ریزگردها
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • افزایش تعاملات دوجانبه کابل و آستانه
  • آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است
  • سفر هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل
  • روسیه: نشست درباره افغانستان باید در هماهنگی با کابل باشد