Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، اگر در تقویم تاریخی یک جستجوی سرانگشتی داشته باشیم ۱۸ آوریل مصادف با روز جهانی «بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی» نامیده می‌شود که شورای بین‌المللی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی (ایکوموس) در سال ۱۹۸۲ به یونسکو پیشنهاد کرد که این روز به‌عنوان «روز بین‌المللی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی» نام‌گذاری شود و ماندگار بماند بنا‌هایی که از گذشتگان برای ما به یادگار مانده و مایه افتخار و عزت ملی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شهر کریمه اهل‌بیت علیه‌السلام که مقصد سالانه بیش از ۲۰ میلیون گردشگر داخلی و خارجی قبل از بحران کرونا بود، بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی منحصربه‌فردی وجود دارد که به دلیل عدم اطلاع‌رسانی، بسیاری از این ظرفیت‌ها حتی برای خود قمی‌ها ناشناخته هستند.

روز بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی در شهر گردشگر پذیری مانند قم در سکوت رسانه‌ای قرار دارد، هرچند بحران کرونا و وضعیت کرونایی قم مانع از برگزاری یک وبینار فرهنگی می‌شود، ولی می‌توان از طریق رسانه‌های جمعی و فضای مجازی ظرفیت‌های تاریخی شهر کریمه را معرفی کرد.

با این مقدمه قصد داریم از یک محوطه و بنای تاریخی منحصربه‌فرد استان صحبت کنیم؛ «گذرخان» بازاری قدیمی که قدمت ۳۰۰ ساله دارد و تا قبل از بحران کرونا محل گذر گردشگران و زائران عراقی و خارجی بود، گذری که از خیابان انقلاب یا همان چهارمردان که ازجمله خیابان‌های تاریخی قم به شمار می‌رود به سمت آستانه امتداد دارد.

بازاری بسیار قدیمی و زیبا که در جوار بارگاه حضرت معصومه (س) و مرکز شهر قم قرار دارد، ولی براثر بی‌توجهی این روز‌ها حال خوشی ندارد، سقف و برخی قسمت‌های این بازار تخریب و نیاز به بازسازی و مرمت دارد و انگار گوش شنوایی برای این درد وجود ندارد.

شاید کم‌تر زائری باشد که به‌محض ورود به قم و زیارت، گذرش به این بازار تاریخی نیفتاده باشد. گذرخان معبری است با عرض کم‌تر از ۴ متر که در دو طرف آن حدود ۱۰۰ مغازه مختلف وجود دارد و صاحبان بیشتر این مغازه‌ها بیشتر عرب‌زبان هستند که به عبارتی می‌توان گفت این گذرخان برای عرب‌ها بیشتر از خود قمی‌ها آشناست.

گذرخان تا قبل از شیوع کرونا پاتوق مهم گردشگران و زائران خارجی ازجمله عراقی بود و زمانی جای سوزن انداختن در این بازار نبود، ولی سقف این بازار که قدمتی ۳۰۰ ساله دارد ریزش و تخریب‌شده و نیاز به همت و توجه میراث فرهنگی استان دارد

در ابتدای ورود به گذرخان همان بازار معروف و قدیمی قم تابلویی چشم‌نوازی می‌کند که این گذر قدمتی ۳۰۰ ساله دارد و گویا جزء آثار ملی است. در کنار این گذرخان مدرسه علمیه آیت‌الله بروجردی در ضلع شرقی میدان آستانه وجود دارد، اما با وجود این قدمتی که دارد و حضور یک یا دو مرکز فرهنگی، علمی و دینی توجهی به مرمت و بهسازی آن نشده است.

اما جدای از بی‌مهری به نما و محوطه‌های تاریخی این بازار، به جنبه‌های فرهنگی آن نیز توجهی نشده است، درحالی‌که این بازار در جوار حرم مطهر و مرکز شهر قرار دارد و یک گذر تاریخی است و می‌تواند بازخورد فرهنگی برای قم به همراه داشته باشد. اما متأسفانه تا قبل از بحران کرونا که قم میزبان گردشگران خارجی بود این بازار با آسیب‌های فرهنگی هم روبرو بود.

در داخل این بازار چند مرکز اقامتی برای مسافران داخلی و خارجی هم وجود دارد که اگر در چندین مغازه آن امکان فروش صنایع‌دستی و برند‌های ویژه استان مانند سوهان در آن وجود داشت گردشگران بیشتر با صنایع‌دستی قم آشنا می‌شدند.

برای این بازار هیچ اقدامی در زمینه مرمت و بازسازی صورت نگرفته است و تنها اخیراً کف سازی آن از سوی شهرداری صورت گرفته که می‌توان گفت به چهره نازیبای این بازار جلوه مناسبی بخشیده است، اما سقف این بازار تخریب و اگر بارندگی‌هایی صورت گیرد ممکن است وضعیت آن بحرانی‌تر شود.

یکی از بازاری‌های گذرخان که در ابتدای گذرخان مغازه سوهان و زعفران دارد می‌گوید: سقف گذرخان تخریب‌شده است و با حداقل بارندگی آب از سقف مغازه‌ها چکه می‌کند و مایحتاج ما را خراب می‌کند. این بازار قدمت بسیاری دارد و در تیررس گردشگران خارجی است و باید بیشتر موردتوجه مسئولان میراث فرهنگی قرار گیرد.

محمد عامری می‌افزاید: کل بنای این بازار قدیمی نیاز به بازسازی دارد، این بازار پاتوق گردشگران خارجی و حتی داخلی است و مجاورت آن با حرم مطهر باید بهانه‌ای برای توجه بیشتر و زیباسازی آن باشد، ولی متأسفانه با بی‌مهری روبرو است.

یکی دیگر از بازاریان این گذر که ۳۰ سال در کار فروش عما و قبا است بیان می‌کند: حتی کف این بازار نیز مشکلاتی دارد و ما با پیگیری مستمری که داشتیم توانستیم کف بازار را از سوی شهرداری قم سنگ‌فرش نماییم.

محمد ناصری اظهار می‌کند: درحالی‌که در شهر‌های گردشگر پذیر دیگر مانند شیراز و مشهد اهمیت بسیاری به بازار‌های قدیمی داده می‌شود، ولی متأسفانه این بازار با قدمت بیش از ۳۰۰ ساله با بی‌توجهی روبرو است. هرچند در جوار حرم مطهر قرار گرفته و چند مرکز فرهنگی و دینی هم در نزدیک این بازار قرارگرفته‌اند که حداقل به خاطر طلاب خارجی هم که شده فکری برای این بازار قدیمی شود.

یک شهروند بازنشسته فرهنگی نیز عنوان می‌کند: مسئولان مطلع هستند این بنا از مکان‌های تاریخی است، ولی نسبت به آن بی‌توجه هستند. سقف بازار و حتی کل بازار فرسوده شده است و این درحالی بوده که جز، آثار تاریخی است و باید بیشتر به آن توجه شود. سقف بازار تخریب و با یک بارندگی ممکن است کل بازار را با بحران روبرو کند که از مسئولان میراث فرهنگی درخواست داریم سقف بازار را مرمت و بازسازی کنند.

برای یک گزارش میدانی کل بازار را بررسی می‌کنم. زمانی این بازار از وجود زائران مملو بود و بیشتر مشتریان آن گردشگران خارجی و زائرانی بودند که با ورود به این بازار، خرید و یا در مسافرخانه‌های این بازار اقامت داشتند و اکنون با بحران کرونا این بازار خلوت شده و گرد فراموشی آن بیشتر احساس می‌شود، درحالی‌که با یک ایده و نوآوری و یک اقدام زیباسازی می‌توانست به یک مسیر تاریخی و فرهنگی و هم‌چنین گردشگری تبدیل شود.

از ابتدا تا انتهای این بازار بیش از ۱۰۰ مغازه موجود است که محصولات متنوعی برای خرید عرضه می‌کنند، شاید یکی از مزیت‌های این بازار نیز همین تنوع محصولات است که به افراد این فرصت را می‌دهد در مدت‌زمان کوتاهی بتوانند مواد غذایی روزمره و مایحتاج خود را تهیه کنند.

در گذرخان از قصابی گرفته تا ماهی‌فروشی، میوه و سبزی فروشی، خرما، عسل، گیاهان دارویی، ترشی‌فروشی، چند مغازه لباس‌فروشی، خشکبار، شیرینی فروشی، چندین چای‌خانه سنتی با غذا‌های مخصوص عربی و چندین سوپرمارکت حتی چند مغازه موبایل فروشی و کتاب‌فروشی و همچنین ۵ مهمانسرا وجود دارد.

اما در دل این بازار که به نام گذرخان شهرت دارد بنا‌های تاریخی دیگری ازجمله گرمابه پاکنژاد که از گرمابه‌های قدیمی شهر قم است که چند سال قبل فعال بود، ولی اخیراً با تخریب روبرو شده قدمت آن به ۱۰۰ سال می‌رسد.

طبق مصاحبه‌های میدانی از قدیمی‌های بازار مشخص می‌شود این گرمابه زمانی بزرگان تشیع و دینی و علمی مانند آیت‌الله اشتهاردی و آیت‌الله بروجردی و هم‌چنین عالم دینی و فقیه مهم شیعه آیت‌الله بهجت استحمام می‌کردند.

حال از میراث فرهنگی سؤال می‌شود حیف این بنای تاریخی نیست که عطر بوی بزرگان دینی ما هم در آن یادگار مانده چنین با بی‌توجهی به حال خود رها شود؟

این در حالی بوده که در استان یزد بازار‌های تاریخی آن با توجه به مرمت و بهسازی مستمر بیشتر از مجتمع‌های تجاری و کلاسیک امروزی موردتوجه گردشگران قرار گرفته است، چراکه با یک زیباسازی و بازسازی عاملی برای جذب گردشگری شده است. اما در شهر کریمه اهل‌بیت علیه‌السلام که مآمن زائران و مجاوران این بانوی گرامی است بنا‌هایی وجود دارد که رو به فراموشی قرار گرفته است.

گفتنی است گذرخان در ضلع شرقی خیابان ارم قرار دارد و تاریخ آن متعلق به سده‌های دوره‌های تاریخی بعد از اسلام است که این اثر در ۲۵ آبان ماه سال ۸۷ با شماره ثبت ۲۳۶۴۷ در زمره آثار ملی کشور قرار گرفت که این روز‌ها سقف و قسمت‌هایی از آن فرسوده و نیاز به توجه دارد.

انتهای پیام/ح

منبع :تسنیم

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شیوع کرونا میراث فرهنگی بنا ها و محوطه های تاریخی گردشگران خارجی میراث فرهنگی بحران کرونا ۳۰۰ ساله آیت الله بی توجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۸۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد

محمد اسلامی گفت: در پاسخ به کسانی که می‌گویند میراث فرهنگی باعث خشک شدن درختان روستای تاریخی گیسک شده، باید بگویم که این یک ادعای گمراه‌کننده از سوی افرادی بود که آب این روستا را قبلا برای مصارف در اراضی دیگر انتقال داده بودند.

وی افزود: ما پیگیر موضوع برای بازگشت آب به روستا و زنده شدن محیط سبز و زیبای روستا هستیم و به هیچ عنوان اجازه انتقال باقیمانده آب را حتی به نزدیک‌ترین اراضی مجاور هم نمی‌دهیم.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان زرند با اشاره به تغییر مسیر آب روستا که اخیرا رخ داده، گفت: پس از گزارش مردمی، بلافاصله به روستای تاریخی گیسک رفتیم و با مشاهده جاری شدن آب در جوی وسط روستا که از بالاترین قسمت ساخت و ساز تا استخر محوطه جنب بود، خیلی خوشحال شدم، چون یکی از زیباترین حالات در این روستای گردشگری _تاریخی، جاری بودن آب در این جویبار است.

وی اظهار کرد:، اما مطلع شدیم قصد احتمالی کشاورزان انتقال این آب از طریق لوله به مناطق دیگر است لذا به اطلاع تمام دوستداران میراث فرهنگی خصوصا علاقمندان به روستای تاریخی گیسک می‌رسانم که حفظ بافت تاریخی و منظر فرهنگی و طبیعی روستا از وظایف میراث است و اجازه تغییر در ماهیت فیزیکی چه در بخش ساختمان‌ها چه در بخش محیط و کشاورزی را نخواهد داد.

اسلامی تاکید کرد: طبق قانون، زمانی که یک اثر به ثبت ملی می‌رسد هرچند هیچ تغییری در مالکیت آن بنا اتفاق نخواهد افتاد، اما تغییر در شکل و محتوای آن اثر و نیز عرصه و حرایم آن غیرقانونی خواهد بود و عامل یا عوامل دخیل در هر اتفاقی تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زرند افزود: به استناد قانون، تخریب بنا‌های تاریخی مجازات‌های بسیار سختی به همراه دارد و بعضا از آن بعنوان جرمی همسان با جرم‌های امنیتی یاد می‌شود.

 روستای گیسک شهرستان زرند بر اثر زمین‌لرزه سال ۱۳۵۶ ویران شد و بازماندگان زلزله با کمک دولت وقت در یک کیلومتری روستای ویران شده، خانه‌هایی بنا کردند (نام روستای جدید شهرک طالقانی است).

قرار گرفتن روستا در دامنه کوه و معماری طبقاتی آن، خانه‌های سرخ رنگ، وجود تالار‌ها و بازارچه‌های زیرزمینی، عدم آواربرداری موجب شد این روستا به اکوموزه تبدیل شود. 

میراث فرهنگی این روستای ویران شده را ثبت و به سایت گردشگری تبدیل کرده است.

روستای گیسک بزرگترین روستای خالی از سکنه ایران است و یکی از جاذبه‌های دیدنی در شمال کرمان است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • خرید بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اینترنتی شد
  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • کشف اشیاء عتیقه‌ چند هزار ساله در چالوس
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • بازارچه‌های مرزی پیراحمد و شیخ سلو در چالدران راه‌اندازی می‌شوند
  • برپایی بازارچه کسب‌وکار به همت دانش‌آموزان بندرانزلی
  • گذری کوتاه بر تاریخ و زندگی اسطوره استعمارستیزی جزیره هرمز ایران
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد