Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد اقتصاد و بانکداری معتقد است نرخ بهره واقعی که بانک ها پرداخت می‌کنند به شدت منفی است و اینکه دو درصد دیگر هم این نرخ کاهش یابد، تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه نخواهد داشت.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ دکتر علی سعدوندی پیرامون وضعیت نزولی و منفی بازار سرمایه در ماه‌های اخیر گفت: یکی از دلایل مهمی که بازار منفی شده است، اظهار نظرهای برخی افراد در دولت در خصوص نرخ ارز و سخن از کاهش نرخ به ۱۵ و ۱۴ هزار تومان بود که باعث ایجاد تشکیک در روند بازار سرمایه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس اقتصادی همچنین اظهار داشت: متاسفانه وضعیت بازار سرمایه یک وضعیت احساسی و واکنشی است و بعضی از فعالان بازار سرمایه زیان دیده‌اند و دچار موج‌های احساسی می‌شوند و در نهایت پیشنهادهایی می‌دهند که موثر نیست. تقریبا تمام پیشنهادهایی که فعالان بازار سرمایه داده‌اند، دیر یا زود اجرا شده است. مثلا دامنه نوسان نامتقارنی که فعالان بازار مطرح کردند، توسط شورای عالی بورس تصویب و به اجرا درآمد. یا کاهش حجم مبنا که در اختیار سازمان بورس قرار گرفت.

اینها یک سری توصیه‌های احساسی است که در عمل اولا موثر نیست و ثانیا در اغلب موارد به ضرر بازار سرمایه خواهد بود. یعنی اگر واقعا فعالان بازار سرمایه درصدد اصلاح وضعیت بازار و سرمایه گذاری خود هستند، مثل یک بیماری که باید به پزشک مراجعه کند، اینها هم باید به کارشناس مراجعه کنند. نه اینکه به صرف اینکه دو روز است سهام خریده است، توصیه‌هایی می‌کند و روی آن تاکید می‌کند و موج اجتماعی راه می‌اندازد، که در نهایت به ضرر خود و بازار سرمایه تمام می‌شود.

سعدوندی در ادامه اظهار داشت: الان هنوز بازار سرمایه نسبتا گران است. در حقیت شرکت‌های بزرگ ارزان ولی شرکت‌های کوچک گران هستند و برداشتم این است که اگر نصف بازار بورس و فرابورس را در نظر بگیریم، هنوز P/e بالایی دارند و باید اصلاح صورت بگیرد و یا اینکه باید منتظر بمانیم تا این موج تورمی که متاسفانه ایجاد شده است، باعث شود که در بازار سرمایه تاثیر مثبت بگذارد. زیرا بازار سرمایه دوستدار تورم است. هرچند برای کل جامعه متاسفانه مضر است.

این کارشناس اقتصادی در بخش دیگر صحبت‌های خود با خبرنگار ایبِنا تاکید کرد: نکته بعدی اینکه برخی از فعالان بازار در خصوص ریشه بحران، در اشتباه هستند؛ زیرا این عزیزان علم اقتصاد نمی‌دانند و اطلاع ندارند که تحلیل نرخ بهره بر اساس نرخ بهره واقعی صورت می‌گیرد نه نرخ بهره اسمی.

وی افزود: در سال‌های ۹۵ و ۹۶ نرخ بهره واقعی برابر با مثبت ۱۰ درصد بوده است، یعنی نرخ سود سپرده‌ای که پرداخت می شد، بین ۱۸ تا ۲۳ درصد ولی نرخ تورم حدود ۸ تا ۱۰ درصد بود. همچنین در آن زمان نرخ تورم نقطه به نقطه تولیدکننده را هم اگر در نظر بگیریم، بسیاری از ماه های سال ۹۶، منفی بوده است. در آن شرایط چون نرخ بهره بسیار بالا بود، نظام بانکی رفیق بازار سرمایه شده بود. و چون حجم معاملات پایین بود، اگر در ان زمان اوراقی فروخته می‌شد، به شدت به ضرر بازار سرمایه بود اما الان آنقدر حجم بازار سرمایه بزرگ شده است که اصلا معاملات اوراق نسبت به اندازه بازار سرمایه به حساب نمی آید.

وی خاطرنشان کرد: بورسی ها می‌گویند در حال حاضر نرخ سود سپرده بالاست، در حالی که نرخ سود را ۱۵ تا ۲۰ درصد هم اگر در نظر بگیریم، نرخ تورم انتظار حداقل ۳۰ درصد است. بنابراین نرخ بهره واقعی که بانک‌ها پرداخت می‌کنند به شدت منفی است. اینکه دو درصد دیگر هم این نرخ کاهش یابد، چه تاثیر مثبتی بر بازار خواهد داشت؟ سهامدار انتظار دارد سپرده گذار جایگاه امن سرمایه خود را رها کند و در بازار پرریسکی که در حال بازدهی منفی است، سرمایه‌گذاری کند!

سعدوندی گفت: بنابراین این ها یک نوع استدلال های باطلی است که ناشی از عدم تجربه است. ناشی از عدم علم و شناخت است. متاسفانه ضربات شدید به اقتصاد کشور خواهد زد. زیرا در نهایت ممکن است به ظاهر به صورت اسمی یک سال تا یک سال و نیم دیگر به نفع بازار سرمایه شود، چون کاهش نرخ بهره باعث ایجاد موج تورمی خواهد شد و این موج تورمی در نهایت به بازار سرمایه هم خواهد رسید، منتهی اشکال اینجاست که فعالان بازار سرمایه از موج تورمی جا خواهند ماند. یعنی همین توصیه شان هم در درازمدت به نفعشان نخواهد شد. پس بنابراین یک راه باطلی است که نه به خود فرد سود می رساند و نه به اقتصاد کشور.

منبع: تابناک

کلیدواژه: گروه های شغلی سایت غنی سازی نطنز ماه رمضان غنی سازی اورانیوم دعای روز ششم رمضان سردار حجازی بورس کاهش نرخ سود گروه های شغلی سایت غنی سازی نطنز ماه رمضان غنی سازی اورانیوم دعای روز ششم رمضان سردار حجازی فعالان بازار سرمایه نرخ بهره واقعی موج تورمی نرخ سود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۵۱۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم بازار نفت به خاورمیانه/ ضعف کوتاه‌مدت نفت نشانه چیست؟

نگارعلی_ کاهش تنش‌ها در منطقه به کاهشی شدن روند قیمت نفت کمک کرده‌است؛ نفت خام برنت در معاملات اواسط صبح آسیا به زیر ۸۹ دلار در هر بشکه سقوط کرد و وست تگزاس اینترمدیت کمی بیش از ۸۳ دلار قیمت خورد. از ابتدای صبح تا با به امروز، نفت برنت توانسته‌است کمی خود را بازیابی کند و ۸۹ دلار و ۲۴ سنت در هر بشکه قیمت خورده‌است.

انتظارات تغییر کرد

روز جمعه، وزارت بازرگانی آمریکا نرخ تورم ماه مارس را ۲.۷ درصد در مخارج مصرف شخصی گزارش کرد که نسبت به نرخ سالانه ۲.۵ درصدی در فوریه افزایش داشت.

از آغاز سال، داده‌های تورم ایالات متحده همچنان بازارها را شگفت‌زده کرده است و منجر به کاهش انتظارات فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره شده است. همان‌طور که گفته شد انتظارات از روند نرخ بهره در حال تغییر است؛ با توجه به سطوح بالا از تورم، بازار باید بر امیدها برای کاهش نرخ بهره فدرال رزرو غلبه کند؛ دورنمای افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو سیگنل صعودی برای بازار نفت است، چراکه نرخ‌های بهره بالا دلار آمریکا را گران می‌کند و حجم عظیمی از نفت در بازارهای جهانی با دلار آمریکا معامله می‌شوند و در نتیجه هزینه خریداران در بازار نفت بیشتر می‌شود.

ضعف کوتاه‌مدت نفت نشانه چیست؟

در جبهه خاورمیانه، کاهش تنش‌ها امیدها برای پایان دادن به درگیری ها را دوباره زنده می‌کند. اگر این اتفاق بیفتد، نفت باید کاهش بیشتری پیدا کند زیرا خطر اختلال در عرضه با درگیری پایان می‌یابد. بلومبرگ، به نقل از وارن پترسون، رئیس استراتژی کالای ING، گفت که "خطرات ژئوپلیتیکی به میزان قابل توجهی کاهش یافته‌است."

گفتنی است که متغیرهای زیادی بر نزولی شدن روند قیمت نفت تاثیر گذشته‌اند؛ یکی از مولفه‌های تاثیرگذار، گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا از افزایش ۲.۷ میلیون بشکه‌ای موجودی انبارهای این کشور بود. از طرف دیگر محدود شدن انتظارات در خصوص به خطر افتادن عرضه در نتیجه تشدید تنش نظامی در خاورمیانه بر ادامه روند کاهش قیمت نفت تاثیر بیشتری گذاشته‌است. در واقع ضعف کوتاه مدت قیمت نفت منعکس‌کننده برخی انتظارات است که تنش‌ها ممکن است مهار شود. در واقع مشکل بازار نفت در حال حاضر مهار شدن تنش‌ها است؛ اجتناب از درگیری گسترده‌تر به معنای کاهش ریسک در بازارهای مالی و انرژی و توقف صعود قیمت نفت است.

بازار نفت در مشت اوپک پلاس

کارشناسان بر این باورند که اوپک پلاس کنترل بازار نفت را دوباره در دست خواهد گرفت؛ در صورتی که این اتفاق رخ دهد، بازار به شدت محدود خواهد شد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که بازار رشد فزاینده‌ای را در ماه‌های پیش رو تجربه خواهد کرد. با آمدن تابستان انتظار رشد قوی تقاضای جهانی و محدودیت‌های عرضه، از جمله کاهش تولید اوپک و روسیه، به افزایش قیمت‌ها در بازار نفت دامن خواهد زد. بنابر پیش‌بینی بانک‌های سرمایه‌گذاری، در صورتی که قیمت نفت برنت از بشکه‌ای ۹۰ دلار گذر کند، شرایط برای افزایش بیشتر قیمت‌ها مساعد است.

به گفته سباستین باراک، رئیس بخش کالا در غول صندوق تامینی سیتادل، مسیر قیمت نفت در سال آینده عمدتاً در دست ائتلاف اوپک پلاس از تولیدکنندگان بزرگ خاورمیانه و روسیه است.

داده‌های رسمی روز شنبه نشان داد که با افزایش چشم‌انداز تقاضای نفت، رشد سود صنعتی چین در ماه مارس کاهش یافت و این نشان‌دهنده ضعیف شدن تقاضای داخلی در دومین اقتصاد بزرگ جهان است. فشار کاهشی بر قیمت نفت نشان می‌دهد بهبود اقتصادی چین چندان امیدوارکننده نیست و چشم‌انداز تقاضا برای مصرف سوخت را مختل می‌کند.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901033

دیگر خبرها

  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • چشم بازار نفت به خاورمیانه/ ضعف کوتاه‌مدت نفت نشانه چیست؟
  • تشدید روند کاهشی نرخ‌ها در بازار/ دلار بدون خریدار؛ سکه به ۴۰ میلیون تومان رسید
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات ۸ اردیبهشت
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • بانک مرکزی آرژانتین نرخ بهره را به ۶۰ درصد کاهش داد
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها