Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@01:16:50 GMT

انگلیس قوانین ضدجاسوسی را سخت‌تر می‌کند

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۴۲۸۸۶

انگلیس قوانین ضدجاسوسی را سخت‌تر می‌کند

به گزارش دوشنبه ایرنا، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس قصد دارد تا جزئیات این طرح را ماه آینده در مراسم گشایش پارلمان تشریح کند. به این ترتیب گفته می‌شود تمام افرادی که برای سرویس‌های جاسوسی خارجی در انگلیس فعالیت می‌کنند باید در سامانه دولت ثبت و در غیر این صورت مجرم شناخته می‌شوند.

دولت همچنین در نظر دارد تا یک قانون ضد جاسوسی قدیمی موسوم به «اسرار رسمی» را فعال کند که دست دولت را برای اقدام علیه تمام افرادی که خارج از خاک انگلیس منافع این کشور را از جمله از طریق حملات سایبری تهدید می‌کنند باز کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این قانون که به سال‌های ۱۹۱۱ میلادی بر می‌گردد فقط محدود به اتباع انگلیسی ساکن خارج است.

این درحالیست که روابط انگلیس با دو کشور چین و روسیه پرتنش شده و دیروز «آندره کلین» سفیر مسکو در لندن به خبرگزاری بی‌بی‌سی گفت که در یک سال گذشته با وزیر امور خارجه انگلیس ملاقات نکرده است. انگلیس، چین و روسیه را پشت حملات سایبری به زیرساخت‌های این کشور می‌داند.

در واقع انگلیس قصد دارد تا سامانه‌ای را مشابه آمریکا راه‌اندازی کند که بر اساس آن فهرست افرادی که برای دولت‌های خارجی کار می‌کنند در یک جا متمرکز شود. در آمریکا این فهرست نزد وزارت دادگستری ثبت می‌شود و افراد موظف هستند تا به صورت ادواری فعالیت‌های خود را گزارش کنند. انگلیس می‌خواهد حتی افرادی را که نماینده منافع دولت‌های خارجی هستند از جمله لابی‌گرها، مشاوران و آن‌هایی که در حوزه روابط عمومی فعالیت می‌کنند به فهرست خود اضافه کند.

آژانس‌های امنیتی انگلیس هشدار داده‌اند که فقدان چنین فهرستی باعث شده تا جاسوس‌های خارجی فعال در این کشور از پاسخگویی در برابر قانون قسر در روند. رئیس پیشین سرویس جاسوسی خارجی انگلیس (ام‌آی۶) در این زمینه می‌گوید که تنها ۱۰ درصد جاسوس‌های روسی در اروپا شناسایی شده‌اند.

دولت انگلیس اعلام کرده که در قوانین جدید، جاسوسی از راه دور مانند حملات سایبری به کامپیوتر و سایر دستگاه‌های الکترونیکی جرم‌انگاری شده است. همچنین قرار است عبارت سرقت «هرگونه طراحی، برنامه، مدل یا مطلب» برای طرف‌های «متخاصم» به سرقت هرگونه «اسناد و اطلاعات» به «دولت‌های خارجی» اصلاح شود تا سطح بیشتری از فعالیت‌ جاسوسی در انگلیس حرم‌انگاری شود. افرادی که به دولت‌های خارجی سوگند وفاداری می‌خورند نیز طبق قانون خیانت از ورود به انگلیس منع می‌شوند.

قانون خیانت که در سال ۱۳۵۱ میلادی در این کشور به اجرا درآمد، آخرین بار علیه یکی از سیاستمداران انگلیسی به نام ویلیام جویس ملقب به لرد هاو مورد استفاده قرار گرفت که او در سال ۱۹۴۵ محکوم به اعدام شد.

قانون اسرار رسمی هم حدود یکصد سال پیش برای مقابله با جاسوسی و اقدامات خرابکارانه نظیر سرقت و افشای اطلاعات محرمانه به اجرا گذاشته شد.

برچسب‌ها ایالات متحده آمریکا بوریس جانسون انگلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا بوریس جانسون انگلستان ایالات متحده آمریکا بوریس جانسون انگلستان اخبار کنکور دولت های خارجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۲۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی دولت: تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد

سخنگو و دبیر هیأت دولت با اشاره به افزایش تجارت خارجی کشور در ماه گذشته، تصریح کرد: بر اساس گزارش گمرک ایران، تجارت خارجی کشور در فروردین ماه ۱۴۰۳ با رشدی ۴۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید.

بهادری جهرمی اضافه کرد: تراز تجاری در فروردین ماه که بخش عمده‌ای از آن در کشور ما [با توجه به آغاز سال جدید]تعطیل است، حتی بدون احتساب نفت نیز مثبت شد.

تجارت خارجی کشور (مجموع صادرات و واردات) با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین ماه سال جاری با ۴۷.۶۳ درصد افزایش به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید.

از مجموع صادرات و واردات کشور، ۷ میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار به صادرات و ۲ میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار آن به واردات اختصاص داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • وزیر کشور: بازگشت ۱.۵ میلیون اتباع خارجی به کشور‌های خود/ اتباع جدید نمی‌پذیریم
  • ویدئو| پناهنده ایرانی: به خط پایان رسیده‌ام!
  • اصلاح قوانین اسلحه و مهمات برای جلوگیری از وقوع جرم است
  • ادامه اعتراضات در تفلیس و هشدار اتحادیه اروپا
  • سخنگوی دولت: تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد
  • ۹ قانون عجیب که فقط در کشور سوئیس وجود دارد!
  • بازداشت ۴۵ نفر به دلیل اعتراض به قانون ضد مهاجرتی سوناک
  • قانون شورا‌ها باید اصلاح شود
  • حاجی‌بگلو: قانون شوراها باید اصلاح شود
  • انتقاد چمران از تناقضات در قانون نظام شورایی کشور