Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@23:29:28 GMT

چرخش سیاست خارجی روسیه به سمت شرق آسیا

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۴۴۱۲۶

چرخش سیاست خارجی روسیه به سمت شرق آسیا

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در آینده نزدیک روسیه مشتاق می‌شود تا روابط تجاری و اقتصادی و سیاسی به سمت شرق گسترش دهد. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیدرضا میرطاهر در گفتگو با برنامه "رویداد" با اشاره به اینکه آلمان منافعی گره خورده با انرژی و اقتصادی روسیه دارد، گفت: فرانسه با دولت بایدن هماهنگ است و قصد دارد اروپا را در جبهه متحد امریکا علیه روسیه، وارد سیاست فشار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا اجماع نظری در اینباره ندارند، افزود: اروپا دو جناح کلی سنتی و جوان دارد که جناح سنتی خواهان روابط متوازن با روسیه است ولی جناح جوان، خواهان تشدید فشارها علیه روس هاست.

میرطاهر ادامه داد: اگر نگاه هواداران امریکا در اروپا غالب شود، اتحادیه در آینده نزدیک همراهی بیشتری با دولت بایدن خواهد داشت.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: در برخی عرصه‌ها از جمله انرژی، اروپا بیش از 30 درصد به گاز روسیه وابسته است و لذا به آسانی قادر به کنار گذاشتن روابط با این کشور نیست.

میرطاهر گفت: نباید فراموش کنیم روسیه بزرگ ترین قدرت نظامی بعد از امریکاست و تجهیزات نظامی این کشور در مرزهای غربی امنیت اروپا را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

وی افزود: به رغم موضع گیری تند مکرون علیه روسیه، به طور کلی سران اروپایی با احتیاط بیشتری با روس‌ها برخورد خواهند کرد.

میرطاهر ادامه داد: دو تحول عمده به چشم می‌خورد؛ نخست شکاف روز افزون میان روس‌ها و غرب است و تحول دیگر، اینست که روسیه در واکنش به واگرایی از غرب، نگاه به شرق را تقویت کرده و توجه بیشتری به گسترش روابط با آسیا خواهد داشت.

وی هند و چین و عربستان و ترکیه را در کنار چین، دارای جایگاه بالایی در سیاست خارجی روسیه در آینده نزدیک عنوان کرد و گفت: بنظر می‌رسد تحولات در روابط غرب و روسیه حاصل یک پروسه است نه پروژه؛ لذا این فرایند تبعاتی دارد که تنش فزاینده روسیه با غرب را درپی دارد.

میرطاهر گفت: در این میان چین با روسیه درپی ایجاد نظم بین الملل جدید هستندو همراهی این دو در کنار هند، موجب تقویت‌شان خواهد شد و ایران و ترکیه که با غرب در حال تنش هستند، برای گسترش روابط با روسیه تلاش خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک روسیه مشتاق می‌شود تا روابط تجاری و اقتصادی و سیاسی به سمت شرق گسترش دهد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آینده نزدیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۴۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید وزرای دفاع ایران و چین بر گسترش روابط نظامی

امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در حاشیه بیست و یکمین اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری‌های شانگهای با وزیر دفاع چین دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی در این دیدار با قدردانی از مواضع و دیدگاه‌های دولت چین در قبال تحولات منطقه به‌ویژه محکومیت حمله صهیونیست‌ها به کنسولگری ایران گفت: تنش‌های اخیر در منطقه و شرایط اسفناک غزه نتیجه اقدامات بی ثبات ساز آمریکا در منطقه و حمایت از رژیم کودک‌کش صهیونیستی است.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری به چین و امضای برنامه جامع مشارکت همکاری‌های دوطرف افزود: برای حل مسائل امنیتی منطقه‌ای و بین‌المللی، همکاری و همگرایی بیشتر طرفین ضرورت دارد.

وزیر دفاع چین در این دیدار با اشاره به تحولات منطقه غرب آسیا، حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را محکوم کرد و گفت: این عمل ناقض حقوق بین الملل است و ما از حق مشروع ایران در پاسخ به این اقدام حمایت می‌کنیم.

وزیر دفاع چین با دعوت از وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران جهت شرکت در کنفرانس امنیتی پکن بر تداوم همکاری‌ها تاکید کرد.

وزیر دفاع چین در این دیدار خواستار آتش‌بس در نوار غزه و ارسال کمک‌های بشردوستانه به آن منطقه شد.

وزیر دفاع چین همچنین بر گسترش روابط دفاعی و نظامی با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده
  • وزیر دفاع روسیه در دیدار با وزیر دفاع ایران: آماده گسترش همکاری های نظامی هستیم
  • تاکید وزرای دفاع ایران و چین بر گسترش روابط نظامی
  • غرب تحمل افزایش روابط ایران با همسایگان را ندارد
  • بورل: درباره گسترش تحریم‌های موجود علیه ایران اتفاق نظر وجود دارد / تحریم‌ها به تنهایی نمی‌توانند خطر گسترش تنش‌ها را برطرف کنند؛ باید جایی برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • ویرانی های غزه از جنگ جهانی دوم بیشتر است
  • بورل: ویرانی های غزه از جنگ جهانی دوم بیشتر است
  • آماده گسترش روابط با ایران و اصفهان هستیم
  • ناتو چنگ و دندان نشان می‌دهد/ رزمایش در فنلاند تحریک‌آمیز است
  • بورل: شهرهای غزه بیشتر از شهرهای آلمان در جنگ جهانی دوم ویران شدند