Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@17:04:31 GMT

ریشه خشونت‌هایی که به نام دین صورت می‌گیرد کجاست؟

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۵۱۲۱۰

ریشه خشونت‌هایی که به نام دین صورت می‌گیرد کجاست؟

به گزارش خبرنگار مهر، در پنجمین نشست از سلسله مباحث «دین و چالش‌های اخلاقی جامعه امروز» حجت الاسلام سید حمید حسینی درباره موضوع «اخلاق، وابسته یا بی‌نیاز از دین» سخنرانی کرد و گفت: این چالش ناشی از نگاه نادرستی است که بین دینداران از یک‌سو و جوامع جداشده از دین، مجامع علمی و دانشگاهی از سوی دیگر درباره رابطه میان دین و اخلاق رواج دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در تشریح دیدگاه متدینان و جوامع دینی آن را مبتنی بر وابستگی اخلاق به دین دانست و اذعان کرد: این دسته از افراد بیان می‌کنند که ما باید ارزش‌های اخلاقی را از دین اخذ کنیم و خدا و پیشوایان دینی مصالح ما را بهتر می‌دانند و بایدها و نبایدها را بهتر از ما تشخیص می‌دهند. حال آنکه یکی از عوامل مهم گسترش بی‌اخلاقی در جوامع دینی همین نگاه است. 

او در مقابل، نگاه جوامع غیردینی را منبعث از تصور استقلال کامل اخلاق از دین دانست و گفت: بنابر چنین دیدگاهی، عقل و دانش بشری به تنهایی می‌تواند اخلاقیات را تشخیص دهد؛ در نتیجه، اخلاق باید سکولار و مستقل از دین باشد و دین نه حق دارد و نه درست است که در مسائل اخلاقی دخالت کند.

حسینی، عمده‌ترین  استدلال این طرز فکر را بر پایه تجربه تاریخی رقم خوردن بی‌اخلاقی‌ها با نام دین و تحقق آن در جوامع دینی ذکر کرد. وی هر دو نگاه مذکور را نادرست و سبب دامن‌زدن بیشتر به بی‌اخلاقی در دنیای جدید دانست و افزود: تردیدی نیست که اگر اخلاق را وابسته به دین بدانیم، با یک تناقض مواجه می‌شویم که اگر قرار است انسان ارزش‌های اخلاقی را از دین بگیرد؛ کدام مدعی دین و کدام پیامبر، درست می‌گوید؟ اگر ما بدون دین نمی‌توانیم درست را از غلط تشخیص دهیم و عقل ما ناقص است، چطور می‌توانیم درستی یا نادرستی ادیان را دریافت کنیم و به آن ایمان بیاوریم و چطور می‌توان به درستی آن ایمان، اطمینان پیدا کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی، نتیجه حاصل از تصور وابستگی اخلاق به دین را پذیرش سایر ادیان دانست و افزود: علامه حلی و خواجه نصیرالدین طوسی و بسیاری از علمای بزرگ ما، به عقل خودبنیاد و مستقل باور دارند که خود می‌تواند بد و خوب را تشخیص دهد و آن را پایه پذیرش ادیان می‌دانند. 

این مدرس دانشگاه در تشریح اندیشه مدعیان وابستگی اخلاق به دین، به شعار آنها مبنی بر نشأت گرفتن اخلاق از دین اشاره کرد و افزود: این درحالی است که این افراد دینی را انتخاب می‌کنند که اخلاقی باشد. تبعیت ما از دین ناشی از محدودیت‌ نقص نیروی دانش و اندیشه نیست، چون عقل ما کامل است، دین اخلاقی را می‌پذیرد. 

او مصداق این مسئله را در بیش از ۳۰۰ مورد همراهی آیات قرآنی دعوت کننده به تفکر و تعقل، دانست و افزود: مرحوم کلینی نیز در احادیثی که گردآوری کرده‌ است، همگی بر ارزش عقل در بیان معصومین و پیامبراعظم(ص)  تاکید دارد.

حسینی در ادامه، ضمن رد اندیشه عقل گریزی در بخش‌هایی از دین، افزود:  عمده خشونت‌هایی که به نام دین صورت می‌گیرد، ریشه در این دارد که اخلاق مستقل از دین را به رسمیت نمی‌شناسند و برداشت خود را از دین و قرآن، مقدم می دانند.

او لازمه ایمان آوردن در هر دینی را شفاف‌ سازی و تعیین تکلیف فرد با ارزش‌ها و ضد ارزش هایی همچون؛ خوب و بد، حقوق انسانی و عدالت و انصاف دانست و افزود: بر این اساس، فرد برداشت‌های خلاف اخلاق از دین را نمی‌پذیرد و طبق آنها عمل نمی‌کند.

 حسینی،  مفهوم بی‌نیازی اخلاق از رهنمودهای دینی را دامن‌زننده به بی اخلاقی‌ها دانسته و ادامه داد: بیشتر این نگاه‌ها از تعریفی ناشی شده که دینداران از دین ارائه کرده‌اند؛ تعریفی که بیان  می کند اخلاق آن چیزی است که دین می‌گوید.

او در پایان، با یادآوری هدف بعثت انبیا که همان شکوفایی خوب و بد اخلاقی در زندگی بشر است،  با اشاره به کلام امیرمومنین (لیثیروا لهم دفائن العقول)  اذعان کرد: انبیا آمده ا ند تا این عقل‌های دفن شده را بیرون بکشند.

این نشست به عنوان پنجمین جلسه از سلسله جلسات شب های ماه مبارک رمضان، به همت انجمن اندیشه و قلم و همکاری کانون و بنیاد توحید، به صورت مجازی از صفحه اینستاگرام انجمن به نشانی http://instagram.com/andisheqalam هر شب راس ساعت ۲۱:۳۰ برگزار می شود و  تا ۲۲ ماه مبارک رمضان، هر شب راس ساعت ۲۱:۳۰ ادامه دارد.

کد خبر 5193726

منبع: مهر

کلیدواژه: سید حمید حسینی دین اسلام قرآن معرفی کتاب تازه های نشر کتاب ادبیات داستانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ترجمه انتشارات شهید کاظمی کتاب و کتابخوانی فریدالدین عطار نیشابوری ادبیات کودک و نوجوان روانشناسی نقد کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بی اخلاقی ارزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۵۱۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیگی نماینده مجلس : پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود / تا زمانی که شایعات وجود دارد نباید اصرار بر حضورش در نماز جمعه داشت

نماینده تبریز در مجلس گفت: در جامعه این‌گونه بحث می‌شود که چون آقای صدیقی بخشی از قوه قضائیه است در مورد ایشان دست به عصا راه می‌روند، حال موضوع نیت آقای صدیقی باید در یک محکمه قانونی مورد رسیدگی قرار بگیرد و برای مردم توضیح داده شود موضوع چه بوده است.    احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی، درباره اینکه در ماجرای مطرح شده پیرامون یکی از ائمه جمعه چرا نمایندگان مجلس و یا دستگاه قضا ورود پیدا نکردند، گفت: خود آقای صدیقی با عذرخواهی که انجام دادند پذیرفتند خطایی صورت پذیرفته است که البته اگر با نگاه حقوقی به موضوع نگاه کنیم جرمی واقع شده است که عناصر سه گانه تشکیل دهنده جرم باید مورد بررسی قرار گیرد.   این نماینده مجلس در گفتگو با ایلنا ادامه داد: در بررسی یک فعلی که صورت گرفته که الان شائبه مجرمانه بودن آن وجود دارد عنصر قانونی که دخل و تصرف در اموال عمومی است که موجود است، در مورد عنصر مادی که فعل صورت گرفته است یعنی انتقال مال انجام شده است، تنها موضوعی که باید مورد بررسی قرار گیرد عنصر معنوی یا همان نیت است که آیا نیت مجرمانه وجود داشته است یا خیر که این هم توسط مرجع صالحه قضایی باید رسیدگی شود.   وی خاطرنشان کرد: در جامعه این‌گونه بحث می‌شود که چون آقای صدیقی بخشی از قوه قضائیه است در مورد ایشان دست به عصا راه می‌روند، حال موضوع نیت آقای صدیقی باید در یک محکمه قانونی مورد رسیدگی قرار بگیرد و برای مردم توضیح داده شود موضوع چه بوده است.   علیرضابیگی تاکید کرد: تنها هم این نیست موضوعات دیگری که مطرح است موضوع تزلزل اعتماد مردم را نسبت به مسئولین و به طور خاص نهاد نماز جمعه و ستاد امربه معروف و نهی از منکر فراهم کرده است که حتما در دفاع از جایگاه این نهادها باید رسیدگی دقیق صورت گیرد و به مردم پاسخ داده شود و تا زمانی که نسبت به ایشان این شایعات مترتب است نباید اصرار به تثبیت ایشان باشد و نباید اصرار بر این باشد که افراد از جایگاه‌های قانونی که دارند برای اثبات خودشان استفاده کنند.   وی ادامه داد: متاسفانه این حرکت‌ها، رفتارها و اقدامات انجام می‌گیرد و این‌ها به اعتماد مردم به طور خاص به نهاد دین (حال قوه قضائیه یک طرف) لطمات وارد می‌کند. ما به اندازه کافی تزلزل اعتماد را در جامعه داریم که این هم مزید بر علت می‌شود. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: ۱۲ سوال جدی درباره پرونده کاظم صدیقی ون‌ها و زن‌ها ؛ گشت ارشاد مدیران و صدیقی/ تقصیر آقای رئیسی نیست! نماینده مجلس : موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند

دیگر خبرها

  • پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود | تا شایعات هست نباید اصرار بر حضور در نماز جمعه داشت
  • بیگی نماینده مجلس : پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود / تا زمانی که شایعات وجود دارد نباید اصرار بر حضورش در نماز جمعه داشت
  • علیرضا بیگی: پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود
  • «نیست‌وَش» افتتاح شد/ تخیلی که بر مبنای خیال صورت می‌گیرد
  • آینده برجام / توافقی صورت می گیرد؟
  • این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • این که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • سندروم فتوشاپ‌سازی از سلبریتی‌ها
  • سندروم فتوشاپ سازی از سلبریتی‌ها
  • ۵ صفحه مجازی به دلیل انتشار محتویات خلاف اخلاق و عفت عمومی مسدود شد