Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@14:45:06 GMT

آب انبارهای تاریخی قم؛ جولانگاه ها سوسک ها!

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۴۳۵۲۴

آب انبارهای تاریخی قم؛ جولانگاه ها سوسک ها!

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،آب انبارها از شاخصه های معماری کویر محسوب می شوند،میراثی مغفول مانده در شهر کویری قم که این روزها حال و روز خوشی ندارند و در غبار فراموشی به سر می برند.

شهر قم با توجه به کویری بودنش به‌منظور تأمین آب مردمانش در قدیم، دارای آب‌انبار‌های زیادی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آمار موجود تاکنون بیش از ۴۰ آب‌انبار در این شهر به‌عنوان آب‌انبار تاریخی به ثبت ملی رسیده و بخش عمده‌ای از آنکه توسط واقفان وقف‌شده متولی نگهداری آن را نیز اداره کل اوقاف و امور خیریه بر عهده دارد.

با انجام لوله‌کشی و جریان آب در زندگی مردم، این انبار‌ها کاربری گذشته را ندارند و لزوم تغییر کاربری آن برای فعالیت‌های مختلف فرهنگی، ورزشی و اجتماعی یک ضرورت است، فعالیت‌هایی که شهروندان بتوانند از خدمات آن بهره‌مند شوند.

متاسفانه آب‌انبار‌های قم این روز‌ها به جای بازدهی خدمات اجتماعی به جولانگاه سوسک و زباله تبدیل‌شده است.

به اعتقاد کارشناسان مربوطه، می‌توان این آب‌انبار‌ها را با توجه به معماری و فضای داخلی آن با تغییر کاربری به یک مرکز گردشگری تبدیل کرد.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) در این زمینه اظهار داشت: کسی که آب‌انبار را ساخته، نیت او رساندن خیر به مردم بوده و انتفاع نبوده و هم‌اکنون نیز باید متولیان مربوطه برنامه‌ای را اجرا کنند که این آب‌انبار‌ها به محل خدمت مردم تبدیل شود.

علیرضا خاکی افزود: آب‌انبار‌های رهاشده را به ما تحویل دهند تا مرمت کرده و در اختیار شهروندان ساکن به‌ویژه زنان سرپرست خانوار و جوانان محله قدیمی بافت دهیم که از آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه مسئولان اوقاف از این اقدام و پیشنهاد شهرداری استقبال نکرده‌اند، خاطرنشان کرد: سؤال ما این است اگر این آب‌انبار‌ها به محل قلیان‌کشیدن تبدیل شود به نیت واقف نزدیک است؟ یا اگر بگوییم این را مرمت کنیم و در خدمت اهالی محله باشد و بتوانند در اینجا برنامه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و یا ورزشی انجام دهند.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) افزود: مشکل امروز ما با اوقاف در زمینه گفتمان و تعامل است، آب‌انبار لب‌چال با مساحت ۸۰۰ متر پر از سوسک است و هرچه تلاش کردیم مشکلات موجود را برطرف کنیم نشده است.

وی گفت: نیت واقف از وقف آب‌انبار‌ها خدمات بوده است، چرا باید در حال حاضر پر از سوسک، پشه و موش باشد، ۱۰ تا ۱۵ آب‌انبار در محله‌های اطراف حرم مطهر وجود دارد و شهروندان نیز با کمبود امکانات فرهنگی و ورزشی روبرو بوده و نوجوانان و جوانان در خطر آسیب‌های اجتماعی هستند. چه فضایی پوشیده‌تر و محسوس‌تر از آب‌انبار که در آن برای میز پینگ‌پنگ و امکانات ورزشی گذاشته شود و در اختیار شهروندان ساکن در بافت قرار گیرد.

خاکی خاطرنشان کرد: همچنین می‌توان با اداره‌های فنی حرفه‌ای و بهزیستی وارد مذاکره و در این آب‌انبار‌ها کلاس‌های مختلف آموزشی برای اهالی منطقه برگزار کرد. 

انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اماکن تاریخی آب انبارهای قم آب انبار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۳۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه دوران سربازی را به سوابق بیمه تبدیل کنیم؟

افرادی که دوره خدمت خود را تمام کرده‌اند، می‌توانند میزان دوره‌ای که به خدمت سربازی مشغول بوده‌اند را به سنوات سابقه بیمه خود اضافه کنند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، همه افرادی که خدمت سربازی را گذرانده‌اند و در حال حاضر بیمه شده تامین اجتماعی باشند، می‌توانند میزان دوره‌ای که به خدمت سربازی مشغول بوده‌اند را به سنوات سابقه بیمه خود اضافه کنند.

اعزام مشمولان دانشگاهی و غیر دانشگاهی به خدمت سربازی

این متقاضیان برای تایید روزهای سپری شده خدمت وظیفه باید به دفاتر پلیس +10 یا سامانه سخا مراجعه و درخواست تایید اصالت کارت خدمت را ثبت کنند و سپس با ارسال پاسخ نامه ظرف مدت یک هفته ادامه مراحل را از شعبه بیمه مورد نظر پیگیری کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • باغ جنت به یک باغ پارک بزرگ ورزشی تبدیل می شود
  • جزئیات تکمیلی حادثه آتش‌سوزی در انبارهای شهرری اعلام شد
  • کتابخانه‌های کشور به یک مرکز فرهنگی اجتماعی تبدیل شده‌اند
  • سوسک سیاه که در ایران هم حسابی محبوب بود! (+عکس)
  • چگونه دوران سربازی را به سوابق بیمه تبدیل کنیم؟
  • آب انبار تاریخی مریم آباد احیا می شود
  • کلاهبرداری سایبری با ترفند وام فرزندآوری در اصفهان
  • درخواست شهروندان منطقه ۱۴ تهران برای بازسازی یک خانه قدیمی + فیلم و تصاویر
  • برگزاری جشن «اصفهان رو» ویژه هفته اصفهان در منطقه ۱۰/ بازدید رایگان از اماکن تاریخی شهر
  • برگزاری رویداد «اصفهان رو» ویژه هفته اصفهان در منطقه ۱۰/ بازدید رایگان از اماکن تاریخی شهر