Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@05:04:18 GMT

سنگینی کفه رکود بازار مسکن در سال 1400

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۴۷۱۹۴

سنگینی کفه رکود بازار مسکن در سال 1400

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد با اشاره به اینکه در سال جاری دو  موضوع انتخابات ریاست جمهوری و مالیات بر خانه‌های خالی بر بازار مسکن تاثیر می‌گذارد، گفت: پارامترهای موثر بر مسکن در سال 1400 تا حدودی قیمت مسکن را پایین می‌آورد، اما کفه رکود در بازار مسکن در سال 1400 سنگین‌تر است.

علی مرادزاده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آینده بازار مسکن با توجه به وضع مالیات بر خانه‌های خالی اظهار کرد:  بحث رکود مسکن یک بحث قدیمی است و چندین سال است که در مسکن در رکود قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پارامترهای مختلفی بر قیمت مسکن و معادلات مسکن تاثیرگذار هستند. مهمترین فاکتور که بر رکود مسکن در کشور تاثیرگذار است فاکتور اقتصاد  و پارامترهای جهانی است.

وضع مالیات بر خانه‌های خالی ممکن است که بر قیمت مسکن تاثیرگذار باشد

وی افزود: بحث مالیات بر خانه‌های خالی نیز بحث جدیدی است که به بازار مسکن اضافه شده است. این مساله تاثیر زیادی بر رکود مسکن ندارد، اما ممکن است که بر قیمت مسکن تاثیرگذار باشد. با این وجود ممکن است که این مورد  بحث رکود را تقویت کند. اثر روانی این مساله باعث می‌شود تا افزایش قیمت در مسکن وجود نداشته باشد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد ادامه داد: مهمترین اثر بیرونی موثر بر قیمت مسکن بحث سیاست بین‌الملل است، سیاست ما به عوامل سیاسی بیرونی شرطی شده است. همچنین بحث اختلاف دلار و ریال بر رکود مسکن اثرگذار است، با افزایش قیمت دلار قیمت مصالح و نهاده‌های ساختمانی افزایش می‌کند در نتیجه قیمت مسکن بالا می‌رود. بنابراین  مهمترین مساله بحث سیاست بین‌الملل است که مردم به خاطر آن در سرمایه‌گذاری بر بازار مسکن دچار تعلل می‌شوند و این سرگردانی‌ها و بلاتکلیفی‌ها باعث می‌شود تا بازار به حالت رکود در آید.

وی با اشاره به فاکتورهای داخلی موثر بر  بازار مسکن گفت: انتخابات از جمله فاکتورهای داخلی موثر بر  بازار مسکن در کشور است. از چند ماه قبل از شروع انتخابات با توجه به تغییرات سیاسی که قرار است در کشور صورت گیرد مردم از خرید و  فروش مسکن دست نگه داشته تا نتیجه انتخابات مشخص شود. به طور سنتی نیز این مساله بر سر زبان‌ها افتاده که در  دوره انتخابات مسکن کاهش قیمت پیدا می‌کند. لذا در حوزه بیرونی سیاست بین‌الملل و در حوزه درونی مساله انتخابات در بازار مسکن موثر است. همچنین تصمیمات شورای شهر نیز بر قیمت مسکن اثر می‌گذارد.

مرادزاده درباره پارامترهای اقتصادی موثر بر بازار مسکن خاطرنشان کرد: مردم در صورتی که از لحاظ مالی توانمند باشند می‌توانند معاملات بیشتری داشته و در زمینه  مسکن سرمایه‌گذاری کنند. اما در صورتی که توان مالی پایین‌تری داشته  باشند به سمت و سوی معامله نخواهند رفت. همچنین قیمت نهاده‌های ساختمانی، دستمزدها و هزینه‌های کارگری دخالت زیادی در قیمت گذاری ساختمان دارد. در کار  ساختمانی دخالت نیروی کار بالا است درنتیجه بر قیمت تمام شده مسکن بسیار موثر است. در واقع در بازار مسکن  با ماتریکس پیچیده‌ای روبه‌رو هستیم.

بازار مسکن نسبت به سایر بازارها از امنیت بالاتری برخوردار است

وی درباره سرمایه‌گذاری در بازار مسکن گفت: این بازار نسبت به سایر بازارها از امنیت بالاتری برخوردار است. به صورت سنتی بیان می‌شود که مسکن و یا زمین همواره پایدار است و قیمت آن همیشه رو به افزایش بوده است. اما در حال حاضر این  مساله به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. در واقع کم‌تنش‌ترین  بازار هم بازار مسکن است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد درباره شرایط کلی مسکن برای سال 1400 عنوان کرد: شرایط خاصی در  بازار مسکن در  سال 1400 دیده نمی‌شود. امسال دو  بحث انتخابات ریاست جمهوری و دیگری بحث مالیات بر خانه های خالی در حوزه مسکن تاثیر می‌گذارد. وضع مالیات بر خانه‌های خالی عرضه آپارتمان‌های خالی را بیشتر و دست دلالان را از بازار مسکن کوتاه‌تر می‎کند. درنتیجه نیازمندان واقعی مسکن به سمت  این بازار می‌آیند و پول‌های سرگردان به حوزه‌های دیگر  می‌رود.

وی با اشاره به اینکه در  حال حاضر نوسانات شدید قیمت، تصمیم‌گیری را از فعالان اقتصادی در حوزه  ساختمان گرفته است، افزود: اما با رسیدن به یک ثبات تصمیم‌گیری علمی بهتر خواهد شد، حدس بنده بر این  است که در سال 1400 تصمیم‌گیری برای  فعالان اقتصادی بهتر خواهد شد.

وی با اشاره  به عوامل موثر بر آینده بازار مسکن تصریح کرد: دو آینده برای مسکن در نظر گرفته می‌شود؛ آینده نزدیک و آینده دور. آینده نزدیک مسکن متاثر از فصل بهار و  ماه مبارک رمضان است. در اردبیبهشت ماه معاملات و سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن  بسیار کم است، زیرا در اسفند ماه مردم هزینه‌های عید را داشته‌اند و در  بازار ترنور شدید مالی دیده می‌شود. بنابراین در فروردین ماه بازار مسکن تقریبا غیرفعال است و بعد از این ماه رکود شدیدی در کلیه صنایع از جمله مسکن دیده می‌شود.

کفه رکود بازار مسکن در سال 1400 سنگین‌تر است

وی ادامه داد: اگرچه براساس پارامترهای موجود در سال 1400 تا حدودی قیمت مسکن پایین می‌آید، با این وجود کفه رکود در بازار مسکن در سال 1400 بیشتر است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد همچنین درباره آینده بلند مدت بازار مسکن خاطر نشان کرد: در بلند مدت سازنده‌‍‌های فصلی در صنعت ساختمان از این صنعت خروج کرده و تولید موقتا کمتر می‌شود و کار در اختیار سازندگان حرفه‌ای و واقعی قرار می‌گیرد و با ایجاد ثبات در بازار سازندگان برنامه‌ریزی‌های مناسبی را انجام می‌دهند و تولید با ثبات افزایش خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی رکود بازار مسکن بازار مسکن مالیات بر خانه های خالی بازار مسکن در سال 1400 بازار مسکن سرمایه گذاری بر قیمت مسکن رکود مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۷۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا هزینه سنگینی برای انحراف ذهن و فکر دختران ما داده است

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، زهره الهیان، نماینده مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه رویداد روایت دختران ایران که رویدادی برای روایتگری پیشرفت ایران و دختران ایران است؛ اظهار کرد: کسی که در مسیر خدا حاضر بوده و عمل کند؛ خداوند اجرش را می‌دهد و اگر در این راه بمیرد هم شهید محسوب می‌شود.

وی با اشاره به تلاش‌های پیامبر اکرم در ارتقای جایگاه زن در جامعه گفت: اسامی نیکویی همچون ریحانه یا حُسنه از سوی رسول اکرم استفاده شد؛ پیامبر در زمانی که دختران در جامعه زنده به گور می‌شدند دختر خود را ام ابی‌ها نام نهاد.. این رویکرد پیامبر در زمان جاهلیت بود که اگر دختر خوب تربیت شود سپر پدر در برابر آتش خواهد بود.

امروز هم در جاهلیت مدرن قرار داریم

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز هم در جاهلیت مدرن قرار داریم متاسفانه ما کم کار کردیم و وضع اسف‌بار دختران در غرب را به خوبی نشان ندادیم. نماینده کنگره آمریکا او به این موضوع اشاره می‌کند که در آمریکا یک میلیون زن گرفتار مافیا‌های متعدد موجود در آن کشور هستند.

وی با بیان اینکه ما باید روایتگر حضرت زینب باشیم که تاریخ را تکان داد؛ ابراز کرد: حضرت زینب نه به خاطر دفاع از برادرش که برای دفاع از ولی زمان بود که عمل کرد. در این شرایط ما هم باید در دفاع از ولی از اسلام و انقلاب دفاع کنیم؛ در شرایطی که آمریکا هزینه سنگینی برای انحراف ذهن و فکر دختران ما در نظر گرفته است.

الهیان با بیان اینکه یکی از موضوعات کلیدی و مهم در رسانه‌ها وضعیت دختران است؛ تشریح کرد: عدم موفقیت دشمنان به معنای کم گذاشتن آنان نبود؛ آنان همه تلاش خود را کردند و حتی مطمئن بودند که کار نظام را تمام می‌کنند و در این مسیر همه دختران ما را هم می‌خواهند بی حیا و بی عفت کنند. 

روشنگری اتحادیه انجمن‌های اسلامی در مدارس اقدامی مردمی است 
 
وی با بیان اینکه ترویج عفاف و حجاب صرفاً دولتی و حاکمیتی نیست؛ اضافه کرد: تحقق عفاف و حجاب و ناکامی تلاش دشمن در بی عفتی جوانان به دست نمی‌آید مگر اینکه مردم به صحنه بیایند. اقدام اتحادیه انجمن‌های اسلامی در روشنگری در مدارس هم اقدامی مردمی است و نمونه‌ای از یک اقدام مجاهدانه مردمی برای عفاف و حجاب است.

نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نوجوانان ما بی دفاع هستند فضای مجازی امروز قتلگاه نوجوانان ماست. اگر ما جدیت نداشته باشیم و نیرو‌های مردمی به کمک نیایند معلوم نیست که جبهه رسانه غرب چه بلایی بر دختر ایرانی می‌آورد.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از این وضعیت ناشی از ناکارآمدی دستگاه تعلیم و تربیت است؛ توضیح داد: اگر دکتر صحرایی اینجا بودند حتماً من به موضوعات دیگری هم در خصوص ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت اشاره می‌کردم؛ اما طبیعی است که بخشی از وضعیت فعلی در ناکارآمدی و عمل نکردن به وظیفه‌ها در وزارت آموزش و پرورش بوده است. همه ما باید وضوح عفاف و حجاب را جدی‌تر بگیریم.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دشمن می‌خواهد هویت ملی و غرور ملی ما را از بین ببرد. چه شده است که بخشی از فارغ التحصیلان ما در مدارس و دانشگاه‌ها بویی از هویت خود نبردند. این بحران هویت از کجا نشات می‌گیرد؟

الهیان با اشاره به اینکه فضای مجازی در حال قربانی کردن دختران است؛ خاطرنشان کرد: کاری که اتحادیه انجمن‌های اسلامی در حال انجام آن است ارتباط رودررو و حقیقی با دختران ماست؛ این ظرفیتی است که دشمنان آن را ندارند. در بیانیه گام دوم انقلاب هم که خطاب به جوانان انجام شده است در بند آخرش خطاب به جوانان این مسئله را رهبری بیان کردند که معنویت با عاطفه و مهر ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • با بودجه ۳میلیارد تومانی در کجای پایتخت می‌توان خرید؟/ جدول قیمت‌ها
  • هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا
  • آمریکا هزینه سنگینی برای انحراف ذهن و فکر دختران ما داده است
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • نرخ رهن در بازار تهران؛ رهن مسکن در محله شادآباد ۵۸۰ میلیون تومان
  • خبر خوش برای مستاجران
  • مصوبه مجلس درباره ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها